خرید 1000 اتوبوس وارداتی برای تهران ؛ آغاز رایزنی‌های شهرداری با بازرگانان خارجی

مدیران شهری می گویند علاوه بر استفاده از ظرفیت شركت‌های داخلی در حال رایزنی و برگزاری جلسه با بازرگانان هستند تا نسبت به خرید اتوبوس های وارداتی هم اقدام كنند، برنامه‌ای كه دولت هم چراغ سبز آن را روشن كرده است.

1401/03/10
|
10:25
|


تعداد مسافران اتوبوس‌های پایتخت همزمان با كاهش آمار مبتلایان و متوفیان كرونا افزایش یافته است. مدیران شهری می گویند علاوه بر استفاده از ظرفیت شركت‌های داخلی در حال رایزنی و برگزاری جلسه با بازرگانان هستند تا نسبت به خرید اتوبوس های وارداتی هم اقدام كنند، برنامه‌ای كه دولت هم چراغ سبز آن را روشن كرده است.

خبرگزاری فارس‌،گروه شهری: شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یكی از شركت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است كه در 25 فروردین 1335 به موجب قانون تأسیس شركت اتوبوسرانی عمومی تأسیس شد. طی این 65 سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده به ویژه در دو سال گذشته به دلیل شرایط كرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت رقم خورد

تیغ كرونا بر روی گلوی اتوبوسرانی قرار گرفت و كاهش آمار مسافران طی دو سال گذشته از یك طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخت. مدیران شهری جدید اما تغییر و تحول در اتوبسرانی را مد نظر قرار داده اند و طی ماه گذشته تاكنون خبرهای خوشی در این زمینه داشته اند. شهردار تهران هم خبر از تحولی بزرگ در این زمینه داده و قرار است فقط امسال بیش از 3 هزار اتوبوس به چرخه ناوگان حمل و نقل اضافه می شود و 1400 اتوبوس هم اورهال خواهد شد.

امسال3250 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده می‌شود

شهردار تهران با اشاره به اینكه 2 هزار و 225 دستگاه اتوبوس تحویل شهرداری شده كه كمتر از یك سوم آن مربوط به مالكیت شهرداری بود و این اتوبوس‌ها نیاز به بازسازی داشته اند، گفت: این عدد جوابگوی حمل و نقل مسافر نبوده و بنابراین برای خرید 175 دستگاه اتوبوس قرارداد بستیم و تا امروز 120 دستگاه وارد مدار شده است.



وی افزود: 500 دستگاه را نیز از طریق تعویض مخازن گاز وارد مدار می كنیم. البته برای افزودن 3250 دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال جاری برنامه ریزی كرده ایم كه 2 هزار دستگاه از طریق وزارت كشور و 900 دستگاه آن به شهر تهران با قدرالسهم 20 درصد پرداخت هزینه از طرف شهرداری اختصاص دارد؛ 1400 دستگاه را در قانون بودجه تعهد كردیم كه بازسازی كنیم و بخشی از آن نیز مجوز گرفتیم كه یا واردات داشته باشیم یا از طریق داخل تامین كنیم كه تعداد آن 1000 دستگاه است. برای فعالیت 50 دستگاه اتوبوس برقی هم قرارداد بستیم.

تامین اتوبوس نو و تولید داخل در اولویت است

سید مجتبی شفیعی، معاون شهردار تهران درباره ماجرای اتوبوس های وارداتی گفت: قطعا تامین اتوبوس نو و تولید داخل در اولویت است گفت: وزارت كشور قرارداد خرید 2000 دستگاه اتوبوس را دنبال می‌ كند كه در این میان سهم تهران 900 اتوبوس است و یك قرارداد دیگر نیز از طریق تهاتر نفت دنبال می‌شود كه 1400 تا 1600 اتوبوس سهم ما خواهد بود و ما نیز در كنار دولت راه‌های دیگر تامین اتوبوس را دنبال می‌ كنیم.



