خبرهای خوب درباره خرید هواپیما

وزیر راه و شهرسازی: 108 فروند هواپیمای بوئینگ و 118 فروند ایرباس خریداری می شود.

1395/06/04
|
11:52
|

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، عباس آخوندی در برنامه نگاه یك شبكه اول سیما با موضوع مسكن و حمل و نقل درباره ارزیابی اقدامات یكسال گذشته در این حوزه ها افزود: اتفاقات مهمی در این حوزه ها صورت گرفته است و در حوزه حمل و نقل بزرگترین اتفاق موضوع هوانوردی است و درسایر حوزه ها نیز اتفاقات مهم و خوبی صورت گرفته است.
وی گفت: موفق شدیم در بحث ایرباس موضوع تامین مالی آن را نهایی كنیم كه پیشرفت بسیار بزرگیست و قراردادمان با ایرباس در مراحل نهایی است به طوری كه بعد از آگوست (اواسط شهریور) نمایندگان آنها به ایران می آیند و قرارداد نهایی می شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با این حال همچنان منتظره تائیدیه سازمان اوفَك (OFAC) هستیم البته از آنجا خبرهای مثبتی رسیده است كه ان شاالله به زودی مجوز افك داده خواهد شد.
آخوندی گفت: همچنین دو بار نمایندگان شركت بوئینگ به ایران آمدند و پیشنهاداتشان را ارائه كردند و مذاكرات به خوبی پیش می رود و امیدواریم قبل از پایان سال 2016 هواپیماها وارد كشور شود.
وی افزود: البته عاملی در این بین وجود دارد كه در كنترل ما نیست و آن اوفَك است، چنانچه بوئینگ و ایرباس در اسرع وقت مجوز اوفك را بگیرند مسائل نهایی می شود.
وزیرراه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال كه با توجه به رفتارهای كارشكنانه آمریكا این قرارداد چقدرعملی می شود گفت: ما موظف هستیم به مذاكرات تكیه كنیم و فضا فضای مثبتی است و طرف ها تعهد كردند البته سیاست دنیا پیچیده ای دارد و باید ببینیم در عمل چه می شود.
وی در بخش دیگر سخنانش درباره حمل ونقل ریلی و راه آهن نیز گفت: در راه آهن تسهیلات خوبی گرفتیم و اقدامات خوبی انجام شده است.
آخوندی با بیان اینكه اكثر خطوط راه آهن موجود یك خطه بوده اند گفت: برای افزایش ضریب بهره وری ناوگان حدود 2 هزار كیلو متر خط دوم و در بعضی جاه ها خط سوم و چهار اجرایی شده كه با همین عدد می توان نرخ بهره وری را از ظرفیت 25 میلیون تن به 42 میلیون تن در سال افزایش داد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: تا پایان امسال 820 كیلومتر به بهره برداری خواهد رسید و ظرفیت راه آهن با همین اقدام حدود 80 درصد افزایش می یابد كه نمونه آن را در مسیرهای بافت ، اصفهان ، اهواز ، اندیمشك و تربت حیدریه دید.
آخوندی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت خطوط حومه ای 700 كیلومتر از این خطوط تعریف شده از جمله تهران به قزوین، تهران به گرمسار، تهران به قم و مشهد به كاشمر كه بخش عمده ای از آنها اجرا شده است به طوری كه تا پایان امسال 600 كیلومتر آن به بهره برداری می رسد.
وی افزود: پارسال 4و هشت دهم میلیون نفر درحومه تهران و بقیه مراكز كلان شهرها با این خطوط جابه جاشدند و امسال این رقم به 7 میلیون نفر می رسد و هدفمان جابه جایی 25 میلیون مسافر در سال با این خطوط ریلی است.
آخوندی در خصوص نوسازی و بازسازی خطوط شبكه ریلی كشور نیز گفت: برخی از این شبكه ها همچون خطوط جنوب 60 سال است كه بازسازی نشده اند كه بازسازی اساسی 726 كیلومتر آن مدنظر است و مقرر شده است 300 كیلومتر آن امسال تمام شود و بقیه سال آینده اجرایی شود.
وزیرراه و شهرسازی در خصوص قرارداد با ذوب آهن گفت: سالهاست كه موضوع تامین ریل توسط ذوب آهن اصفهان مطرح بوده و البته قرارداد هم بسته شده كه قرار بود اول مرداد ریل را تحویل بگیریم كه هنوز تحویل نگرفته ایم امیدواریم ذوب آهن به وعده خود عمل كند و با این وضع هر چی ذوب آهن ریل تولید كند یكجا آن را می خریم.
آخوندی افزود: در بحث ناوگان ریلی كلا بخش خصوصی كار می كند اما در بخش زیرساخت ها چون هزینه زیادی دارد و چنانچه بخواهیم هزینه آن را به قیمت تمام شده سرشكن كنیم آن وقت فشار به مردم می آید از آن رو در بخش دولتی كار انجام می شود.
