صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، استقلال سیاسی، بازدارندگی در برابر تهدید دشمنان و الهام بخشی به ملل ستم دیده جهان را مهم ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران برشمرد.


استقلال، بازدارندگی و الهام بخشی؛ مهمترین دستاوردهای انقلابمصطفی میرسلیم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ، استقلال سیاسی است ، گرچه شاید این موضوع پس از 40 سال عادی شده باشد و مردم کمتر قدر آن را بدانند ؛ به ویژه افرادی که سنشان کمتر از 40 سال است ، طبعاً نمی دانند که قبل از انقلاب در کشور چه وضعی حاکم بود.
وی افزود: نقطه مقابل استقلال، وابستگی است ؛ کسانی که قبل از انقلاب زحمت کشیدند و شاهد بودند می دانند که کشورمان از نظر سیاسی در شرایط بسیار نابهنجاری قرار داشت و دیگران برای کشور تصمیم گیری می گرفتند و کاری دست مردم نبود که بخواهند سرنوشت سیاسی خود را تعیین و تصمیم گیری کنند.
میرسلیم اضافه کرد: حتی درباره انتخابات هم تصمیم گیری با بیگانگان و نمایندگان استکبار بود به نحوی که وزرا و وکلا را تعیین می کردند و همه این ها تا حدود زیادی به تصمیم خارجی ها وابسته بود تا منافعشان تأمین شود.
وی گفت: مهمترین خواست مردم در شعارهای انقلابی ، شعار " استقلال آزادی جمهوری اسلامی " بود. استقلال از شعارهایی بود که مردم بسیار به آن اعتقاد داشتند و به آن رسیدند گرچه برای تحققش هزینه های بسیار پرداخت شد و ارزان به دست ما نرسید.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه ، شهدای انقلاب ، دفاع مقدس و مدافعان حرم را بخشی از هزینه انقلاب اسلامی در صیانت از استقلال ملی برشمرد.
میرسلیم گفت: کسب استقلال خیلی خوب است و حفظ آن به این سادگی نیست، ارزشی که فقط جنبه انسانی هم ندارد ؛ ملت ایران در 40 سال گذشته از نظر اقتصادی هم با محدودیت های مختلف مواجهند و بهای آن را هم پرداخت کرده اند ، این محدودیت ها برای مردم ما ، ارزان تمام نشد.
وی افزود : در همین دوره اخیر هم محدودیت های اعمال شده بر ما، کم نیست ؛ گرچه جای نگرانی نیست چون تجربه تاریخی نشان می دهد که ما از پس مشکلات بر می آییم و این دشمنان و بدخواهان ما هستند که متوجه نیستند با چه پدیده ای مواجه هستند.
میرسلیم ، بازدارندگی را از دیگر دستاوردهای انقلاب دانست و گفت : ایرانیان همواره صلح طلب و همزمان، ظلم ستیز بوده و هستند و تحمل نمی کنند که به آنان ستم شود. بازدارندگی یعنی به حدی از قدرت دست یابیم که کسی هوس تجاوز به کشورمان نکند.
وی افزود: اوایل انقلاب که با جنگ تحمیلی مواجه شدیم شرایط خوبی نبود و کشور هنوز برای دفاع از خودش آمادگی نداشت ؛ 8 سال طول کشید تا به پیروزی رسیدیم اما پس از آن و با تلاش نیروهای ما به مرحله بسیار خوبی از نظر تامین تجهیزات رسیدیم و اکنون کمتر هوس می کنند با سوء نیت به کشورمان بنگرند زیرا می دانند که عواقب بسیار ناگواری برایشان دارد.
میرسلیم ، بازدارندگی را از دستاوردهای بسیار ارزشمند و افتخار آفرین دانست و گفت : البته دشمنان خیلی خوشنود نیستند و سعی می کنند به هر حیله، کاری کنند که از این لحاظ تضعیف شویم اما در داخل همه متفق الرأی اند که برای تضعیف قدرت بازدارندگی کوچکترین کاری نکنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، الهام بخشی را از دیگر دستاوردهای بسیار مهم انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: این در حالی است که ایران کشوری بود که در استضعاف بسر می برد و به ما ستم بسیار می شد.
وی گفت : در دنیا مردمان دیگری هم هستند که تحت ستم هستند چنان که ملت فلسطین از 70 سال قبل آواره اند و کشورهای پیشرفته هیچ وقعی به مصیبت هایشان ندارند.