پیشنهادی كه زاكانی به رئیس جمهور داد

معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در پاسخ به این سوال كه خرید اتوبوس‌ های دست دوم در چه مرحله‌ ای قرار دارد، اظهار كرد: مذاكرات مختلفی داشتیم و پیشنهادات مختلفی به ما ارائه شده كه از نظر كیفیت و قیمت در حال بررسی هستیم؛ اما از آنجایی كه نیاز به مصوبه دولت دارد، شهردار تهران پیشنهاد را به رئیس جمهور داده و رئیس جمهور نیز دستور دادند كه در كمیسیون زیربنایی دولت این مسئله بررسی شود و بررسی اولیه انجام شده و توافق با وزارت كشور و صنعت نیز صورت گرفته است و ملاحظات سازمان محیط زیست نیز لحاظ شده و الان فقط منتظر تصویب در دولت هستیم و اگر این مهم تصویب شود در پشتوانه قانونی و مجوزها مشكلی نخواهیم داشت و بر روی بررسی پیشنهادات تمركز می‌ كنیم.

ورود اتوبوس‌های دست دوم یك راهكار موقت است

وی با بیان این‌كه اگر بتوانیم با قیمت كم اتوبوس‌ های با كیفیت وارد كنیم آسیب چندانی به تولید داخل نمی‌ خورد، گفت: دقت داشته باشید كه تهران به 5000 دستگاه اتوبوس احتیاج دارد كه تامین 4000 دستگاه اتوبوس سهم تولید داخل است و حداكثر تنها 1000 اتوبوس از این روش تامین می‌ شود و دقت داشته باشید كه ورود اتوبوس‌های دست دوم یك راهكار موقت است و نمی‌ خواهیم به اتوبوس‌های كاركرده متكی شویم.

شاخص‌های انتخاب اتوبوس وارداتی/ حداكثر سن اتوبوس باید پنج سال باشد

معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در مورد شاخص‌های انتخاب اتوبوس گفت: میزان كاركرد برای ما بسیار مهم است و حداكثر سن اتوبوس باید پنج سال باشد و استاندارد آلایندگی حداقل یورو 5 باشد و در كنار آن مسأله قیمت و خدمات پس از فروش نیز مورد توجه خواهد بود.

تامین اتوبوس برای پایتخت از مسیرهای مختلف برای تهران

درباره این موضوع به سراغ بهرام نكاحی مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران رفتیم. وی در این زمینه به خبرنگار فارس، گفت: تامین اتوبوس برای پایتخت از مسیرهای مختلف برای تهران و سایر شهرها با همكاری دولت در نظرگرفته شده و تمهیدات مختلفی پیش بینی شده است.

پیشنهاد خرید اتوبوس‌های وارداتی توسط كارشناسان مختلف حوزه حمل و نقل

نكاهی بیان داشت: اتوبوس‌های وارداتی هم یكی از این راهكارها است كه توسط كارشناسان مختلف حوزه حمل و نقل پیش بینی شده تا بتوانیم ظرفیت‌های این ناوگان را هرچه بیشتر توسعه دهیم و خدمت رسانی هر چه بیشتر انجام گیرد.

مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران خاطرنشان كرد: البته این موضوع هنوز جهت اجرا به قطعیت 100 درصدی نرسیده و چندین قدم تا نهایی شدن باق مانده است. به هر حال باید مراحل قانونی به طور كامل در نظر گرفته شود.

همزمان با خودروسازان داخلی و بازرگان جلساتی را برگزار كرده‌ایم

وی تصریح كرد: همزمان با خودروسازان داخلی و بازرگان جلساتی را برگزار كرده‌ایم و هر مسیری كه نیاز به طی شدن باشد را در نظر گرفته ایم. تلاش ما این است كه علاوه بر استفاده و بهره مندی كامل از تولیدات داخل برای تامین اتوبوس از اتوبس‌های خارجی با كیفیت مطلوب هم استفاده كنیم.



مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: با اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته، امسال تعداد1400 دستگاه اتوبوس، بازسازی و تعداد 2450 دستگاه نیز نوسازی خواهند شد كه به این منظور در مورد توان و ظرفیت بخش خصوصی حساب ویژه باز كرده‌ایم.

مطالبه حمل و نقلی تهرانی‌ها در حال تحقق

تامین اتوبوس و مترو برای تهران از مطالبات اساسی شهروندان است كه مدیریت شهری جدید اعلام كرده این موضوع را به صورت جهادی در دستور كار قرار داده است. گام‌هایی برای این موضوع برداشته شده و مدیران شهری می‌گویند، تحول بزرگ در حال رقم خوردن است و اكنون باید منتظر ماند و دید سرانجام حمل و نقل تهران چگونه خواهد بود و اتوبوسرانی و مترو چگونه از خواب 4 ساله مدیریت شهری سابق بیدار می‌شود؟

انتهای پیام/

دسترسی سریع