گزارش دومین شب اجراهای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر|شادیانه‌های آذری در تالار وحدت

موسیقی آذربایجان در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با هنرنمایی گروه موسیقی وحید اسداللهی به روی صحنه رفت.

1401/11/30
|
11:55
|

به گزارش راوابط عمومی رادیو پیام، موسیقی آذربایجان در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با هنرنمایی گروه موسیقی وحید اسداللهی به روی صحنه رفت. این اجرا از ساعت 18:30 در تالاروحدت برگزار شد؛ اجرایی با شادیانه‌های موسیقی آذربایجان با هنرنمایی استاد وحید اسداللهی و گروهش كه موجب شور و شادی حاضران در سالن شد و علاقمندان، تقریبا در همه قطعات با گروه موسیقی همراهی داشتند و پی در پی تشویق می‌كردند. موسیقی مهیجی كه بعد از مدت‌ها تعطیلی كنسرت‌های موسیقی سبب شد باردیگر فضای شاد و شادمانی به مردم بازگردد.

بخشی از این برنامه با موسیقی بی‌كلام همراه بود و بخشی دیگر با حضور خوانندگان آذری‌زبان یونس برومند و بهاالدین خراسانی اجرا شد كه در بخش‌ها و قطعات تعیین شده به روی صحنه آمده و هنرنمایی كردند.

قطعه اول با تكنوازی «ناغارا» و سازهای پركاشن آغاز شد و در ادامه گروه‌نوازی با هنرنمایی وحید اسداللهی سرپرست گروه و نوازنده ساز«ناغارا»، محمد اسدالهی نیاری نوازنده ساز «گارمون»، رضا اسدالهی نیاری نوازنده سازهای «پركاشن»، پیام بنابی نوازنده ساز«تار»، فرامرز گلزارفرد نوازنده ساز«بالابان» و غلامرضا فرساد نوازنده «باس كیبورد» همراه شد تا قطعاتی شاد و ریتمیك و خاطر انگیز از موسیقی فولكلور را برای مخاطبان و علاقمندان موسیقی آذری به نمایش بگذارند.

قطعات این اجرا شامل «سن گلمزاولدوم» در دستگاه چهارگاه، «قوی گو لوم گلسین آی ننه» در دستگاه همایون، سولو گروه اسدالهی با اجرای قطعه «من سنی آذری وحدتم»، «فایتونچی- اوزون دره»، كوچه لر (آنسامبل)، داشلی گالا- قاشاقاباغ در دستگاه سه‌گاه ( اثراستاد نامور)، «گوناخ گلجك» سولو گارمون (تركنه) اثراستاد خراسانی، سولو تار (اثر استاد نامور)، سولو گارمون قطعه «سیمین بری در گیسویت ای جان»، فریده، سه گاه یاریخ كرم، تزگل بود.

در بخش‌هایی از این برنامه هنرنمایی پدر (وحید اسدالهی) و پسر (رضااسدالهی) با ساز ناغارا همراه بود كه با استقبال بسیار مخاطبان همراه شد.

عرض ارادت موسیقی به پیامبرمهربانی در دومین شب جشنواره موسیقی فجر

اركستر پیامبر مهربانی ویژه برنامه مبعث حضرت محمد مصطفی(ص) شامگاه شنبه و در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با رهبری آرش امینی و با آهنگسازی میلاد آقایی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

این اجرا كه به مناسب مبعث حضرت رسول اكرم(ص) تدارك دیده شده بود، ساعت 21:30 با حضورحجت‌الاسلام والمسلمین دكتر عبدالحسین خسرو‏پناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد هاشمی (معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت ارشاد)، سیداحسان قاضی زاده هاشمی(نماینده مجلس شورای اسلامی)، محمد الهیاری (مدیركل دفتر موسیقی)، سید مجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی)، بهزاد عبدی (دبیرهنری جشنواره)برگزار شد.

قطعه ابتدایی این برنامه به موسیقی فیلم «محمد رسول‌الله» اثر موریس ژار، آهنگساز فرانسوی اختصاص داشت كه با تنظیم و بازآفرینی میلاد آقایی برای اركستر زهی با سازهای ضربی همراه بود. این موسیقی یكی از آثار ماندگاری است كه به خوبی درحافظه شنیداری مسلمانان جهان ثبت شده است.

برهمین اساس، دو تم اصلی در این اثر انتخاب شده مورد بسط و گسترش قرار گرفته و برای اركستر زهی تنظیم شده بود . اجرای اركستر «پیامبرمهربانی» در دو موومان و در فرم «كانتات» نوشته شده است. فرمی موسیقایی و مذهبی كه معمولا با گروه كر و اركستری كامل یا اركستر زهی و یا اركستر بادی اجرا می‌شود و این اثربرای اركستر زهی و تیمپانی و گروه كر نوشته شده است.

