افزایش تاثیر سوابق تحصیلی نتایج خوبی خواهد داشت چراكه داوطلب تنها در عرض یك روز، استرس بالایی متحمل نمیشود و میتواند اطمینان خاطر پیدا كند كه اگر طی دوران تحصیل در دبیرستان، درست درس بخواند، نتیجه آن را در پذیرش دانشگاه تجربه خواهد كرد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر با بیان اینكه "كنكور" به داوطلبان فشار زیادی وارد میكند، گفت: افزایش تاثیر سوابق تحصیلی نتایج خوبی خواهد داشت چراكه داوطلب تنها در عرض یك روز، استرس بالایی متحمل نمیشود و میتواند اطمینان خاطر پیدا كند كه اگر طی دوران تحصیل در دبیرستان، درست درس بخواند، نتیجه آن را در پذیرش دانشگاه تجربه خواهد كرد.
دكتر عباس احمدی در گفتوگو با ایسنا اظهار كرد: تغییراتی كه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو مطرح شده، به طور كلی، اقدام خوبی است و من این تغییرات را مثبت ارزیابی میكنم. اگر ارزیابی كنكور به سمت و سویی رود كه داوطلبان فقط طی چند ساعت ارزیابی نشوند و تاثیر سوابق تحصیلی افزایش یابد، در كل حركت مثبتی است.
وی ادامه داد: طی این چند ده سال اخیر، روال كار اینگونه بوده كه ارزیابی داوطلبانی كه میخواستند از دبیرستان وارد دانشگاه شوند، با پاسخ به سؤالات دروس عمومی و اختصاصی در یك جلسه چند ساعته به نام "كنكور" انجام شده است و با توجه به تراز كسب شده در جلسه آزمون، دانشگاه و رشته داوطلب تعیین میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر با بیان اینكه این شیوه ارزیابی به داوطلب فشار وارد میكند، افزود: ممكن است داوطلبی كه حتی در دوران تحصیل خود عملكرد خوبی داشته، در جلسه آزمون، شرایط مساعدی نداشته باشد و آینده او تحتالشعاع قرار بگیرد. البته وجود استرس در برخی داوطلبان نیز سبب میشود كه نتیجه مطلوبی كسب نكنند.
وی با اشاره به تغییراتی كه قرار است در كنكور اعمال شود، گفت: اینكه بخشی از نتیجه آزمون بر اساس سوابق عملكردی داوطلب در دوران تحصیل او ( مثلا یازدهم و دوازدهم) باشد، خیلی خوب است. چراكه داوطلب تنها در عرض یك روز، استرس بالایی متحمل نمیشود و میتواند اطمینان خاطر پیدا كند كه اگر طی دوران تحصیل در دبیرستان، درست درس بخواند، نتیجه آن را در پذیرش دانشگاه تجربه خواهد كرد و این امر در داوطلب یك اطمینان خاطر ایجاد میكند.
دكتر احمدی با اشاره به اینكه بنا به مصوبه شورا تنها دروس تخصصی در روز كنكور ارزیابی میشود، خاطر نشان كرد: شاید از دور اینگونه به نظر برسد كه برگزاری كنكور تنها با پاسخگویی به سوالات تخصصی، عادلانه نیست و موجب استرس داوطلب میشود،اما وقتی خودمان را جای دانشآموزان قرار دهیم، میبینیم كه به جای اینكه در جلسه آزمون چندین درس اعم از عمومی و تخصصی را پاسخ دهد، برای جلسه كنكور فقط روی دروس تخصصی تمركز و تلاش میكند و در دوران دبیرستان دروس عمومی خود را به خوبی خوانده تا بتواند 40 درصد تاثیر سوابق تحصیلی را كسب كند. بدین ترتیب، عملا دانشجو برای كنكور روی دروس تخصصی مورد نظر خود تلاش میكند تا بتواند بر اساس آن رشته مورد علاقه خود را كسب كند. به عنوان مثال در یك دانشگاه صنعتی مانند دانشگاه امیركبیر، دروس تخصصی اهمیت زیادی برای ما دارد و میخواهیم كه ورودی دانشگاه در دروس تخصصی مانند ریاضی، فیزیك و شیمی مهارت بالایی داشته باشد.
وی در این رابطه ادامه داد: این امر در هدایت داوطلبان به سمت رشتههای مناسب آنها نیز كمك كننده است و كیفیت پذیرش را بهتر میكند. اینگونه عدالت در پذیرش دانشجویان رعایت میشود.
این استاد دانشگاه صنعتی امیركبیر با بیان اینكه در نظام ارزیابی داوطلبین ورود به دانشگاهها در دنیا، به طور كلی دو رویكرد متمركز و غیر متمركز وجود دارد، عنوان كرد: در رویكرد متمركز كنكور برگزار میشود كه در برخی از كشورهای دنیا هم وجود دارد. در مدل غیر متمركز نیز هر دانشگاه خودش داوطلبین را برای پذیرش ارزیابی میكند. در كشور ما نیز در دهه 40 و اوایل دهه 50، روش غیر متمركز وجود داشت و فردی كه قصد تحصیل در دانشگاه را داشت، باید در امتحانات ورودی هر دانشگاه شركت میكرد. برخی از كشورها مانند آمریكا و كانادا نیز این روش غیرمتمركز را دنبال میكنند.
دكتر احمدی ادامه داد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده كه با افزایش اختیارات دانشگاهها در پذیرش، دانشگاهها میتوانند معدل را انتخاب كنند.یعنی هر دانشگاه میتواند برای پذیرش دانشجو یك حداقل معدل در نظر بگیرد. مثلا شاید یك دانشگاه معدل بالای 19 را برای پذیرش دانشجو تعیین كند. این امر ممكن است سبب پذیرش دانشجویانی شود كه در جلسه آزمون نتیجه خوبی در دروس تخصصی كسب نكردهاند ولی معدل بالای 19 دارند. پس ممكن است این اشكال برای دانشگاههایی كه در پذیرش سختگیرتر هستند، به وجود بیاید. دانشگاهی كه معدل بالایی را برای پذیرش در نظر میگیرد، وزن بیشتری را به سوابق تحصیلی میدهد و داوطلبانی كه معدل بالای 17 هستند، شانس پذیرش بیشتری دارند به این طریق، پذیرش عادلانهتر خواهد بود و دانشجویانی پذیرش میشوند كه در دوران تحصیل خود در دبیرستان به خوبی درس خواندهاند.