معاون برنامهریزی و توسعه منابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور از ارزیابی یك میلیون و سیصد هزار نوآموز در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و تأسیس و توسعه رشتههای مهارتمحور برای دانشآموزان استثنایی خبر داد.
رضا خصالی با اشاره به طرح مهر و بازگشایی مدارس گفت: هرساله در وزارت آموزش و پرورش اواخر اسفند ستادی به نام پروژه مهر تشكیل می شود كه مسئولیت مستقیم بازگشایی مدارس و رصد برنامهها تا پیشبرد و حصول نتیجه به عهده دارد. در سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور هم به تبع وزارت آموزش و پرورش این ستاد تشكیل شده است كه مسائل مرتبط با دانشآموزان استثنایی را پیگیری میكند. در این ستاد كارگروههای مختلفی تشكیل شده است كه هر كدام وظایف مختص خود را دارند و برنامه هایی را پیش میبرند.
وی افزود: بحث بازگشایی مدارس در آموزش و پرورش استثنایی معنای دیگری هم دارد، چرا كه یكی از وظایف مهم و ملی این سازمان موضوع سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان است. در چند سال گذشته مراكز ما كه در حوزه اختلالات یادگیری فعالیت داشتند، به مراكز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام ارتقا پیدا كردند و فرآیند سنجش در این مراكز به صورت تخصصی انجام میشود.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینكه تاكنون یك میلیون و سیصد هزار نوآموز در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ارزیابی شدهاند و این برنامه برای سال تحصیلی آینده طبق تفاهمنامهای كه با سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك منعقد شده است به سن چهارسال كاهش پیدا كرده است، گفت: پیشبینی میشود در سال تحصیلی پیش رو حدود سه میلیون كودك در این برنامه ارزیابی شوند كه فرآیند آن از مهرماه آغاز میشود و این غربالگری با هدف پیشگیری، تشخیص و تعیین كارنامه رشدی و تربیتی نوآموزان صورت میگیرد.
وی تصریح كرد: اگر این ارزیابیها در سنین پایینتر صورت گیرد، موجب مداخله بهنگام میشود و ناهنجاریهای روانی و جسمی در جامعه كاهش پیدا میكند. پیشگیری یكی از اصول سلامت فردی و اجتماعی است كه با كمك مداخله بهنگام میتوان مدیریت مطلوب را انجام داد.
خصالی درخصوص فضای آموزشی دانشآموزان استثنایی گفت: سرانه آموزشی در برنامه هفتم توسعه برای هر دانش آموز 6.1 متر مربع است اما در حال حاضر در آموزش و پرورش استثنایی برای هر دانشآموز 9 متر مربع است.
وی افزود: اما براساس استانداردهای جهانی سرانه فضای آموزشی دانشآموزان استثنایی 25 متر مربع است و ما سه برابر از نرم جهانی عقبتر هستیم. قرار است با نهضت مدرسهسازی مطابق با استانداردهایی كه هر طیف دانشآموز استثنایی دارد، اقداماتی صورت گیرد.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص اقداماتی كه در دولت چهاردهم در سازمان آموزش و پرورش استثنایی صورت گرفته است، گفت: در این مدت سازمان مسائل مهم را احصا كرده و در نظام مسائل خود آورده است و بر اساس برنامه هفتم توسعه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد بالا دستی، «سند راهبردی و برنامه عملیاتی» سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور تدوین شده است.
وی در خصوص یكی شاخصهای این سند گفت: نرخ پوشش تحصیلی در برنامه هفتم توسعه صد درصد است. بر همین اساس در این سند آموزش و پرورش استثنایی خود را مكلف كرده است كه دانش آموز بازمانده از تحصیل نداشته باشیم.
خصالی ادامه داد: یكی از اقدامات صورت گرفته در حوزه پوشش تحصیلی، سرویس ایاب و ذهاب رایگان دانشآموزان استثنایی است كه در سال تحصیلی پیش رو با حمایت سازمان برنامه و بودجه و وزرات آموزش و پروش، سرویس ایاب و ذهاب در سه ماه اول برنامهریزی شده است.
خصالی با اشاره به دستاوردهای دانش آموزان استثنایی گفت: در مسابقات بین المللی المپیاد دانشآموزی، دوازده دانشآموز با نیاره ویژه شركت كردند كه توانستند در رشتههای مختلف ورزشی چهارده مدال كسب كنند.
وی افزود: همچنین در كنكور سال جاری دانش آموزان استثنایی رتبههای خوبی كسب كردهاند و رتبه دوزاده كنكور انسانی امسال، یك دانشآموز با آسیب بینایی است.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: یكی از وظایف سازمان مناسبسازی محتوای آموزشی برای دانشآموزان با آسیب بینایی و چاپ كتب بریل است كه برای سال جاری تاكنون 22 هزار جلد كتاب بریل و هزار فایل صوتی تهیه و برای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها ارسال شده است.
وی درخصوص توسعه رشتههای مهارت محور گفت: در برنامه هفتم توسعه برنامهریزی شده است تا پنجاه درصد دانشآموزان متوسطه دوم در رشتههای مهارتمحور تحصیل كنند و یكی از سیاستهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاسیس و توسعه رشتههای مهارتمحور است.
وی افزود: آموزش مهارت به دانشآموزان استثنایی با هدف توسعه مهارتهای فردی و اجتماعی و رسیدن دانشآموز به خودكفایی اقتصادی و اجتماعی انجام میشود كه دانشآموز بتواند در پایان دوره تحصیل ایفای نقش مثبت داشته باشد.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار است با همكاری سازمان بهزیستی و سازمان فنی حرفهای كشور، مراكز مهارتمحور برای این دانشآموزان تاسیس كند و همچنین برگزاری جشنواره ملی مهارت هم از جمله برنامهها در این زمینه است.