رئیس جمهور با طرح پرسش مهر خطاب به دانش آموزان گفت: سوال امسال این است كه در محیط مدرسه افكار دیگران را چگونه تحمل و به آن احترام بگذاریم و اخلاق و ادب را رعایت كنیم؟
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی صبح روز شنبه در آیین بازگشایی مدارس كه در هنرستان دخترانه شهید مدرس تهران برگزار شد، در آغاز سخنان خود، بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 97-96 و تقارن آن را با پیام ایثارگری امام حسین(ع) و یاران وفادارش گرامی داشت و شروع دوره ای جدید از فعالیت و تلاش در عرصه آموزش و پرورش را به دانشآموزان، معلمان و همه تلاشگران وزارتخانه كلیدی آموزش و پرورش تبریك گفت.
رییس جمهور با بیان اینكه نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی، شروع حركت به سوی پلهای جدید است، اضافه كرد: اگر 12 سال تحصیلی را 12 پله برای پیشرفت در نظر بگیریم، به معنای آن است كه پس از پیمودن پله دوازدهم به سطحی از توانمندی و برخورداری از دانش برسیم كه برای ورود به عرصه فعالیت ، كار و تلاش در اجتماع آماده باشیم.
دكتر روحانی اضافه كرد: ممكن است مسیر و ایام تحصیل برای برخی از دانشآموزان ما با سختیهایی همراه باشد، اما قطعاً وقتی پس از پایان دوران تحصیل به این ایام نگاه كنید، خواهد دید كه جزو بهترین روزهای زندگی شما بوده است.
رییس جمهور اظهار داشت: برای اینكه در آینده احساس بهتری نسبت به دوران تحصیل خود داشته باشیم و احساس كنیم كه با پایان تحصیلات شرایط مناسبتری برای حضور مؤثر و سازنده در جامعه داریم، لازم است مقدماتی در دوران تحصیل و مدرسه فراهم شود كه این مقدمات از فضا و محیط تحصیلی تا رفتار مسئولین مدارس و همكلاسیها و نوع رفتار والدین و دانشآموزان را شامل میشود و در سالهای اخیر، چگونگی مواجهه ما با فضای مجازی نیز به این مؤلفهها افزوده شده است.
دكتر روحانی تصریح كرد: رابطه معلم با دانشآموزان و دانشآموزان با یكدیگر در چگونگی تربیت آنان در دوران تحصیل بسیار مؤثر است. اگر محیط مدرسه محیط امنی نباشد و دانشآموز از رفتار همكلاسیهای خود آزار ببیند، اگر دانش و استعداد بیشتر دانشآموزی مایه فخر او به دانشآموزان دیگر شود، اگر شكل و قیافه یا لحن و لهجه و نوع راه رفتن و رفتار دانشآموزی مایه تمسخر او شود، نتیجه آن میشود كه این دانشآموز تحت فشار روحی قرار گیرد و كلاس درس برای او امن نباشد و در چنین شرایطی رفتار نامناسب معلم و احیاناً محیط عمومی جامعه و خانواده نیز این ناامنی را برای دانشآموز مضاعف میكند و در این شرایط درس خواندن برای دانشآموز بسیار سخت و رنجآور خواهد بود.
رییس جمهور با اشاره به اینكه امروز نوجوانان و جوانان دانشآموز و دانشجوی ما موفقیتهای زیادی در عرصههای مختلف علمی در جهان كسب كردهاند، خاطرنشان كرد: با این وجود وقتی به آنچه در صد سال اخیر، نگاه میكنیم میبینیم كه نقائصی در عملكرد ما وجود دارد و نتوانستهایم از منابع و سرمایههایمان به بهترین نحو استفاده كنیم.
دكتر روحانی ادامه داد: امروز اگر دانشآموز دارای 12 سال تحصیل ما را و با یك دانشآموز كشور پیشرفته كه او هم 12 سال تحصیل كرده ،كنار هم قرار دهیم، میبینیم كه داشتههای او بیشتر از دانشآموز ماست چرا كه در مدارس ما بیشتر بر حفظیات تكیه شده است تا پرورش خلاقیتها و كسب مهارتها.
رییس جمهور گفت: اگر در كتب درسی ما نیز به جای ارائه صرف حفظیات در ذهن دانشآموزان، سوال ایجاد شود، قطعاً دانشآموزان پیدا میشوند كه شاید به این سوالات پاسخی دیگر و حتی بهتر از پاسخ مؤلفان كتب درسی بدهند. مؤلفان كتب درسی ما باید این نكته را باور كنند كه شاید برخی از دانشآموزان با ذهنهای خلاق بتوانند پاسخهای بهتری به برخی سوالات درسی بدهند و با طرح سوال در ذهن آنها و جمعآوری پاسخهای جدید از دانشآموزان خلاق، كتب درسی سالهای آینده را براساس این پرسش و پاسخهای جدید تألیف كنند تا خلاقیت بیش از پیش در ذهن جوانان و نوجوانان كشورمان زنده شود.
دكتر روحانی افزود: باید به گونهای عمل كنیم كه پس از 12 سال دانشآموز ما به جای اینكه یك برگه كاغذ به عنوان مدرك دریافت كند، مهارت عملی كسب كرده باشد و حداقل در یك رشته مهارت و علاقه كافی برای اشتغال به كار داشته باشد.
رییس جمهور اظهار داشت: اولین درخواست من آقای بطحایی حتی قبل از معرفی ایشان به عنوان وزیر به مجلس این بود كه نظام آموزشی ما به گونهای اصلاح شود كه دانشآموز فارغالتحصیل از دوره دوازده ساله تحصیلات ابتدایی و متوسطه حداقل یك كار و مهارت آموخته باشد تا اگر نخواست وارد دانشگاه شود، بتواند وارد بازار كار شود.