وی با بیان اینكه درحوزه مسافری بنا داشتیم چهره خطوط را عوض كنیم به طوری كه بتوانند با دنیا رقابت كنند گفت: اكنون در تهران پنج قطار پنج ستاره داریم و اخیراٌ‌ نیز سیستم كیترینك و آشپزخانه ای را كه همه استاندارد بین المللی را داشت افتتاح كردیم .
وزیرراه و شهرساز افزود: پارسال 150 واگن بالای 55 سال را از خط خارج كرده ایم و امسال هم 350 واگن كه عمری بالای 45 سال دارند كنار می گذاریم و امیدواریم سال آینده نیز قطارهای بالای 35 سال را از خطوط خارج كنیم و جایگزین آنها قطارهای نوع و جدید شود.
آخوندی با اشاره به اینكه در قطارهای پنج ستاره امكان استفاده از اینترنت و سیستم های نمایشی در طول سفر است گفت: پیگیری می كنم تا در همه انواع قطارها دسترسی به اینترنت فراهم شود و موجب رفاه بیشتر مسافران شود.
وی به سرعت قطارها نیز اشاره كرد و گفت: سرعت آنها بسیار خوب شده بطوری كه مسیر تهران مشهد را كه بیشتر از 12 ساعت می پیمودند اكنون به 10 ساعت رسیده البته این افزایش سرعت با ضریب امنیت نیز همراه است.
آخوندی افزود: در خصوص قطارهای سریع السیر كه بالاترین فناوری را درحوزه ریلی دارند بعد از برجام قرارداد آن را با چین بستیم و پس از آن ال سی باز شد و كارگاه ها فعال شدند.
وی گفت: قطار سریع السیر در مسیر تهران ، فرودگاه امام و اصفهان راه اندازی می شود كه طول این مسیر با این قطارها به دوساعت كاهش می یابد.
آخوندی افزود: این قرارداد چهارساله است و اكنون چینی ها كارهای آن را انجام دادند و كارگاه ها فعال شده است.
وزیرراه و شهرسازی گفت: درحوزه ریل امسال 820 كیلومتر خط جدید داریم، 630 كیلومتر خط حومه ای، 300 كیلومتر نوسازی و بازساز خطوط شبكه ای و 280 كیلومتر بهسازی این خطوط را داریم.
آخوندی افزود: كنترل اتوماتیك كامل قطار موضوع مهم و با اهمیت است كه موفق به انجام آن شدیم و درحقیقت با آن ضریب ایمنی مسافران بالا رفته است.
وی در ادامه گفت: ترانزیت ریلی طی یك سال اخیر سه برابر شده است امیدواریم امسال 200 واگن باری جدید و 230 واگن مسافری جدید و پنجاه دستگاه لوكوموتیو توسط بخش خصوصی داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص حوزه جاده ای نیز گفت: پارسال 12 هزار كیلومتر روكش آسفات داشتیم و امسال امیدواریم 15 هزار كیلومتردیگر روكش كنیم هنچنین هزارو 70 كیلومتر بزرگراه افتتاح می كنیم كه در هفته دولت بیش از 400 كیلومتر آن در سراسر كشور افتتاح می شود.
آخوندی افزود: قطعه یك آزاد راه تهران شمال نیز بهار سال 96 به بهره برداری خواهد رسید .
وی همچنین درخصوص راه های روستایی نیز گفت: 8 هزارو 900 كیلومتر راه روستایی راه ساخته شده و یا روكش آسفات شده است و با این حساب میزان دسترسی روستاییان به راه از 85 درصد به 91 درصد افزایش یافته است كه امیدواریم این رقم به 95 درصد افزایش یابد.
آخوندی به ظرفیت بنادر نیز اشار كرد و گفت: 180 میلیون تن ظرفیت بنادر كشور بود كه اكنون با 16 درصد افزایش به 209 میلیون تن رسیده است كه البته این جدای از امكانات پشت بندری و تجهیزات مورد نیاز بوده است.
وی با بیان اینكه در چابهار ظرفیت بندری 2و نیم میلیون تن بود گفت: فاز اول آن از طریق محل صندوق توسعه ملی با تسهیلات 430 میلیون تنی سرمایه گذاری شده و ظرفیت آن در همین فاز به 8 و نیم میلیون تن افزایش یافته است و همزمان قراردادی با هندی ها بسته شده تا بندر چابهار ورودی و كریدور جنوب به شمال شود.
وزیر راه و شهرسازی پیمانكاران وابسته به وزارت راه و شهر سازی را هسته اصلی توسعه پروژه های داخلی دانست.
عباس‌ آخوندی ادامه داد: پیمانكاران شاغل در پروژه های كشور كه عمدتا ایرانی و فقط 5 درصد ازْآنها خارجی هستند مهمترین و پرقدرت ترین بازوی وزارت راه و شهر سازی هستند.
او گفت: با اهتمام پیمانكاران خدوم و وظیفه شناس سال قبل موفق به كاركرد 7 هزار میلیارد در وزارت راه شدیم كه از ‌آن مبلغ 2 هزار و 300 میلیارد تومان توسط بودجه كشور 2 هزار و 400 میلیارد تومان از اسناد خزانه و 3 هزار میلیارد تومان از انتشار اوراق مشاركت حاصل شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: البته حجم كار انجام شده بیش از این مبالغ بوده است.
