وزیر آموزشوپرورش گفت: پیگیر روزانه رفع مسائل حقوقی معلمان، رسیدگی به اعتراضات رتبهبندی، شرط معدل و آزمون استخدامی هستم.
علیرضا كاظمی با تاكید بر اینكه صدای معلمان در دولت و مجلس خواهد بود افزود: رفع مشكل نیروی انسانی و مسائل حقوقی معلمان، اعتراضات به رتبهبندی و آزمون استخدامی و تاثیر معدل در كنكور را بهصورت روزانه پیگیری خواهد كرد.
وی گفت: من بهعنوان یك معلم از رهنمودهای راهگشای مقام معظم رهبری سپاسگزارم. صحبتهای رهبری بسیار ارزشمند بوده است و باید فرمایشات ایشان را از ابتدای كار سرلوحه امور قرار دهیم.
كاظمی با تبریك افتخارآفرینی تیم دانشآموزی نجوم ایران بیان كرد: این پیروزی را به تمامی دانشآموزان ایران عزیز تبریك میگویم. زیرا این افتخار بزرگی در برابر كشورهای مدعی و با فناوریهای پیشرفته و مدرن است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برای استمرار چنین دستاوردهایی باید در حوزه نخبگان سرمایهگذاری هدفمندی شود.
كاظمی گفت: با اقداماتی كه در حوزه تربیتی در كنار فعالیتهای علمی انجام خواهد شد، میزان پایبندی دانشآموزان افتخارآفرین به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را افزایش خواهیم داد.
علیرضا كاظمی افزود: بیشترین داشته ما نیروی انسانی است. اگر امروز دانشآموزان در عرصههای جهانی میدرخشند و پیشرفتهای مختلف در حوزههای علمی كسب میكنند آن را مدیون معلمان هستند. بالاترین ظرفیت ما مدیران و معلمان دلسوز و متدین و برخوردار از صلاحیتهای حرفهای هستند. رهبری نیز بارها تاكید كردند دستاوردهای آموزش و پرورش را نباید كم بشماریم.
وی با اشاره به اینكه باید آموزش و پرورش اولویت همه نظام اجرایی كشور باشد گفت: در مجلس هم گفتم اگر میخواهیم مشكلات كشور را در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و... حل كنیم و به توسعه پایدار شتاب دهیم باید نظام تعلیم و تربیت را در صدر بنشانیم. باید معلمان را در صدر بنشانیم و اولویت نظام و حاكمیت هم باید نظام تعلیم و تربیت باشد. تمام تلاشم بر این است جایگاه آموزش و پرورش و منزلت معلمان را ارتقا دهم.
كاظمی گفت: بزرگترین چالش ما سادهانگاری است. این وزاتخانه با جمعیتی قریب 50 میلیون مخاطب مواجه است كه شامل 16 میلیون دانشآموز و یك میلیون معلم و 30 میلیون خانواده میشود؛ بنابراین نباید از كنار آن به راحتی عبور كرد.
كاظمی سیاستزدگی نظام تعلیم و تربیت را از چالشهای دیگر این حوزه دانست و افزود: در نظام تعلیم و تربیت باید از افراد با صلاحیتهای حرفهای استفاده كرد. باید ظرفیتهای معلمان دلسوز و متعهد را برای ایجاد فضایی پر از آرامش و امن و دغدغهمند بكار گرفت.
وزیر آموزش و پروش درباره مشكلات نیروی انسانی گفت: در این مسیر مشكلاتی وجود دارد كه با تمام تلاش در حال رفع آن هستیم و میتوانم با اطمینان بگویم كه جای نگرانی وجود ندارد. زیرا بهصورت روزانه پیگیر رفع مشكل نیروی انسانی و مسائل حقوقی معلمان هستم.
وی افزود: سند تحول بنیادین در برنامهای طولانیمدت بهصورت روزانه در حال پیگیری و بررسی خواهد بود؛ زیرا تحقق این سند از دغدغههای مقام معظم رهبری هم بوده است؛ از این رو با تشكیل كارگروهی به صورت مستمر شاخصها و پیشرفتهای این سند ارزیابی خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش به اهداف سند هفتم توسعه اشاره كرد و افزود: در این زمینه نیز باید بُرش سالانه انجام داد و با یك نقشه عملیاتی احكام را به نتیجه مطلوب رساند.
كاظمی به اولویت دیگری در آموزش و پرورش اشاره كرد و افزود: زیرساخت هوش مصنوعی باید در وزارت آموزش و پرورش شكل بگیرد و باید این علم را در كتب درسی بیاوریم
وی درباره برنامه این وزارتخانه در حوزه هوش مصنوعی و متاورس نیز گفت: اكنون میان آنچه دانشآموزان از فضای دیجیتال میدانند و آنچه كه ما به آنها آموزش میدهیم شكاف بزرگی وجود دارد. از این رو باید در این زمینه برنامههای كاربردی و زیربنایی انجام شود. فكر میكنم زیرساخت هوش مصنوعی باید در این وزارتخانه شكل بگیرد و باید این علم را در كتب درسی بیاوریم و بسترهای لازم را مهیا كنیم.
وی درباره اقتصاد این وزارتخانه هم بیان كرد: سرمایهگذاریها در این وزاتخانه با خروجیها تناسبی ندارد. باید میان دستاوردها و آوردهها تراز صورت پذیرد. ما شاید در این زمینه نیاز به قوانینی در مجلس داریم تا با وضع آن به بهبود اقتصاد در این حوزه كمك شایانی شود.
كاظمی گفت: میانگین فضای آموزشی در كشورحدود 5.3 است و درحالی كه در برنامه هفتم توسعه این عدد 6.2 است و تلاشمان براین است این فاصله را از میان برداریم هر چند با استانداردهای جهانی فاصله داریم. با همه این وجود تا آغاز سال تحصیلی جدید 1700 مدرسه و 9 هزار كلاس درس افتتاح و بازسازی خواهند شد كه این امر در جای خود نویدبخش است.
كاظمی با تقدیر و تشكر از تلاشهای خیرین مدرسهساز گفت: جالب است كه بگویم در بودجه سال 1403 برای ساخت و نوسازی مدرسه 11 هزار میلیارد بودجه پیشبینی شده است و مانند همین عدد هم توسط خیرین تعهد شده است.
وی با اشاره به جلسه مشترك با رییس ستاد اجرایی فرمان امام گفت: دكتر فتاح با حضور در وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد دادند كه با كمك ستادی در وزارت آموزش و پرورش مدارس كانكسی جمع یا به حداقل برسد. ما هم از این موضوع استقبال كردیم هر چند در برخی نقاط كشور به دلیل كوچ و... مدارس كانكسی مورد نیاز است كه آنها نیز باید تجهیز شوند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بناست تا پایان شهریور 80 هزار نیرو وارد این وزارتخانه شود و البته 19 هزار نفر از این تعداد در بخش كیفیتبخشی فعال خواهند شد و این گام بزرگی در مسیر تحقق شاخصهاست.