صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

معاون صدای رسانه ملی ارتقای نقش رادیو و توجه به ذائقه مخاطبان را از مهمترین اهداف این رسانه در سال جدید دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، حمید شاه آبادی در جلسه برنامه‌ریزی محتوایی شبکه‌های رادیو، ویژه بزرگداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، توجه ویژه به شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) و معرفی برنامه‌های شاخص شبکه‌های رادیویی را مهم‌ترین محور‌های برنامه‌سازی رادیو در سال 97 دانست.

معاون صدا در ابتدای این مراسم که با حضور مدیران شبکه‌ها و مدیران گروه‌های برنامه ساز و مدیران ستادی معاونت صدا برگزار شد، با خداقوت به همکاران رادیو برای اهتمام ویژه در سال گذشته و ایام نوروز و همچنین تبریک اعیاد پیش رو گفت: سال 96 سالی پربار و پرتلاش برای همکاران رادیو بود که زحمات زیادی را متحمل شدند و گام‌های ارزشمند و جدی در راستای جذب رضایت مخاطبان رادیو برداشتند.

شاه آبادی با اشاره به اینکه همکاران رادیو، نوروز 97 را با انرژی مضاعف آغاز کردند، افزود: حضور 7 برنامه رادیویی در جشنواره نوروزی امسال شروع خوبی بود تا ان شاءالله با ادامه این روند، سنگ بنایی برای ارتباط نزدیکتر با مخاطب داشته باشیم و ضمن استفاده از تمام ظرفیت ها، در راستای تعامل بیشتر با مخاطبان رادیو بکوشیم.

در ادامه این نشست معاون صدا در تشریح نقش و کارکرد رسانه رادیو گفت: در دنیای رسانه‌ای امروز که شاهد رقابت رسانه‌های گوناگون با یکدیگر هستیم، باید از توجه به اقتضای رسانه‌ای و سرعت عمل به عنوان عواملی که می‌تواند در ارتقای نقش رسانه رادیو مؤثر باشد، نام ببریم.

وی افزود: در رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی هرچه به حوزه صف نزدیکتر می‌شویم، دسترسی به آنتن بیشتر می‌شود و این امر توجه ویژه گروه‌های برنامه ساز به آنتن را که سبب همراهی، همفکری و کارکرد بهتر رسانه در مقابل مخاطبان می‌شود رقم خواهد زد.

شاه آبادی چابک بودن و سرعت عمل بالا در رادیو را لازمه رقابت این رسانه با رسانه‌های جدید در دنیای پرتحول رسانه‌ای کنونی دانست و گفت: نوآوری و خلاقیت، دقت و صحت در انتقال پیام به شنونده، برخورد عادلانه با تحولات روز، توجه به مؤلفه‌های گوناگون از مواردی است که می‌تواند سبب تأثیرپذیری مخاطبان از رادیو باشد.

معاون صدا در بخشی دیگر از سخنان خود توجه و نگاه مخاطبان به رسانه رادیو را لازمه بهتر دیده شدن و بهتر شنیده شدن این رسانه دانست و افزود: توجه به ذائقه مخاطبان، استفاده از ظرفیت رسانه‌ای رادیو در محیط خارج از فضای برنامه سازی، حفظ وزانت و جایگاه رادیو سبب می‌شود تا با رفع شدن دغدغه‌های این رسانه، زمینه برای اقبال بیشتر مخاطبان نیز فراهم شده و رادیو پرفروغ‌تر و تأثیرگذارتر از پیش به مسیر خود ادامه دهد؛ این امر یعنی استفاده از مزیت‌های رقابتی رسانه رادیو که در مقایسه با دیگر رسانه‌ها سبب موفقیت آن می‌شود.

وی همچنین دستیابی به تمدن نوین اسلامی را که بستر تحقق آن ترویج سبک زندگی ایرانی، اسلامی است برای جذب مخاطبان بیشتر ضروری دانست و گفت: این ابزار می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف رادیو که همانا جذب مخاطبان بیشتر و افزایش رضایتمندی آن هاست، یاری کند.

