مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینكه مصرف سوخت خودروهای تولیدی نسبت به میانگین جهانی بالا است.
مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینكه مصرف سوخت خودروهای تولیدی نسبت به میانگین جهانی بالا است، گفت: اگر خودروها با استاندارد بینالمللی تولید میشد، مصرف بنزین به 60 میلیون لیتر در روز كاهش مییافت و میتوانستیم روزانه 50 میلیون لیتر صادرات داشته باشیم.
جلیل سالاری با اشاره لزوم ایجاد تنوع در سبد سوخت كشور، اظهار كرد: بر كسی پوشیده نیست كه باید به سمت تنوع سبد سوختی حركت كنیم؛ در حال حاضر نزدیك به 35 میلیون لیتر ظرفیت CNG در كشور وجود دارد كه باید از آن استفاده كرد.
وی افزود: ناوگان حمل نقل عمومی هم فرسوده شده و مصرف آن بالا است؛ همچنین بررسی پیمایش كارتهای سوخت نشان میدهد مصرف سوخت خودروهای جدید بالاست و میتوان با استفاده از ظرفیت سیانجی بخشی از ناترازی بنزین را برطرف كرد.
معاون وزیر نفت ادامه داد: كیتهای نسل 5 خودروهای دوگانهسوز دارای راندمان و شتاب بالا و مصرف پایین هستند كه در حال حاضر در كشور تولید میشود؛ از طرفی مصرف خودروهای كشور نسبت به میانگین جهانی بالا است و با استاندارهای بینالمللی فاصله زیادی داریم.
سالاری گفت: سالانه 2 میلیون خودرو به تعداد خودروهای كشور اضافه میشود كه معادل 5 تا 6 میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه میكند. این عدد معادل تولید یك روز پالایشگاه تهران است؛ لذا باید به سمت بهینهسازی مصرف سوخت، بهسازی و نوسازی ناوگان عمومی و جادهای حركت كنیم.
وی با بیان اینكه باید به سمت تولید خودرو مطابق با استانداردهای بینالمللی حركت كنیم، بیان كرد: مصرف بنزین در كشور به صورت میانگین برابر با 116 میلیون لیتر در روز است كه اگر خودروها با استاندارد بینالمللی در كشور تولید میشد، مصرف بنزین در كشور 60 میلیون لیتر در روز بود و میتوانستیم 50 میلیون لیتر در روز صادرات داشته باشیم.