دكتر روحانی با بیان اینكه اصلاح نظام آموزشی بر این اساس وظیفه همه معلمان، مسئولان آموزشی، مؤلفان كتب درسی و دیگر مسئولان كشور است، اظهارداشت: شاید این انتقاد من مقداری تند باشد، اما اگر نگاهی به كتب درسی دوران مدرسه امثال بنده در دهههای 30 و 40 بیندازیم، غیر از جلد و عكس و تغییرات شكلی مختصر، محتوای این كتب با كتب درسی امروز تفاوت چندانی ندارد.
رییس جمهور ادامه داد: ما باید دانشآموز امروز را برای 12 سال بعد تربیت كنیم نه حتی برای امروز در حالی كه نظام تحصیلی و كتب آموزشی امروز ما دانشآموزان را حتی برای امروز تربیت نمیكنند بلكه آنان را برای دیروز تربیت میكنند . از همه تلاشها و زحماتی كه برای تحصیل و تربیت دانشآموزان كشور كشیده میشود صمیمانه و خالصانه سپاسگزاری میكنم اما باید قبول كنیم كه این تلاشها نیاز به تحول اساسی دارند.
دكتر روحانی با طرح این سوال كه آیا جوانانی كه از مدارس ما فارغالتحصیل میشوند افرادی مسئول، ماهر، خلاق و علاقمند به كار و تلاش در نتیجه آموزشهای ارایه شده به آنان در مدرسه هستند یا جوانانی كه مقداری مطلب حفظ كرده اند كه در اثر گذر زمان از یاد خواهند رفت، تصریح كرد: خواهش من و آنچه به عنوان سوال مهر امسال طرح خواهم كرد، این است كه محیط مدارس و محیط آموزش را محیط تحمل نظرات و اندیشههای مختلف و متفاوت قرار دهیم، تا جوانانی تربیت كنیم كه بهتر و بیشتر در خدمت تعالی كشور باشند.
رییس جمهور خاطر نشان كرد: اگر به حرف و نظر كسی خندیدیم و یا آن را مسخره كردیم، یعنی تحمل نظرات و افكار دیگران را نداریم در حالی كه تحمل نظر مخالف یكی از شروط اصلی ایجاد فضای مناسب برای پرورش ذهنهای خلاق است. اگر از پاسخ و نظر متفاوت دانشآموز در مدرسه استقبال شد او برای بروز خلاقیتش جرأت مییابد و تشویق میشود و محیط مدرسه محیط احترام به خلاقیت، اخلاق و ادب میشود.
دكتر روحانی گفت: سوال مهر امسال این است كه «چگونه محیط مدرسه را به محیط تحمل افكار دیگران و احترام به نظرات مختلف و اخلاق و ادب تبدیل كنیم و چگونه و با چه سبكی ارتقاء اخلاق و ادب و كسب توان تحمل بالاتر را تمرین كنیم؟»
رییس جمهور با اشاره به سخنی از حضرت علی(ع)، اظهار داشت: امام علی (ع) تأكید دارند كه «ندانستن و سوال كردن عیب نیست و پرسیدن چه بسا كه حسن است» و باید بر پایه صبر و تحمل پرسشگری را به نحو شایسته پرورش داده و به آن پاسخ مناسب دهیم كه اگر محیط مدارس اینگونه شود، افرادی عالمتر، اندیشمندتر،خلاقتر، ماهرتر و علاقمندتر به فعالیت و تلاش در جامعه تربیت خواهند شد.
دكتر روحانی همچنین تأكید كرد: لازم است از فرصت و فضای مدارس برای یادگیری چگونگی استفاده مناسب از فضای مجازی استفاده كنیم چرا كه فضای مجازی تیغ دو لبهای است كه میتواند زندگی ما را نابود كند و هم ما را در مسیر رشد و تعالی قرار دهد. در پایان بار دیگر با اشاره به تقارن ماه محرم و ایام فداكاری و ایثار حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) با آغاز سال تحصیلی تصریح كرد: این تقارن را به فال نیك میگیریم و امیدواریم مدارس ما جوانانی تربیت كنند كه حاضر باشند با درس گرفتن از امام حسین(ع) و یارانش در راه آرمان و كشورشان ایثار و فداكاری كنند.
سیدمحمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم و پیش از سخنان رییس جمهور با اشاره به اینكه هنوز تا تبدیل مدارس به عرصه پرورش خلاقیت فاصله داریم، گفت: متأسفانه تمركز اداری و ساختاری آموزش و پرورش مسیر اجرای برنامههای اصلاحی آموزشی و پرورشی را كند كرده است و بهرهوری نظام آموزشی همچنان پایین است.
وی اصلاح آموزشی و پرورشی كشور را اولین برنامه وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم عنوان كرد و اظهار داشت: قطعاً استفاده از فناوریهای جدید برای ارتقاء شاخصهای مدیریتی در این عرصه مد نظر خواهد بود و در كنار آن اختیارات لازم برای اداره واحدهای آموزشی در محور شناسایی و رفع مشكلات با تفویض اختیارات لازم پیگیری خواهد شد.
به این ترتیب سال تحصیلی 97_96 باحضور رئیس جمهور و نواخته شدن زنگ مدرسه در یكی از هنرستان های فنی و حرفه ای در غرب تهران رسما آغاز شد و 13 میلیون دانش آموز در مقاطع مختلف سال تحصیلی را آغاز كردند.
حضور رئیس جمهور در یك هنرستان فنی و حرفه ای دخترانه در آغاز سال تحصیلی حاكی از عزم جدی دولت در كارآمدشدن علم آموزی و نقش آفرینی بیشتر بانوان در تولید و اشتغال است.
نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصیلی 97 - 96