معاون صدا توجه ویژه رادیو به قشر فرهیخته و نخبگان کشور را ضروری دانست و افزود: رادیو باید تلاش کند تا با نگاه کارکردگرایانه، مشوقانه و امیدوارکننده، سبب جذب این گروه از مخاطبان شود و با حفظ جایگاه نخبگان در این رسانه، رضایت خاطر آنان را جلب کند، همچنین گرم بودن رسانه رادیو، در دسترس بودن، رعایت عدالت و بی‌طرفی، توجه به حوزه طنز، موسیقی و سرگرمی برای اغنای بیشتر مخاطبان، پیگیری مطالبات مردم، توجه به حوزه دین، آداب شرعی و اعتقادات سبب جلب اعتماد مخاطبان این رسانه می‌شود.

شاه آبادی خیرخواهی و استفاده از قوه عاقله نیروی انسانی در شبکه‌ها را از ویژگی‌های دیگر رسانه رادیو دانست و گفت: بازآفرینی، حفظ و ارتقای کارکرد نیروی انسانی متخصص، ارتقای سطح کارشناسان رادیو، بهره گیری از نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید، سرعت واکنش در مقابل مسائل مختلف و به روز بودن، حمایت از کسانی که تولید کننده دستگاه رادیو هستند، بازنگری و هم آوایی برنامه‌ها به تفکیک مأموریت هر شبکه از دیگر مواردی است که می‌تواند در ارتقای رسانه رادیو نقش داشته باشد.

وی در تشریح وضع موسیقایی رادیو افزود: استفاده از موسیقی مناسب و فاخر یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند اثرگذاری و نفوذ رادیو را در میان مخاطبان بالا ببرد.

معاون صدا ارتقای سطح نویسندگی برنامه‌های رادیو را نیز لازم و ضروری دانست و گفت: گرچه در حوزه نویسندگی برنامه‌های رادیو شاهد تلاش و موفقیت چشمگیر همکاران خود هستیم، اما این بخش با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد که باید با جدیت و اهتمام ویژه در این زمینه شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.

شاه آبادی با اشاره به آغاز چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران افزود: یکی از مهم‌ترین محور‌های برنامه سازی رادیو در سال 97 این رویداد بزرگ و فرخنده است؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا این مفهوم در لایه دوم اثر بنشیند، استفاده از قالب‌های کوتاه و جذاب برنامه سازی متناسب با سلیقه مخاطب، تحلیل، تبیین و توصیف دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مقایسه و تحلیل آن با بسیاری از مسائل و شاخص‌های پیشرفت جهانی، بررسی نرخ رشد علمی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استفاده از ظرفیت مناسبت‌های سال با حفظ ویژگی صادق بودن رسانه می‌تواند در این زمینه حائز اهمیت باشد.

وی توجه ویژه به شعار سال در برنامه‌های رادیویی را که به فرمایش مقام معظم رهبری (حمایت از کالای ایرانی) نام نهاده شده است، یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف رسانه رادیو در سال 97 بیان و گفت: باید از ظرفیت و فرصت شعار سال برای احیای نقش رسانه رادیو استفاده کنیم.

معاون صدا با اشاره به اینکه به طور کلی در یک رسانه فرآیند سه گانه دانش، نگرش و رفتار فردی و جمعی نقش و وزن یک رسانه را مشخص می‌کند، افزود: اگر بتوانیم در سال 97 بالاتر از مرحله دانش و نگرش، در راستای تغییر ادبیات رفتاری مخاطبان گام برداریم، کار مضاعف انجام داده ایم.

در پایان این نشست معاون صدا از اهتمام و کوشش تمام مدیران و برنامه سازان رادیو قدردانی کرد.

مرتبط با این خبر

  • تجلیل از رشادت و ایثارگری جانبازان سرافراز

  • ما خادم و نوکری برای مردم هستیم

  • افزایش رضایت مردم باید اولویت همه باشد

  • فرزادقربانی خواننده موسیقی ایرانی به رادیوآوا می رود.

  • اجرای 54 پروژه با اشتغالزایی 30 هزار نفر در ایدرو

  • هم اندیشی مدیران دولت با حضور رئیس جمهور

  • برنامه موشکی ایران هیچ ربطی به برجام ندارد

  • کوچکترین هدف؛ حذف موجودیت صهیونیست‌ها

  • وزارت اطلاعات باید 100 درصد انقلابی بماند و انقلابی عمل کند

  • یورو جایگزین دلار در تکالیف ارزی شد