معاون مسافری راه آهن :تلاش همه دستاندركاران حوزه حمل و نقل ریلی مسافری، نسبت به سالهای ٩٧ و ٩٨ یعنی دوره پیش از كرونا، هم در مسافران قطار برونشهری و هم در مسافران قطارهای حومهای رشد قابل توجه داشتهایم كه در آمارها مشهود است.
«میرحسن موسوی» امروز (دوشنبه) در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی با اشاره به تشكیك برخی اشخاص و رسانهها درباره شكسته شدن ركورد حمل مسافر ریلی در سال 1401 و نیز 9 ماهه ابتدایی 1402، افزود: این صحبتها مبنای منطقی ندارد و به نظر میرسد ناشی از بیاطلاعی یا نكات غیرفنی است.
وی با اشاره به سابقه هفت ساله حضور خود در سمت معاون مسافری راه آهن كه پیش از آن نیز سالها در مسوولیتهای مختلف راه آهن بوده است، تصریح كرد: بهعنوان یك فرد مطلع كه در دولتهای مختلف در حوزه ریلی مسوولیت داشته ام عرض میكنم كه بهطور قطع ركورد تاریخ راه آهن در حوزه حمل مسافر ریلی در سال 1401 شكسته شد.
معاون مسافری راه آهن درباره چگونگی محاسبه آمار حمل و نقل ریلی مسافری، بیانداشت: سالهاست مبنای محاسبه آمار حمل مسافر ریلی تغییری نكرده است. در همه حوزههای حمل و نقلی در همه جای جهان مبنا تعداد مسافر است. ما نیز از سالها پیش از همین مبنا در گزارش عملكرد مسافر ریلی استفاده كردیم.
وی درباره اظهار نظر برخی افراد درباره كاهش مسافران قطارهای بین شهری، افزود: جهت اطلاع این افراد باید بیان داشت كه با تلاشهای همه دستاندركاران حوزه حمل و نقل ریلی مسافری، نسبت به سالهای ٩٧ و ٩٨ یعنی دوره پیش از كرونا، هم در مسافران قطار برون شهری و هم در مسافران قطارهای حومه ای رشد قابل توجه داشتهایم كه در آمارها مشهود است.
موسوی درباره چگونگی شكسته شدن ركورد حمل مسافر با وجود مشكلات مختلف و ثابت ماندن تعداد لكوموتیو و واگن مسافری، ادامهداد: افزایش بهرهوری واگنهای مسافری از طریق چرخشی كردن قطارها و كاهش توقف واگنها در ایستگاههای مختلف، افزایش تقاضای سفر ریلی، اختصاص قطارهای با ضریب اشغال كم به مسیرهای پرتردد و بالا رفتن ضریب اشغال واگنهای مسافری، از مهمترین اقدامات انجام شده برای افزایش مجموع مسافران ریلی در 2 سال گذشته و در نتیجه شكسته شدن ركورد حمل مسافر ریلی بوده است.