مدیر عامل سازمان تاكسیرانی شهر تهران با بیان اینكه هشتاد هزار تاكسی با هوش مصنوعی در پایتخت كنترل میشود، گفت: قرار است كه 40 پروژه تحولی در سازمان تاكسیرانی برای ارتقای بهرهوری رانندگان و بهبود خدمترسانی اجرا شود.
40 پروژه كوچك و بزرگ برای سازمان تاكسیرانی تعریف شده است تا بتوانیم نحوه نظارت را تغییر دهیم. باید از تكنولوژیهای جدید استفاده كنیم. میخواهیم نرمافزارهایی روی گوشیهای رانندگان تاكسی نصب كنیم یا تجهیزاتی بر روی تاكسیها نصب شود تا براساس این مدل نظارت بر تاكسیرانی فراهم شود.
وی با بیان اینكه 78 هزار و 784 تاكسی در تهران وجود دارد كه قطعا نظارت بر روی تمام آنها سخت است، گفت: قرار است كه تاكسیها را نظارت كنیم. به عنوان مثال یك تاكسی گردشی داریم كه شاید هر جایی دیدیم بگوید در حال جابجایی مسافر هستم یا به منزل میروم و ... ما باید ابزارهایی داشته باشیم كه تاكسیها خدمترسانی به مردم كنند به همین دلیل میخواهیم از روشهای اینترنتی استفاده كنیم تا بدانیم تاكسی كجاست.
وی در ادامه درباره هوشمندسازی تاكسی ها تصریح كرد: ما بحث شاتل سرویس را داریم. مبدأ و مقصد مشخص است و این مبدأ و مقصد براساس نیاز مسافر صورت میگیرد. مثلا ما چند نقطه اضطراری را مشخص میكنیم و در ساعات پیك تعدادی ون را به آن نقطه اضافه میكنیم. این ونها به مركز كنترل تاكسیرانی متصل هستند. به ونها اعلام میشود كه به فلان مركز از دحام برود و مسافر را جابجا كند. سناریو چیده میشود و در ونها به صورت هوشمند به محلهای پرازدحام اعزام میشوند و ما میتوانیم با این كار مشكل را برطرف كنیم.
وحدتكار ادامه داد: مثلا به یك ون اعلام میشود كه به میدان ونك برود و مسافران را به مقصد سیدخندان برساند و به ون بعدی مقصد دیگری میدهد. در اصل یك هوش مصنوعی است و ما این كار را توسط شركتهای دانشبنیان انجام میدهیم. ونها به زودی به تهران میآیند و این كار را اجرایی خواهیم كرد.
مدیر عامل سازمان تاكسیرانی شهر تهران درباره افرادی هم كه تاكسی دارند، اما برای جابه جایی مسافر از آن استفاده نمیكنند، گفت: تعدادی تاكسی در تهران وجود دارد كه در خدمت مردم نیست. پدیدهای كه سالهاست با آن مواجه بودهایم. برخی افراد تاكسیران نیستند، اما تاكسی را گرفتند و از مزایای آن استفاده میكنند. با این روش نظارت دیگر تاكسیران واقعی مشخص خواهد شد.
وی همچنین با بیان اینكه تاكسی بانوان قرار است به صورت 24 ساعته باشد و دائما سرویسدهی كند و پیگیریهایی صورت گرفته و به زودی این امر هم اجرا میشود، گفت: تعاملاتی نیز با تاكسیهای اینترنتی داشتهایم. جلسات مفصلی گذاشتهایم. تصور اینكه بر روی یك مسافر دو نفر بجنگند درست نیست. ما جلساتی گذاشتهایم و مدلهای تعاملی استخراج شده است.
وی افزود: احتمالا به زودی امكان واگذاری سهام برخی از تاكسیهای اینترنتی به رانندههای تاكسی فراهم میشود. تاكسیران میتواند با سرویسدهی بخشی از سهام شركت را داشته باشد البته به هر میزانی كه توانایی دارد. تعاملات اولیه صورت گرفته، اما هنوز نهایی نشده است. ما همچنین بر روی مدل كسب و كار برنامه ریزی كنیم.