موومان اول با عنوان كانتات «طلوع»، بر اساس شعری از نظامی گنجوی تصنیف شد. مقدمه این اثر روایتگر جهل و تاریكی پیش از بعثت پیامبراكرم(ص) بود. ادامه این موومان از دو بخش تشكیل كه بخش اول وصف و مدح پیامبر(ص) و بخش دوم نیایشی به درگاه خداوند كه در دستگاه‌های موسیقی ایرانی نگاشته شده بود؛ با شعری با این مضمون: «محمد كافرینش هست خاكش هزاران آفرین برجان پاكش...»

موومان دوم براساس شعری از شاعر معاصر، میثم آقایی ساخته شده بود. مقدمه این اثر راوی رخدادی مهم یعنی بعثت پیامبر(ص) است. در ادامه این موومان از سه بخش اصلی تشكیل می‌شد. بخش اول بیانگر ورود پیامبر(ص) به غار حرا و مناجات با خداوند بود كه این بخش بدون همراهی اركستر و تنها توسط گروه كر اجرا شد.

در ادامه بخش دوم بازتابی از حیرت پیامبر اكرم(ص) در لحظه وحی و راوی فرود فرشته وحی بر ایشان بود. در نهایت بخش سوم، با ایجاد فضایی روشن و امیدبخش، روایتگر پیام رسالت پیامبر(ص) یعنی صلح و رحمت برای جهانیان بود. شعر این بخش با این مضمون اجرا شد:«دوباره وقت مناجات وقت وصل رسید؛ دوباره ولوله در آسمان فكند ندایش...»

اما آرش امینی رهبر اركستر «پیامبر مهربانی» در گفت و گو با ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بیان داشت: «این كار در سبك موسیقی آتونال است(سبك موسیقی كه به مفهوم هارمونیك سنتی، به یك گام یا مد موسیقی پایبند نیست.) به علاوه در بخش بخش آن بسیار هوشمندانه و به‌جا حضور موسیقی ایرانی كاملاً مشهود است؛ یعنی با آنكه فرم كار،كاملا كلاسیك است مثلاً در بخش‌هایی از اثر «ساقی‌نامه» درمایه بیات اصفهان به گوش می‌رسد. بخش های مهم دیگری نیز در مایه چهارگاه تصنیف شده است. نكته دیگر اینكه، اجرای این كار به دلیل لایه‌لایه بودن و تنوع ریتمیك بسیار سخت است و خوشبختانه اركستر و گروه كر به خوبی از پس اجرای كار بر آمدند.. .»


شب هنرستان موسیقی دختران كشور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر چگونه گذشت؟

گروه هنرستان موسیقی دختران كشور در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودكی به صحنه رفت؛ اجرایی در بخش غیر رقابتی جشنواره كه نویدبخش آینده‌ای روشن برای موسیقی كشور است.

دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با میزبانی هنرستان موسیقی دختران كشور در تالار رودكی برگزار شد. در این اجرا كه از ساعت 18:30 آغاز شد، در بخش اول ‌هنرجویان هنرستان موسیقی دختران قزوین قطعات خود را به صورت گروه‌نوازی اجرا كردند.

نگار نیری، كیمیا محسنی، عارفه فدایی ، سارا ثقفی، فاطمه ذكری فلاح، لاوین میراشه، سروناز فلاح، ریحانه حسن‌بیگی و مهشید گودرزی اعضای گروه هنرستان موسیقی دختران قزوین بودند كه در تالار رودكی به صحنه رفتند.
نرگس وفایی‌(مدیر هنرستان موسیقی دختران قزوین) درباره این گروه و اجرای آنها در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: «این اولین اجرای هترجویان ما در جشنواره موسیقی فجر بود، اجرای صحنه‌ای در رویدادی مثل فجر و در تالار رودكی تجربه بسیار ارزشمندی برای هنرجویان موسیقی است و امكان دیده‌شدن آنها را فراهم می‌آورد.»

او درباره اینكه آیا اجراهای جشنواره فجر باعث روحیه نشاط و امید و همبستگی در جامعه می‌شود، گفت: «قطعا برگزاری جشنواره موسیقی فجر باعث شور و نشاط اجتماعی و باعث افزایش روحیه همدلی در جامعه می‌شو.»

در بخش دوم اجرای هنرستان‌های دختران كشور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هنرجویان هنرستان موسیقی دختران تهران به صحنه آمدند و قطعات خود را اجرا كردند.

تارا قهرمانی، فاطمه مزارعی، آلما نگهبان، مدیا احمدیان اعضای گروه موسیقی هنرجویان هنرستان موسیقی دختران تهران بودند كه در تالار رودكی به اجرای صحنه‌ای پرداختند.

