وزیر آموزش و پرورش در تبیین اولویت های وزارتخانه متبوعش در سال تحصیلی جدید، اعلام كرد: مدارس كپری تا پایان سال 97 جمع آوری می شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبكه خبر، آقای بطحایی در برنامه تیتر امشب شبكه خبر افزود: در ساماندهی بازماندگان از تحصیل موفق نبوده ایم. مردم گرفتن شهریه های بالا و سایر تخلفات در مدارس را به آموزش و پرورش گزارش دهند.
بیش از 13 میلیون دانش آموز امروز به مدرسه رفتند و سال تحصیلی 96-97 را آغاز كردند.
وزیر آموزش و پرورش درباره آمار دقیق دانش آموزان گفت: 13 میلیون دانش آموز امروز راهی مدرسه شدند. از سال 92-91 تعداد دانش آموزان رو به افزایش است كه امسال نیز دو درصد افزایش دانش آموز داشته ایم.
او گفت: طبق بررسی ها، گرایش به سمت مدارس بزرگتر است و تعداد مدارس كاهش داشته؛ اما تعداد كلاس ها افزایش داشته است. تعداد مدارس كوچك در حال جمع آموری است. بر اساس سند تحول باید به سمت مدارس بزرگتر و اجتماعی برویم كه هر سه دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مهمترین برنامه در سال تحصیلی پیش رو این است كه گام های جدی تری برای تحقق تحول سند بنیادین برخواهیم داشت. تحول در محتوا و متن درس ها یكی از اولویت هاست كه در دستور كار است، امروز نیز رئیس جمهور به این امر اشاره كردند. در سال جاری تحصیلی سعی خواهیم كرد بیشتر به مهارت ها بپردازیم و محیط مدرسه به محل تمرین زندگی تبدیل شود.
وی افزود: اگر بخواهیم ضریب پوشش دانش آموزان در مدارس را به 100 نزدیك كنیم و تمام دانش آموزان واجد شرایط به تحصیل مشغول شوند كار سخت تر می شود. در دوره ابتدایی بیش از 97 درصد دانش آموزان واجد شرایط ثبت نام كرده اند. در دوره متوسطه اول 80 درصد و دوره متوسطه دوم بالای 70 درصد رسیده ایم.
بطحایی در ادامه درباره افراد بازمانده از تحصیل نیز گفت: اولویت اول این است كه تمام كودكان لازم التحصیل در دوره ابتدایی پوشش داده شوند. در سال تحصیلی گذشته حتی در برخی استان هایی كه افراد بازمانده از تحصیل بیشتری داشتند مثل زاهدان از طریق خانه به خانه اطلاعاتشان را به دست آوردیم، تلاش هم بر این است كه به عدد 100 برسیم.
وی درباره مدارس كپری نیز گفت: در حال حاضر نزدیك هزار كلاس خشتی و گلی داریم و نزدیك دوهزار كلاس كانكسی داریم كه سعی بر این است، طی یك برنامه كوتاه مدت این كلاس ها جمع آوری شود.
او ادامه داد: بنده قول می دهم تا پایان سال 97 این كلاس ها به كلاس های استاندارد تبدیل شود.
وزیر اموزش و پرورش افزود: در برخی نقاط كشور، به دلیل گرما امكان استفاده از كلاس آجری نیست و به دلیل نبود امكانات سرمایشی و خنك كننده ها از كلاس های حصیری استفاده می شود.
او افزود: 40 تا 42 درصد كلاس های ما هنوز وسایل گرمایشی استاندارد ندارند، البته بخاری های قطره ای در سراسر كشور قطع شده است اما بخاری های غیر استاندارد هنوز در كلاس ها استفاده می شود كه با اعتبارات لازم پیش بینی شده در برنامه ششم سعی داریم به وسایل گرمایشی استاندارد تبدیل شود.
وی تصریح كرد: آموزش نیروی انسانی در مواقع مواجهه با خطر نیز در دستور كار است.
بطحایی در ادامه درباره مقایسه خلاقیت ها بین دانش آموزان كشور ما با دیگر كشورها و حل این نقص گفت: متاسفانه ما در این مورد در آموزش و پرورش ضعیف عمل كرده ایم. دانش آموزان ما محفوظات علمی خوبی دارند، اما مهارت های لازم در زندگی را فرانگرفته اند.