میرسلیم افزود: چندین نسل از این ملت در آوارگی بسر می برند به نحوی که برخی در آوارگی متولد می شوند ؛ در آن وضع زندگی می کنند و در آوارگی از دنیا می روند اما این ملت و دیگر ملل مظلوم از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته اند.
وی گفت : خیلی ها به این امیدوارند که اگر از انقلاب ما الگو بگیرند می توانند به استقلال دسترسی یابند و نجات یابند ؛ این دستاورد مهمی از نظر سیاسی است و نباید به سادگی از آن عبور کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه همچنین درباره تحقق شعار عدالت اجتماعی در 40 سال انقلاب اظهار داشت : ما در این باره خوب شعار دادیم و در ابتدای انقلاب هم ، عدالت اجتماعی بهتر از حالا مراعات می شد اما تحققش، ساده و منحصر به این دوره نیست که بگوییم اگر نسل اول انقلاب در این زمینه خیلی موفق بود پس عدالت اجتماعی باقی می ماند بلکه هر نسلی موظف است در این زمینه کوشا باشد.
میرسلیم تاکید کرد : جنبه عملی این شعار این است که باید مراعات کرامت انسانی بشود مانند اینکه هیچ کس نباید برای لباس، سمت یا رتبه علمی به دیگران فخر بفروشد و کرامت انسانی شهروندان باید محفوظ بماند.
وی گفت: کسی که بتواند قدرتش را برای خیر و صلاح مردم هزینه کند، کرامت مردم را حفظ کرده است چنان که امام (ره) می فرمودند دولت ها نوکر مردمند ؛ این جمله نشانگر بینش عمیق در قبال عدالت اجتماعی است.
میرسلیم افزود : طبق این نگرش ، افتخار کارمند دولت ، خدمت به مردم است چنان که افتخار وزرا و رئیس جمهور نیز باید مراعات حیثیت و شأن مردم باشد.
وی تصریح کرد : از نظر اخلاقی باید به جایی برسیم که شأن مردم محترم باشد اما متأسفانه اکنون بسیاری از مسئولان به این مسأله دقت نمی کنند و برخوردشان با مردم خوب نیست که این اشکال دارد.
میرسلیم گفت: دولت شهید رجایی بسیار متواضع و خاکی بود و برای خدمت به مردم شب و روز نمی شناخت ؛ اعضای آن دولت اصلاً به چیزی جز خدمت به مردم فکر نمی کردند و نه فقط در پی منافع شخصی نبودند که حتی اگر چیزی از خود داشتند از دست می دادند و به این افتخار می کردند.
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به نورانیت حاکم بر افکار و رفتار و گذشت و مهربانی مردم در ابتدای انقلاب تاکید کرد: در آن دوره افراد با صله ارحام، برادرانه مراقب هم بودند اما به تدریج فراموش کردیم ؛ اگر می خواهیم عدالت اجتماعی متناسب با شأن جمهوری اسلامی باشد باید کاری کنیم که هیچ کسی گرفتار فقر و مشکلاتی مانند نداشتن سرپناه نباشد و زندگی اش به سختی نگذرد.
وی با بیان این که اکنون عدالت اجتماعی در زندگی ما رعایت نمی شود به شکاف طبقاتی در جامعه اشاره و تصریح کرد : نباید شاهد اختلاف فراوان دستمزدها باشیم به نحوی که تفاوت میان کمترین و بیشترین درآمد، یک به صد و گاهی یک به هزار باشد در حالی که طبق قانون این فاصله باید یک به هشت یا یک به 10 باشد. چرا چنین وضعی پیش آمده است ؟ ما در شعار عدالت اجتماعی نتوانستیم ابعاد مختلف این آرمان را به دقت مراعات کنیم.
میرسلیم همچنین با رد ادعای کسانی که می گویند اگر انقلاب اسلامی نبود پیشرفت های کنونی محقق می شد، گفت: اگر عملکرد 37 ساله پادشاهی محمدرضا پهلوی را بررسی کنیم این پرسش مطرح می شود که آیا اصلاًً می توان نام اقدامات آن دوره را پیشرفت بگذاریم ؟
وی افزود : آن چه در دانشگاه های ما در دوره پهلوی وجود داشت با دستاوردهای دانشگاهی پس از انقلاب اصلا قابل مقایسه است ؟ در آن زمان می گفتیم اگر دانشگاه های امریکا شکل منطقی دارند، دانشگاه های اروپا در قیاس با مراکز امریکایی مینیاتوری و بر اساس همان قیاس، دانشگاه های ایران زمان پهلوی ، کاریکاتور و مضحکه بود.