پریسا زهتابیان (مدیر هنرستان موسیقی دختران تهران درباره این گروه و اجرای آنها در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: «هنرجویان هنرستان موسیقی دختران تهران پنج سال است كه در جشنواره موسیقی فجر در بخش غیر رقابتی شركت دارند ؛ حضور و اجرا در جشنواره فجر انگیزه خوبی برای كار كردن و تلاش بیشتر هنرجویان می‌شود؛ ما هر سال گروه‌های بیشتری برای اجرا در جشنواره داشتیم متاسفانه در سه سال اخیر به دلیل پاندمی كرونا امكان گروه‌نوازی هنرجویان در جشنواره نبود چون تعدادی از آنها نمی‌توانستند به اجرا بروند؛ هنرجویان ما در واقع پس از سه سال امشب برای گروه‌نوازی به صحنه فجر آمدند.»

او اظهار كرد: «حضور هنرجویان موسیقی در جشنواره فجر و اجرای صحنه‌ای باعث روحیه نشاط و افزایش همدلی در جامعه می‌شود و در شرایط فعلی برگزاری جشنواره موسیقی یك ضرورت اجتماعی بود.

«پیش درآمد اصفهان»، «درآمد»، «دونوازی سنتور و تار»، «بهار دلنشین»، سولو كمانچه و رنگ اصفهان قطعاتی بود كه هنرجویان هنرستان موسیقی كشور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا كردند.

شب مكتب موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر / رونمایی از «كرشمه»

در شب مكتب موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر علاوه بر رونمایی آلبوم موسیقی «كرشمه» هنرمندان پیشكسوت اصفهانی گوشه‌هایی از موسیقی اصفهان را به اجرا درآوردند؛ اجراهایی با ساز و آواز از موسیقی ردیف‌دستگاهی اصفهان كه حال و هوای خاصی را به فجر سی و هشت آورد.

در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر تالار رودكی از ساعت 21:30 میزبان مكتب موسیقی اصفهان بود.

در ابتدای شب مكتب موسیقی اصفهان اسماعیل آذر به عنوان مجری این شب با اشاره به ویژگی‌های مكتب موسیقی اصفهان گفت: «ما چند مكتب موسیقی همانند سبك شعری در كشور داریم؛ یكی از برجسته‌ترین مكاتب، مكتب اصفهان است. اگر از شیراز شعر برخاسته از اصفهان هم موسیقی برخاسته است. مهم‌ترین ویژگی مكتب اصفهان درست خواندن شعر است؛ در این مكتب هیچ‌وقت خواننده‌ای هنر خودش را به گونه‌ای ارائه نكرد كه شعر از بین برود ؛ خوانندگان اصفهان شعر را درست ادا می‌كردند. تفاوت خوانندگان اصفهان با دیگر خوانندگان این بود كه خوانندگان اصفهان مفهوم شعر را می‌فهمیدند و می‌خواندند.»

اسماعیل آذر در ادامه از «استاد قناعت» دعوت كرد كه به صحنه بیاید و قطعه خود را اجرا كند. این نوازنده پیشكسوت به صحنه آمد و با تكنوازی «قره‌نی» حال و هوای خاصی را به سالن رودكی آورد و مخاطبان را به وجد آورد. مجری این شب سپس از سعید مزدك (پیشكسوت موسیقی اصفهان و از شاگردان استاد جلیل شهناز ) و آقا رضاخان طباطبایی (خواننده 80 ساله اصفهانی) دعوت كرد تا به صحنه بیایند. این دو پیشكسوت موسیقی قطعات را با ساز و آواز اجرا كردند.

در ادامه این شب هنرمندان اصفهانی منصور اعظمی‌كیا و پریسا ابوالقاسمی به صحنه آمدند و با دو نوازی نی و دف موسیقی ناب مكتب اصفهان را به سمع و نظر مخاطبان رساندند.

منصور اعظمی‌كیا (تدوین‌كننده آلبوم موسیقی ردیف آوازی اصفهان با نام‌ كرشمه) به نكاتی پیرامون موسیقی ردیف‌آوازی اصفهان در این آلبوم اشاره كرد و گفت: «این آلبوم ‌نتیجه چهل سال فعالیت من است؛ موسیقی ردیفی را هم مانند پازل كنار هم می‌چینند. همانطور كه می‌دانید در جای جای كشورمان و در جغرافیای ایران هر منطقه موسیقی خاص خود را دارد. بزرگان ما این‌ها را كنار هم چیدند و اینها ردیف شدند و با منطق علمی، فیزیكی و موسیقیایی كنار هم چیده شدند و ردیف را شكل دادند. در این آلبوم ردیفی كه من در زنجیره ردیف ایجاد كردم، یك پكیج است كه از 10 ردیف گلچین كردم كه به درد آواز ایران بخورد.

در شب مكتب موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر آلبوم موسیقی ردیف آوازی اصفهان با نام‌" كرشمه" به تدوین" استاد منصور اعظمی كیا" رونمایی شد.

