رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور جزییات اجرای طرح شهید پناهی به منظور ساماندهی مدارس كانكسی با جمعیت بالای 10 دانش آموز را تشریح كرد.
حمیدرضا خانمحمدی با اشاره به اینكه در راستای ارتقای كیفیت، ایمنی و كارایی فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی همواره برنامهها و طرحهایی براساس آخرین دستاوردهای علمی و فنی، اجرایی و عملیاتی میشود، گفت: بهینه سازی و ساماندهی فضاها و زیرساختهای كالبدی در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی با تاكید بر ضابطهمند شدن و ایمنسازی مدارس از جمله سیاستهای كلی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در راستای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش است كه در سازمان نوسازی مدارس كشور دنبال میشود.
وی افزود: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در مسیر تحقق ماموریتهای نظام تعلیم و تربیت برگرفته از سیاستهای كلی ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، طرح دانش آموز شهید «رضا پناهی» را با محوریت ساماندهی مدارس كانكسی با جمعیت بالای 10 دانش آموز در دستور كار قرار داد كه خوشبختانه مورد استقبال بنیاد بركت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و جمعی از خیرین مدرسه ساز قرار گرفت كه خوشبختانه بزودی شاهد درخشش مدارس زیبا و ایمن در شأن فرزندان ایران عزیز به جای فضاهای كانكسی خواهیم بود.
خان محمدی با قدردانی از همراهی خالصانه و مستمر ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) در تامین زیرساختهای كشور ادامه داد: موضوع مهم ساماندهی مدارس كانكسی مستقل با جمعیت دانش آموزی بالای10 نفر، مزین به نام دانش آموز شهید پناهی، جلوه درخشانی از مشاركت مردم، دولت و نهادهای غیردولتی به عنوان سه ركن سهیم در نظام تعلیم و تربیت مصرح در مبانی نظری سند تحول است كه در تحقق عدالت تربیتی كه آن هم مورد تاكید سند مذكور است، با همراهی ستاد به عنوان یار وفادار مدرسه سازی هدف گذاری شده است.
وی تصریح كرد: بر اساس طرح «شهید پناهی» كه مطالعات آن سال 1400 آغاز شده بود، ساماندهی مدارس كانكسی كشور با جمعیت بیش از 10 دانش آموز تا پایان سال 1403؛ هدف گذاری شده است كه در اقدامی تحسین برانگیز با همكاری خیرین و بنیاد بركت فاز عملیاتی آن مراحل پایانی خود را طی میكند و انشالله جایگزین كانكس در اختیار دانش آموزان عزیز قرار میگیرد. در این بین بنیاد بركت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به عنوان شریك راهبردی در اجرای طرح در حوزههای فنی و اجرایی گام بلندی در فراهم كردن محیط مناسب و ایمن برای دانش آموزان برداشته است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینكه ساماندهی فضاهای ناایمن و نامطلوب آموزشی و رسیدگی به آنها یكی از رویكردهای مهم سازمان است، افزود: بر همین اساس مدارس سنگی و كانكسی به عنوان فضاهای نیازمند توجه ویژه مدنظر برنامهریزان، مدیران و متخصصان مدرسه سازی كشور قرار گرفت، در آغاز 1073 مدرسه كانكسی مستقل با جمعیت بالای 10 دانش آموز در سراسر كشور شناسایی شد كه در پایشهای تكمیلی با توجه به پیش بینیهای صورت گرفته در خصوص تحصیل جمعیت دانش آموزی، مشخصههای محل استقرار و شرایط اقلیمی و طبیعی به 1005 فضای آموزشی كانكسی نیازمند ساماندهی با بیش از 1826 كلاس درس رسید و در اولویت قرار گرفت.
خان محمدی با اشاره به اینكه در اجرای این طرح مطابق تفاهمنامهای كه با بنیاد بركت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به امضا رسید، بنا شد این بنیاد در ساماندهی مدارس كانكسی مشاركت ویژه داشته باشد كه تاكنون به صورت منظم و طبق برنامه همكاری موثری داشته است.
رئیس سازمان نوسازی مدارس ضمن تشكر از خیرین محترم گفت:تاكنون 498 پروژه تكمیل شده است و 505 طرح نیز در حال اجراست كه عمده آنها مراحل پایانی عملیات اجرایی را طی میكند و بزودی تحویل آموزش و پرورش مناطق مختلف كشور خواهد شد.
وی درباره آخرین وضعیت مدارس كانكسی اظهار كرد: عزم خود را جزم كردهایم كه مدارس كانكسی مستقل را با همكاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد بركت و مشاركت خیرین طبق هدف گذاری صورت گرفته ساماندهی كنیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در پایان ضمن قدردانی از توجه خاص ستاد اجرایی و به خصوص بنیاد بركت به موضوع مدرسه سازی و برقراری عدالت آموزشی، خاطرنشان كرد: از همه همراهان مدرسه سازی به خصوص خیرین بزرگواری كه در این مسیر اثربخش یار و یاور ما هستند به طور ویژه تشكر و قدردانی میكنم.