این عضو هیات علمی دانشگاه گفت : در آن دوره کاری نداشتند که عده ای در دانشگاه ها درس می خوانند و مسائل صنعتی و اجتماعی هم در جای خودش محفوظ بود ، نام این را نمی توان پیشرفت گذاشت.
میرسلیم تاکید کرد: مدعی نیستم که به هر آن چه انتظار داشتیم رسیدیم اما اکنون توقع بسیار زیاد است و باید هم این طور باشد ، باید رتبه های علمی خیلی خوبی داشته باشیم چنان که پیشرفت های خیلی خوبی کرده ایم اما آیا از نظر آرمانی به آن چه می خواستیم رسیده ایم؟ خیر، هنوز باید کار زیادی کنیم.
وی گفت: در دوره پهلوی منابع ما به تاراج رفت و خسارت بسیاری به منابع نفتی ما وارد آمد منابعی که در اختیار بیگانگان قرار داشت و به رغم این که در سال های 1330 تا 1332 صنعت نفت داشتیم و مردم زحمت کشیدند اما دوباره براندازی شد و حکومت برانداز سر کار آمد و انگلیسی ها و امریکایی ها را دوباره بر صنعت نفت مسلط کردند.
میرسلیم افزود: آنان با سرعت تمام منابع ما را استخراج می کردند و به فکر این نبودند که از آن به درستی استفاده کنند پس خسارات زیادی به ما وارد شد که هنوز آثارش باقی است .چنان که می بینید که هنوز بسیاری از مشعل ها در خوزستان وجود دارد و حال آن که این ها منابع ملی هستند و نباید بسوزند.
وی ، عملکرد دوره پهلوی را تاراج امکانات دانست و گفت : در آن دوره ، خیر معادن ملی به دیگران می رسید و اگر امکانات محدودی هم در کشور ایجاد می شد برای تسهیل در رسیدن به چاه های نفت و پالایشگاه ها بود چنان که برای لوله کشی نفت باید کارگر استخدام می کردند . پس این ادعا که در آن دوره از نظر شغلی پیشرفت داشتیم اشتباه است زیرا برای بهره مندی از منابع به استفاده از کارگران ارزان نیاز داشتند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با ادامه آن روند، تاراج منابع و ستم ها ادامه می یافت ، وابستگی برقرار بود و­­ پیشرفتی در کشور ایجاد نمی شد.
میرسلیم با طرح این پرسش که چه پیشرفت قابل بیان و افتخاری از دوره پهلوی وجود دارد ؟ تصریح کرد : چیزی نداشتیم که بگوییم با انقلاب از دست دادیم آن چیزی هم که موجود بود خیرش به دیگران می رسید مانند راه آهن سراسری که ایجاد کردند تا با اتصال شمال و جنوب ، بیگانگان از این مسیر استفاده کنند.
وی گفت: نمی خواهم بگویم صددرصد وضعیت در آن دوره چنین بود ؛ استثناء هم وجود داشت اما آن چه پس از انقلاب تاکنون انجام شده بالعکس دوره طاغوت است یعنی تمام موارد طبق برنامه و تنظیماتی بوده و هست که در دولت ها تدوین و اجرا شد و بسیاری از ثمراتش به کشور رسید.
میرسلیم افزود: البته خودمان به وضع کنونی نقد داریم زیرا کسب دستاوردهای بهتر نیز ممکن بود و اگر عرضه بیشتری داشتیم بهتر از این هم ممکن بود اما این که برخی مدعی پیشرفت با ادامه حکومت طاغوتند باید بدانند که در آن دوره اصلا پیشرفتی وجود نداشت.
وی همچنین درباره این که موفقیت های علمی و فناوری تا چه حد ثمره خودباوری ناشی انقلاب است تاکید کرد: تردید نکنید که هرآن چه در زمینه های علمی ، فناوری ، صنعتی ، کشاورزی و دیگر حوزه ها به دست آوردیم بر این مبناست.
میرسلیم گفت: فعالیت های مردم مبتنی بر پشتکار ، پیگیری و این خودباوری است که به هر آن چه هدف گذاری می کنیم می توانیم برسیم و بر اساس همین تفکر تلاش کردند ، به اهداف رسیدند و از آن خشنودند.
عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد : اما این که آیا تمام مسئولان نیز خودباورند را دارند؟ خیر ، نمی توانم در این باره سوگند یاد کنم زیرا بسیاری از مسئولان هم بوده اند که به اندازه مردم ، خودباور نبوده اند افرادی که فکر می کردند باید دست نیاز به سوی بیگانگان دراز و نیازها را از خارج تامین کنیم.
