معاون حمل ونقل و ترافیك شهردار تهران اعلام كرد كه روز شنبه 2 رام قطار ملی جدید به ناوگان مترو خواهند پیوست.
محسن هرمزی گفت: هفته آخر آذر سال گذشته بود كه خط تولید انبوه قطار ملی فعالیت خود را با حضور مهندسان ایرانی آغاز كرد و پروژه شامل ساخت 113 دستگاه از جمله 15 قطار 7 واگنه و یك قطار 8 واگنه است.
وی افزود: از سال گذشته كه تولید انبوه قطار ملی آغاز شد، تاكنون 3 رام قطار تولید شده كه یك رام در مراحل نهایی مونتاژ و نصب بوژی قرار دارد و 2 رام آماده است و از هفته آینده وارد چرخه بهرهبرداری خواهد شد.
به گفته هرمزی، طی دوره حاضر مدیریت شهری رخداد بسیار مهمی در زمینه نوسازی ناوگان مترو اتفاق افتاده است. در گام نخست قرارداد 2 هزار دستگاه واگن پس از 7 سال بار دیگر زنده شد كه از این مسیر سهم تهران 1071 واگن بود كه به فضل الهی این تعداد به داراییهای متروی تهران در 3 سال آینده اضافه خواهد شد.
معاون شهردار تهران اضافه كرد: همچنین 113 واگن ملی از محل قرارداد تولید داخلی سهم تهران خواهد شد تا جمع واگنهای تهران كه در این دوره قرارداد آنها بسته شده است، به 1184 واگن برسد. این یعنی به میزان 25سال گذشته در این دوره مدیریت شهری واگن قرارداد بسته شده و وارد عملیات اجرایی میشود.
هرمزی با تشریح روند ملی سازی واگنهای متروی تهران گفت: در پایان دهه 90 كشور برای حل مشكل تامین ناوگان مترو كه صنعتی وابسته بود و سهم داخلی سازی آن كمتر از 30 درصد بود به فكر چاره افتاد. در عین حال جهاد دانشگاهی، مپنا، دولت و شهرداری كارگروهی تشكیل دادند و این آغازگر فرایند تولید قطار ملی مترو شد. قطار ملی مترو فعالیت خود را در سال 1400 با رفع نواقص و تلاش برای تاییدیههای لازم آغاز كرد كه تا سال پیش ادامه پیدا كرد.
معاون حمل ونقل و ترافیك شهردار تهران با اشاره به اخذ تاییدیههای لازم در پایان سال 1402 گفت: در این زمان توانستیم این قطار را در مسیر تهران-پرند به صورت آزمایشی تردد دهیم كه این سیر همراه با مسافر بود. در این زمینه باید بگویم كه نخستین رام قطار ملی با موفقیت تست شد و 5 هزار كیلومتر تحت راهبری قرار گرفت.
وی خاطرنشان كرد: این تولید 700 هزار یورو به ازای هر واگن صرفه جویی ارزی دارد كه معادل تومانی آن، 80 همت به ازای 113 واگن محل قرارداد است. همچنین 12 هزار نفر اشتغال مستقیم در سال دارد و میزان داخلی سازی را به حدود 85 درصد میرساند.