ْآخوندی با بیان اینكه روزانه حدود هزار و 50 پرواز در آسمان كشور انجام می گیرد و كنترل این پروازها كار بسیار سختی است گفت:‌ طبق قوانین كار جهت ارتقا سطح خدمات جانبی همكارانم در وزارت راه و شاخه های زیر مجموعه آن كمی كم كاری كرده ایم اما تا حد ممكن تلاش شده كه قدردان زحمات آنها باشیم.
او افزود: تا به حال هیچ دریافت كننده حقوق نجومی ای در مجموعه ما دیده نشده زیرا نظارت های درستی صورت می پذیرد.
وزیر راه و شهر سازی دو عامل موثر در كاهش فساد در كشور را ایجاد رقابت و انتشار شفاف و دقیق اطلاعات بیان كرد .
آخوندی ادامه داد: آغاز استثنائات شروع كننده واژه فساد است كه در مقابل آن هر قدر رقابت شفاف تر و اطلاع رسانی دقیق تری صورت پذیرد و ممیزی ها حذف شود به كاهش فساد كمك خواهد كرد.
او تصریح كرد: فساد را با كنترل اداری نمی توان مهار كرد زیرا هر جا كنترل اداری انجام شود یقین بدانید كه در پس آن فساد دیگری گنجانده شده است.
وزیر راه و شهر سازی در بیان اقدامات شفاف سازانه در وزارت راه و شهرسازی به راه اندازی و توسعه سامانه های 141 جهت بازدید از وضعیت جاده ها و سامانه مسكن به منظور شفاف سازی اعداد و ارقام معاملات ملك و مسكن در كشور اشاره كرد.
آخوندی میزان معاملات پنج ماهه نخست امسال نسبت به پارسال را همراه با 24 درصد رشد بیان كرد .
او همچنین از رشد 89 درصدی تسهیلات بانك مسكن و در مجموع رشد 10 درصدی شاخص كل مسكن در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.
وزیر راه و شهر سازی گفت: به منظور افزایش قدرت خرید مردم تسهیلات مسكن 20 میلیون تومانی را به 160 میلیون تومان ارتقا دادیم و این تسهیلات ابتدا به خانه اولی ها و بعد به بافت های میانی و ناكارآمد شهری تعلق گرفت.
آخوندی حاصل این مشوق مردمی را ثبت نام و اقدام 65 هزار خانواده به ارزش بیش از هزار و 300 میلیارد تومان و به منظور دریافت تسهیلات مسكن بیان كرد.
او ادامه داد:‌ كسانی كه برای دریافت این تسهیلات اقدام كرده اند می توانند هر شش ماه یك بار ، یك برابر پس انداز خود را تسهیلات دریافت كنند.
وزیر راه و شهر سازی افزود: در سطح كلان اقتصادی پس انداز مردم به عنوان منبع مالی كلان برای دولت محسوب می شود.
آخوندی گفت:‌ما بر آنیم كه قیمت تمام شده پس انداز برای بانك ها هم ارزان تر شود و درصورت تایید بانك مركزی این رقم از 11 درصد به 9 درصد برسد .
او با فرض اینكه متوسط قیمت ملك در تهران متری 4 میلیون تومان است افزود: با دریافت تسهیلات 160 میلیون تومانی هر فرد می تواند به راحتی آپارتمانی 70 متری خریداری كند.
وزیر راه و شهر سازی با قبول اینكه مدت باز پرداخت 12 سال برای برخی مشكل است گفت:‌ قصد داریم این زمان را به 15 سال برسانیم البته با تایید نظام بانكی كشور .
آخوندی ادامه داد: طبعا با اضافه شدن زمان بازپرداخت ،‌ مبلغ هر قسط هم كاهش پیدا می كند و به این ترتیب فشار كمتری به جیب مردمی كه قصد دریافت تسهیلات دارند احساس می شود.
وی در مورد وضعیت مسكن مهر هم افزود:‌تاكنون 710 هزار واحد از تعداد یك میلیون واحدی كه در تعهد وزارت راه و شهر سازی بوده است تحویل شده و حدود 230 هزار واحد دیگر در مرحله پایانی است.
وزیر راه و شهر سازی پیشرفت واحدهای باقی مانده را بیش از 80 درصد اعلام كردو گفت: از نظر ما بخش بزرگ كار انجام شده و فقط خدمات شهری همچون مدرسه، كلانتری، مسجد و مركز بهداشت باقی مانده است.
آخوندی ادامه داد: در زمینه تامین خدمات شهری تا كنون حدود 20 مدرسه ، 36 كلانتری،‌ 251 مسجد و 33 مركز بهداشت تحویل داده شده است.وی درباره بی نظمی در تلاطم اجاره بها در ماه های اخیر گفت:‌ وقتی امكان خرید بالا برود رقم اجاره بها هم بالا خواهد رفت ما برای این موضوع افزایش عرضه را به عنوان راه حل در نظر گرفته ایم كه بتواند تعادل را به بازار برگرداند.

دسترسی سریع