شهردار تهران با تأكید بر اینكه توسعه سریع مترو و تكمیل ناوگان آن به عنوان محور اصلی حمل و نقل عمومی است، گفت: تا پایان امسال 22 كیلومتر در خطوط 4، 6 و 7 به همراه 13 ایستگاه و 20 كیلومتر از خط پرند به بهرهبرداری میرسند.
به گزارش رادیو پیام از ایسنا، علیرضا زاكانی در چهارمین نشست خبری خود كه با موضوع تخصصی «حمل و نقل عمومی» در شركت واگنسازی مترو و پس از رونمایی از 6 رام قطار متروی اورهال شده برگزار شد، در تشریح طرحهای مدیریت شهری برای حوزه حمل و نقل عمومی گفت: طبق وعده قبلی امروز در دومین نشست تخصصی پیرامون حوزه حمل و نقل عمومی گفتوگو خواهیم كرد.
وی بزرگترین مشكل شهروندان تهرانی را موضوع ترافیك و پس از آن آلودگی هوا عنوان كرد و گفت: در مرحله بعد موضوع بی مسكنی و بد مسكنی موجب نارضایتی آنها شده است.
در الگوهای مختلف حمل و نقلی دچار فرسودگی و كمبود هستیم
شهردار تهران با تأكید بر اینكه امروز 34 درصد ترددها در حوزه حمل و نقل عمومی است و 70 درصد توسط خودروهای شخصی صورت میگیرد، افزود: در الگوهای مختلف حمل و نقلی دچار فرسودگی و كمبود هستیم و فاصله معناداری با وضع مطلوب وجود دارد. در حمل و نقل معتقدیم هزینه سرمایه گذاری مهم است و امیدواریم شرایط در این حوزه تغییر كند و در پایان این دوره مدیریت شهری سهم حمل و نقل عمومی به 70 درصد برسد و سهم خودروهای شخصی به 30 درصد كاهش پیدا كند.
خدمات در دسترس شهروندان با بهره گیری از هوشمندسازی
زاكانی ادامه داد: از سوی دیگر در تلاش هستیم میزان جابجایی و تقاضای سفر را تغییر دهیم و این كار از طریق افزایش دسترسیها به خدمات با استفاده از هوشمندسازی انجام میشود. در حقیقت میخواهیم با بهره گیری از هوشمندسازی خدمات را در دسترس شهروندان قرار دهیم تا از این طریق شاهد كاهش تقاضای سفر در شهر باشیم.در بخش سوم نیز سیاست ما برقی سازی حمل و نقل عمومی است. رفتن به مسیری كه حمل و نقل عمومی را برقی سازی كند.
حل معضل ترافیك و آلودگی هوای تهران با سه گام
وی تاكید كرد: به این ترتیب با كاهش تقاضای سفر از طریق هوشمندسازی و افزایش ارائه خدمات، رساندن سهم حمل و نقل عمومی به 70 درصد و برقی سازی حمل و نقل عمومی به عنوان سه گام اساسی تلاش خواهیم كرد تا دو معضل ترافیك و آلودگی هوای شهر تهران را مرتفع كنیم. برای هر بخش حمل و نقل عمومی برنامههای مفصلی را طراحی كردهایم. همچنین در بخش مترو اتوبوس، مینیبوس، ون، تاكسی، موتورسیكلت، اسكوتر و دوچرخه بستههایی را ایجاد میكنیم كه ما را به اهدافمان برساند.
توسعه سریع مترو و تكمیل ناوگان آن به عنوان محور اصلی حمل و نقلی
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینكه نظم و ساماندهی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی شكل میگیرد، افزود: امیدواریم با طراحیهای انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی گرههای بزرگی كه در ظاهر غیر قابل حل هستند را بازگشایی كنیم. در هر بخش برنامه ریزی دقیقی انجام دادهایم كه توسعه سریع مترو و تكمیل ناوگان آن به عنوان محور اصلی قرار گرفته است.
