رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس: هدف گذاری ها در برنامه ششم توسعه باید به گونه ای دقیق و جامع باشد كه در واقعیت نیز قابل تحقق باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمدرضا پورابراهیمی با حضور در برنامه"تیترامشب" شبكه خبر افزود: در نحوه ارائه لایحه برنامه ششم توسعه اشكالات شكلی وجود داشت كه مورد اعتراض جدی واقع شد بنابراین اصلاحیه ای انجام و لایحه رویكرد احكام به رویكرد برنامه تبدیل شد.
وی با بیان اینكه كمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، تشكیل و جلسات آن آغاز شده است، افزود: آن چه كه به مجلس ارائه شده با آن چه كه گزارش آقای نوبخت در قالب برنامه ششم بود متفاوت است.
پورابراهیمی با اشاره به اینكه لایحه ششم توسعه در رفت و برگشت میان مجلس و دولت، شكل بررسی را دچار چالش جدی كرده است گفت: مبنای عملكرد بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه است.
وی با بیان اینكه رویه فعلی كه نحوه مواجهه دولت با مجلس شورای اسلامی است قابل قبول نیست افزود: باید سازمان برنامه و بودجه گزارش نهایی را تهیه كند و به تصویب هیئت وزیران برساند مانند سال های قبل و این به عنوان مبنا به مجلس بیاید و با زمان بندی بر اساس آن جلو برویم.
رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید یك بار برای همیشه تعیین تكلیف كنیم كه آن چه كه به مجلس ارائه می شود باید توسط رئیس جمهور باشد و نه سازمان مدیریت و برنامه ریزی.
پورابراهیمی گفت: اسناد پیوست برنامه ششم توسعه به تصویب هیئت وزیران نرسیده است در صورتی كه باید به تصویب این هیئت برسد.
وی افزود: تفكر دولت و عنوان لایحه در ابتدا لایحه اخذ احكام برنامه ششم توسعه بود اما مجلس شورای اسلامی به آن ایراد گرفت و آن را بدعت دانست سپس دولت 4 ماده به آن اضافه و تغییراتی را در آن انجام داد.
پورابراهیمی گفت: بر اساس لایحه برنامه ششم توسعه قرار است متوسط رشد اقتصادی كشور 8 درصد باشد در حالی كه تاكنون این رقم در 5 سال گذشته حدود 2 درصد است و در سه دهه قبل هم حدود 4 درصد بود بنابراین هدف گذاری برای رسیدن به رشد 8 درصد از واقعیت به دور و در حد آرزو است.
وی گفت: در پایان شهریور همایشی با حضور صاحب نظران و استادان دانشگاه برای بررسی برنامه ششم توسعه برگزار می كنیم.
همچنین امیر باقری رئیس امور اقتصادی كلان سازمان برنامه و بودجه هم با حضور در این برنامه گفت: با توجه به درخواست مجلس شورای اسلامی، 3 جز به لایحه برنامه ششم توسعه اضافه شد كه قسمت اول شامل جداول اهداف كلان است و یك ماده در این باره تهیه و اضافه شد.
وی با بیان اینكه ماده 2 هم برآورد منابع مالی در برنامه ششم توسعه است ادامه داد: همچنین مجلس خواهان مشخص شدن اولویت های برنامه بود كه در ماده 3 ، این اولویت ها مشخص شد .
باقری با بیان اینكه متنی كه رئیس جمهور امضاء كرده ملاك است گفت: این متن شامل مجموعه لایحه برنامه كه پارسال تقدیم مجلس شد به علاوه مواد اخیر یك تا 4 است.
وی با اشاره به اینكه لایحه برنامه ششم تغییرات زیادی نكرده است گفت: این تغییرات، جزیی است .
باقری افزود: در پاسخ به درخواست مجلس سه قسمت از جمله منابع و اولویت ها اضافه شده است.
رئیس امور اقتصاد كلان سازمان برنامه و بودجه گفت: الان مسیر مشخص و شفاف است.
باقری افزود: از نظر ما سند، مصوب و تقدیم مجلس شده است و نامه رسمی ریاست جمهوری را هم دارد.
وی گفت: ماده 3 قانون برنامه و بودجه ،شرایط برنامه را بیان كرده از جمله اهداف، منابع مالی، اولویت ها و احكامی كه قرار است آن اهداف را تامین كند و لایحه برنامه ششم توسعه هم بر اساس این ماده تنظیم شده است.
باقری با بیان اینكه برنامه ای طراحی كردیم كه از اهداف تا سطح اقدام در آن مشخص است افزود: ما می خواهیم از تجربیات و دانش نمایندگان مجلس استفاده كنیم تا لایحه، كامل تر شود و متن نهایی موجب حركت اقتصادی شود.
وی با بیان اینكه ركودی كه از سال 90 ایجاد شده است باید جبران شود گفت: اگر سندچشم انداز را به دو دهه تقسیم كنیم در دهه اول یعنی 1384 تا 1394 عقب ماندگی در اقتصاد ایران ایجاد شده است .
باقری ادامه داد: فاصله ایران با كشورهای رقیب حوزه سند چشم انداز در مقایسه با سال 84 بیشتر شده است و عقب افتادیم بنابراین در دهه دوم باید این فاصله را جبران كنیم بنابراین باید متون و سیاست هایی را طراحی كنیم تا این عقب ماندگی جبران شود.
رئیس امور اقتصاد كلان سازمان برنامه و بودجه گفت: 87 هزار نفر ساعت بر روی برنامه ششم توسعه كار شده است و بسیاری از نخبگان كشور در تدوین آن نقش داشتند.
باقری ادامه داد: زمانی كه قرار شد هدفگذاری برنامه ششم توسعه انجام شود سازمان برنامه و بودجه 3 سناریو را تهیه و هر سه در دولت مطرح و در پایان با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام، رسیدن به رشد 8 درصدی با عنوان سیاست های كلی برنامه ششم توسعه ابلاغ شد بنابراین باید الزامات آن را در این برنامه پیگیری كنیم.