وزیر آموزش و پرورش گفت: با مسائل فراوانی مواجه هستیم اما در حوزه اجتماعی دو مساله مهم ما معاد و توحید هستند.
به گزارش رادیو پیام، رضامراد صحرایی در آئین افتتاحیه دوره توانمندسازی اساتید دانشگاه فرهنگیان كه صبح شنبه در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با گرامیداشتیاد و خاطره شهدای 17 شهریور سال 1357، به نقش سند تحول بنیادین در توانمندسازی فرهنگیان و اساتید این دانشگاه پرداخت و گفت: اگر نقش سند را در ایجاد تحول ندانیم، نمیتوانیم در اجرایی سازی آن نقش آفرینی صحیحی داشته باشیم. باید آگاه بود كه عضویت در هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان متفاوت با عضویت در باقی هیأتهای علمی است كه در دانشگاههای دیگر وجود دارد؛ چرا كه شما معلم تربیت میكنید.
وی افزود: دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان قرار است در آینده این كشور اثرگذار باشد. همه چیز مشخص است و راهی كه برای او ترسیم شده باید درك شود كه این درك مقدمه تحول خواهد بود.
صحرایی با اشاره به اینكه معلم عامل تحقق سند تحول بنیادین است، عنوان كرد: با مسائل فراوانی مواجه هستیم اما در حوزه اجتماعی دو مساله مهم ما معاد و توحید هستند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر كسی به صورت راستین به این دو موضوع اعتقاد داشته باشد، كار خود را به نحو احسن انجام میدهد و مسئولیتپذیر و حقیقتجو خواهد بود. باید دانشآموزان را به نحوی تربیت كرد كه این مسئولیتپذیری در بین آنها نهادینه شود؛ همچنین هنگامی كه دانشآموز و معلم حقیقتجو باشند دیگر با یك پیام بیاعتبار در فضای مجازی، جنب و جوشی رخ نمیدهد.
صحرایی ادامه داد: همچنین مواردی مانند ظلمستیزی، شجاع بودن، ایثارگری، جهادگری، وطندوستی نیز باید در بین معلمان نهادینه شود تا این مفاهیم به دانشآموزان منتقل شود، مفاهیمی كه همگی در سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره شده است.
وی خاطرنشان كرد: جهانی اندیشی، اراده، ولایتمداری، خودباوری، اعتماد به نفس، امانتداری، خلاقیت، كارآفرینی و… نیز از دیگر مفاهیمی است كه در زمره مأموریتهای معلمان قرار میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش با تاكید بر اینكه معلمانی ایثارگر، جهادگر و ولایتمدار تحت نظر اساتید انقلابی باید تربیت شوند، گفت: مأموریت بزرگی بر دوش اساتید دانشگاه فرهنگیان قرار دارد. هركسی كه بخواهد 10 سال دیگر كشورش را ببیند، باید به مدارس نگاه كند، اما اگر واقعیت را بگوییم قبل از آن باید به مراكز تربیت معلم نگاه بیاندازد.
صحرایی ابراز كرد: باید به مدرسه بازگردیم و احیای مدرسه در دستور كار قرار گیرد. احیای مدرسه دارای چند مؤلفه است اما بنیادیترین آنها معلم است كه باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاكید بر اینكه كلید واژه طلایی دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آینده است، عنوان كرد: مقیاس آیندهنگری به میزان توجه مدیران كشور به آموزش و پرورش گره خورده است. باید باور داشته باشیم به هدف دانشگاه فرهنگیان كه تربیت افرادی است كه قرار است آیندهسازان ایران را تربیت كنند.
وزیر آموزش و پرورش با خاطرنشان كردن این موضوع كه معلمان به نحوی آموزش میدهند كه آموزش دیدهاند، اظهار كرد: باید بیشتر و با دقت اقدام به تربیت معلم كرد، در نتیجه اساتید باید روشهای سنجش، آموزش و پرورش نوین را فرا گیرند و به دانشجو معلمان منتقل كنند. باید فرصتسازی انجام شود تا انگیزه به وجود بیاید.
صحرایی در پایان با تاكید بر اینكه معلم انقلابی متعصب نیست و نخواهد بود، خطاب به حاضران گفت: این معلم بصیر است، به گذشته نگاه میكند و آیندهساز نیز است. تربیت معلم انقلابی مسئله مهمی است كه نیاز به دلبستگی اساتید به فضای تربیت معلم دارد. دلبسته به دانشگاه فرهنگیان باشید و معلمانی تربیت كنید كه به هویت ملی و دینی خود افتخار كنند.