علی عطریان (سرپرست گروه موسیقی مكتب اصفهان ) درباره حضور موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر و قابلیت های مكتب موسیقی اصفهان توضیح داد: «موسیقی اصیل در اصفهان دارای تاریخی رشید و هزاران ساله در ایران مركزی است؛ اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ایران موسیقی در آن پایه و مبنای ردیف موسیقی ایران مركزی است و ریشه‌های موسیقی امروز ما در این شهر نهفته است.»

سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی

رفع دلتنگی مسعود صادقلو با طرفدارانش در روز دوم جشنواره موسیقی فجر

مسعود صادقلو در اجرای خود در دومین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از دلتنگی‌های خود برای صدای سوت و دست هوادارانش گفت.

اولین اجرای روز دوم بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر توسط مسعود صادقلو عصر شنبه 29 بهمن 1401 روی صحنه سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی رفت.

صادقلو اجرای خود را با خوانندگی «خلوت» آغاز كرد و سپس در واكنش به ابراز احساسات طرفدارانش خطاب به آنها گفت: «خیلی دلم برای شما تنگ شده بود؛ 7 الی 8 ماه گذشته انگار مرده بودم. واقعاً دلم برای این صدا تنگ شده بود.»

این هنرمند جوان همچنین در بخش دیگری از اجرای خود، آرزویی برای سربلندی ایران كرد و در ادامه صادقلو پس از خوانندگی قطعات «رفت» و «آخر شب»، برای نخستین بار «تو یه نفر» را كه جدیدترین قطعه منتشر شده از این خواننده پاپ است را اجرا كرد كه این قطعه مورد استقبال افراد حاضر در سالن میلاد قرار گرفت.

«شباهنگی» و «زده بارون» دیگر قطعاتی بودند كه با استقبال افراد حاضر در سالن همراه شد و طرفداران صادقلو همزمان با او این قطعات را هم‌خوانی كردند.

صادقلو در ادامه «خفگی» و «یار قدیمی» را اجرا كرد كه با هنرنمایی ویولن‌ و نوازنده ساكسیفون همراه بود. «چتر»، «بی عاطفه»، «حالا حالاها»، «زیر بارونا»، «سه حرفی» و «هوسباز» دیگر قطعاتی بودند كه در دومین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از سوی مسعود صادقلو خواننده موسیقی پاپ به اجرا درآمد.

اشكان دباغ (كیبورد)، اردلان كاظمی (كیبورد)، وحید عویدی(گیتار)، ایمان توسلی (گیتار)، رضا دستفال (گیتار)، پویا خمی (پركاشن)، پیمان لطیفی (درامز)، كسری حدید زاده (ساكسیفون) و امین واحدی (ویولن) نوازندگی اجرای مسعود صادقلو را عهده دار بودند.

شب به یاد ماندنی مصطفی راغب و هنرنمایی نوازندگانش در دومین روز جشنواره موسیقی فجر

مصطفی راغب با هنرنمایی گروه نوازندگان خود، شبی به یاد ماندنی در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر رقم زد.

مصطفی راغب شامگاه شنبه 29 بهمن 1401 آخرین اجرای روز دوم بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر را در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه برد.

راغب با خوانندگی «آواز زندگی» اجرای خود را افتتاح كرد و پس از خوشامدگویی به طرفدارانش و تبریك فرا رسیدن سالروز مبعث پیامبر اسلام(ص) «شالَت» را اجرا كرد.

«همینه عشق» و «تو را كه دیدم» راغب با استقبال افراد حاضر در سالن مواجه شد و آنها با روشن كردن چراغ تلفن‌های همراه خود این قطعه را همراه با خواننده پاپ هم‌خوانی كردند.
«نرو»، «صدای باران»، «بی هوا»، دیوانگی»، «پیچك»، «دوستت دارم» و «شب» و همچنین «بیچاره فرهاد» از دیگر قطعاتی بودند كه مصطفی راغب شامگاه شنبه در سالن میلاد اجرا كرد.

مصطفی راغب همچنین تصنیف‌های «بگذار سر به سینه‌ی من»، «پروانه شو»، «موی سپید»، «پادشه خوبان» و «مرغ سحر» را خوانندگی كرد‌.

هنرنمایی نوازنده ساز قارون در اجرای قطعه «شهزاده رویا» و همچنین هنرنمایی نوازنده تار در اجرای قطعه «ساغی غم فردای حریفان چه خوری» از دیگر لحظاتی بود كه با تشویق افراد حاضر در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی را به همراه داشت.

