گفتگوی ویژه خبری؛ توقف اردوهای دانش آموزی تا بازنگری دستورالعمل ها

معاون فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه همه اردوهای دانش آموزی تا زمان بازنگری دستورالعمل اردوها متوقف شده است، گفت: تا پایان تابستان برنامه اردویی برگزار نخواهد شد و پس از بازنگری، این اردوها فعال خواهد شد.

1396/06/12
|
11:13
|

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و دبیر كمیسیون عالی ایمنی راه ها با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبكه دو سیما در پاسخ به این پرسش كه مهمترین عوامل ناامنی جاده های كشورمان چیست؟ افزود: بخشی به عوامل انسانی از جمله راننده ها و شركت های مختلف حمل و نقل و مسافری و بخشی به پلیس و جاده و دیگر عوامل مانند بارندگی و لغزندگی جاده ها و خستگی و خواب آلودگی راننده ها برمی گردد.
وی گفت: عاملی كه حادثه را تشدید و تلفات را بالا برد، این بود كه سرنشینان این خودرو كمربندهای ایمنی را نبسته بودند و فقط راننده كمربند بسته بود كه سالم ماند و كوچكترین جراحتی ندید اما بقیه سرنشینان پرتاب شدند و این موضوع تلفات و جراحات را بیشتر كرد.
دبیر كمیسیون عالی ایمنی راه ها گفت: در این كمیسیون 16 دستگاه مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، پزشكی قانونی، سازمان صدا و سیما و اورژانس حضور دارند و درباره همه سوانح مهم كارگروه تشكیل می شود و آن را بررسی می كنند و نتیجه آن در كمیسیون ایمنی مطرح و جمع بندی می شود كه این كار در مورد این حادثه هم انجام خواهد شد.
در ادامه معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و دبیر كمیسیون عالی ایمنی راه ها با بیان اینكه عامل سرعت زیاد در حوادث نقش كلیدی داشت، گفت: در سال های اخیر نقش این عامل كمرنگ تر شده است زیرا دوربین های ثبت و كنترل سرعت مكانیزه نصب شده است.
تقی زاده با اشاره به اینكه تعداد دوربین ها در جاده ها از 190 در دو سال پیش به 900 دوربین فعال رسیده است ، افزود: جریمه ها هم 5 تا 6 برابر شده و این موضوع موجب شده است تا راننده ها سرعت های معقول تری داشته باشند.
معاون حمل و نقل وزارت راه درباره حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی با بیان اینكه خواب آلودگی راننده در این حادثه نقش داشت، گفت: بر اساس نظر كارشناسان اعزامی به محل حادثه، جاده مشكلی نداشت و از نظر خط كشی، علائم و شرایط دیگر وضعیت نرمالی داشت.
وی با بیان اینكه در تعاونی ها تخلفات مختلفی صورت می گیرد، گفت: با استفاده از سیستم های جدیدی مانند سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان ( سپهتن)، گواهینامه ها و شخص راننده به صورت آنلاین كنترل می شود.
تقی زاده افزود: سرعت اتوبوس واژگون شده حدود 86 كیلومتر در ساعت بود كه از این نظر مشكلی نداشت.
تقی زاده دبیر كمیسیون عالی ایمنی راه ها افزود: در 10 سال پیش سالانه 27 هزار نفر در جاده ها كشته می شدند و این آمار به سالی 16 هزار نفر در حال حاضر رسیده است البته این آمار مطلوب نیست اما روند كاهشی و منطقی داشته است.
وی افزود: راننده حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان از نظر گواهینامه و سلامت مشكلی نداشته است.
تقی زاده با بیان اینكه همه جاده های كشور ایمن هستند، اضافه كرد: بخشی از نقاط حادثه خیز رفع و بخشی هم كه به علت كمبود بودجه رفع نشد آشكارسازی و هشدار سازی شد.


در ادامه ایرج حریرچی قائم مقام و معاون كل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در مصاحبه ضبط شده ای كه از این برنامه پخش شد درباره آخرین وضعیت مصدومان سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی گفت: از 34 بیماری كه بستری بودند 21 نفر مرخص شدند و 6 بیمار در شیراز و 7 بیمار در داراب بستری هستند.
وی افزود: همه اعمال جراحی كه بیشتر ارتوپدی بود انجام شده است و به جز 2 قطع عضو كه در ابتدای حادثه و در سر صحنه داشتیم مورد خاص دیگری نداریم.
حریرچی اضافه كرد: دو مورد آسیب به مهره های كمری داریم كه امیدواریم آسیب جدی عصبی نداشته باشند و مریضی كه بسیار بدحال بود در شیراز به درمان، خوب جواب داد.


مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه همه اردوهای دانش آموزی تا زمان بازنگری دستورالعمل اردوها متوقف شده است، گفت: تا پایان تابستان برنامه اردویی برگزار نخواهد شد و پس از بازنگری، این اردوها فعال خواهد شد.
در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری مهدی فیض درباره دستورالعمل مربوط به برگزاری اردوها افزود: دستورالعمل فعلی مربوط به سال 1389 است كه در چارچوب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شده است.
وی اضافه كرد: با توجه به حوادثی كه رخ داده در این دستورالعمل تجدید نظرهایی انجام شده است كه بیش از 30 صفحه مطالب دستورالعمل جدید است كه از جمله بحث های ایمنی، بهداشتی، نحوه انتخاب وسیله نقلیه، شرایط رانندگان، تعداد مربیان همراه و دیگر موارد در این شیوه نامه دیده شده است.
فیض افزود: تا بازنگری این دستورالعمل، اردوها متوقف شده است و تا پایان تابستان برنامه اردویی برگزار نخواهد شد و پس از بازنگری، این اردوها فعال خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه معمولا بازنگری ها زمان بر است، گفت: با توجه به حادثه اخیر و اینكه در آستانه آغاز سال تحصیلی هستیم بنا داریم پیش از پایان مهر نسخه جدید آئین نامه به تصویب مراجع مربوط برسد و ابلاغ شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: شیوه نامه برگزاری اردوها در طول سال ها تغییرات متعددی داشت كه یكی از آن ها مربوط به حركت اتوبوس در شب است.
فیض افزود: بر اساس تصریح آئین نامه فعلی، حركت اتوبوس در شب با رعایت مسایل ایمنی و فنی از جمله معاینه فنی اتوبوس و ضرورت وجود 2 راننده بلامانع است.
وی اضافه كرد: قبلا این ممنوعیت دیده شده بود اما اردوهای ما را طولانی می كرد.
فیض با اشاره به اینكه در اردوی اخیر كه حادثه در آن رخ داد همه قواعد بخشنامه و دستورالعمل رعایت شده است، ادامه داد: آنچه كه تاكنون برای ما مسجل شده این است كه كوتاهی راننده عامل اصلی این حادثه بود.
در ادامه فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تقدیر از سازمان صدا و سیما و دیگر رسانه ها در اطلاع رسانی این حادثه گفت: مردم به اخبار و آمار رسمی توجه كنند.
وی افزود: بر اساس آمار 7 نفر از دانش آموزان و یك نفر مربی آموزشی و راننده اصلی این حادثه كه در زمان حادثه رانندگی نمی كرد فوت شدند.
فیض ادامه داد: 34 مصدوم داشتیم كه از این تعداد 6 مصدوم در شیراز و 6 مصدوم در داراب بستری هستند و بقیه مصدومان مرخص شدند و به جمع خانواده هایشان برگشتند و فرآیند درمان هم به خوبی انجام شد.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش وضعیت مصدومان بستری شده و كسانی كه مرخص شدند را هم پیگیری خواهد كرد و از نظر هزینه های درمانی و پس از آن هم در صورت نیاز خانواده ها در جهت كاهش دردهای آنان كمك های مختلف از جمله اقتصادی خواهد كرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: سال تحصیلی جدید را با شیوه نامه جدید اردوها آغاز خواهیم كرد.


در ادامه سرهنگ احمد احمدی رئیس پلیس راه استان فارس در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به این پرسش كه آیا مسایل ایمنی رعایت شده بود؟ با اشاره به اینكه بر اساس بررسی ها حادثه واژگونی اتوبوس در ساعت 4 بامداد با 42 مسافر كه 40 نفر دانش آموزان دختر بودند رخ داد، گفت: راننده مدارك مورد نیاز رانندگی را داشته است كه توسط پلیس راه های مسیر جاده كنترل شد و تجهیزات خودرو هم مناسب بود.
سرهنگ احمد احمدی افزود: با توجه به بررسی ها كه از طریق سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان مسافربری به عمل آمد در ساعات اولیه تصادف مبین خستگی و خواب آلودگی راننده است ضمن اینكه توسط افرادی كه در اتوبوس بودند به راننده تذكر داده شد كه استراحت كند اما راننده بدون توجه به این تذكر به رانندگی اش ادامه داد و این حادثه رخ داد.
وی اضافه كرد: مسافران باید از طریق تلفن گویای 110 و 120 و سامانه از طریق پیامك ، تخلف راننده و خواب آلودگی را به پلیس اطلاع رسانی می كردند.
سرهنگ احمدی گفت: با توجه به آثار و علائم و زاویه انحراف اتوبوس از مسیر اولیه به صورت زاویه باز و نبود وجود آثار انعكاسی قبل از برخورد و بنابر اظهارات صریح تعدادی از دانش آموزان، توجه نكردن راننده به جلو مشهود است بنابراین خستگی و خواب آلودگی عامل انسانی (راننده) منجر به این حادثه شده است.
دانلود

در ادامه محمدرضا رضایی رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی كه برای بررسی حادثه اخیر واژگونی اتوبوس به محل حادثه رفت در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: باید این حادثه را كالبد شكافی دقیق كنیم تا تكرار نشود.
وی افزود: بر اساس آئین نامه تدوین شده آموزش و پرورش متاسفانه هیچ محدودیت ساعتی برای اعزام دانش آموزان پیش بینی نشده است و آموزش و پرورش استان هرمزگان ساعت 11 شب را برای اعزام دانش آموزان انتخاب كرد كه مناسب نبود.
رضایی با بیان اینكه آموزش و پرورش استان باید راننده با تجربه و ماهر را برای این كار اختصاص می داد، اضافه كرد: اصل این آئین نامه اشكال دارد زیرا حدود 40 دانش آموز دختر با راننده 32 ساله و كم تجربه اعزام شدند.
وی افزود: میزان ساعت رانندگی راننده در آن روز بسیار زیاد بوده است و از این نظر به پلیس راه ایراد وارد است كه چرا آن را كنترل نكرد.
رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: جاده های دوطرفه خستگی راننده را افزایش می دهد زیرا نوری كه از روبه رو به چشم راننده می خورد موجب خستگی چشم راننده و خواب آلودگی او می شود و وزارت راه و شهرسازی باید جاده ها را از دو طرفه بودن خارج كند.
رضایی با بیان اینكه كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی باید گزارشی را در این مدت در این زمینه تهیه و به مجلس و مردم ارائه كند، افزود: در حال جمع آوری اطلاعات هستیم و دستگاه هایی كه در این زمینه كوتاهی كردند را در گزارش خواهیم آورد.
وی گفت: سیستم تائید سلامت روحی و روانی و جسمی راننده ایراد دارد و باید كارت سلامت داشته باشند.

دسترسی سریع