وی افزود: ما هفت خط مترو را تحویل گرفتیم كه در این هفت خط 253 كیلومتر به همراه 140 ایستگاه قرار داشت. لذا اولویت را به هفت خط موجود دادیم در حالیكه برای تهران 11 خط مترو طراحی شده است. البته هفت خط مترو ناقص بود و مطالعات ما نشان میداد با تكمیل این هفت خط 60 درصد مطلوبیت مترو ایجاد میشود. لذا اولویت را تكمیل خطوط فعلی قرار دادیم. بر همین اساس 14 كیلومتر خط مترو افزایش پیدا كرد و 10 ایستگاه به بهره برداری رسید.
به گفته زاكانی، در سال جاری نیز 22 كیلومتر در خطوط 4، 6 و 7 به همراه 13 ایستگاه به بهره برداری میرسد كه به جز این 22 كیلومتر 20 كیلومتر خط پرند نیز امسال افتتاح میشود و به این ترتیب راه آهن حومهای به صورت پیوسته به بهره برداری میرسد.
شهردار تهران ادامه داد: در پایان امسال 22 كیلومتر داخل شهر و 20 كیلومتر خارج شهر به بهره برداری میرسد. پایان امسال تكمیل هفت خط را اعلام میكنیم ولی این خطوط بخشهای توسعهای داشتند كه كار آنها امسال آغاز میشود و امیدواریم 6.5 كیلومتر در جنوب خط 6 و 11 كیلومتر در خط 4 و ادامه خط 2 به سمت ترمینال شرق را شروع كنیم كه زمان اتمام آنها نیز حداكثر دو سال پیش بینی شده است.
زاكانی با تأكید بر اینكه چهار خط جدید نیز در كنار این توسعهها داریم كه خط 10 امسال شروع شده و حفاری آن از ماه آینده آغاز میشود، افزود: خط 9 نیز هفته آینده تفاهمنامه آن به امضاء میرسد كه به صورت دو طبقه اجرایی میشود و خط 11 و 8 نیز سال آینده آغاز خواهند شد. به این ترتیب هم خطوط فعلی تكمیل و هم خطوط جدید آغاز میشوند.
حركت جدی شهرداری تهران برای بازسازی و افزایش واگنهای مترو
شهردار تهران با اشاره به اینكه حركت برای بازسازی و افزایش واگنها نیز به صورت جدی دنبال میشود، گفت: امروز واگنهای (دی سی) كه در خطوط شهری مورد استفاده قرار میگیرند و 29 رام از این نوع وجود دارد بازسازی و ارتقاء پیدا كردهاند. در گذشته دو رام از این نوع قطارها بازسازی شده بود؛ اما برای اولین بار بازسازی و ارتقاء آنها تحت عنوان قطارهای «دی سی پلاس» انجام شده است.
وی با بیان اینكه بازسازی 6 رام قطار مترو از 29 رام قطار وعده شده، صورت گرفته و امروز وارد شبكه میشوند، یادآور شد: این در حالیست كه اگر بخواهیم این قطارها را خریداری كنیم هزینه 350 میلیارد تومانی در بر دارد ولی بازسازی كامل آن 40 میلیارد تومان هزینه دارد. لذا مقرر شد كلیه قطارها شامل 42 رام قطار (ای سی) نیز نوسازی شود.
زاكانی تاكید كرد: 630 دستگاه واگن بنا بود برای تهران در نظر گرفته شود كه از سال 95 باقیمانده بود كه در سال گذشته با تنظیم تفاهمنامهای با سازمان مدیریت به گونهای پیشرفت كه امروز دولت تعهدات خود را به صورت 100 درصدی عمل كرده و 15 درصد پیش پرداخت را به ما به صورت تسهیلات داده است و امیدواریم در بازه حداكثر دو ماهه به حساب شركت خارجی واریز شود و مقرر شد با همین پیش پرداخت 161 واگن دیگر نیز به 630 دستگاه قبلی اضافه شود كه این قطارها پس از تولید در داخل كشور گسترش آنها انجام میشود.
وی تاكید كرد: ناظر بر تولید داخل از 113 واگن تولید ملی، هفت واگن آن در حال آماده شدن است كه این واگنها با همكاری واگن سازی، جهاد دانشگاهی، مپنا و بخش خصوصی انجام خواهد شد.
