پلیس فتا تماس‌هایی كه برایتان گران تمام می‌شود

كلاهبرداران با جمع‌آوری اطلاعات منتشر شده افراد از فضای مجازی و تماس با آن‌ها و ارائه برخی از اطلاعات هویتی به راحتی شهروندان را فریب داده و حساب بانكی آن‌ها را خالی می‌كنند.

1402/03/30
|
08:22
|

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری مركز تشخیص و پیشگیری از جرائم پلیس فتا فراجا گفت: مجرمان سایبری با داشتن اطلاعات بانكی قربانیان و ارائه اطلاعات اولیه به راحتی اعتماد شهروندان را جلب كرده و خواهان اعلام كد ارسال شده از شهروندان می‌شوند و شهروندان غافل از همه جا با اعلام كد ارسالی با برداشت غیرمجاز از حساب بانكی خود روبه رو می‌شوند. در همین راستا شهروندان باید توجه داشته باشند كه به هیچ عنوان كدهای ارسالی برای گوشی خود را در اختیار افرادی كه با آن‌ها تماس تلفنی گرفته‌اند، نگذارند.

سپاسی با بیان اینكه كلاهبرداران تلفنی با معرفی خود به عنوان كارمند بانك و دادن اطلاعات فردی خواهان دریافت كد ارسالی می‌شوند، گفت: در این شیوه، كلاهبردار با شماره شخصی فرد تماس گرفته و به بهانه مشكل و نقصی در اطلاعات حساب بانكی افراد، پس از دریافت اطلاعات حساب، نظیر شماره كارت از فرد می‌خواهد تا كد پیامك شده به تلفن همراهش را برای وی بازخوانی كند. این در حالی است كه سیستم بانكی تمامی اطلاعات مشتریان خود را دارد و در صورت بروز مشكل حتماً از شهروندان می‌خواهد كه به شعب بانكی مراجعه و مشكل بانكی به وجود آمده را مرتفع كنند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری مركز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا فراجا با بیان اینكه مجرمان با جعل عنوان سازمان‌های دولتی به دنبال سوءاستفاده از شهروندان و خالی كردن حساب‌های بانكی آن‌ها هستند، گفت: شهروندان به هیچ عنوان فریب این دست از كلاهبرداران را نخورده و كدهای ارسالی برای گوشی خود را در اختیار تماس گیرندگان تحت عنوان كارمند یا نماینده یك سازمان و اداره قرار ندهند.

وی برنده شدن در مسابقات رادیو و تلویزیونی را از دیگر ترفندهای كلاهبرداران تلفنی خواند و افزود: در این روش كلاهبرداران در پوشش برنامه‌های صدا و سیما با شهروندان تماس تلفنی گرفته و با معرفی خود به عنوان مجری یا كارگردان برنامه شهروندان را فریب داده و اطلاعات بانكی و كد ارسالی را دریافت و حساب بانكی شهروندان را خالی می‌كنند.

دسترسی سریع