تاثیر تصادفات بر سلامت روان جامعه

­رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: ­تصادفات حتی در سلامت روان جامعه هم تاثیر می‌گذراد، ­ سالانه با از دست دادن حدود 20 هزار نفر، افسردگی به جامعه تزریق می‌شود.

1403/12/15
|
11:32
|

­­­­دكتر كرمانپور در نشست با نمایندگان صنایع خودرویی كشور افزود:­ تلاش ما افزایش آگاهی رسانی در راستای كاهش خطای انسانی و همچنین ارتقای وضعیت استاندارد خودرو و جاده است؛ قانون هم در این زمینه مهم است كه بازدارنده و با پشتوانه باشد.
وی گفت: سال گذشته در این حوادث حدود 800 هزار مصدوم و معلول داشته‌ایم. سهم تصادفات و حواشی آن در تولید ناخالص داخلی، حدود 7 درصد، اما سهم سلامت، حدود 3.7 درصد است.
كرمانپور ادامه داد: 8 تا 10 درصد از هزینه‌های سازمان‌های بیمه گر، صرف هزینه‌ها و خسارت‌های ناشی از تصادفات می‌شود.
وی­ با تاكید بر اینكه بیشترین قربانیان حوادث رانندگی، گروه سنی 5 تا 29 سال است، اظهار كرد: در تصادفات متاسفانه بخشی از نیرو‌های كار، مولد، دانش آموزان، دانشجویان، مدیران آینده كشور و حتی آنها كه در جوانی جمعیت موثر هستند را از دست می‌دهیم.
وی با ­بیان اینكه 70 درصد حوادث رانندگی در جاده‌های برون شهری رخ می‌دهد، گفت: حدود 25 درصد از حوادث نیز در سطح شهر‌ها اتفاق می‌افتد.
معاون اجرایی پویش ملی «نه به تصادف!» به شاخص‌های جهانی تصادفات و تلفات آن اشاره كرد و گفت: در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت كه ما هم عضوی از آن هستیم، سالانه 16.4 در هر صد هزار نفر در تصادفات كشته می‌شوند در حالیكه این شاخص در ایران 20 و متوسط جهانی، 15 است.
وی ادامه داد: در كشور مصر كه تشابه فرهنگی با ایران دارد، سالانه 9 در هر صد هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، چون در استاندارد‌های خودرو و فرهنگ رانندگی، كار كرده‌اند.
كرمانپور به كاهش قربانیان حوادث رانندگی از 27 هزار و 567 در سال 85 به 15 هزار و 932 نفر در سال 95 در كشور اشاره و عنوان كرد: در آن دوره عزم ملی برای مداخله در كاهش تصادفات و تلفات آن ایجاد شد و اقداماتی از جمله نصب دوربین‌های كنترل سرعت، افزایش جرایم رانندگی و اقدامات فرهنگی از جمله ساخت تولیدات رسانه‌ای در آن دوره انجام شد.
رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از ایام تعطیلات نوروز و همچنین مرداد و شهریورماه به عنوان ایام پیك تصادفات و تلفات آن یاد كرد و گفت: پویش نه به تصادف در فاز اول با هدف آگاهی رسانی، حساس سازی جامعه و مطالبه گری برای كاهش تصادفات اجرایی شد، اما در فاز‌های دوم و سوم و در رویكرد‌های میان مدت و بلند مدت، دولت به دنبال ارتقای وضعیت خودرو‌ها و جاده‌ها خواهد بود.
به گفته وی در كشور‌های مختلف نیز اقدامات و پویش‌هایی برای كاهش تصادفات و تلفات برگزار شده و حتی برخی كشور‌ها اهداف خود را به صفر رساندن مرگ و میر تصادفات عنوان كرده‌اند. در اجرای این پویش سهم و مشاركت مردم در «نه گفتن» به عوامل خطر تصادفات، ضروری است.
گفتنی است در این نشست، نقطه نظرات نمایندگان صنعت خودرویی كشور، سازمان گسترش و نوسازی صنایع و شركت ایرانسل در خصوص راهكار‌های تقویت همكاری برای اجرای بهتر این پویش و اطلاع رسانی گسترده در سطح جامعه و نیز برنامه‌های شركت‌های خودرویی برای ارتقای استاندارد‌های وسایل نقلیه، ارائه شد.

دسترسی سریع