مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ظرفیت ترانزیتی خط راه آهن راهبردی قزاقستان- ایران- تركیه حدود پنج میلیون تن بار است.
به گزارش رادیو پیام از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای میعاد صالحی درباره فعال شدن خط راه آهن راهبردی قزاقستان - ایران - تركیه با اشاره به اینكه تفاهم های خوبی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان داشتیم، افزود: این تفاهم نامه برای ایجاد یك كریدور جدید ترانزیتی ریلی بین المللی مسیر عبوری از قزاقستان، تركمنستان، ایران به سمت تركیه و اروپا است و از آن سمت هم می تواند از مسیر چین به سمت قزاقستان بیاید و یا بارهایی را از مبدأ قزاقستان جابجا كند.
او با بیان اینكه هدف گذاری ما برای این مقطع زمانی، پنج میلیون تن بار ترانزیتی است، ادامه داد: پارسال ركورد یك میلیون و 913 هزار تن كه ركورد تاریخ راه آهن كشور بود در حوزه ترانزیت ریلی را ثبت كردیم و اكنون این عدد نزدیك به دو و نیم برابر آن ركورد هست و یك گام بلند برای ایجاد یك كریدور از مسیر ایران است.
آقای صالحی اضافه كرد: در این مسیر نرخ های ترجیحی را داریم برای این كه بتوانیم مسیر كِی تی آی یعنی مسیر قزاقستان- تركمنستان- ایران را داشته باشیم.
مدیرعامل راه آهن گفت: امروز هم نخستین قطار كانتینری بر اساس تفاهمی كه سه هفته قبل بنده و مدیرعامل راه آهن قزاقستان در دفتر راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حضور وزیر تجارت قزاقستان امضا كردیم، همان فردای آن تفاهمنامه كه ما سه هفته قبل انجام دادیم، این عملیاتی شد و قطار به سمت ایران راه افتاد كه امروز در ایستگاه تهران بود.
آقای صالحی با اشاره به اینكه برای تحقق اهداف ترانزیتی ریلی باید زیرساخت ها فراهم شود، افزود: در دولت سیزدهم مشی ما بر این است كه نخست كار را انجام دهیم سپس خدمت مردم گزارش كنیم تا این كه بخواهیم وعده ای دهیم كه در پیچ و خم ها بماند و انجام نشود.
وی با بیان اینكه از هفته اول آبان 1400 تفاهمی را با تركمنستان برای افزایش تبادلات واگن از مرز سرخس و اینچه برون انجام دادیم، اضافه كرد:در پنج ماه پایانی سال 1400 ركورد بی نظیری را در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ثبت كردیم و مجموع سال 1400 را با یك میلیون و 913 هزار تن آمار ترانزیتی ما را به عنوان صدر آمار صد ساله ثبت كرد.
مدیرعامل راه آهن گفت: در مورد این تفاهم كه انجام شد به هر حال شرایط منطقه و این كه بار از كریدورهای دیگری قبلاً عبور می كرده و اینك ایران یك مسیر جایگزین امن و یك مسیر جایگزین با مزیت رقابتی باشد نیاز است كه ما تعرفه های ترجیحی وضع كنیم.
آقای صالحی افزود: سه هفته پیش تعرفه های ترجیحی را باهم تفاهم كردیم و امروز به عنوان یك پروتكل و یادداشت تفاهم بین دو كشور به امضا رساندیم و اولین قطار عبور كرد.
او اضافه كرد: امروز قطاری كه از قزاقستان راه افتاد و از مسیر تركمنستان- اینچه برون وارد ایستگاه تهران شد فرمان عبورش صادر شد و از تهران به سمت تركیه حركت كرد.
مدیرعامل راه آهن گفت: همه تفاهمات لازم حقوقی و تعرفه های ترجیحی را انجام دادیم و طبیعی است كه نیاز بود بین كشورهای مختلف هم این همراهی باشد؛ در این راستا تفاهمات خوبی را با كشور روسیه هم داشتیم كه پس از انعقاد اطلاع رسانی می شود.
مجری: این یعنی به عنوان مسیرهای مكمل یا سوئیچ بشود از مسیرهای دیگرروی مسیر برای یك قسمت یا نه اصلاً یك مسیر انحصاری هست كه همین عبور كند؟
آقای صالحی در پاسخ به این پرسش كه خط ترانزیتی كه راه اندازی شد چه كمكی می تواند به تكمیل سایر خطوط ترانزیت ریلی ما كند؟ افزود: برای عبور از مسیر شرق به غرب دنیا یعنی از مسیری كه كالاهای چین به طور مشخص می خواهد به سمت غرب منتقل بشود سه دالان وجود داشت؛ دالان روسیه، دالان دریای خزر كه به طور مثال از بندر اكتائو و تركمن باشی می رفت با كشتی های رورو به سمت بندر باكو و همچنین مسیر تمام ریلی ایران. مسیر روسیه اكنون دچار چالش شده است، مسیر دریای خزر هم باید مسیر تركیبی داشته باشد و تعداد كشتی های رورو هم در دریای خزر محدود است.
وی اضافه كرد: از مسیر اینچه برون و سرخس مسیرهایی است كه در ایران به لحاظ ریلی متصل هستیم. مسیر اینچه برون روی مسیر گرمسار می آید و می تواند از تهران به سمت بندر شهید رجایی در بندرعباس بیاید و یا به سمت رازی به سمت تركیه برود. در مورد سرخس می تواند به شكل مستقیم به سمت بافق- بندرعباس برود و امیدوارم در یكی دو سال آینده بتوانیم اتصال زاهدان با چابهار را هم داشته باشیم و آن كریدور هم می تواند متصل شود.