مراسم آغاز فعالیت اتوبوسهای برقی جدید در 3 خط اتوبوسرانی تهران صبح امروز -یكشنبه 13 اسفندماه- با حضور احمد قیومی مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه برگزار شد.
قیومی در حاشیه این مراسم در گفتوگو با خبرنگاران با بیان اینكه برقی سازی اتوبوسهای تهران در دستور كار ما بود، گفت: در افتتاح اولین خط تماما برقی جمهوری-بهارستان گفتیم كه 15 خط در تهران با اولویت مركز شهر برقی سازی خواهد شد. امروز به فاصله یك هفته از افتتاح خط قبلی 3 خط دیگر را با اتوبوسهای برقی فعال میكنیم.
وی با اشاره به پایانههایی كه امروز به صورت برقی فعال خواهد شد، تصریح كرد: پایانه كاوه در میدان انقلاب تا سپاه یكی از خطوط است كه بخشی از خیابان انقلاب و خیابان طالقانی را شامل میشود. همچنین خط جمهوری تا كریمخان و خط اول خیابان فردوسی تا پایانه بیهقی برقی سازی خواهد شد.
وی افزود: امیدواریم این برقی سازی خطوط در مركز شهر یك گام موثر و عملی در حفظ محیط زیست و آلودگی هوا باشد.
برقی سازی در تهران ضرورت است
قیومی با بیان اینكه دستگاههای مختلفی كه در آلودگی هوای تهران تكلیف دارند متعدد هستند، خاطرنشان كرد: حمل و نقل عمومی تهران یكی از راهكارهاست. برقی سازی در تهران ضرورت است؛ زیرا پایتختی است با جمعیت بیش از 10 میلیون نفر كه صبحها با ورودیهای جدید بیش از 13 میلیون نفر جمعیت دارد.
مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با تاكید بر اینكه این رویداد شرایط ترافیك در مركز شهر را بهینه میكند، گفت: با این اتفاق اعتماد به حمل و نقل عمومی برمیگردد.
سال آینده 6 هزار دستگاه اتوبوس در تهران فعال خواهند بود
قیومی ادامه داد: هدف گذاری بزرگ و ویژه ما بر این است كه بتوانیم 2500 دستگاه اتوبوس برقی را در تهران به كارگیری كنیم. این جدای از اتوبوسهای دیزلی قبلی است كه نیاز به نوسازی دارند و دركل ناوگان اتوبوسرانی را به یك عدد مطلوب در تعداد اتوبوس برسانیم.
وی تصریح كرد: در سال آینده بهطور كامل میتوانیم بگوییم كه اتوبوسرانی به 6 هزار دستگاه اتوبوس میرسد كه مطلوب است. امروز 3 هزار دستگاه با بازسازی شدهها خدمات دهی میكنند در حالیكه 3 سال پیش تنها 1000 دستگاه فعال بود.
شایعات درباره اتوبوس های برقی بیشتر تلخ كردن كام مردم است
قیومی با بیان اینكه امروز 30 اتوبوس برقی به ناوگان اضافه شد، اظهار كرد: اتوبوسهای برقی كه امروز اینجاست استانداردهای بین المللی را برای خود دارد. اتوبوس دیزلی در بهترین حالت حدود 55 هزار لیتر گازوئیل در سال میسوزاند. در این اتوبوسها در دمای زیر صفر موتور گرم كننده برای گرم كردن اتوبوس را روشن میكنند كه در هر ساعت یك لیتر مصرف میكند. اگر در تمام سه ماه زمستان روشن هم باشد كمتر از هزار لیتر مصرف میكند مه در مقابل 55 هزار لیتر قابل قیاس نیست.
وی با تاكید بر اینكه این بیشتر تلخ كردن كام مردم است، اظهار كرد: این یك كار عملیاتی بزرگ در جهت كم كردن آلودگی هواست. شایعات شاید به اشتباه و شاید به مقاصد دیگر مطرح شد. درحالی كه باید این كار را تحسین كرد كه توسط این دوره انجام شد. مجموعه كارهای در برنامه در معاونت حمل و نقل مانند ورود واگن ها، تراموا و نوسازی ناوگان همگی باهم كمك میكند كه بتوانیم حمل و نقل آسان تری داشته باشیم.
قیومی گفت: به دنبال ایجاد پاركینگها و استفاده بیشتر شهروندان از حمل و نقل عمومی هستیم. امیدواریم در سال آینده به نتایج بهتری برسیم. تا 500 دستگاه اتوبوس در یكی، دو ماه آینده وارد تهران خواهد شد. همزمان زیرساختهای شهر را هم آماده میكنیم.