همزمان با سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر كشور صبح امروز با رهبر انقلاب اسلامی دیدار كردند.
به گزارش رادیو پیام از خبرگزاری صدا و سیما، همزمان با سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر كشور صبح امروز (سهشنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی دیدار كردند.
در این دیدار صمیمانه، جمعی از معلمان نمونه اداره های كل آموزش و پرورش سراسر كشور، حضور دارند.
در ابتدای این دیدار، رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در سخنانی، برنامههای آتی این وزارت خانه و اجرای طرح رتبه بندی معلمان را تشریح خواهد كرد.
بخشهایی از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار:
* یاد شهید عزیزمان مرحوم آیتالله مطهری را گرامی میدارم كه به معنای واقعی كلمه یك معلم بود. همهی آن خصوصیاتی كه ما در معلمین مدارسمان یا مدرسین دانشگاههایمان انتظار داریم، در این مرد وجود داشت. علم داشت، تعهد داشت، دقت داشت، پیگیری داشت، نظم و انضباط در كار داشت، بحمدالله شهادت او هم بركاتی برای كشور داشت.
خود ایشان كه خب به مقامات عالی رسید و آثار ایشان در اثر این شهادت در دل جامعه جا باز كرد و من توصیه میكنم نوشتههای ایشان و تنظیم شدههای سخنرانیهای ایشان را حتماً به خصوص معلمین، اینها را نگاه كنند، بخوانند.
* اولین مطلبی كه در باب معلم باید بنده امروز عرض بكنم، سپاس از جامعهی معلمان است؛ این سربازان گمنام نظام اسلامی و اسلام و مسلمین كه در اطراف كشور در دورترین نقاط كشور بیسروصدا مشغول كارند، مشغول مجاهدتند. با سختیها، با مشكلات فراوان دارند كار میكنند. درواقع فرزندان ملّت را این جامعهی معلّمین دارند تربیت میكنند و آنها را برای آیندهی روشنی آماده میكنند.
معلّم در واقع معمار آیندهی كشور است. امروز شما دارید فردای كشور را میسازید.
* علم شاگرد را مثل فرزند خودش بداند. شما در مورد پسر خودتان، دختر خودتان چه آرزوهایی دارید؟ نمیخواهید خوشبخت باشد؟ نمیخواهید سربلند باشد؟ نمیخواهید عاقل باشد؟ نمیخواهید با سواد باشد؟ نمیخواهید رفتار او احترامبرانگیز باشد در جوامع، در خانوادهها؟ انسان راجع به بچهاش این چیزها را میخواهد. عین همینها را از این شاگردتان هم بخواهید.
در خلال درس با رفتار، با كردار، با بیان، ایمان را، صلاح را، صلاحیتهای انسانی را در این شاگرد پرورش بدهید فرض كنید فرزند خودتان است.
* این قضیهی كرونا و این آموزش مجازی و آموزش از راه دور ضربه زد واقعاً؛ یعنی اختلال ایجاد كرد در كار آموزش كشور. ممكن است كه ما بگوییم با فضای مجازی و ارتباط ویدئویی و امثال اینها میشود درس را تعلیم داد، اما شاگرد، دانشآموز غیر از یادگیری و شنیدن درس احتیاج به حضور در فضای آموزشی دارد. احتیاج دارد به اینكه بین همسالان خود، همسانان خود حضور داشته باشد این همافزایی ایجاد میكند، این خیلی مهم است.
سعی باید بشود كه دانشآموز در مدرسه حضور پیدا بكند. مدرسه موضوعیّت دارد.
* به نظر بنده بعضی هنوز قادر نیستند نقش آموزش و پرورش را در پیشرفت همه جانبهی كشور درك كنند. یك خطای راهبردی در بین برخی از مسئولین در گذشته وجود داشته كه خسارتهایی هم وارد آورده و آن كوچكانگاری این دستگاه حیاتی است.
بعضی آن را به صورت یك مزاحم نگاه كردند. اینها را من كه عرض میكنم، چون حرفهایی را از خود افراد شنیدهام. به صورت یك مجموعهی مصرفی نگاه میكردند و به بنده میگفتند كه مثلاً فرض كنید فلان قدر از بودجهی كشور صرف آموزش و پرورش میشود. دنبالهاش چیست؟ دنبالهاش برونسپاری است یعنی به چشم یك مزاحم به آموزش و پرورش نگاه میكردند.
به نظر بنده عبور از گردنههای دشوار پیشرفت كه ما دنبال پیشرفت همه جانبهی كشور هستیم، در این مسیر گردنههای دشواری وجود دارد، بدون كمك آموزش و پرورش عبور از این گردنهها ممكن نیست.