وی افزود: البته اعتقاد به خودباوری به معنی این نیست که مبادلات علمی و فنی با خارج نداشته باشیم زیرا در دنیا بسیاری کشورها در برخی زمینه ها پیشرفته ترند و برخی کشورها نیز در زمینه های دیگر سرآمدند و باید با هم تبادل علمی ، فنی و خدمات کنند که این برای پیشرفت جهانی خوب است.
میرسلیم گفت: براساس تفکر خودباوری است که در بسیاری زمینه ها خودکفا هستیم و اگر در برخی زمینه ها نیازها را از خارج تامین می کنیم به این علت است که تولیدش از نظر اقتصادی در داخل توجیه پذیر نیست و اگر روزی دچار مشکلاتی مانند تحریم شویم در این شرایط می توانیم نیازها را تامین کنیم­ چون در چنین وضعی دیگر ،​ مسئله توجیه ناپذیری اقتصادی مطرح نیست .
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این که به عملکرد دوره مسئولیتش در این وزارتخانه چه نمره ای می دهد گفت : من که نباید به خودم نمره بدهم ، یادم نمی آید که از کارم تعریف کرده باشم ؛ باید اهل نقد ، ارزیابی کنند و به ابهامات پاسخ بدهند . من در آن چهار سال سعی کردم که به نفع ارتقای فرهنگ کشور فعالیت کنم.­
وی افزود: اگر عملکرد این وزارتخانه را در 40 سال گذشته بررسی کنیم شاید نتوانیم نمره خیلی خوبی به اقدامات بدهیم البته عللی دارد ؛ در دوره دفاع مقدس ، گرفتاری های جنگ نمی گذاشت که وارد صحنه هایی بشویم که ظرافت های فرهنگی و هنری دارد و شرایطی می طلبد که امنیت خاطر باشد تا بتوانیم فرهنگ را ارتقا دهیم ؛ باید در محیطی قرار می گرفتیم که امنیت توام با آرامش کافی باشد تا تفکر به خلاقیت بیفتد.
میرسلیم گفت:​ پس از دفاع مقدس هم درگیر اقدامات بازسازی کشور بودیم زیرا خرابی های متعدد ناشی از تجاوز دشمن روی داده بود و بازسازی به امکانات اقتصادی نیاز داشت که لازمه آن سرمایه گذاری مالی برای تامین مصالح و نیروی انسانی است.با آغاز فعالیت های اقتصادی ، امکانات مادی در جامعه وارد شد که مفتون کننده بود و مشکلات فرهنگی پدید آورد.
وی اقتصاد را اثاث یعنی ابزار پیشرفت است و فرهنگ را اساس یعنی مبنا دانست و این پرسش را مطرح کرد: که اصلا ابزار را چگونه می خواستیم به دست بیاوریم ؟ به روشی که عدالت اجتماعی برقرار بماند ؟­ یا کاری به عدالت اجتماعی نداشتیم و اگر رشوه خواری ، تبعیض و ظلم پیش می آمد مهم نبود و فقط می خواستیم ثروت در کشور ایجاد شود ولو با اختلاف طبقاتی خیلی شدید ؟­
میرسلیم تصریح کرد: اشتیاقی که در میان برخی مسئولان برای سازندگی و رسیدن به ثروت وجود داشت سبب شد که به موازات اقدامات اقتصادی ، نتوانیم در عرصه فرهنگی پیش برویم .
وی گفت: در برخی قوانین برنامه این جمله درج شد که پیوست فرهنگی باید باشد یعنی کاری نکنیم که همزمان پیشرفت اقتصادی به فرهنگ و معنویت مردم آسیب وارد شود ؛ اما متاسفانه این طور نشد و از این نظر ، کم و کسری هایی داریم که باید جبران کند.
عضو­ مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره این که در چهل سال گذشته­ چقدر به رهنمودهای امام(ره) و مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ توجه شد اظهار داشت : امام (ره) در این عرصه خیلی دقیق بود ، ایشان نه فقط مخالف پیشرفت فرهنگی نبودند بلکه بر اعتلای فرهنگی­ و دقت در ارتقای معنویت جامعه تاکید می کردند.
