هیات وزیران در جلسه عصر یكشنبه خود مصوبات مربوط به نحوه اسقاط خودروهای فرسوده در ازای واردات خودرو و همچنین تولید داخلی آن و گواهی معادل آنها را اصلاح كرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دولت این تصمیم را به منظور افزایش مشاركت در از رده خارج كردن خودروهای فرسوده براساس مصرف سوخت در چرخه تركیبی و وارد كردن خودروهایی با مصرف سوخت كمتر و هدفمند كردن عوارض شماره گذاری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر و همچنین با هدف افزایش میزان معادل سازی تعداد گواهی اسقاط با هدف ارایه تسهیلات غیرمستقیم اتخاذ كرد.
به موجب این اصلاحیه، خودروهای سواری و وانت وارداتی از لحاظ مصرف سوخت به پنج گروه تقسیم می شوند كه شامل خودروهای با مصرف كمتر از 5 لیتر در صد كیلومتر، 5 تا 6 لیتر در صد كیلومتر، 6 تا 7 لیتر در صد كیلومتر، 7 تا 8 لیتر در صد كیلومتر و بیش از 8 لیتر در صد كیلومتر می باشند و شرایط شماره گذاری آنها براساس مصرف سوخت در چرخه تركیبی، از اسقاط حداقل 2 دستگاه تا حداكثر 8 دستگاه خودروی فرسوده، متفاوت خواهد بود.
همچنین 10 درصد ارزش گمركی مربوط به خودروهای یاد شده، توسط وارد كنندگان در چارچوب قانون بودجه سالیانه در اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به منظور توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر كشور هزینه می شود.
برای سواری تولید داخلی با مصرف سوخت 8 لیتر، بین 8 تا 5 /8 لیتر، 5 /8 لیتر و بیشتر در صد كیلومتر نیز یك دستگاه خودروی فرسوده اسقاط می شود كه از ابتدای سال آینده به اجرا درخواهد آمد.
خودروهای وارداتی به مناطق آزاد نیز مشمول شرایط شمارهگذاری (تعداد اسقاط خودروی فرسوده) می شوند.
آییننامه ورود كالا توسط كاركنان شناورهای دریایی با ظرفیت كمتر از 500 تن تصویب شد.
هیات وزیران در ادامه این جلسه كه به ریاست دكتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار شد، به منظور جلوگیری از ورود بی رویه كالا به كشور به صورت قاچاق از طریق كاركنان شناورهای دریایی و همچنین كنترل كالاها از نظر رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینهها و استانداردهای موردنظر، آیین نامه ورود كالا توسط ملوانان و كاركنان شناورهای دریایی با ظرفیت كمتر از 500 تن را تصویب كرد.
در ادامه دولت با هدف نظاممند نمودن نحوه محاسبه بدهیهای خود به شبكه بانكی و ایجاد شفافیت و ابهامزدایی از صورت های مالی بانك ها، دستورالعمل نحوه شناسایی مطالبات بانك ها و موسسات اعتباری غیربانكی را به تصویب رساند.
بر این اساس مقرر شد مطالبات بانك ها و مؤسسات اعتباری غیربانكی از دولت كه به موجب قوانین، مصوبات هیات وزیران و یا تضمیننامههای صادره توسط سازمان برنامه و بودجه كشور، به سرفصل مطالبات بانك از دولت منتقل شده و یا میشود و مورد تایید سازمان حسابرسی قرار گرفته باشد، تا سررسید مشمول محاسبه سود به نرخ قرارداد مربوط و بعد از سررسید با نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار در هر سال طبق اعلام بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران باشد.
همچنین هیات وزیران در راستای تعیین تكالیف و اختیارات ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت پس از انتقال این ستاد از نهاد ریاست جمهوری به وزارت راه و شهرسازی، با تنقیح و اصلاح مقررات مربوط به انتقال وظایف و اختیارات ستاد یاد شده موافقت كرد.
تنقیح مقررات مذكور با اهدافی از جمله لزوم حذف یا اصلاح برخی احكام و مقررات مربوط از زمان تصویب تاكنون، لزوم حذف، اصلاح یا تمدید زمان اجرای برخی احكام و مقررات و عدم نیاز به برخی از این احكام به دلیل اجرایی شدن آنها صورت گرفت.
هیات دولت با توجه به لزوم تقویت ناوگان امدادی كشور و به منظور تأمین خودروهای كمك دار عملیاتی مناسب برای عملیات امداد و نجات، با ورود و ترخیص 175 دستگاه وانت تویوتا هایلوكس دو كابین (cc2700) كمك دار شاسی بلند ویژه امداد رسانی در مناطق صعب العبور و كوهستانی و توسط جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران موافقت كرد.
هیات وزیران همچنین مجوز ورود و ترخیص 200 دستگاه خودروی تویوتا هاردتاپ لندكروز (cc4200) توسط جمعیت هلال احمر جهت تبدیل به آمبولانس توسط واحدهای آمبولانس ساز داخلی دارای مجوز فعالیت صنعتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت را صادر كرد.