نوید اسكندر (پیانو)، آرش ناصرالمعمار (ویولن)، امیر سام آقایی (ویولن)، مهرداد صدقی (ویولن)، غزل راكی (ویولنسل)، حسام علوی (گیتار)، مسعود مبینی (گیتار)، حسن ملكی (گیتار)، آشور مرادیان(درامز)، امین قاسمی فیروزآبادی (پركاشن)، ارسلان مشروطه (تمبك و ضرب)، امیر احدی(تار) و آیلار زرپرور (قانون) اعضای گروه نوازندگان اجرای «مصطفی راغب» را تشكیل دادند.


جشنواره موسیقی فجر گنجینه گرانبهای ایرانیان است/ افسانه‌ها در شب صربستان

فرهنگسرای نیاوران شامگاه شنبه 29 بهمن ماه ساعت 18:30 با اجرای «دوئت پیانو» از كشور صربستان میزبان علاقه‌مندان به موسیقی بود.

فرهنگسرای نیاوران در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه گذشته شنبه 29 بهمن ماه در نوبت اول اجرا ساعت 18:30 میزبان كنسرت دونوازی پیانو از كشور صربستان در بخش بین‌الملل بود.

این كنسرت هنرنمایی گروه «بی جی دو» مخفف نام دراگومیر براتیچ و همسرش ماریا گودِواچ دو هنرمند موسیقی صربستان بود كه با عنوان «دوئت پیانو» یا «4 دست به روی پیانو» نزدیك به 3 سال است در سراسر دنیا اجرا می‌شود.

این گروه موسیقایی كه تاكنون 50 كنسرت در نقاط مختلف جهان روی صحنه اجرا كرده‌اند شب گذشته در بخش بین‌الملل سی و هشتمین جشنواره فجر حضور داشتند. اجرای دونوازی پیانو گروه «بی جی دو» در ابتدا با نواختن 2 قطعه از باخ آغاز شد.
دراگومیر براتیچ پس از پایان این دو قطعه ابتدایی این كنسرت ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران گفت: «تهران جهان متفاوت‌تری نسبت به اروپا دارد و از تجربه حضور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر خرسندیم.»

او درادامه سخنانش با معرفی قطعات دیگر این برنامه توضیح داد: «نام قطعه دوم ما «رقص مردگان» خواهد بود كه در ابتدا 12 صدای زنگ خواهید شنید و بعد از آن به افسانه‌ها می‌پردازیم. همه قطعات این كنسرت از افسانه‌های كشورهای مختلف الهام گرفته شده است.»

این هنرمند افزود: «چند سال پیش من كتابی درباره افسانه‌های ایرانی خریداری كردم و با مطالعه آن به شباهت افسانه‌های ایرانی با افسانه‌ای صربستانی كه مادربزرگم برای من تعریف می كرد، پی بردم. »

براتیچ درباره دیگر قطعات این كنسرت توضیح داد: «بعد از این قطعه‌ای الهام گرفته از افسانه‌های روسیه را خواهیم نواخت. این قطعه داستان ساعتی است كه در زمان‌های گذشته با سرزندگی حركت می‌كرده و با گذشت زمان دیگر به خوبی سابق نیست و از ادامه حركت خسته شده است. سپس با نواختن 4 قطعه كوتاه دیگر همراه شما خواهیم بود.»

این هنرمند بیان كرد: «افسانه ارفئوس» و «راپسودی مجارستانی» آخرین قطعات این دونوازی هستند.»

پس از این دونوازی قطعات نامبرده توسط این زوج صربستانی انجام شد.

براتیچ در پایان مراسم درباره تجربه حضور در ایران و سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت: «مدت زمان كوتاهی در ایران حضور داشتیم ولی در همین مدت هم از دیدن تهران لذت بردیم. ایرانیان بسیار خونگرم هستند و احساس می‌كنم به یكدیگر شباهت‌های زیادی داریم و جشنواره موسیقی فجر گنجینه گرانبهای ایرانیان است كه برگزاری آن باید ادامه‌دار باشد.»

او با بیان اینكه برگزاری جشنواره باعث شناخت هنری كشورها از یكدیگر می شود، ادامه داد: «امروز موسیقی ایرانی را شنیدیم كه در آن ربع پرده وجود داشت و این برای ما بسیار عجیب بود چراكه ما در موسیقی صربستان تنها نیم‌پرده داریم. قطعا این شناخت به واسطه حضور و شنیدن موسیقی ایرانی اتفاق افتاده است و دلیلی است بر اینكه موسیقی زبان مشترك بین كشورهاست و همه مردم جهان می‌توانند بدون اینكه زبان مادری یكدیگر را بدانند با شنیدن موسیقی از هنر یكدیگر لذت ببرنند و به شناخت از هنر یكدیگر دست پیدا كنند.»

سفیر كشور صربستان، كنسول آلمان و رایزن نظامی كشور صربستان به همراه چند نفر دیگر از كاركنان و هنرمندان كشورهای آلمان صربستان مهمانان ویژه این كنسرت بودند.

