جزئیات 5 اقدام مهم وزارت كشور برای تسهیل فرایند اخذ رای

سخنگوی ستاد انتخابات كشور، با بیان اینكه حوزه‌های دارای تعدد كرسی برگزاری الكترونیكی انتخابات به شورای نگهبان معرفی شده است، گفت: با اعلام نظر شورا طی هفته جاری، وزارت كشور در این رابطه اطلاع‌رسانی می‌كند.

1402/10/17
|
11:27
|

سن اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت ایرنا، با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت كشور برای تسهیل رأی‌دهی در انتخابات مجلس دوازدهم اظهار داشت: بر اساس ماده 11 قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی، تغییر مدارك هویتی برای رأی‌دهندگان به گونه‌ای است كه واجدان شرایط می‌توانند با ارائه یكی از مدارك هویتی نظیر كارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه رانندگی یا كارت پایان خدمت رأی بدهند.
وی اضافه كرد: در ادوار گذشته، ضرب مُهر در شناسنامه برای انتخابات الزامی بود و رأی‌دهنده حتماً باید شناسنامه خود را به حوزه اخذ رای ارائه می‌داد؛ اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم، قانون‌گذار 5 مدرك هویتی را به عنوان مدارك اصلی رأی‌دهندگی اعلام كرده است.
دبیر ستاد انتخابات كشور افزود: وزارت كشور نیز به ستادهای انتخابات سراسر كشور ابلاغ كرده كه حتما شعب اخذ رأی، در بوستان‌ها، پارك‌ها، بیمارستان‌ها، پادگان‌ها و كارخانجات فعال شود و رأی‌دهندگان می‌توانند با ارائه یكی از مدارك هویتی اعلام شده، رأی بدهند.
تجمیع تعرفه انتخابات مجلس و خبرگان
اسلامی با بیان اینكه ستاد انتخابات كشور در جهت اینكه رأی‌دهندگان وقت كمتری را در شعبه بگذرانند و رأی خود را سریع‌تر به صندوق بیندازند، امسال برگه رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، تجمیع و در یك برگه ادغام شده است، گفت: بنابراین رأی‌دهنده یك برگه تعرفه دریافت می‌كند كه از وسط قابل جدا شدن است. انتهای تعرفه مربوط به انتخابات خبرگان و قسمت بالا مربوط به مجلس شورای اسلامی است كه رأی‌دهنده می‌تواند در صندوق‌های مجزایی كه فراهم شده، یعنی صندوق آبی برای خبرگان و صندوق قرمز برای مجلس شورای اسلامی، رأی خود را بیندازد. این اقدام، رأی‌دهی را تسهیل می‌كند.
برگزاری انتخابات الكترونیك در 4 حوزه انتخابیه
وی همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات الكترونیك گفت: سه سناریو طراحی شده است. بر اساس قانون، وزارت كشور می‌تواند در یك هشتم حوزه‌های دارای تعدد كرسی، انتخابات الكترونیك برگزار كند كه شامل 4 حوزه می‌شود. بر اساس سناریوهای طراحی شده، حوزه‌های دارای تعدد كرسی را به شورای نگهبان معرفی كردیم. الان این شورا در حال بررسی كارشناسی است و امید است نظر خود را در هفته جاری اعلام كند و ما هم به رسانه‌ها اعلام كنیم كه كدام حوزه‌های ما به صورت انتخابات الكترونیك خواهد بود.
سخنگوی ستاد انتخابات كشور تعداد شعب اخذ رأی پیش‌بینی شده را 65 هزار شعبه در كل كشور اعلام و اظهار كرد: تاكنون 60 هزار شعبه در ستادهای انتخابات سراسر كشور قطعی و جایابی شده و اكنون در مرحله آزمایش سیگنال هستیم. در هر شعبه‌ای نرم‌افزاری را طراحی كردیم كه آن شعبه میزان سیگنالی كه در شعبه وجود دارد را بررسی می‌كند تا فاقد سیگنال نباشد؛ به جهت اینكه دستگاه احراز به صورت بر خط كار می‌كند و وجود سیگنال به میزان كافی برای ما اهمیت دارد. به همین جهت به همكارانمان اعلام كردیم آزمایش حتما در داخل شعبه انجام شود، نه خارج از آن.
اسلامی یادآور شد: دستگاه احراز از ادوار گذشته بوده است، اما امسال به جهت اینكه رأی‌دهی با 5 مدرك هویتی انجام می‌شود، تأكید داریم كه حتما دستگاه احراز هویت ما، دارای سیگنال باشد كه هیچ‌گاه آفلاین نباشد و از ثبت رأی تكراری جلوگیری شود. امسال براساس تدبیری كه در قانون شكل گرفته، تأكید داریم كه احراز هویت‌ها به صورت برخط باشد.
نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات خبرگان 4 و 5 بهمن اعلام می‌شود
وی همچنین با بیان اینكه نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات خبرگان 4 و 5 بهمن از سوی شورای نگهبان اعلام می‌شود، گفت: داوطلبانی كه نسبت به عدم تأیید صلاحیت خود اعتراض داشته باشند، می‌توانند از 6 تا 8 بهمن، درخواست اعتراض خود را به وزارت كشور اعلام كنند و ما هم به شورای نگهبان اعلام می‌كنیم. مهلت رسیدگی به اعتراضات اشاره شده توسط شورای نگهبان، به مدت 10 روز از 9 تا 18 بهمن خواهد بود.