میرسلیم افزود: ایشان در هر سخنرانی به مسایل معنوی و فرهنگی می پرداختند و ­توصیه می کردند که حواسمان را جمع کنیم که گرفتار مفاسد و انحراف نشویم. امام (ره) مخالف این بودند که در کشور ، لاابالی گری ، بی توجهی به مسائل اعتقادی و ساده انگاری پیش بیاید.
وی گفت: امام (ره) نه فقط مخالف مظاهر پیشرفت مادی نبودند بلکه آن را لازم می دانستند و ادعای مخالفت اسلام با پیشرفت های مادی را نادرست می دانستند و می فرمودند طوری عمل کنیم که از نظر روحی ، فکری ، فرهنگی و هنری سبب خوشنودی خداوند باشد.
میرسلیم افزود:دیدگاه امام (ره) این بود که نمی خواهیم در جهت ابتذال پیش برویم بعد نگاه کنیم که در غرب چه می گذرد و مسیر آنان را پیش برویم که این بی بند وباری است ؛ این اهدافی نیست که بخواهیم به آن برسیم و افتخار کنیم بلکه این روش ، سبب کسر شان ماست .
این استاد دانشگاه تاکید کرد: نباید کاری کنیم که ارزش خانواده در جامعه از دست برود همانند غرب که اصلا خانواده دیگر مطرح نیست، اما خانواده برای ما کانون اصلی تشکیل دهنده جامعه است.
وی درباره این که چگونه باید فرهنگ خانواده را حفظ و تقویت کنیم تصریح کرد: چرا باید در کشور نرخ ازدواج هر سال و مستمر کمتر شود و به قول یکی از وزرا سالانه پنج درصد کاهش یابد؟ این تضعیف خانواده است. چرا باید طلاق افزایش یابد ؟ این یعنی ازن ظر اجتماعی دچار آسیب شده ایم . پس در عرصه فرهنگی آن طور که می خواستیم نتوانستیم جای خود را باز و طبق خواست امام (ره) عمل کنیم.
میرسلیم همچنین بااشاره به دیدگاه های فرهنگی رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان در سال 68 درباره شبیخون فرهنگی هشدار دادند و خطاب به مردم فرمودند مراقب باشید، حمله نظامی تمام شده اما حمله دشمنان پایان نیافته است و بعد خطیر و حساسی پیدا کرده و آن بعد فرهنگی است.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : آن زمان ، موضوع ویدئو مطرح بود و در طول سال های مختلف مسائل مربوط به ماهواره ، اینترنت و فضای مجازی مطرح شد که گرچه همه این ها حاوی پیشرفت هایی است اما آثار استفاده نادرست آن سبب می شود که از نظر فرهنگی آسیب ببینیم پس باید به دقت و درست از آن استفاده کنیم .
وی تصریح کرد : آن چه سبب ابتذال ، انحطاط و تخریب فرهنگ ما شده و ابتذال و بی بند و باری را در جامعه تشدید کرده ناشی از کمرنگ یا رها شدن اعتقادات است و باید مراقب باشیم که ناهنجاری ها شکل نگیرد ؛ گرچه شکل گرفته و اثر منفی نیز گذاشته است.
میرسلیم ریشه مشکلات اقتصادی و ناهنجاری های اجتماعی را دارای جنبه فرهنگی دانست و افزود: هشدارهای رهبری بسیار بهنگام و دقیق بود چنانکه آنچه امام (ره) مطرح فرمودند و در وصیت نامه ایشان نیز هست بسیار دقیق است اما نتوانستیم این رهنمودها را مراعات کنیم و شاید بسیاری از مفاسد، تباهی ها و مشکلات ناشی از همین باشد. اگر در عرصه فرهنگ خیلی محکم عمل می کردیم از نظر اجتماعی و اقتصادی آسیب پذیر نمی شدیم.
رئیس نخستین مرکز تحقیقات موتور ایران همچنین درباره این که چرا با گذشت 40 سال از انقلاب همچنان در عرصه خودروسازی وابسته ایم گفت: تولید خودرو در کشور به پس از سال 45 باز می گردد که خطوط رو به ورشکستگی از شرکت تالبوت انگلیس را وارد کشور کردیم و تولید پیکان با مونتاژ قطعات آن آغاز شد.
وی افزود: به تدریج در این صنعت ، کمی در زمینه تراشکاری و ریخته گری پیشرفت کردیم به نحوی که در ابتدای پیروزی انقلاب تا حدی توانستیم به جنبه هایی از تولید به شکل ناقص مسلط شویم اما همچنان همان خط تولید و همان برنامه و فعالیت ها ادامه یافت.