نوازندگان گروه دونوازی پیانو كشور صربستان استادان كنسرواتوار بلگراد صربستان هستند كه دریافت جایزه اول مسابقات بین المللی نوازندگی پیانوی بتهوون اتریش در سال 2019، دریافت جایزه جشنواره بین المللی مسكو در سال 2020، دریافت عنوان بهترین نوازندگان جوان در سطح اروپا در مسابقات بین المللی مجارستان 2020 بخشی از افتخارات این زوج هنرمند به شمار می آید.

جشنواره موسیقی فجر یگانه امید هنرمندان است

استقبال مخاطبان از كنسرت «قوالی» افغانستان باعث شد تا 3 قطعه درخواستی به برنامه این گروه موسیقایی اضافه شود. به گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای نیاوران در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای كنسرت «قوال» افغانستان در ساعت 21:30 به كار خود پایان داد.

گروه موسیقی «سلام» به سرپرستی حمید ساعد، عبدالستار رسولی (آوازخوان و هارمونی‌نواز)، محمد حبیبی (آوازخوان و هارمونی نواز)، میراحمد علیزاده (رباب نواز)، عابدین محمدی (دوتار نواز) اجرای دوم فرهنگسرای نیاوران را به خود اختصاص دادند.

این گروه موسیقی با اجرای قطعات «پیر من و مراد من»، «ای قوم به حج رفته كجایید»، «شاد كن جان من كه غمگین است»، «در جان چه كرده منزل، جانان من محمد»، «نمی دانم چه محفل بود»، «از ناله دل من..»

«عالم گرفتاری» میزبان علاقه‌مندان و مخاطبان حاضر در فرهنگسرای نیاوران بودند. استقبال مخاطبان از كنسرت «قوالی» افغانستان باعث شد تا علاوه بر قطعات نامبرده، به درخواست مخاطبان قطعات «هرات»، «ملاممد جان» و «قدح» نیز به عنوان حسن ختام كار این گروه هنری نواخته شود.

حمید ساعد، سرپرست گروه «سلام» از كشور افغانستان درباره اجرای كنسرت «قوالی» گفت: «موسیقی كشورهای افغانستان، هندوستان، بنگلادش و تاجیكستان یك فرهنگ آمیخته با یكدیگر دارد و قوالی نیز شاخه ای از موسیقی افغانستان است كه در دیگر كشورها نیز رواج پیدا كرده است.»

او ادامه داد: «موسیقی «قوالی» شامل اشعار عارفانه و صوفیانه است و این سبك موسیقی در مرز بین موسیقی فولكلور و آماتوری در جریان است. اشعار این موسیقی شاد و معانی والایی دارد. تمام موسیقی دانان افغانستان در هر دوره و مرحله‌ای از كار هنری‌شان قرار دارند باید با این سبك آشنایی داشته باشند به گونه‌ای كه در بین آهنگ‌هایی كه می نوازند حداقل یكی از آنها باید به «قوالی» بپردازد.»

این هنرمند با اشاره به تاسیس گروه «سلام» مطرح كرد: «گروه موسیقی ما حدود 30 نفر عضو دارد كه از سال 1366 با عنوان پیشكسوتان مهاجرین افغانستان بنیاد این گروه را بنا كردیم.
سرپرست گروه «سلام» افغانستان درباره برگزاری جشنواره عنوان كرد: «جشنواره موسیقی فجر یگانه امید هنرمندان است. جشنواره‌ها باعث می‌شود تا ما دیده شویم، مردم ایران و سایر كشورها ما را بشناسند و نتیجه مثبت خوبی دارد.»

حمید ساعد در پایان گفت: «برگزاری جشنواره‌های موسیقی باعث تبادلات گسترده فرهنگی بین هنرمندان كشورها با یكدیگر می‌شود. ما در جریان همین رویدادهای هنری به اشتراكات فرهنگی زیادی دست پیدا كردیم و تاكنون با هنرمندان ایرانی نیز به صورت تلفیقی به تولید آثار موسیقایی پرداخته‌ایم. ما همه آریایی هستیم و موسیقی این مرزهای بین ما را حذف كرده است.»


شب بزرگداشت هادی آرزم در ارسباران

اجراهای منسجم، تمرین ‌شده و با كیفیت قطعه‌های «من انقلابی‌ام»، «فرمانده دل‌ها» و «هوای تازه» توسط گروه‌های سرود «مصباح‌الهدی» و «شمیم ولایت» كه تشویق‌های مكرر علاقه‌مندان و حاضران در سالن را در پی داشت، دومین روز سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران را به یكی از روزهای فراموش نشدنی این جشنواره تبدیل كرد.

گروه‌‌های سرود «مصباح الهدی» از استان فارس و «شمیم ولایت» از استان یزد، در دومین روز برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود به میزبانی فرهنگسرای ارسباران، شش قطعه را برای علاقه‌مندان و حاضران در سالن اجرا كردند.