از رده خارج شدن 28 واگن مترو و نیاز به بازسازی دو سوم واگن ها
زاكانی ادامه داد: امروز 270 كیلومتر خطوط مترو با 150 ایستگاه و 1500 واگنی داریم كه از 1500 واگن 28 واگن از رده خارج شده و دو سوم آن نیز باید بازسازی شود. لذا اولویت را در بازسازی گذاشتیم كه علاوه بر بازسازی، ارتقاء نیز در دستور كار قرار گرفت.
بازسازی 416 دستگاه واگن مترو از سال 85 تا سال 95
شهردار تهران ادامه داد: از سال 85 تا سال 95، 416 دستگاه واگن بازسازی شده اما از سال 1400 تا 1401 یعنی ظرف مدت 22 ماه 251 واگن بازسازی و تحویل شده، 42 واگن در حال بازسازی است و تا پایان خرداد سال آینده 428 واگن بازسازی و تحویل خواهد شد تا ركورد بیش از 15 سال گذشته را بزنیم.
مهندسی خطوط اتوبوسرانی تهران در دستور كار شهرداری
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به طرح مدیریت شهری برای بخش اتوبوسرانی نیز اشاره كرد و افزود: در اتوبوسرانی 210 خط اتوبوسرانی داریم كه از این تعداد 30 درصد خطوط، 70 درصد مسافران را جابجا میكنند. لذا در اولین مرحله مهندسی خطوط را در دستور كار قرار دادیم.
زاكانی در ادامه نشست خبری خود با بیان اینكه ما در ابتدای دوره مدیریت شهری 1860 دستگاه اتوبوس تحویل گرفتیم كه تا به امروز 360 اتوبوس جدید به مجموعه اضافه كردیم، گفت: از این تعداد اتوبوسهای جدید 172 اتوبوس از طریق وزارت كشور و مابقی از طریق ظرفیتهای شهرداری خریداری شده است.
تبدیل خط یك «بی آر تی» به «تراموا»
وی با بیان اینكه در راستای برقی سازی خط یك «بی آر تی» به «تراموا» تبدیل خواهد شد، گفت: مطالعات این تغییر انجام شده و تفاهمنامه آن نیز هفته آینده منعقد میشود كه خط یك «بی آر تی» از ترمینال شرق تا میدان آزادی به طول 18 كیلومتر تحت پوشش تراموا قرار گیرد و برآورد سالانه ما این است كه 55 میلیون مسافر با تراموا جابجا شوند.
زاكانی همچنین از تغییر الگوی بهره مندی از بی آر تی خبر داد و اظهار كرد: تا پایان شهریور 500 اتوبوس بازسازی شده وارد ناوگان میشود كه 400 دستگاه ملكی و 100 دستگاه خصوصی است.
وی با بیان اینكه تا كنون قرارداد خرید 2500 اتوبوس را منعقد كردیم كه مقرر شده 1260 اتوبوس تا پایان سال تحویل شود، گفت: از این میان 500 اتوبوس برقی و 500 دستگاه نیز مینی بوس است.
به شدت به دنبال برقی سازی اتوبوسها هستیم
شهردار تهران با بیان اینكه تهران به 10 الی 11هزار اتوبوس نیاز دارد، ادامه داد: ما به شدت به دنبال برقی سازی اتوبوسها هستیم كه با مجموعههای دیگر نیز وارد رایزنی شدهایم.
نقش ون در طراحی الگوی جدید حمل و نقل عمومی
وی با بیان اینكه در حال طراحی الگوی جدیدی در حمل و نقل عمومی هستیم كه ون هم در این الگو نقش مهمی ایفا میكند، گفت: با وزارت صنعت تفاهم خرید 30 هزار ون 14 نفره را داشتیم كه با ورود این ونها قابلیت نزدیك به 10 هزار اتوبوس ایجاد میشود.
مطالعات خط 10 بی آر تی برای بزرگراه همت
گشایش جدی در حوزه حمل و نقل برای اول مهر ماه
وی با بیان اینكه گشایش جدی در حوزه حمل و نقل برای اول مهر ماه خواهیم داشت، گفت: مطالعات خط 10 بی آر تی برای بزرگراه همت در حال انجام است.
