معاون اول رئیس جمهور بر تعیین سازوكارها و روش های جدید تامین منابع مالی در پروژه های زیرساختی و عمرانی كشور تاكید كرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ اسحاق جهانگیری عصر روز سه شنبه در جلسه اقتصاد مقاومتی با مدیران وزارت راه و شهرسازی گفت : حلقه مفقوده در اجرای این گونه طرح ها این است كه تاكنون پروژه های زیرساختی كشور به منابع و بودجه دولت متكی بوده اند اما با توجه به كاهش بهای نفت، چشم انداز بودجه دولت در سالهای آینده چشم اندازی روشن نیست از این رو لازم است ساز و كارهای جدیدی برای تامین منابع مالی مورد نیاز در اجرای این طرح ها پیدا كنیم.
وی اظهار داشت : گزارش ها حكایت از آن دارد كه كارهای مهمی در سراسر كشور در بخش تكمیل زیرساخت ها در حال اجراست.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینكه وزارت راه و شهرسازی ماموریت بسیار مهمی در كشور بر عهده دارد، خاطرنشان كرد: یكی از موضوعاتی كه در اقتصاد مقاومتی مورد تاكید است، استفاده از ظرفیت های كشور برای فعال ساختن اقتصاد و توسعه و پیشرفت است و خوشبختانه در بخش حمل و نقل، ترانزیت در بخش زمینی، در بخش هوایی و در بخش ریلی، ایران دارای ظرفیت های فراوانی است كه می تواند در خدمت توسعه كشور قرار گیرد.
وی با اشاره به اینكه اتكاء اقتصاد كشور تا كنون بر درآمدهای حاصل از فروش نفت خام بوده است، افزود: یكی از مهمترین پیامهای اقتصاد مقاومتی این است كه همه ظرفیت های كشور به صورت كامل شناسایی و در جهت توسعه و پیشرفت كشور مورد استفاده قرار گیرند.
جهانگیری ظرفیت های موجود در بخش بنادر كشور را بسیار پراهمیت توصیف كرد و گفت: باید با فعال سازی ظرفیت های موجود در بنادر كشور برای نیازهای داخلی كشور و نیز برای ارائه خدمات تخلیه و بارگیری كالا به سایر كشورها برنامه ریزی كنیم.
معاون اول رییس جمهور گفت: در بخش حمل و نقل ریلی برنامه های بسیار مهمی در دولت تدبیر و امید پیش بینی شده است كه این برنامه ها هم در بخش حمل و نقل بار و هم در بخش حمل و نقل مسافر در دستور كار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
وی ادامه داد : بخش حمل و نقل ریلی كشور نیازمند توسعه است و گزارش های ارائه شده از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی بیانگر آن است كه اقدامات خوبی در جهت بازسازی خطوط ریلی موجود و احداث خطوط جدید در حال انجام است.
جهانگیری اضافه كرد : وزارت راه و شهرسازی در بخش احداث جاده و آزاد راه ها و بزرگراه ها نیز طرح های مختلفی را پیش بینی كرده است و برنامه ریزی های لازم برای تكمیل این بخش ها نیز صورت گرفته است.
معاون اول رییس جمهور با تاكید مجدد بر لزوم عدم اتكاء بر بودجه دولت برای اجرای طرح های زیرساختی كشور خاطرنشان كرد: تجربه سالهای گذشته نشان می دهد كه هرگاه در بودجه دولت محدودیت ایجاد شده است، سرعت اجرای كارهای عمرانی و پروژه های زیرساختی كشور با كندی مواجه شده است.
وی همچنین با اشاره به اینكه در حال حاضر روزانه حدود 2.5 میلیون بشكه نفت و میعانات گازی به خارج از كشور صادر می شود ، اظهار داشت: به نظر نمی رسد كه قیمت نفت به این زودی ها به میزان سال های گذشته و حدود 100 دلار برسد و این یعنی اجرای پروژه های زیرساختی كشور نمی تواند متكی به درآمدهای دولت باشد.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل كشور تصریح كرد : بر اساس گزارش های وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر نیازمند نوسازی 65 هزار كامیون در كشور هستیم كه البته این موضوع یعنی بازار بزرگی برای تولید داخلی كشور فراهم شده است و اگر شركت های خودرو ساز دنبال افزایش تولید هستند می توانند با تكیه بر این بازار نیز شریك خارجی معتبر برای خود پیدا كرده و نسبت به تولید كامیون اقدام كنند.
معاون اول رییس جمهور افزود : در بخش اتوبوس و ناوگان ریلی نیز همین شرایط وجود دارد و خودرو سازان و صنعتگران كشور می توانند با تكیه بر این بازارها زمینه افزایش تولید خود را برای تامین بازار داخلی و نیز توسعه صادرات فراهم كنند.
وی اضافه كرد : برخی رشته های صنعتی براساس نیازهای بازار ایجاد می شود و اكنون كه گفته شده است ناوگان حمل و نقل كشور نیازمند نوسازی است، این یعنی صنعتگران با تكیه بر این بازار می توانند سرمایه گذاری خود را به این سمت سوق دهند و علاوه بر تامین نیازهای داخل، بازارهای صادراتی نیز برای خود پیدا كنند.