گروه سرود «مصباح الهدی» با سرپرستی میلاد یزدان‌پناه به عنوان نخستین گروه كار خود را با اجرای قطعه «فرمانده دل‌ها» آغاز كردند. بعد از اجرای منسجم و تمرین شده‌ی قطعه «فرمانده دل‌ها» كه مورد توجه حاضران در سالن نیز قرار گرفت، نوبت به اجرای دو قطعه «من انقلابی‌ام» و «پرچم عشق» رسید كه این قطعات نیز با اجرای منسجم و قابل قبول این گروه تقدیم حاضران در سالن شد.

میلاد یزدان‌پناه سرپرست گروه سرود «مصباح الهدی» كه از شهرستان لارستان استان فارس به جشنواره موسیقی فجر آمده‌اند، در سخنانی با بیان اینكه این گروه از سال 1398 فعالیت جدی و حرفه‌ای‌ خود در زمینه سرود را آغاز كرده‌اند، گفت: «در حال حاضر نزدیك به 200 نفر در رده‌های مختلف سنی عضو گروه سرود «مصباح الهدی» هستند و میانگین سنی گروهی كه امسال در جشنواره حاضر هستند، زیر 20 سال است. »

سرپرست گروه سرود «مصباح‌الهدی» در ادامه با تشكر و قدردانی از مسئولان دفتر سرود و برگزاركنندگان جشنواره موسیقی فجر، افزود: «جای سرود در جشنواره موسیقی فجر خالی بود و امیدوارم با استمرار این اتفاق، در سال‌های آینده شاهد حضور تعداد بیشتری گروه‌ سرود از سراسر كشور در این جشنواره باشیم.»

یزدان‌پناه در پایان سخنان خود با بیان اینكه تولید سرود در كنار سختی‌های زیادی كه دارد، بسیار لذت‌بخش و انرژی‌زا است، تصریح كرد: «برای ما مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه، محتوا و مفاهیمی است كه قصد داریم در سرودهایمان مطرح كنیم و انتخاب شعر، صداسازی، آهنگسازی و سایر موارد در درجات بعدی قرار دارند.»

پس از سخنان سرپرست گروه سرود «مصباح‌الهدی»، نوبت به گروه سرود «شمیم ولایت» ار استان یزد رسید و این گروه 11 نفره با سرپرستی علی كرمانی‌نسب، سه قطعه «سلام ایران»، «كنام شیران» و «هوای تازه» را به صورت قابل قبول و منسجمی برای حاضران در سالن اجرا كردند.

كرمانی‌نسب سرپرست گروه سرود «شمیم ولایت» نیز با حضور روی سن، ضمن قدردانی از برگزاركنندگان جشنواره موسیقی فجر برای افزودن بخش سرود به جشنواره، گفت: «ما خیلی وقت بود كه منتظر چنین روزی بودیم و بسیار خوشحالیم كه در مهم‌ترین و بزرگترین رویداد موسیقایی كشور حضور داریم.»

او در ادامه با بیان اینكه اعضای گروه سرود «شمیم ولایت» همگی از بچه‌های مسجدی هستند، مهم‌ترین دغدغه گروه خود را تولید آثار ماندگار عنوان كرد و افزود: امیدواریم بتوانیم در تولیداتمان حرف دل مردم را بزنیم و در راستای اهداف انقلاب اسامی گام برداریم.»

آخرین بخش برنامه‌های دومین روز جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود، به نكوداشت و تجلیل از استاد هادی آرزم، آهنگساز و نوازنده پیشكسوت موسیقی كشورمان به خاطر بیش از نیم قرن فعالیت در زمینه تولید آثار ملی و مذهبی اختصاص داشت. استاد هادی آرزم پس از دریافت لوح تقدیر و تابلو نقاشی- خطی كه توسط علی مینایی همزمان با اجرای گروه‌های سرود آماده شده بود، در سخنانی با قدردانی از برگزاركنندگان جشنواره موسیقی فجر، راز مانایی آثار موسیقایی را جدی گرفتن مقوله آموزش عنوان كرد و خطاب به جوانانی كه علاقه‌مند هستند در زمینه موسیقی و به خصوص سرود فعالیت كنند، گفت: «علاوه بر استعداد و تلاش، باید مقوله آموزش را در كار موسیقی بسیار جدی گرفت.»

این هنرمند پیشكسوت در ادامه با اشاره به وجود استعدادها فراوان برای تولید آثار ماندگار در كشورمان، افزود: «من معتقدم این پتانسیل در كشور ما وجود دارد و می‌توانیم با آموزش درست و اصولی، سرودهایی را نه تنها به زبان فارسی، بلكه به سایر زبان‌ها تولید كنیم و به وسیله سرود، فرهنگ و هنر سرزمین‌مان را در خارج از مرزها نیز ارائه كنیم.»

