استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر ارائه خدمات پزشكی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از استفاده هوش مصنوعی برای نظارت بر ارائه خدمات پزشكی خبر داد.

1403/11/27
|
12:00
|

محمدمهدی ناصحی گفت:. استفاده از هوش مصنوعی در روند نظارت سبب می‌شود كه نسبت به مسائل آگاه شویم؛ به طور مثال، اگر فقط یك زانوی بیمار درد می‌كند و به پروتز نیاز دارد، می‌بایست فقط یك پروتز برای این بیمار درنظر گرفته شود و نباید چندین پروتز برای او درنظر گرفت. با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توانیم بر چنین مسائلی نظارت كنیم.

وی درباره پیشگیری از هدر رفت دارویی و تجهیزات پزشكی توضیح داد: سازمان بیمه سلامت ایران با معاونت علمی ریاست‌جمهوری و شركت‌های دانش‌بنیان در حال همكاری است كه از فناوری هوش مصنوعی در تمام مراحل نظارتی استفاده كند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین درباره منابع بیمه برای جبران ضعف مالی گفت: هنگامی كه میزان هزینه‌های صندوق بیمه سلامت ایران را در سال گذشته بررسی كردیم، متوجه شدیم كه بیمارستانی در یكی از استان‌های كشور یك خدمت را 16 مرتبه در یك روز و یك ساعت تكرار كرده است. ثبت 16 مرتبه یك خدمت در یك روز و یك ساعت برای دریافت منابع از بیمه یك كار غیراخلاقی است و سبب هدر رفت منابع كشور می‌شود. بیمارستان‌ها نباید ضعف مالی خود را به این طریق جبران كنند؛ چرا كه چنین روشی منطقی نیست.

وی با بیان اینكه نظارت سازمان بیمه سلامت بر روند ارائه خدمات همه‌جانبه است، تصریح كرد: نظارت می‌بایست همه‌جانبه و تلفیقی از نظارت حضوری و مجازی با استفاده از سیستم‌های جدید نظارتی باشد و نباید نگاه كلی داشته باشیم.

ناصحی تاكید كرد: برنامه‌های نظارتی در حال اجرا است، اما فرایند نظارت‌ها می‌بایست به خوبی تعریف شود و تمام سامانه‌ها می‌بایست از قواعد لازم برخوردار باشند.

دسترسی سریع