عابدزاده:باوجود ادامه رایزنی با شركت های فروشنده هواپیما مشكل ارتباطات مالی روند خرید هواپیما را كنده كرده است.
علی عابدزاده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ افزود: ارتباطات مالی و دریافت مجوز "او فك" تا حدودی روند كار را كند كرده است به طوری كه هم اكنون در پرداخت ها مشكل داریم وباید به شكلی از طریق سیستم بانكی برطرف شود.
وی با بیان اینكه هر چند روند كار كند است ولی مثبت ارزیابی می شود گفت: اطلاعاتی كه به صورت رسمی داریم حاكی از آن است كه شركت های هواپیمایی ایرباس و بوئینگ در پی دریافت مجوز برای فروش هواپیما به ایران هستند.
وی گفت: توافقی كه انجام شده است ادامه دارد ضمن اینكه در همین چند هفته اخیر مكاتباتی بین برخی شركت های هوایی ایران و اف ای آمریكا صورت گرفته است كه طرف آمریكایی پاسخ سوالات شركت های ایرانی را داده است كه این نشان از روند كار است.
عابد زاده گفت: برخی از شركت هایی كه تعمیر كننده قطعات یدكی و موتور هواپیما هستند هم اكنون تعمیر موتور و قطعات را می پذیرند.
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری افزود: "در مجموع برای حمل و نقل صنعت هوایی نكات مثبت زیادی وجود دارد و روزنه امیدی برای صنعت هوایی كشور آغاز شده است ."
خرید 188 فروند هواپیما ایرباس و در پی آن صد فروند هواپیمای بوئینگ یكی از پرونده های جنجالی وزارت راه و شهرسازی است كه بعد از سفر رئیس جمهور به فرانسه كلید خورد و تاكنون با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است از مخالفت های كارشناسان داخلی تا سیاست متناقض شركت های فروشنده به طوری كه با وجود تبلیغات گسترده برای نوسازی ناوگان هوایی كشور این هدف محقق نشده است؛ برنامه 42 میلیارد دلاری كه قرار است در قالب قراردادهای فایناس و اجاره به شرط تملیك هواپیمای های جدیدی به ناوگان هوایی كشور اضافه كند.