میرسلیم گفت: پس از انقلاب و با اتمام جنگ تحمیلی درهای کشور به سوی فرانسوی ها و کره ای ها باز شد و آنان خیلی مسلط وارد صحنه شدند طوری که در اواخر دهه 70 در یکی از نمایشگاه های بین المللی ، علاوه بر اختصاص وقت سخنرانی برای رئیس جمهور وقت ، برای سفرای فرانسه و کره جنوبی نیز وقت سخنرانی تعیین کرده بودند که اعجاب انگیز بود .
وی افزود : اکنون صنعت خودروسازی ما افتخارش به این است که سود فرانسوی ها و کره ای ها را تامین می کند و اخیرا هم که چینی ها وارد صحنه شدند و بسیاری از خودروسازان ، مجوز ساخت خودروهای چینی را گرفته اند و واردکننده محصولات این کشور شدند که این نشان از وابستگی صنعت خودروسازی کشور است.
میرسلیم گفت: این کشورها منافعشان را در ایران به راحتی رها نمی کنند و برای تحقق این هدف ، شبکه ای در کشورمان ایجاد کرده اند که کارش این است که نگذارد منافعشان از بین برود پس به سراغ مدیران ، مهندسان و کارشناسان ما می روند و سعی می کنند آنان را راضی کنند که مدافع و ضامن منافعشان باشند و برای این کار هزینه می کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این شبکه " نفوذ " است و کسی نمی تواند منکرش شود ، این کار را کرده اند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا برغم شناسایی این شبکه نفوذ، فعالیتشان همچنان در کشور ادامه دارد اظهار داشت: این شبکه ای قوی است که منافعی دارد اما مردم هم زندگی دارند و می گویند مشکلاتشان باید رفع شود این که گفتم در عرصه مسائل فرهنگی باید کرامت انسانی و خودباوری حفظ شود به همین علت است که خیلی از مدیران ما ، خودباوری ندارند.
ناظر عالی طراحی و ساخت نخستین موتور پایه گازسوز ملی با تبیین فرایند ساخت موتور ملی گفت: 20 سال قبل ، پس از کنار رفتن از وزارت ، فعالیت تخصصی در مرکزی تحقیقاتی را آغاز کردم در آن مرکز ، راهبردی را برای طراحی، ساخت و تولید قوای محرکه تعریف و در دولت تصویب کردیم که ابلاغ شد و برای پیشبرد کار از افراد صاحب تجربه کمک گرفتیم تا کار را تسریع کنیم که اگر این کار را نمی کردیم اقدامی که پنج ساله باید به نتیجه می رسید 10 سال طول می کشید.
میرسلیم افزود: به همین علت در را به روی خودمان نبستیم و از همکاری های علمی ، فنی و مهندسی نیروهای داخلی استفاده کردیم که وارد صحنه شدند و تمرین خوبی کردند که به طراحی ، نمونه سازی و تولید ساخت داخل مسلط شدند و از آن سو نیز تولید بدنه آغاز شد و با جمع بندی این دو بخش توانستیم به تولید خودروی ملی برسیم.
وی با طرح این پرسش که چرا برغم تولید خودروی ملی ، اقدام به واردات خودروهای خارجی می کنیم گفت: تصور کنید کارخانه تویوتا در ژاپن همزمان با تولید این محصول ، خودروی بی ام و را نیز تولید کند ؛ این بی معنی است. آنان خودروی ملی دارند و سعی می کنند بهترین پیشرفت ها را نیز در آن اعمال و با جلب مشتری ، تولیداتشان را به دیگر کشورها نیز صادر می کنند.
میرسلیم افزود: آنان در رقابت با دیگر شرکت های مطرح دنیا ، بازار را تسخیر کردند و در برخی سال ها اصلا در زمینه تولید و صادرات در جایگاه نخست جهان قرار گرفتند.
این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین درباره دیدگاه برخی مسئولان که وارد کردن مدیر از خارج را بدون اشکال می دانند تصریح کرد: به طرح این دیدگاه انتقاد کرد و گفت این حرف بسیار زشت و تحقیر ملی است این ناشی از قدرنشناختن انقلاب و قابلیت هایی است که در ملت شریف ایران وجود دارد.
وی گفت: نشناختن این قابلیت ها ، نداشتن دانش ، تجربه و خودباختگی سبب وابستگی است و همین سبب می شود که خودروسازی کشور آن طور که باید پیشرفت نکرده است گرچه زمینه هایش وجود دارد.
