همزمان با شناسایی نیاز صنعت هوایی به 550 فروند هواپیما، دولت در گام دومِ توسعه ناوگان كه در سال گذشته با خرید 50 فروند هواپیما عملیاتی شد، هواپیماهای جدیدی را خریداری كرده است كه با اعلام وزیر راه تا چند روز دیگر وارد كشور میشود.
به گزارش رادیو پیام از ایرنا، رییس سازمان هواپیمایی اردیبهشت امسال وعده داد كه سیاست دولت در بخش توسعه ناوگان هوایی در سال 1402 روشن است و عدد قابل توجهی هواپیما پیشبینی شده تا خریداری و وارد كشور شود. در همین راستا «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به مازندران خبر داد كه در راستای توسعه ناوگان هوایی، تا روزهای آینده هواپیماهای جدیدی به ناوگان هوایی كشور میپیوندد.
همزمانیِ اعلام این خبر در آستانه شروع سفرهای تابستانی و افزایش تقاضا میتواند تا حدودی دوره انتظار خرید بلیت را كاهش دهد، چرا كه در حال حاضر ظرفیت موجود هواپیماها با جمعیت و نیاز كشور تطابق ندارد و افزایش 2.5 برابری تقاضای سفر و كمبود هواپیما، موجب عدم دسترسی كافی به امكانِ سفر هوایی شده است.
«محمدی محمدی بخش»، رییس سازمان هواپیمایی پیشتر اعلام كرد كه از ابتدای دولت سیزدهم، 50 فروند انواع هواپیما و هلیكوپتر وارد كشور شد كه به «مرور» وارد چرخه پرواز میشود، اما برای پاسخ به نیاز فعلی 550 فروند هواپیما نیاز است كه در حال حاضر فقط 175 هواپیمای فعال در فرودگاههای كشور نشست و برخاست دارد.
این روزها مزیت حمل و نقل هوایی به دلیل ثبات نسبی نرخ بلیت افزایش یافته و تقاضای سفر هوایی بیشتر شده است، این در حالی است كه به دلیل كمبود نقدینگی برای تعمیرات هواپیماها، تعداد هواپیماهای بیشتری از گردونه پروازها حذف شدهاند.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی رییس سازمان هواپیمایی، هم اكنون 16 هواپیما بیش از 10 سال است كه زمینگیر هستند. همزمان 68 فروند كمتر از 10 سال و 39 فروند بین 2 تا 5 سال است كه زمینگیر هستند.
در این شرایط دولت سیزدهم با سه استراتژی «ساخت هواپیما»، «خرید هواپیمای دست دوم» و «بازگرداندن پرندههای زمینگیر» به خط پروازی درصدد جبران كمبود صندلی پرواز و به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در بخش حملونقل هوایی است.
هر سال تقاضای سفر هوایی در ماههای پایانی بهار و تعطیلی مدارس افزایش مییابد و كمبود صندلی پرواز نسبت به تقاضای سفر، بهانهای برای گران فروشی بلیت هواپیما میشود.
در 3 سال گذشته دوره انتظار خرید بلیت هواپیما تا 30 روز افزایش پیدا كرده است و امكان پاسخگویی به تقاضای سفر هوایی به صورت روزانه و حتی هفتگی وجود ندارد؛ آنگونه كه اگر همین امشب تصمیم به انجام یك سفر زیارتی به مقصد مشهد مقدس داشته باشید امكان اینكه برای روز یا حتی هفته بعد بلیت پیدا كنید بسیار بعید است.
با اجرای برنامه دولت برای توسعه ناوگان هوایی، هم اكنون تعداد صندلیهای پروازی تا 40 درصد افزایش یافته و تعداد هواپیماهای عملیاتی به 175 فروند هواپیمای رسیده است. «افزایش ناوگان» استراتژی دولت سیزدهم است و این مهم را از دو راه خرید هواپیمای دستدوم و اورهال هواپیماهای زمینگیر پیگیری میكند تا دو برابر و نیم شدن تقاضای سفر را پاسخ دهد.
بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، از ابتدای سال گذشته 100 فروند هواپیمای زمینگیر شناسایی شده است كه دولت در نظر دارد تا برنامه اورهال مجدداً این پرندهها را در دستور قرار دهد و وارد چرخه پروازی كند. از این مسیر نیز در سال گذشته چندین فروند هواپیما بعد از چند سال زمینگیری وارد چرخه پروازی شده است.
سازمان هواپیمایی طی 2 سال گذشته اعلام كرده است كه برای افزایش تعداد صندلی پرواز منتظر احیای برجام نمیماند و افزایش ناوگان را از چند مسیر دیگر ادامه میدهد.
بر اساس بخشی از برنامه كه مربوط به خرید ناوگان دست دوم میشود، در سال گذشته 50 فروند هواپیما با میانگین سنی 19 سال وارد كشور شدند. دولت برنامه خرید هواپیماهای دست دوم را با هدف تقویت ناوگان ایرلاینها در دستور كار دارد و مذاكرات برای افزایش خرید در دستور كار است.