رایزنی برای ورود 50 هزار تاكسی برقی و 200 هزار موتور برقی به تهران
وی همچنین از نوسازی 5000 تاكسی تا كنون خبر داد و گفت: رایزنی برای ورود 50 هزار تاكسی برقی و 200 هزار موتور برقی در حال انجام است و همچنین موضوع حمل و نقل هوشمند و تركیبی را دنبال میكنیم و امیدواریم به زودی سامانههایش طراحی شود و تا آخر سال افتتاح شود.
ساماندهی حمل و نقل بار در پایتخت
خریداری 40 دستگاه ون برای معلولان و جانبازان بزودی
وی همچنین از ساماندهی حمل و نقل بار خبر داد و گفت: از 100 درصد باری كه وارد تهران میشود 30 درصد بدون مصرف در تهران جابجا میشود كه باید این موضوع ساماندهی شود و در كل هدف ما این است كه 70 درصد مسافرتها در تهران با حمل و نقل عمومی انجام شود و در حوزه معلولیت و جانبازان نیز در حال خریداری 40 ون جدید هستیم.
بومی سازی قطارهای مترو در كشور
وی همچنین در خصوص بومی سازی قطارهای مترو در كشور گفت: همزمان با اورهال دانش فنی نیز توسط كارشناسان كسب میشود، اما در قرارداد 630 واگن كه مسیر آن دنبال میشود قرار است نهایتا 55 درصد در این فرآیند بومی و داخلی سازی صورت گیرد و همچنین 113 واگن ملی قرار است تولید شود كه 85 درصد آن بومی سازی شده است كه به تبع آن هر چقدر جلوتر برویم میزان داخلی سازی افزایش مییابد و ما در زمره كشورهایی هستیم كه به زودی زود جشن خودكفایی و تولید مبتنی بر توان داخلی را جشن میگیریم.
خریداری 100 دستگاه اتوبوس سه كابین برای تهران
شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص ورود اتوبوسهای سه كابین به حوزه حمل و نقل شهر تهران گفت: ما برای خرید این اتوبوسها از تولید كننده داخلی اتوبوسها را خریداری میكنیم. در حال حاضر نیز اتوبوسهای تولید این شركت در تركیه مشغول ارائه خدمات هستند. تفاهمنامهای انجام شده و دیدارهایی از اتوبوسها در تركیه صورت گرفته است. این تولید كننده داخلی كه كارخانه آن در تبریز است اتوبوسهای تولیدیاش در تركیه در حال استفاده است. لذا 100 دستگاه خریداری خواهیم كرد كه چهار یا پنج دستگاه قبل از پایان سال تحویل داده خواهد شد و بخش عمدهای سال آینده تولید و تحویل میشود.
وی ادامه داد: این اتوبوسها كیفیت فوقالعادهای دارند و مجموعه با كیفیتی هستند. همه اتوبوسهایی كه مقرر شده به صورت سه كابین خریداری شود به صورت نو هستند.
باید از كولر در اتوبوس و تاكسی استفاده شود
زاكانی در پاسخ به سوالی درباره عدم استفاده از كولر در خطوط اتوبوسرانی و تاكسیها گفت: قاعدتا استفاده از كولر باید انجام شود و این موضوع را دنبال خواهیم كه كه شهروندان بتوانند از این مواهب بهره بگیرند.
وی افزود: هیچ راهی جز تقویت ناوگان نداریم. بخشی از طریق بازسازی اتوبوسها دنبال میشود. 1000 دستگاه بازسازی اتوبوس صورت میگیرد، به طوریكه 500 دستگاه از اتوبوسهای مشغول فعالیت بازسازی میشوند و 500 دستگاه نیز به صورت جدید پس از بازسازی وارد ناوگان خواهند شد. امیدواریم از این مسیر خدمات خوبی ارائه كنیم. همچنین در مترو سرفاصلهها را كاهش دهیم و در اتوبوسرانی نیز خدمات بهتری را ارائه دهیم.