دبیركارگروه مد ولباس در گفتگوی ویژه؛ قاچاق سالانه دو میلیارد دلار پوشاك به كشور

دبیر كار گروه مد و لباس وزارت ارشاد: سالانه دو میلیارد دلار پوشاك به كشور قاچاق می شود.

1396/06/14
|
09:29
|

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ حمید قبادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبكه دو سیما، افزود: قاچاق پوشاك به كشور در حالیست كه حدود 65 میلیون دلار پوشاك به طور رسمی و براساس ضوابط وارد می كنیم.
وی اضافه كرد: براساس آخرین گزارش ها از جمله گزارش مركز آمار مصرف پوشاك و اقلام مرتبط آن مانند كیف و كفش در ایران رقمی بین 30 تا 50 هزار میلیارد تومان است.
قبادی درباره حضور برندهای خارجی در بازار پوشاك كشور گفت: زمانی كه شرایط نا برابر را برای این برندها (نشان ها) در مقابل تولیدات داخلی فراهم و برای آنها فرش قرمز پهن می كنیم، مردم به آنها اقبال نشان می دهند و وارد كنندگان این برندها بدون پرداخت عوارض و از راه های غیر قانونی كالای خود را به داخل قاچاق می كنند.
وی افزود: در یكسال و نیم گذشته هزینه ها را بر ای وارد كنندگان این برندها بر ای ساماندهی بازار پوشاك كشور افزایش دادیم .
دبیر كار گروه مد و لباس وزارت ارشاد گفت: كالاهای وارداتی كه به عنوان برند وارد كشور می شود بیشتر كالاهایی است كه یا اصالت ندارد یا تقلبی یا از رده خارج است و پوشاك از رده خارج بیشترین ضرر را به خریدان داخلی می زنند زیرا این كالاها در فروشگاه های اصلی و اروپایی بیش از 50 یورو نیست در حالی كه همان پوشاك در فروشگاه های شمال شهر تهران به قیمت های بیش از یك میلیون تومان عرضه می شود.
وی گفت: برخی از انواع پوشاك نیز در داخل تولید اما برچسب خارجی روی آنها نصب می شود كه بیشتر آنها شناسایی و به آنها تذكر داده شده است.
قبادی افزود: مردم برای خرید از فروشگاه هایی كه به عنوان برند (نشان) فعالند قیمت و اصالت كالاها را از پایگاه های اینترنتی آن برندها مطلع شوند.
وی اضافه كرد: برخی از كسانی كه به عنوان پدرخوانده برندهای خارجی پوشاك در كشور فعالند فروشگاه هایی در مراكز تجاری مهم در اختیار دارند و فقط 12 درصد از فروش خود را به عنوان اجاره بها به صاحبان آن مراكز می پردازند و اخیرا تلاش كرده اند این مبلغ به چهار درصد كاهش یابد .
وی گفت: این كار آنها برای كاهش هزینه ها و جذب بیشتر خریداران است .
دبیر كار گروه مد و لباس وزارت ارشاد افزود: آیین نامه اجرای قانون ساماندهی مد و لباس تهیه شده و این قانون باوجود برخی اشكالات در حال اجراست اما همه مسئولیت ان بر عهده وزارت ارشاد نیست و دستگاه های مختلفی در این زمینه مسئولیت دارند.
وی اضافه كرد: اگر روند دولتی برای اصلاح وضع بازار برند و پوشاك وارداتی پاسخگو نباشد قوه قضاییه در این زمینه وارد عمل خواهد شد.


گلنار نصراللهی مشاور وزیر صنعت، معدن تجارت در صنایع پوشاك و نساجی نیز در این برنامه گفت: دست كم 60 تا 65 درصد از بازار پوشاك كشور در اختیار تولید كنندگان داخلی است.
وی گفت: براساس دستورالعمل جدید واردكنندگان موظف به ثبت برندها در وزارت صنعت هستند و نمایندگی های برندهای خارجی باید اشخاص حقوقی باشند .
او اضافه كرد: نمایندگی آنها باید بدون واسطه و كالاهای وارداتی آنها شناسنامه دار باشد.
نصراللهی افزود: وارد كنندگان برندهای خارجی در قرارداد با تولید كنندگان این برندها باید موافقت آنها را برای اختصاص 20 درصد از تولیدشان به تولیدكنندگان داخلی را جلب كنند و به این مقدار باید سالانه 5 درصد اضافه شود.
وی گفت: تاكنون 14 برند خارجی بر اساس دستورالعمل وزارت صنعت قرارداد بسته و ثبت نمایندگی كرده اند و 5 برند نیز در دست اقدام است.
نصر اللهی اضافه كرد: البته آنچه كه از برندهای خارجی در بازار دیده می شود بسیار بیشتر است كه به آنها به طور جدی تذكر داده شد و برخی تابلو های خود را كه معرف برندی بود جمع آوری كرده اند.
نصراللهی افزود: كیفیت پوشاك تولید داخل در مقایسه با گذشته بسیار مناسب شده اما مشكل تولید كننده داخلی رقابت نابرابر با پوشاك وارداتی است.
مشاور وزیر صنعت، معدن تجارت در صنایع پوشاك و نساجی گفت: در ابلاغ دستورالعمل ثبت برندهای خارجی افزودن بر حمایت از تولید كننده داخلی از حقوق مصرف كننده نیز حمایت كرده ایم.
وی افزود: از 14 نشان ثبت شده 5 نشان (برند) اروپایی است.
نصراللهی اضافه كرد: با توجه به بازار اشتغال و ارزش افزوده صنعت پوشاك می توانیم با در دست گرفتن این بازار مزیت های خوبی را برای كشور در عرصه ایجاد كنیم.
وی افزود: وزارت صنعت، معدن تجارت تلاش می كنددر ساخت و سازهای جدید مراكز تجاری فضای بیشتری به تولید كنندگان داخلی اختصاص یابد.


شاهرخ جعفری تولید كننده پوشاك نیز در این برنامه گفت: اگر واردات پوشاك براساس چارچوب باشد تولید كنندگان داخلی در فضای مناسبی فعالیت می كنند.
وی افزود: اكنون صاحبان مراكز تجاری برای افزایش ارزش آن مركز تمایل دارند از برندهای خارجی استفاده كنند و این مسئله موجب شده است كه مافیا در موضوع واردات برندهای پوشاك ایجاد شود.
او تصریح كرد: اكنون یك وارد كننده صاحب 27 برند و دیگری وارد كننده 14 برند است.


ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه صنف تولید كنندگان و فروشندگان پوشاك تهران نیز در این برنامه گفت: براساس بازدیدهای میدانی تولید كنندگان داخلی 70 درصد نیاز بازار پوشاك را تامین می كنند اما باید موانع را از سر راه تولید كنندگان داخلی برداریم.
وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده پشت تولید و عرضه كننده پوشاك را به خاك مالیده است.
رئیس اتحادیه صنف تولید كنندگان و فروشندگان پوشاك تهران اضافه كرد: روزانه 30 گروه نظارتی بر واحدهای عرضه كننده پوشاك به همراه بازرسان ستاد مبارزه با كالای قاچاق و اصناف و سازمان حمایت از تولید كننده و مصرف كننده نظارت می كنند.
وی گفت: به فروشگاه هایی كه پوشاك خارجی بدون شناسنامه عرضه می كنند دو هفته فرصت داده می شود تا وضعیت این پوشاك را تعیین و تكلیف و برای آن شناسنامه ارائه دهد و در غیر این صورت از فعالیت آنها جلو گیری می شود.

دسترسی سریع