مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشكی متوقف می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: اجرای مصوبه از سال آینده متوقف می‌شود، زیرا هر چه ظرفیت را بدون زیرساخت بالا ببریم كیفیت كاهش پیدا می‌كند؛ سال آینده مابقی ظرفیت مانده را جذب می‌كنیم.

1403/11/06
|
13:46
|

محمدرضا ظفرقندی در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور با اشاره به موضوع افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشكی و دندانپزشكی گفت: این اتفاق بدون برنامه منسجم افزایش یافت طی این سه سال گذشته نزدیك به 80 درصد ظرفیت بالا رفت. در صورتی كه زیرساخت‌های لازم متناسب با آن بیشتر نشد. این در حالی است كه هر اندازه بدون تامین زیرساخت طرفیت را افزایش دهیم كیفیت آموزش كاهش می‌یابد.
وزیر بهداشت ادامه داد: آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشكی مصوب شد این بود كه امسال سال آخر اجرای برنامه باشد. در واقع، چون ما وقتی وارد این تصمیم شدیم كه نیمی از سال تحصیلی گذشته است نگران این بودیم كه كسانی كه با این تصور وارد این رشته شدند آن‌ها را ناامید نكنیم و فقط ظرفیت باقی مانده از مصوبه را پذیرش كنیم.
وی به بودجه مورد نیاز برای افزایش ظرفیت پزشكی اشاره كرد و گفت: هزینه تامین افزایش صد درصدی آموزش پزشكی 30 همت است. هر تختی كه برای آموزش اضافه كنیم باید 10 میلیارد تومان هزینه شود. متأسفانه تا كنون این هزینه‌ها پرداخت نشده است.
وی با اشاره به خالی ماندن ظرفیت برخی رشته‌های فوق تخصصی پزشكی گفت: دو هفته پیش بازدیدی از جلسه برگزاری آزمون فوق تخصصی داشتم متاسفانه در تمام رشته‌ها به جز سه رشته غدد، گوارش و جراحی پلاستیك در سایر رشته‌ها ظرفیت پر نشده است و باید برنامه‌ای برای این مشكل داشته باشیم و معاونان آموزشی ایده‌های خود را در این زمینه ارائه كنند.
ظفرقندی افزود: آموزش ما باید منعطف و مطابق نیاز‌های كشور باشد و مطابق آن نیاز‌ها را برطرف كنیم، به طور مثال من روزی رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران بودم و دیدیم كه ما رشته جراحی عروق در در كشور نداریم و باید آن را راه‌اندازی كنیم و روزی دیدیم كه كشور ما به جراح پیوند كبد نیاز دارد این جراحی هم در كشور انجام نمی‌شد، قراردادی با یكی از دانشگاه‌های آمریكا منعقد شد و تیمی از ایران اعزام شد، بنابراین آموزش‌ها باید منعطف بر نیاز‌ها باشد.
وی ادامه داد: باید توجه داشت كه نمی‌توانیم برای همه دانشگاه‌ها یك نسخه بپیچیم هر دانشگاهی باید مسئله محور عمل كند.
وزیر بهداشت با تاكید بر اینكه حرفه پزشكی با اخلاق عجین شده است، گفت: اگر این اخلاق نباشد محصول باكیفیت به بیمار نخواهیم داشت، اخلاق حرفه‌ای با آموزش یك یا دو واحد نظری به دست نمی‌آید بلكه اخلاق حرفه‌ای در طول مسیر آموزش به دانشجویان منتقل می‌شود و نقش استادان و دانشگاه‌های علوم پزشكی در این زمینه باید بسیار كلیدی و موثر عمل كنند.
وی گفت: آموزش زمانی موثر است كه به مردم منتقل شود این امر موجب ایجاد ارزش افزوده در سرمایه می‌شود، اگر قرار است رابطه خوبی با بیمار داشته باشیم باید به این آموزش توجه كنیم. باید گروه‌هایی تشكیل شوند تا بتوانند برای حل مشكل مردم به آنها آموزش دهند تا سواد سلامت مردم ارتقا پیدا كند. در واقع هر ایده‌ای در این زمینه به ما ارائه داده شود ما حمایت می‌كنیم چرا كه در این شرایط است كه راه‌های طولانی را در مسیر كوتاه طی می‌كنیم.
وزیر بهداشت با بیان اینكه علت بروز بسیاری از بیماری به دلیل نبود سواد سلامت مردم است، گفت: سه چهارم زنان در سطوح سه و چهار سرطان سینه به مركز درمانی مراجعه می‌كنند اگر آنها سواد سلامت لازم را داشتند در سطوح پایین به پزشك مراجعه می‌كردند و زودتر درمان می‌شدند. در بسیاری از بیماری‌ها اعم از دیابت، فشار خون و تروما هم همینطور است من از الان دلم شور تعطیلات نوروز را می‌زند به این جهت گروه‌های را برای كاهش این اتفاقات آماده كردیم.
وی تاكید كرد: پرداخت دستیاران و استادان در اولویت قرار بگیرد، هر راهكاری كه در این زمینه عنوان شود، مورد حمایت قرار می‌گیرد. ردیف بودجه رزیدنت‌ها برای سال آینده دیده شده است.

دسترسی سریع