تبلیغ غیرمجاز قطره‌های چشمی در فضای مجازی

سازمان غذا و دارو نسبت به تبلیغات گمراه‌كننده قطره‌های چشمی در فضای مجازی هشدار داد.

1404/04/21
|
11:32
|

دكتر ندا كاظمی‌نیا، كارشناس دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو، درباره تبلیغات غیرمجاز برخی قطره‌های چشمی در فضای مجازی هشدار داد و گفت: اخیراً برخی سایت‌ها و صفحات با عنوان‌هایی نظیر «درمان معجزه‌آسای پیرچشمی» اقدام به ترویج استفاده از فرآورده‌هایی كرده‌اند كه حاوی پیلوكارپین 1.25 درصد هستند و صرفاً با تنگ كردن مردمك چشم، باعث بهبود موقت دید نزدیك می‌شوند.

وی با تأكید بر اینكه این قطره‌ها درمانی برای پیرچشمی محسوب نمی‌شوند، افزود: استفاده مكرر و خودسرانه از این دارو‌ها ممكن است با عوارضی مانند افزایش خطر جداشدگی شبكیه، تاری دید، سردرد شدید، اسپاسم پلك، التهاب و حساسیت‌های چشمی همراه باشد.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، كاظمی‌نیا هشدار داد: مصرف پیلوكارپین بدون بررسی دقیق فشار داخل چشم می‌تواند علائم گلوكوم (آب‌سیاه) را تشدید كند. همچنین ممكن است در نور كم، اختلال بینایی یا كاهش تمركز دید ایجاد شود.

وی افزود: پیرچشمی یك پدیده طبیعی مرتبط با افزایش سن است و درمان آن تنها از طریق عینك، لنز یا روش‌های جراحی مانند لیزر امكان‌پذیر است. بنابراین، نباید به تبلیغات اغواكننده و غیرعلمی در فضای مجازی اعتماد كرد.

این كارشناس تأكید كرد: مصرف هرگونه قطره چشمی باید صرفاً تحت نظر پزشك متخصص چشم و پس از معاینه دقیق انجام شود. مردم باید از خرید اینترنتی دارو بدون مشورت با پزشك یا داروساز پرهیز كنند و صرفا از داروخانه‌های معتبر اقدام به تهیه دارو نمایند.

دسترسی سریع