سیدمحمدهاشمی (معاونت حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد الله‌یاری (مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حامد جلیلی (مسئول دفتر سرود)، شهرام كرمی (مدیر فرهنگسرای ارسباران) و... از جمله چهره‌های حاضر در دومین روز برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بودند.


شب ماندگار سیستان و بلوچستان و مازندران در جشنواره فجر

در دومین روز برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای ارسباران در بخش موسیقی نواحی، میزبان دو استاد موسیقی نواحی از استان‌های سیستان و بلوچستان و مازندران بود

در دومین روز برگزاری جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی نواحی در فرهنگسرای ارسباران، ابتدا محمد گمشادزهی مطلق، نوازنده چیره‌دست تنبورك به همراه محمد ریگی‌پناه، خواننده و نوازنده قیچك، به مدت 30 دقیقه برنامه برای حاضران به اجرای برنامه پرداختند.

قسمت دوم بخش موسیقی نواحی نیز در دومین روز برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، به اجرای پرویز شكارچیان (زمان) نوازنده و خواننده پیشكسوت و شناخته شده اهل مازندران، به مدت 30 دقیقه، اختصاص داشت.

پرویز شكارچیان كه اهالی موسیقی او را با نام زمان شكارچیان می‌شناسند، از دوران كودكی نوازندگی دوتار و خوانندگی را به صورت همزمان زیر نظر پدرش ارزمون شكارچیان و عموی پدرش استاد نظام شكارچیان از مشهورترین راویان موسیقی مازندرانی، آغاز كرده و از 9 سالگی همراه پدر به صورت حرفه‌ای در مراسم و مجالس به اجرای برنامه می‌پرداخته است. از آثار ماندگار پرویز شكارچیان می‌توان قطعات «درویش»، «محمد رسول خدا»، «من غریبم» و همچنین خوانندگی تیتراژ قسمت ششم سریال پایتخت اشاره كرد.


نی‌انبان‌نوازی بوشهری‌ها در باغ هنر

اولین كنسرت موسیقی اقوام از دومین شب سی‌وهشتمین جشنواره فجر در كوشك باغ هنر با هنرنمایی بوشهری‌ها برگزار شد.

در دومین شب از این دوره از جشنواره موسیقی فجر از ساعت 1٨ و30 احمد علی‌شرفی نی‌انبان نواز باسابقه بوشهری بر روی صحنه رفت و به مدت 30 دقیقه همراه با دمام نوازی عباس علی‌شرفی؛ موسیقی بی‌كلام بوشهری نواختند.

احمد علی‌شرفی اولین كسی بود كه ساز نی‌انبان را وارد موسیقی بوشهر كرد و یكی از تكنوازان به نام نی‌انبان در بوشهر است. او همچنین از داوران جشنواره ملی موسیقی جوان نیز بوده است.

عاشیق‌ حسن اسكندری در كوشك چه كرد؟

در دومین شب از سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر نوای عاشیق‌‌های آذری در كوشك باغ هنر طنین‌انداز شد.
به گزارش ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر؛ در سانس دوم اجراهای موسیقی اقوام امشب از ساعت 21 و 30 عاشیق حسن اسكندری و عاشیق علی كریمی به روی صحنه رفتند.

عاشیق اسكندری و كریمی همراه با خواندن موسیقی عاشیقی آذربایجانی نیز خودشان قوپوز می‌نواختند و در كنار این دو استاد، اسماعیل خدایی، بالابان نوازی می‌كرد.

عاشیق حسن اسكندری متولد سال 1326 در آذربایجان است. او نزد «عاشیق رسول قربانی» و «عزیز شهنازی» قاوال نوازی و آواز خوانی را فرا گرفت. بعد از مدتی سازنوازی را آغاز كرد و همزمان در رادیو تبریز به اجرای داستان‌های عاشیقی مشغول شد.

او در سال 1370مقام دوم تكنوازی، مقام اول گروهی سال 1375، مقام اول آوازخوانی سالهای 1369، 78 و 79 در جشنواره موسیقی فجر را كسب كرد. همچنین عنوان برگزیده در «جشنواره آوینیون فرانسه» سال 1370 از جمله افتخارات عاشیق حسین اسكندری است.

در سال 1394 نیز بر اساس رای شورای ارزشیابی هنرمندان كشور نشان درجه یك هنری به او اعطا شد. عاشیق اسكندری قریب به 55 سال است كه در هنر موسیقی عاشیقی فعالیت می‌كند. او تاكنون در كشورهای مختلفی چون جمهوری آذربایجان، ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه، هلند، چین، ازبكستان، قزاقستان، اسلواكی، اتریش، اسلوونی، مجارستان، چك و تركیه برنامه اجرا كرده‌است.

دسترسی سریع