عضو هیئت مدیره راه آهن: صنعت ترانزیت ریلی در 9 ماهه امسال 61 درصد افزایش داشته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حسین عاشوری در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری رشد 61 درصدی ترانزیت ریلی در سال جاریشبكه دو سیما افزود: در این مدت یك میلیون و 150 هزارتن كالا از طریق حمل و نقل ریلی ترانزیت شده است و پیش بینی می كنیم تا پایان سال این میزان به یك میلیون و 600 هزار تن افزایش یابد.
وی گفت: بر اساس برنامه باید تا سال 1400 به ظرفیت پنج میلیون تن حمل و نقل ریلی در ترانزیت برسیم، در این زمینه عقب هستیم.
عاشوری افزود: اعتمادسازی در صاحبان بار و ایجاد زیرساخت ها ازجمله مسائل مهم برای رسیدن به اهداف برنامه تا سال 1400 است.
وی گفت: مطالعات طرح جامع حمل و نقل از 10 سال پیش آغاز شده و تا كنون به آن نتیجه اصلی نرسیده است.
عضو هیأت مدیره راه آهن افزود: برای ارتباطات ریلی بهتر با كشورهای همسایه و ایجاد كریدورها نیازمند حمایت دولت و به ویژه وزارت امورخارجه هستیم.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم در این برنامه گفت: بین سال های 93 تا 95 ترانزیت در كشور 28 درصد كاهش یافت.
شهرام آدم نژاد افزود: بروكراسی از مشكلات ترانزیت در كشور است و نگاهمان به این صنعت سودآور نیست.
وی گفت: ظرفیت كنونی ترانزیت در كشور بدون نیاز به سرمایه گذاری جدید 50 میلیون تن است اما مشكلات نرم افزاری مانع استفاده از این ظرفیت است.
آدم نژاد افزود: 300 هزار كامیون در حمل و نقل جاده ای كشور وجود دارد كه 90 هزار از این تعداد بالای 25 سال عمر دارند و این هم بخشی از مشكلات حمل و نقل و ترانزیت در كشور است.
وی گفت: قرارداد نوسازی 65 هزار دستگاه از ناوگان حمل و نقل جاده ای در سال جاری بسته شده است.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور افزود: عدم تعادل میان عرضه و تقاضا؛ مهمترین مشكل در بخش حمل و نقل جاده ای و كامیونداران است.
آدم نژاد گفت: دو دهه است كه در حال مطالعه درباره حمل و نقل و صنعت ترانزیت هستیم اما این مطالعات تا كنون به اجرا نرسیده است.
وی افزود: صدور بارنامه، الكترونیكی شده است و تا اول خرداد سال آینده همه دستگاه های مرتبط به این سامانه متصل می شوند.
یك عضو كمیسیون عمران مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: 85 درصد ناوگان حمل و نقل كشور؛ خودمالكی است.
سید حسن علوی افزود: 13 هزار كیلومتر راه آهن در طول برنامه باید اجرا می شد كه به علت كمبود بودجه ساخته نشد.
وی گفت: كمبود منابع و نابسامانی در مدیریت از مهمترین مشكلات در ناوگان حمل و نقل و ترانزیت كشور است.
علوی افزود: ارائه نشدن طرح جامع حمل و نقل ازجمله مشكلات اساسی این بخش است.
وی گفت: وجود مدیریت های متعدد در بخش حمل و نقل سبب نابسامان شدن این صنعت شده است.
عضو كمیسیون عمران مجلس افزود: طرح سخت و زیان آور دانستن شغل رانندگان كامیون در مجلس بررسی مجدد خواهد شد.
انوش رهام كارشناس ارشد حمل و نقل هم در این برنامه گفت: ترانزیت به عنوان یك صنعت سودآور و پیشران در میان مسئولان جایگاهی ندارد.
وی افزود: در مقایسه با كشورهای منطقه از نظر ترانزیت بسیار عقب هستیم.
رهام گفت: 80 درصد واردات كشور از مسیر دریایی است.