كارشناس مدیریت بحران؛ همه دست اندركاران برگزاری مانور زلزله مسئولیت های دیگری دارند كه تنها در زمان حاد به این مسئله توجه دارند
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مهدی فیض معاون وزیر آموزش و پرورش در برنامه تیتر امشب در خصوص ضعف و قوت های مانور زلزله در مدارس تصریح كرد: با این اقدام تلاش كردیم نوعی جریان سازی رسانه ای داشته باشیم تا همه مدارس آمادگی لازم برای وقوع زلزله را داشته باشند و این كار در مدارس دارای جمعیت بالای 50 نفر ترتیب داده شد.
او افزود: مدیر مدرسه تصمیم می گیرد كه آیا مانور زلزله در مدرسه انجام شود یا خیر؟ آمادگی برای زلزله نه تنها به صورت عملی بلكه به صورت مكتوب در كتب مدارس هم آورده شده است. در مانور زلزله این آموزش ها ملموس تر خواهد شد اما اینكه آیا كافی هست یا خیر به این واقعیت برمی گردد كه ما كمبود زمان داریم و همین كمبود موجب شده تا كمتر به این مسائل برسیم.
سیدحمید جمال الدینی معاون سازمان جمعیت هلال احمر دیگر میهمان برنامه در ادامه تصریح كرد: ما با گذشت 19 سال از برگزاری مانورهای زلزله هنوز نتوانسته ایم به اهدافمان دست یابیم تا جایی كه در این زمینه برخی از قوانین مورد بازبینی قرار گرفته و نگاه ما پیش گیرانه است.
وی افزود:آمارها نشان می دهند كه آمادگی خانواده ها برای وقوع زلزله بسیار پایین و از 100 درصد زیر 10 درصد است.
او گفت: ما در عرصه مفاهیم، تقسیم وظایف ملی و آموزش همگانی دچار مشكل هستیم، آموزش همگانی بسیار پیچیده است و نباید آن را سهل و آسان تصور كرد.
معاون سازمان جمعیت هلال احمر خاطرنشان كرد: این مانور چراغی برای حركت است، به این معنا كه این آموزش ها خوب بوده اما آموزش همگانی به معنای ارتقاء آگاهی مردم در جهت كاهش آسیب هاست كه باید به یك ارزش بدل شود.
این مانور تنها یك یادآوری و ایجاد احساس نیاز است و قرار نیست مشكلات كشور را حل كند.
سعیدی معاون سازمان مدیریت بحران كشور دیگر میهمان برنامه در ادامه ارائه نظرات تاكید كرد: ما 14 كارگروه در زمینه آمادگی برای وقوع زلزله را زیرمجموعه خود داریم، این مانورها بدان معنانیست كه همه امور به طور استاندارد صورت بگیرد هدف ما این است كه مردم وقوع زلزله را باور و خود را برای وقوع آن آماده كنند، بنابراین تلاش می كنند تا آموزش های لازم را فرابگیرند.
او گفت: نخستین امدادگران مردم هستند؛ زیرا تا امدادگران خود را به محل حادثه برسانند مردم بومی می توانند امدادهای اولیه را انجام دهند.
سعیدیبیان داشت: درمان، توزیع امكانات، آگاهی بخشی عمومی و ... در مدارس ایمن صورت می گیرد و این مانورها تمرینی برای آمادگی برای وقوع زلزله است.برگزاری یك مانور به معنای حل مشكلات نیست بلكه بسته كاملی برای آمادگی برای وقوع بحران است.
او ادامه داد: همه دستگاه ها باید به عنوان متولی پایه كار بیایند و مردم هم باید مطالبه گر این مسئله باشند.
معاون سازمان مدیریت بحران كشورادامه داد: همه دستگاه ها باید خود را برای بحران آماده كنند، از ساخت خانه و مراحل ایمن سازی بناها تا بكارگیری صحیح مصالح كه باید با آگاهی صورت بگیرد.
مرادی رئیس مركز زلزله نگاری كشور میهمان تلفنی برنامه درباره موضوع مورد بحث خاطر نشان كرد: در این مانورها خانواده های اولیا چندان درگیر مسئله نمیشوند، این آموزش ها لازم؛ اما نیازمند بازنگری است.
او گفت: مشاهدات نشان می دهد كه بعد از مانور زلزله همه چیز فراموش می شود درحالی كه وقوع زلزله یك واقعیت است و باید فرهنگ آن در بین آحاد جامعه نهادینه شود.
مرادی ادامه داد: مانورهایی كه طراحی می شوند باید بهبود پیدا كنند، انتظار می رود بعد از گذشت 19 سال شاهد ارتقا كمی و كیفی آن باشیم.
علی عرب خردمند كارشناس مدیریت بحران میهمان دیگر تلفنی برنامه در ادامه سخنان خود را با این پرسش مطرح كرد كه «آیا ما در آموزش پرورش كسی را كه مسئولیت مدریت بحران باشد را داریم؟»
او گفت: همه افرادی كه در این زمینه كار می كنند مسئولیت های دیگری دارند و تنها در زمان حاد به این مسئله توجه دارند، زمانی كه توجه به بحران در بین مسئولان كشور نهادینه نشده چطور می توان انتظار داشت كه افراد موقت برای مدیریت بحران مفید واقع شوند؟