میرسلیم افزود: آن زمان که خودروی ملی را تولید کردیم به موتوری تجهیز شد که جزو پنج موتور برتر دنیا بود و چون موتور گازسوز بود از انرژی خودمان استفاده می کردیم و از قابلیت های مصرفی خوبی برخوردار بود و سبب کاهش آلاینده ها شد که همین ویژگی ها سبب شد دارای رتبه باشد.
وی گفت: ما در صنعت خودروسازی به این نکته توجه نکردیم که در سال های گذشته نباید صرفا بر توسعه بیش از حد خودروهای سواری متمرکز می شدیم زیرا در شهرهای بزرگ مانند تهران با 10 میلیون جمعیت ، گرفتار راه بندان های طولانی هستیم که سبب اتلاف وقت مردم، عصبی شدن آنان ، تولید آلاینده ها و بیماری های تنفسی می شود که این افتخار آمیز نیست.
میرسلیم افزود : این که سیاست راهبردی نبود ؛ قرار بود برای ارتقای ترابری عمومی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برنامه ریزی کنیم و خودروسازان ما باید برای تولید خودروهای عمومی سرمایه اختصاص می دادند نه اینکه اتوبوس و خودروهای باری را از خارج وارد کنیم .
وی اضافه کرد : باید تولید را به این سمت سوق می دادیم که نیاز طبیعی کشور است اما برای کسب سود بیشتر به تولید در خطوط قبلی ادامه دادیم و روزانه فقط هزار دستگاه خودرو وارد تهران کردیم.
میرسلیم ادامه داد: باید به نحوی عمل می کردیم که مردم سریع تر به محل کار برسند و نیازهایشان رفع شود اما بیشتر گرفتار شدند و وقت و اعصابشان تلف شد . این ضعف اساسی ناشی از بینش حاکم بر صنعت خودروسازی است که متاسفانه هنوز اصلاح نشده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با رد دیدگاه افرادی که مجمع را ناقض قانون اساسی می دانند گفت: مجمع در جلوگیری از ایجاد بن بست در کشور خیلی موثر بوده است و در بسیاری موارد ، قوانینی در مجلس مطرح می شد که با مبانی شرعی سازگار نبود یا با قانون اساسی تطبیق نداشت.
وی افزود: در چنین مواردی ، شورای نگهبان نیز طبق وظیفه ، این مصوبات را باز می گرداند و مجلس دوباره آن را رسیدگی می کند که گاهی اشکلات را رفع کرده است و گاهی نیز بر مصوبه قبلی اصرار کرده اند که مقبول شورای نگهبان قرار نمی گرفت ؛ در این مواقع چه باید کرد ؟
میرسلیم گفت: این جا این موضوع مطرح می شود که گرچه این گونه مصوبات ، خلاف شرع است اما به عنوان اضطرار ناگزیریم آن را بپذیریم ؛ چنان که خوردن گوشت مرده حرام است اما اگر در شرایطی قرار بگیریم که چیزی برای خوردن نداشته باشیم و جانمان در معرض خطر باشد در حد اضطرار می شود اکل میته کرد . این جا نمی گویم که خلاف کرده ایم چون در حالت اضطرار قرار داریم.
وی افزود: زمانی که مجلس بر مصوبه خود پافشاری می کند و شورای نگهبان نیز بر رایش می ایستد بالطبع موضوع باید در جای دیگری یعنی مجمع بررسی شود که آیا آن مصوبه از موضوعاتی است که جزو اضطرار محسوب می شود ؟ در چه مدت این اضطرار حاکم است ؟ و اگر بپذیریم که به عنوان قانون اجرا شود در چه محدوده ای رواج یابد ؟
میرسلیم گفت: فعالیت دیگری که در مجمع انجام می شود این است که به عنوان مشاور رهبر معظم انقلاب ، سیاست های کلی پیشنهادی در حوزه های مختلف را تنظیم و تقدیم می کند که در این چارچوب تاکنون صدها بند از سیاست های کلی در عرصه هایی مانند انرژی، پزشکی، بهداشتی ، اداری ، قضایی یا اقتصادی تدوین و تقدیم شده که پس از تصویب در اختیار قوای سه گانه قرار گرفته است تا اعمال کنند.
وی افزود: هنگامی که قانونی، برنامه ای یا مقرراتی تدوین می شود باید طبق سیاست های کلی باشد و در واقع این سیاست ها اسناد بالادستی است که پس از قانون اساسی ، مبنای تصویب قوانین و برنامه ها قرار می گیرد و باید مراعات شود.
