سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ورود خودروهای فرانسوی به كشور تا زمان جبران خسارات ناشی از خروج از ایران بهدلیل تحریمها ممنوع خواهد بود.
خروج فرانسویها از فضای خودروسازی ایران پس از دور دوم تحریمهای آمریكا علیه كشورمان، هزینههای زیادی را بر صنعت خودروسازی و قطعهسازی ایران تحمیل كرد و سرمایهگذاری های زیاد انجام شده را ابتر گذاشت.
هرچند این خروج مانع از تلاش و همت صنعتگران و مهندسان ایرانی نشد و با تلاش مثالزدنی خود توانستند پروژهای همچون پژو 301 را به K132 ایرانی و در ادامه خودروی تارا تبدیل كنند، اما جبران خسارتهای ناشی از این خروج همچنان به عنوان یك مطالبه از سوی خودروسازان و قطعهسازان ایرانی باقی مانده است.
امروز كه پس از پنج سال ممنوعیت واردات خودرو به كشور، با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات خودرو با ساز و كار مشخص اجازه داده شده، صنعتگران ایرانی خواهان نقرهداغ شدن همراهیكنندگان با تحریمهای ظالمانه آمریكایی هستند.
در این زمینه، «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صمت در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به در جریان بودن واردات خودرو به كشور و انجام امور از سوی شركتهای متقاضی، افزود: واردكنندگان در مسیر واردات خودرو در حال رتق و فتق امور مربوطه بوده و یكی یكی در حال انعقاد قراردادهایشان هستند و انتظار میرود بهزودی نخستین خودروها با شرایطی كه به واردكنندگان اعلام شد وارد كشور شوند.
وی بیانداشت: با این حال، آنچه قطعی است خودروهای فرانسوی در زمانه حاضر راهی به بازار كشورمان نخواهند یافت، زیرا شركتهای فرانسوی نظیر رنو و پژو سابقه خوبی در زمان اعمال تحریمها ندارند و با وجود تعریف پروژهها و سرمایهگذاریهای مشترك، به راحتی از كشورمان خارج شدند.
قالیباف یادآور شد: تا پیش از تحریمهای ظالمانه آمریكایی، فرانسویها با سایپا از طریق شركت پارسخودرو و با ایرانخودرو از طریق شركت «ایكاپ» پروژههای مشترك تعریف كرده بودند، اما در میانه راه خودروسازان ایرانی را تنها گذاشتند و از این طریق خسارتهای زیادی به صنعت خودروی كشورمان وارد كردند.
وی تصریحكرد: تا زمانی كه خودروسازان فرانسوی این خسارتها را جبران نكنند، هیچ سهمی در بازار بزرگ خودروی كشورمان نخواهند داشت و واردات هرگونه خودرو از این كشور ممنوع خواهد بود.
سخنگوی وزارت صمت خاطرنشانكرد: این ممنوعیت شامل كشوری نظیر كره جنوبی یا ژاپن و دیگر كشورها نخواهد شد، چون پروژههای مشتركی با صنعتگران ایرانی تعریف نكرده بودند.
پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت به عنوان دولت وظیفه خود را در موضوع واردات خودرو انجام داده است و اگر مشكلی فراروی واردكنندگان باشد به رفع آنها میپردازد.
«سید رضا فاطمیامین» در عین حال تصریحكرد: واردكنندگان خودرو باید موضوع خدمات پس از فروش را تضمین كنند، یا نماینده رسمی بوده و یا انتقال فناوری انجام دهند و اینها شرایط اصلی انجام واردات است.
پیش از این معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینكه پیشبینی میشود تا پایان سال 90هزار دستگاه خودرو وارد كشور شود، گفت: مطابق آییننامه اولویت با خودروهای كمتر از 10 هزار یورو خواهد بود و پس از آن خودروهای در بازه قیمتی 10 تا 20 هزار یورویی وارد خواهد شد.
«منوچهر منطقی» بیانداشت: ارائه خدمات پس از فروش و همچنین پاس كردن استانداردهای 85گانه از جمله مدارك اصلی درخواست شده از شركتهای یاد شده است. واردات خودروها صرفاً از خودروسازان چینی نخواهد بود و خودروهای كرهای و ژاپنی نیز وارد بازار خواهند شد.