هیأت‌های اجرایی، مستند اعلام نظر می‌كنند/ قانون فصل‌الخطاب است
دبیر ستاد انتخابات كشور با بیان اینكه هیأت‌های اجرایی از دو بخش اداری و مردمی تشكیل شده است: در بخش مردمی 8 عضو معتمد و در بخش اداری 3 عضو شامل فرماندار، یكی از اعضای قوه قضائیه و ثبت و احوال، عضویت دارند. براساس قانون، دستگاه‌های 5 گانه باید استعلام داوطلبان را اعلام كنند و هیأت‌های اجرایی این استعلام‌ها را بررسی و بر اساس بررسی‌های محلی، اعلام نظر می‌كنند.
اسلامی با بیان اینكه چنانچه این اعلام نظر مستند نباشد، بی‌اثر خواهد بود، تاكید كرد: بنابراین هیأت‌های اجرایی به صورت مستند افراد را تایید، رد یا عدم احراز صلاحیت تشخیص می‌دهند.
وی با بیان اینكه این نتایج و نظرها همگی مستند بوده و خارج از قاعده قانونی نیست و در واقع عمل به مُرّ قانون است، گفت: از سوی دیگر فرایند اعتراض هم باز است و در این مسیر برخی از كسانی كه در هیأت‌های اجرایی تایید نشده بودند، در هیأت‌های نظارتی تایید شدند كه نشان می‌دهد، قانون حاكم است. اگر كسی اعتراضی دارد، می‌تواند اعتراض خود را از هفدهم تا نوزدهم دی ثبت كند. در هیأت‌های نظارت هم قانون، فصل‌الخطاب است و منتقدان اعتراضات خود را از مسیر قانونی پیگیری كنند. حركت در مسیر قانون، از همه موارد مهم‌تر است.
فرآیند انتخابات در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
به گزارش ایرنا، نتایج بررسی صلاحت داوطلبان در هیأت‌های نظارت پس از 50 روز به اتمام رسید و داوطلبان از احراز و عدم احراز صلاحیت خود توسط شورای نگهبان، مطلع شدند. در این مرحله هم، متقاضیانی رد صلاحیت شده‌ای كه نسبت به بررسی صلاحیت خود اعتراض دارند، به مدت سه روز از هفدهم تا نوزدهم دی می‌توانند اعتراض خود را در سامانه وزارت كشور ثبت كنند.
به گفته «محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات كشور، داوطلبانی كه صلاحیت آنها تأیید و یا احراز نشده، به مدت 3 روز از 17 تا 19 دی برای اعتراض فرصت دارند و براساس جدول زمان بندی، این اعتراضات توسط شورای نگهبان به مدت یك ماه و تا 19 بهمن بررسی مجدد خواهد شد.
در مرحله نخست از مراحل سه‌گانه بررسی صلاحیت‌ها، هیأت‌های اجرایی تشكیل شده در فرمانداری‌ها و حوزه‌های انتخابیه كه متشكل از 11 نفر شخصیت حقوقی و معتمدان محلی هستند، صلاحیت متقاضیان داوطلبی انتخابات یازدهم اسفند را بررسی كردند.
هیأت‌های اجرایی از 4 تا 18 آبان فرصت داشتند تا با بررسی استعلامات از دستگاه‌های 5گانه (ثبت احوال، فراجا، دادستانی، وزارت خارجه، وزارت علوم، وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه) صلاحیت متقاضیان داوطلبی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را احراز كند. البته، آنچه كه در هیأت‌های اجرایی اتفاق افتاد، تعیین كننده داوطلبان صلاحیت‌دار نبود و حرف آخر را شورای نگهبان می‌زند.
در گام دوم بررسی صلاحیت‌ها كه روز گذشته 14 دی به پایان رسید، هیأت‌های نظارت استانی كه اعضای آن توسط هیأت مركزی نظارت بر انتخابات تعیین می‌شوند، به بررسی شكایات داوطلبانی پرداختند كه نسبت به نتایج اعلام شده از سوی هیأت‌های اجرایی اعتراض داشتند.
به گفته «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان، بیش از 21 هزار نفر واجد شرایط ثبت نام بودند كه صلاحیت آنها مورد بررسی و صلاحیت حدود 11 هزار نفر، مورد تأیید قرار گرفت؛ این عدد دو برابر تأیید صلاحیت‌های در انتخابات مجلس قبل است.
در گام آخر از مراحل سه‌گانه بررسی صلاحیت متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان شكایات نامزدهای رد صلاحیت‌شده را كه اعتراض می‌كنند بررسی خواهد كرد. این شورا یك ماه (30 روز) مهلت دارد تا به بررسی شكایات كسانی كه به نتایج هیات‌های نظارت اعتراض دارند، رسیدگی كند.
دریافت شكایت از داوطلبانی كه در سیر مراحل قبلی تأیید شده باشد، اما شورای نگهبان نظر به عدم تأیید یا عدم احراز آن‌ها دارد، در فاصله زمانی 21 تا 23 بهمن انجام می‌شود.
نظر نهایی شورای نگهبان هم، اول اسفندماه نیز نظر نهایی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت همه داوطلبان ردصلاحیت شده به داوطلبان مربوطه ابلاغ می‌شود و اسامی نامزدهای تأیید شده، انتشار خواهد یافت.

دسترسی سریع