میرسلیم تصریح کرد: با کمال تاسف در بیست سال گذشته شاهد اجرای دقیق سیاست های کلی نبوده ایم و گاهی اصلا این سیاست ها تعطیل شده و معطل مانده است.
وی در عین حال ، موفقیت مجمع در خارج کردن کشور از بن بست را از افتخارات نظام دانست و افزود : این نهاد در تدوین سیاست های کلی نیز فعالیت های بسیار ارزنده ای انجام داده اما در اجرا همواره توام با موفقیت نبوده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به این علت پارسال که رهبر معظم انقلاب احکام اعضای مجمع را صادر کردند درباره نظارت بر اجرای سیاست های کلی هم ابلاغ مستقل داشتند و خواستند که هیات عالی نظارت بر سیاست ها تشکیل شود تا بر نحوه اجرای سیاست های ابلاغی نظارت کند.
میرسلیم افزود: خلاف آن چه که قبلا رها شده بود و اجرا نمی شد حالا برخی نمایندگان مجلس فکر کردند که تداخلی در کارشان ایجاد شده است و دقت نکردند که هدف مقام معظم رهبری این بود که این سیاست ها به کار گرفته شود چون در تدوین آن دولت ، مجلس و متخصصان، تشکل های مردم نهاد ، دانشگاه ها و مراکز علمی سهیم بودند و همه دانش و تجربه خود را به کار گرفتند تا آنچه به صلاح کشور است برای 15-10سال آینده پیش بینی شود.
وی تاکید کرد: همان طور که در تصویب قوانین باید به قانون اساسی و شرع مقدس توجه کرد، سیاست های ابلاغی نیز باید مراعات شود زیرا این سیاست ها برای بازی نبوده بلکه هدف از تصویبش این است که کشور به سوی اهداف حرکت کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین درباره پیش بینی اش از افق آینده نظام نیز تاکید کرد : آینده را بسیار خوب می بینم زیرا مردم پشتکار دارند و به ارزش های انقلاب معتقدند چنان که در 40 سال گذشته با مشارکت سازنده ، پای صندوق های رای آمدند و در اداره امور کشور مشارکت کردند که این کار ساده ای نبوده و نیست.
میرسلیم گفت: مردم فداکاری کردند و این بسیار ارزشمند است و آنچه به ما امید می دهد همین است که مردمی فداکار ، دارای پشتکار، صادق و مشارکت کننده در امور داریم که باید قدرشان را بدانیم.
وی تاکید کرد: به ویژه باید رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را در نظر گرفت که این هم بسیار مهم است ؛ پایمردی ایشان یکی از نکات برجسته ای است که ما را به آینده امیدوار می کند.
میرسلیم افزود: اگر مسئولان هم تن دهند و بپذیرند که خود را با مردم تطبیق بدهند خیلی سریع می توانیم به رتبه های بسیار خوب برسیم که برازنده نظام جمهوری اسلامی ایران است ؛ من آینده را بسیار امیدبخش می دانم و اگر دست به دست هم بدهیم این امید را عملیاتی می کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: 40 سال گذشته انقلاب ، مرهون فداکاری ها ، شهادت ها و شهامت های بسیار مردم ، به ویژه جوانان و آینده کشور نیز به دست آنان است که باید با اتکا به ارزش هایی که در 40 سال گذشته وجود داشت امیدوار و در صحنه باشند و بدانند که وقتی امید باشد لطف خداوند هم شامل جماعت خواهد شد.

مرتبط با این خبر

  • بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی؛ اقتصاد دریامحور، مولفه اقتدار ملی است

  • رئیس مجلس شورای اسلامی: ضرورت مسئولیت‌پذیری پاکستان در قبال تروریسم

  • جلسه علنی مجلس :تصویب کلیات لایحه بودجه 98

  • در جمع ایرانیان مقیم مونیخ؛ پاسخ قاطع ظریف به معاون رییس جمهور آمریکا

  • استاندار کردستان:آغاز فعالیت منطقه ویژه اقتصادی بانه از سال 98

  • ایران خودرو:35 هزار خودرو تا پایان سال به مشتریان تحویل می شود

  • تمدید یک ساله قانون شوراهای حل اختلاف

  • وضع آب و هوا و محورهای مواصلاتی بارش در بیشتر مناطق کشور

  • انتقام خون شهدایمان را می‌گیریم

  • در آستانه بررسی لایحه بودجه 98؛ جلسه غیرعلنی مجلس با دولتی‌ها