در پی مرگبارترین سانحه هوایی جهان در شش سال اخیر با 179 كشته، هواپیمایی «ججو» كره جنوبی اعلام كرد حدود 68 هزار پرواز رزرو شده این شركت لغو شده است.
در پی فاجعه هوایی اخیر در كره جنوبی بیش از 60 هزار نفر پروازهای رزرو شده خود را در این كشور لغو كردهاند. این فاجعه باعث ایجاد نگرانیهایی در زمینه امنیت پرواز شده و از میزان اعتماد مسافران به شدت كاسته است. این امر روی صنعت هوایی نیز تاثیر گذاشته است.
بعد از آنكه هواپیمای مسافربری بوئینگ 737-800 در فرودگاه شهر موان كره جنوبی سقوط كرد و بیش از 179 نفر جان باختند، این كشور با تبعات بدترین فاجعه هوایی خود روبهرو است. این سانحه بدترین سانحه هوایی شش سال اخیر در جهان به شمار میرود. این سانحه باعث ایجاد نگرانیهایی درباره امنیت پرواز و نیز زیرساختهای فرودگاهها شده و تاریخچه مشكل دار شركت بوئینگ را بار دیگر در كانون بررسی قرار داده است.
هواپیمای بوئنیگ 737-800 بدون باز شدن چرخها در فرودگاه بین المللی موان پایین آمده و در پایان باند پرواز به یك دیوار برخورد میكند. اینها تصاویر هولناك برخورد این هواپیمای شركت ججو ایرلاینز است كه بعد از برخورد با دیوار در میان شعلههای آتش فرو میرود. این هواپیما 181 مسافر را از تایلند به جنوب كره حمل میكرد. تنها دو نفر از این سانحه جان به در بردند. در حالی كه بررسی جعبه سیاه هواپیما ادامه دارد مسافران وحشت زده شدهاند. یكی دیگر از هواپیماهای شركت ججو در پی پیدا شدن مشكلی در قسمت ابزار فرود مجبور شد به فرودگاه مبدا باز گردد. این شركت اعلام كرد حدود 68 هزار پرواز رزرو شده لغو شدهاند.
یك شهروند كره ای گفت: ترس و ناراحتی همواره با هم هستند. تعطیلات آخر فصل هم هست. من هفته قبل با یكی از هواپیماهای این شركت به جزایر ججو رفتم به همین سبب این مسئله برای من بسیار واقعی به نظر میرسد. ترس بسیار غالب شده و من تمام آخر هفته احساس ناراحتی و یاس كردهام حتی اكنون نیز ناراحتم.
شهروند دیگر گفت: دشوار است تصور اینكه تنها به صرف استفاده از یك هواپیما، این حادثه برای من هم اتفاق بیفتد. ولی با این حادثه، من درباره استفاده از پرواز در آینده بسیار محتاط و محافظه كار عمل خواهم كرد.
برخورد پرندهها میتواند باعث ایجاد آتش سوزی در داخل موتور هواپیما شده و ضمن آسیب رساندن به قسمتهای حساس هواپیما، ابزارهای فرود را از كار بیندازد؛ به این معنی كه چرخها باز نمیشود تا فرودی نرم برای هواپیما محقق شود. بسیاری از كارشناسان هوایی همچنین درباره وجود دیوار در انتهای باندپرواز كه هواپیما با آن برخورد كرد و آتش گرفت سئوالاتی مطرح كردهاند.