وی افزود: سعی داریم دانش آموزان در پایان سال تحصیلی جاری علاوه بر كارنامه نمره ای، با یك مهارت نیز آشنا شده باشند. تاكید بر این است این كار در سال تحصیلی جاری انجام شود. بچه ها گفتگوكردن، تفكر كردن، احترام گذاشتن و مهارت های زندگی را لازم دارند كه امیدواریم در پایان سال تحصیلی بتوانیم عملكرد آموزش و پرورش را با عدد و رقم در این زمینه در اختیار مردم قرار دهیم.
وی در ادامه افزود: در این طرح سعی داریم مهارت ها به گونه ای آموزش داده شوند كه مطلوب یك نظام آموزشی است. در آموزش و پرورش عمومی در كنار مهارت پایه برای اشتغال، باید سایر مهارت ها نیز تمرین شود كه با آموزش یك مهارت جرقه لازم برای ورود به مرحله كارآفرینی و اشتغال ایجاد خواهد شد.
بطحایی درباره ضعف های موجود در آموزش و پرورش، اظهارنظر كرد: یكی از مهمترین نقایص این است كه مدرسه باید مثل سایر مناطق دنیا كانون آموزش دیده شود. برنامه تغییر سیستم مدیریتی باید طوری باشد كه اختیارات تفویض شود.
او ادامه داد: ما امروز چیزی حدود 700 صفحه مقررات داریم كه مدرسه باید از روی مقررات اداره شود و خلاقیت ها جایی در اداره مدرسه ندارد. باید مدارس از حیث شایستگی ها تقویت شود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: مردم این حق را دارند كه از وضعیت كیفی مدرسه آگاه شوند و باید این حق به مردم برگردد. نظام تضمین كیفیت امسال به طور آزمایشی در بخشی از كشور ایجاد خواهد شد تا مردم رتبه كیفیت مدرسه را در مقایسه با دیگر مدارس بدانند.
وی در ادامه درباره سند تحول بنیادین گفت: گام های اولیه این سند برداشته شده، اما پیشرفت های لازم را نداشته و این پیشرفت متوازن در همه زیرنظام ها نبوده است. سند تحول در هر 6 نظام كه پیش بینی شده، متناسب با امكانات و مقدورات اجرا خواهد شد.
وی افزود: مدرسه ای كه در سند تحول به عنوان تراز جمهوری اسلامی لحاظ شده، مدرسه ای است كه استاندارد های لازم برای اموزش را داشته باشد.
وی در ادامه افزود: از سیاست های كلی نظام این است كه مشاركت های بخش غیردولتی باید افزایش پیدا كند و فقط شامل آموزش و پرورش نمی شود. توسعه مدارس غیردولتی نباید موجب بی كیفیتی مدارس دولتی شود. تفاوت و تبعیض نیز نباید با گسترش این مدارس افزایش یابد.
بطحایی گفت: متاسفانه تخلفات در آموزش وپرورش فقط در زمینه گرفتن پول نیست، اگر فرد یا مدرسه غیر دولتی متخلف به تذكرات در هر زمینه ای توجه نكند برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
وی افزود: نحوه برخورد با تخلفات در آیین نامه ها مشخص شده است. واحدهایی داریم كه بازرسی ها را انجام می دهند و پرونده تخلف را به جریان می اندازند. از مردم خواهش می شود كه تخلف گزارش داده شود و حتما گزارش تخلف داده شده را پیگیری كنند.
وی در ادامه درباره اردوها و مشكلات و حوادث برای دانش آموزان گفت: ما دستور العمل اردوها را مورد بازنگری قرار داده ایم و ظرف روزهای آینده به تصویب خواهد رسید و اعلام خواهد شد. برای كاهش تصادفات استفاده از پلیس و یك آمبولانس در كنار سفرها و اردوهای دانش آموزی در نظر گرفته شده است. همچنین تاكید شده كه سفرهای طولانی حذف و بیشتر از سفرهای كوتاه استفاده شود.
وی درباره نظام هماهنگ پرداخت حقوق گفت: از هفته آینده پیش نویس ها به مجلس ارائه خواهد شد و نتایج اعلام خواهد شد همچنین پاداش بازنشستگان نیز به زودی و به تدریج پرداخت خواهد شد.
بطحایی در پایان گفت: مدارس نمونه دولتی فوق برنامه هایی بیش از مدارس دیگر دارند كه بخشی از هزینه ها از والدین دریافت می شود.