جهانگیری در ادامه سخنان خود به بخش مسكن نیز اشاره كرد و با تاكید بر اهمیت این بخش گفت: بخش مسكن بخشی بسیار تعیین كننده در اقتصاد كشور است كه متاسفانه در سالهای گذشته ركود در این بخش لطمه ای جدی به میزان اشتغال و تولید كشور وارد كرد.
معاون اول رییس جمهور اضافه كرد : هم اكنون نیز اگر به دنبال رونق اقتصادی، افزایش تولید و پاسخگویی به نیاز اشتغال كشور هستیم باید بخش مسكن را فعال كنیم.
وی با بیان اینكه خوشبختانه در سال گذشته جلسات خوبی برای بخش مسكن برگزار شده است، افزود: گزارش های وزارت راه و شهرسازی از وضعیت تكمیل پروژه های طرح مسكن مهر بیانگر برنامه ریزی و اقدامات خوب این وزارتخانه است و ما باید تلاش كنیم ضمن رفع نقاط ضعف طرح مسكن مهر، بخش های مثبت آن را تقویت كنیم.
جهانگیری همچنین با اشاره به برنامه وزارت راه وشهرسازی برای ساماندهی بافت فرسوده گفت : رسیدگی به بافت های فرسوده در داخل شهرها و نیز حاشیه شهرهای بزرگ از جهات گوناگون دارای اهمیت است به ویژه كه این موضوع در حاشیه برخی شهرهای بزرگ نظیر تهران می تواند به آسیب های اجتماعی و بحران تبدیل شود.
معاون اول رییس جمهور افزود : باید موضوع بافت فرسوده و ساماندهی حاشیه شهرها به طور جدی در دستور كار قرار گیرد و خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی به صورت محله محور، ساماندهی بافت های فرسوده شهری را در دستور كار خود قرار داده است.
وی بر اهمیت مسكن روستایی نیز تاكید و خاطرنشان كرد: دولت تعهد كرده است كه سالانه 200 هزار واحد مسكن روستایی احداث كند چرا كه خانه های روستایی در حال حاضر وضع مناسبی ندارد و برای رفع مشكلات مسكن روستاییان نیازمند برنامه ریزی جدی هستیم.
جهانگیری با اشاره به گزارش مدیرعامل بانك مسكن مبنی بر افزایش تسهیلات دهی این بانك در سال جاری افزود : افزایش ارائه تسهیلات بانك مسكن و مجموعه اتفاقاتی كه در معاملات مسكن رخ داده نشان دهنده ایجاد تحرك در بخش مسكن است.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با یادآوری اینكه برای سال جاری 120 طرح در قالب سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی به عنوان اولویت دستگاه های اجرایی تعیین شده است، گفت: این طرح ها حداقل هایی هستند كه دستگاه های اجرایی باید تا پایان سال 95 آنها را عملیاتی كنند.
وی یكی از اولویت های وزارت راه وشهرسازی برای سال 95 را 6 طرح ملی ابلاغ شده از سوی ستاد فرماندهی اقصاد مقاومتی از جمله احداث 590 كیلومتر خط ریلی در كشور عنوان كرد و گفت: البته محدودیت در بودجه و منابع مالی وجود دارد اما انتظار داریم این وزارتخانه با اولویت بندی و مدیریت صحیح بتواند تكالیف خود را به انجام برساند البته به این موضوع نیز باید توجه كنیم كه مجموعه تخصیص های كشور و تسهیلات نظام بانكی باید در وهله نخست به این طرح ها و اولویت ها كه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده است ، اختصاص پیدا كند.
معاون اول رییس جمهور در بخش پایانی سخنان خود از مدیران وزارت راه وشهرسازی خواست به صورت هر دو هفته یكبار گزارشی از روند پیشرفت فیزیكی و اجرای طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی ارائه كنند تا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بتواند گزارش جامعی از روند اجرای اقتصاد مقاومتی به رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور ارائه دهد.
در این جلسه وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینكه این وزارتخانه، وزارتخانه ای پروژه محور است گفت: وزارت راه و شهرسازی هم نیاز به سیستم های مهندسی و كنترل پروژه دارد و هم نیازمند پشتیبانی های مالی است.
آخوندی افزود: البته از وضعیت بودجه دولت آگاه هستیم اما تامین منابع مالی مورد نیاز برای فعال نگه داشتن كارگاه های مجری پروژه ها نیازمند تدابیر ویژه است و در همین راستا با وجود همه محدودیت ها، وزارت راه و شهرسازی تاكنون این كارگاه ها را فعال نگه داشته است.
در این نشست همچنین معاونان وزیر راه و شهرسازی نیز هر كدام در سخنانی به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت حوزه مسئولیت خود پرداختند و توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص نحوه عملیاتی شدن پروژه ها و طرح های ابلاغ شده از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و چالش های پیش رو ارائه كردند.
بخش مسكن و شهرسازی، وضعیت نگهداری راه های كشور، سیمای كلی حمل و نقل و حمل و نقل ریلی از جمله محورهایی بود كه ازسوی معاونین وزیر راه و شهرسازی گزارش داده شد.