رئیس مركز ملی فرش ایران ارزش صادرات فرش ایران در شش ماه امسال را 153 میلیون دلار اعلام كرد كه در مقایسه با مدت مشابه پارسال 13 درصد افزایش نشان میدهد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ حمید كارگر گفت : صادرات فرش ایران پاسال 359 میلیون دلار و سال قبل از آن 300 میلیون دلار بود.
وی ادامه داد: فرش را نباید محصول صادرات غیرنفتی و منبع ارزآوری تلقی كنیم و نمیتوان اشتغالزایی و بهرهوری بالای آن را نادیده گرفت و باید همه مزیتها و ویژگیهای صنعت فرش را در نظر آورد.
رئیس مركز ملی فرش ایران با انتقاد از سازمان امور مالیاتی در حذف معافیت مالیاتی فرش دستباف اظهار داشت : برغم اصرار وزیر سابق صنعت و معدن مبنی بر معافیت مالیات فرش دستباف متاسفانه سازمان امور مالیاتی در تدوین لایحهای كه به مجلس فرستاده، معافیت مالیات بر درآمد فرش دستباف را حذف كرده است كه امیدواریم نمایندگان مجلس موضعگیری كنند.
كارگر گفت: بسیاری از نهادها باید این همكاری را با حوزه فرش داشته باشند و تعاونیهای فرش و تشكلهای مربوطه نیز سستی و كاهلی خود را كنار بگذارند تا با همراهی و همدلی بتوانیم مشكلات را حل كنیم.
وی با اشاره به ظرفیت بالای اشتغال صنعت فرش خاطرنشان كرد: حوزه فرش دستباف مقاوم است و نیازی به سرمایهگذاریهای كلان خارجی و دانش و مهارت فنی آنها نداریم. بهترین دانش فنی و مهارت در حوزه فرش و همه رستههای شغلی وابسته به آن را داریم و بخش عمده مواد اولیه ما در داخل كشور قابل تامین است.
رئیس مركز ملی فرش ایران گفت : هیچ بخشی مشابه و همتراز با فرش دستباف نمیتوان یافت كه تا این حد مقاوم باشد و با سرمایهگذاری كم اشتغالزایی بالایی ایجاد كند.
كارگر افزود : فرایند تولید فرش دستباف كمترین آسیب را به محیط زیست وارد میكند و محصول تولیدی آن با سلامت انسان سازگار است و چنین صنعتی كه پیشینه غنی و تاثیر اقتصادی و اجتماعی و ارزآوری بالایی دارد، میتواند دولت را در تولید شغل یاری دهد.
وی با اشاره به نقش موثر صنعت فرش در پیادهسازی اقتصاد مقاومتی گفت: اگر قرار است در اقتصاد مقاومتی گام عملی و اجرایی برداریم، باید به صنعت فرش توجه كنیم. تبلور اقتصاد مقاومتی در فرش است و دولت در حوزه ارائه تسهیلات و خدمات فرهنگسازی، پژوهش و آموزش فرش میتواند به صنعت فرش كمك كند.
رئیس مركز ملی فرش ایران گفت: در چند سال اخیر روند صادرات فرش مطلوب بوده اما عدد صادرات قابل قبول نبوده است. اگرچه روند كاهش صادرات متوقف و روند افزایش جایگزین آن شده است اما انتظار میرود صادرات فرش ایران با قدرت و گستردگی بیشتری انجام شود.
كارگر گفت : ای كاش رسانه ها به جای نگاه تجاری و تبلیغ فرشهای ماشینی، فرشهای دستباف تولیدی را نشان دهند.
بنابر این گزارش ؛ فرش دستباف ایران كه محصولی هنری و اقتصادی محسوب می شود به 80 كشور از جمله المان و ایتالیا از قاره اروپا ، لبنان و كویت و قطر از خاورمیانه ، ژاپن و چین از شرق اسیا صادر می شود و همچنان نقش راهبری در بازارهای بین المللی دارد.
فرش دستباف ایرانی چون عصاره تمدن انسانی و هنری تاریخی است در منظر همه جهانیان فقط به نام ایران شناخته می شود و هیچ كس توان رقابت ندارد و حتی چین هم به مشتری خوب تبدیل شده است.
طبق روایات شاهنامة فردوسی، آغاز فرشبافی، رشتن و بافتن به زمان تهمورث یعنی زمان پیشدادیان باز میگردد. در تاریخ طبری از فرشهایی كه با مو و پشم حیوانات در این دوره بافته شده سخن رفته است.
قدیمیترین نشانه از هنر قالیبافی به عصر مفرغ باز میگردد این نشانه یك كارد قالیبافی است كه از گورهای عهد مفرغ تركمنستان و شمال ایران یافت شده است. در شهر سوخته (دشت سیستان ـ جنوب شرقی ایران) نیز فرشهای حصیری و پارچه و ابزارهای بافندگی به دست آمده كه متعلق به 2800-2500 پیش از میلاد است. در دورة هخامنشیان، به نقل از گزنفون، شهر كهن ساردیس به قالیهای گرهباف خود فخر میكرده كه به نقشهای حاشیه و هیكلهای مردان و شیردالهای افسانهای آراسته بوده است.
كهنترین قالیها به ترتیب: قالی كشف شده در نقش برجستة كاخ نینوا، فرش پازیریك از پنجمین گور اقوام سكایی، تكه فرش قومس (دوران ساسانیان)، فرش آناتولی (13-14م).
از دورة اشكانیان تنها میتوان به فرش مقبرة لوكان چین اشاره كرد كه به عقیدة پژوهشگران پشم آن از قفقاز (كه در ان زمان متعلق به ایران بود) است. از دورة ساسانیان نیز تكه فرش قومس و فرش تاریخی و جواهرنشان بهارستان كه در تالار بار عام كاخ تیسفون گسترده بوده و پس از حملة اعراب به عنوان غنیمت تقسیم شده است.
در قرون اولیة هجری پس از نفوذ اسلام طرح فرشها، به سبب منع شبیهسازی و زینت، تغییر كرد امّا در زمان خلفای عباسی كه تجملگرایی و قصرهای پر زرق و برق رواج یافت بافت اینگونه فرشها نیز رونق گرفت. از دورة سلجوقی نیز تكه فرشی با نقوش هندسی در موزة اوقاف استانبول نگهداری میشود.
سفرنامه ابن بطوطه از دورة ایلخانان به فرشهای عظیم و گرانبهای كاخ غازانخان و فرشهای حرم امام رضا (ع) در مشهد اشاره كرده است.
در دورة تیموریان از كارگاههای بزرگ قالیبافی سبزوار سخن رفته است و استفاده از مینیاتور در نقشة فرشها توسط نگارگران چیرهدست.