حضوری شدن كامل كلاس ها بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با كرونا

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: همه مدارس از روز 14 فروردین آموزش‌های حضوری را برگزار می‌كنند و احیاناً اگر مدرسه این مصوبه را رعایت نكرد امكان پیگیری وجود دارد.

1401/01/08
|
16:23
|

رضوان حكیم زاده با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: دانش آموزان تقریباً از نیمه آبان به شكل غیر منظم حضور در مدارس را تجربه كردند.
وی ادامه داد: در همه مدارس زمان هایی برای حضور دانش آموزان داشتیم فقط مدل حضور آنها متفاوت بود.
حكیم زاده گفت: حضوری شدن كامل كلاس ها بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با كرونا اتخاذ شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان كرد: مقرر شد شیوه نامه جدیدی ابلاغ شود، ولی به این شكل نیست كه ما تجربه‌ای در گذشته نداشته باشیم، ما دستورالعمل‌های متعددی را با همكاری وزارت بهداشت تنظیم كردیم بنابراین باید آخرین تصمیمات را متناسب با شرایط جدید و فصلی اعمال و برای مدارس ارسال كنیم.
وی تصریح كرد: بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت، مدارس جزو مكان‌هایی بود كه بیشترین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را داشتند.
حكیم زاده گفت: امیدواریم با تجربه‌های گذشته كه به دست آوردیم، آمادگی خانواده‌ها و همكاری همه دستگاه‌ها بتوانیم شرایط حضور ایمن دانش آموزان را در كلاس فراهم كنیم و از این زمان باقیمانده تا پایان سال تحصیلی برای جبران بخشی از افت تحصیلی استفاده كنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: مصوب ستاد ملی مقابله با كرونا برای همه دستگاه‌ها لازم الاجرا می‌باشد و در وزارت آموزش و پرورش همه مدارس اعم از دولتی و غیر دولتی مشمول این مصوب خواهند شد.
وی ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های خانواده ها، اشتیاق دانش آموزان و آمادگی همكاران مشكل خاصی برای حضوری شدن كلاس‌ها نخواهیم داشت، اما اگر مدرسه‌ای از این مصوبه تخطی كند بر اساس دستورالعمل‌ها توسط تیم‌های نظارتی پیگیری خواهد شد.

حكیم زاده گفت: یكی از وظایف مركز ارزیابی عملكرد و رسیدگی به شكایت وزارت آموزش و پرورش پیگیری اجرای مصوبات است و همه مدارس و دستگاه‌هایی كه تحت نظر وزارت آموزش و پرورش هستند توسط این مركز نظارت می‌شود همچنین در معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه از طریق مدیران مدارس پیگیری خواهیم كرد و مشكلی نخواهد بود.
وی خاطر نشان كرد: با نظارتی كه از سطح منطقه، مدرسه و استان شروع می‌شود همه مدارس از روز 14 فروردین آموزش‌های حضوری را برگزار می‌كنند و احیاناً اگر مدرسه این مصوبه را رعایت نكرد امكان پیگیری وجود دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: پژوهش‌های متفاوتی درباره تاثیرات تعطیلی آموزش حضوری و پیگیری آموزش از طریق فضای مجازی در رشد عاطفی اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی دانش آموزان انجام شد و تقریباً نتیجه همه پژوهش‌ها این بود كه تعطیلی آموزش حضوری نه تنها موجب افت یادگیری به خصوص در دوره ابتدایی شد بلكه به جنبه‌های عاطفی و تربیتی هم بسیار آسیب وارد كرد.

حكیم زاده افزود: بچه‌ها صبح زود با مدرسه رفتن، نظم زندگی را می‌آموختن و این‌ها موجب می‌شد آداب زندگی را بیاموزند بنابراین تعطیلی آموزش حضوری لطمه زیادی وارد كرد كودكانی كه صبح‌ها تا دیر وقت می‌خوابیدن و شب‌ها تا دیر وقت بیدار بودند و در فضای مجازی اوقات خود را سپری می‌كردند، كم تحركی دانش آموزان، پیامد‌هایی برای سلامت جسمانی آن‌ها داشت همچنین لطمه اساسی كه به رشد مهارت‌های ارتباطی دانش آموزان وارد شد؛ بچه‌ها از طریق مدرسه رفتن بعد اجتماعی تربیت را تجربه می‌كنند و مهارت‌های زندگی را فرا می‌گیرند و یكی از آسیب‌های جدی كه تعطیلی آموزش حضوری داشت لطمه به رشد مهارت‌های ارتباطی به خصوص برای دانش آموزان كلاس اول و دوم بود كه بنا بود زندگی مدرسه‌ای را تجربه كنند، ولی مجبور شدند از طریق قاب كوچك موبایل به جای حضور در مدرسه و ارتباط با دوستان و هم سن و سال هایشان این تجربه را داشته باشند.

وی ادامه داد: در كنار افت یادگیری، سازمان بهداشت جهانی هم تاكید داشت كه آسیب‌های روحی و روانی كه دانش آموزان تجربه كردند كمتر از آسیب‌ها در عرصه‌های دیگر نبود و رشد اجتماعی بچه‌ها در این زمینه نگران كننده است و امیدواریم با فرصت حضور در مدرسه اندكی جبران شود.

حكیم زاده گفت: در دو سال گذشته آموزش‌های متنوع و متعددی را به دانش آموزان ارائه كردیم و دانش آموزان همراه با مابقی افراد جامعه از جمله والدین خود در معرض دریافت این آموزش‌ها از طریق رسانه، مدرسه و شبكه شاد بودند و در دوره‌هایی كه مدارس باز شد میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط دانش آموزان در حد خیلی بالایی بود و فكر می‌كنم با توجه به آموزش‌هایی كه دانش آموزان دریافت كردند نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مشكلی نخواهیم داشت.

وی خاطر نشان كرد: در كشور‌های دیگر علی رغم اینكه فناوری‌های پیشرفته داشتند، اما خیلی سریع آموزش‌های حضوری را به دلیل نگرانی از افت تحصیلی آغاز كردند، موضوع سواد یك نسل در میان است و بستر فضای مجازی هر چقدر پیشرفته باشد هرگز برای دانش آموزان در شروع دوره تحصیلی آن‌ها بستر مناسبی برای یادگیری مهارت‌های سواد پایه نیست، چون پایه‌ای برای یادگیری‌های تمام عمر می‌باشد بنابراین نگرانی‌های جدی به خصوص در مهارت نوشتن دانش آموزان در دوره ابتدایی داریم، چون بیشتر از مهارت‌های دیگر آسیب دید.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدواریم با همكاری خانواده ها، نظارت مدیران مدارس و تلاش و همت معلمان بخشی از افت تحصیلی نگران كننده نسل آینده را جبران كنیم.

دسترسی سریع