رئیس جمعیت پیشگیری از خودكشی ایران بر ضرورت تعامل سینما و متخصصان، برای تولید آثار سینمایی با رویكرد سلامت روان تاكید كرد.
حمید یعقوبی با اشاره به تاثیر سینما بر سلامت روان، تعامل بیشتر میان سینماگران و روانشناسان را خواستار شد و گفت: با توجه به تأثیر مثبت و منفی رسانهها بر جامعه، ارتقای سواد روانشناختی در تولید آثار سینمایی ضروری است.
رئیس جمعیت پیشگیری از خودكشی ایران افزود: سینما، رسانهای پرنفوذ و تاثیرگذار است؛ این رسانه نسبت به تئاتر، رادیو یا تلویزیون مخاطب خاص خود را دارد به همین دلیل، پیامهایی كه از آثار سینمایی منتقل میشود، نقش بسزایی در شكلدهی به نگرشهای جامعه دارد.
حمید یعقوبی گفت: برخی آثار به گونهای ساخته میشوند كه فقط جنبههای منفی و تاریك اختلالات روان را به نمایش میگذارند در نتیجه، پیامدهای منفی این آثار میتواند تأثیرات بلندمدتی بر سلامت روان مخاطبان داشته باشد از این رو فیلمسازان باید در مراحل اولیه تولید با روانشناسان، روانپزشكان و سایر متخصصان مشورت كنند.
رئیس جمعیت پیشگیری از خودكشی ایران، گفت: پیامرسانی رسانهای قوی است؛ سینما، به عنوان یكی از پرنفوذترین رسانهها، دارای تأثیر عمیقی بر نگرشها و رفتارهای جامعه است، اما آیا جامعه روانشناسان تاكنون اندیشیده كه چگونه میتواند با سینماگران تعامل كند؟ در حال حاضر، سازمان نظام روانشناسی و انجمنهای علمی ما فاقد ارتباط نظاممند و منسجمی هستند. شاید این وظیفهای باشد كه بر عهده «خانه سینما» گذاشته شود؛ به این معنا كه سینماگران در قالب نشستهای تخصصی با انجمنهای روانشناسی، سازمان صنف نظام روانشناسی و وزارت ارشاد گرد هم آیند و زبانی مشترك برای ارائه صحیح محتوا ایجاد كنند.
حمید یعقوبی گفت: سواد روانشناختی سینماگران باید افزایش یابد، همانطور كه سواد هنری روانشناسان نیز باید بهبود یابد، تا بتوانیم زبان مشتركی برای ارائه محتوا ایجاد كنیم؛ این زبان مشترك موجب میشود كه مشورتهای ارائه شده لطمهای به ارزشهای انسانی وارد نكند؛ هدف نهایی باید این باشد كه سینما و سایر رسانهها بتوانند حسهای انسانی مانند مهربانی، جوانمردی، صداقت و اصالت را به شیوهای متعادل و عمیق به مخاطب منتقل كنند؛ این حسها نیازمند خلق فضایی كمدی یا شاد نیستند، بلكه باید در كنار ارزشهای هنری، حس خوبی در بیننده ایجاد كنند.
رئیس جمعیت پیشگیری از خودكشی ایران، گفت: در حوزهای مانند ارائه خبرها درباره خودكشی، رسانهها میتوانند اثرات مثبت و منفی داشته باشند.
حمید یعقوبی افزود: امروزه تربیت نسل جدید دیگر فقط به دست خانواده و مدارس صورت نمیگیرد؛ بلكه فضای مجازی نیز سهم بسزایی در شكلگیری دیدگاههای آنان دارد. بنابراین، مسئولیت رسانهها در ارائه محتوای دقیق و معتبر بیش از پیش احساس میشود. آموزش تفكر انتقادی به فرزندان و مخاطبان، امری حیاتی است تا بتوانند اطلاعات فیك را از منابع معتبر تمییز دهند.
رئیس جمعیت پیشگیری از خودكشی ایران، گفت: در نهایت، رسانهها بهویژه در مباحث حساس مانند خودكشی باید در ارائه محتوا دقت ویژهای به خرج دهند. اگر در تیترها و متن خبر، به طور افراطی به جزئیات منفی و سرایت روشهای منفی پرداخته شود، مخاطب ممكن است دچار آسیبهای روانی عمیقی شود. در مقابل، ارائه علائم هشداردهنده و راهكارهای حمایتی میتواند به شكل مثبت تأثیرگذار باشد. این نكته نشان میدهد كه رسانهها در انتقال پیامها، نه تنها باید به تأثیرات هنری و بصری فكر كنند، بلكه باید جنبههای روانشناختی و انسانی آن را نیز در نظر بگیرند.
یعقوبی ابراز امیدواری كرد: سینماگران و رسانهنگاران با درك مسئولیتهای اجتماعی خود، در تعامل با متخصصان روانشناسی و روانپزشكی و دیگر نهادهای مرتبط، زبان مشتركی برای ارائه محتوا ایجاد كنند تا بتوانند به بهبود سلامت روان جامعه كمك كنند؛ تنها از این طریق است كه رسانهها میتوانند اثرات منفی را كاهش دهد و پیامهای سازنده و انسانی را به مخاطبان خود منتقل كنند.