بزودی گزارش تفصیلی درباره نفت كش سانچی منتشر می‌شود

ربیعی:شهادت این عزیزان بر غم ما افزوده است چرا كه در غربت و بطور ناگهانی فاجعه‌ای رخ داد كه این عزیزان در آتش به شهادت رسیدند

1396/10/26
|
15:37
|

به گزارش خبرگزاری صداوسیما علی ربیعی در نشست خبری كمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتكش سانچی افزود: علاوه بر تشریح اقدامات صورت گرفته سعی می‌كنیم ابهامات مطرح شده را پاسخ دهیم. به تمام اظهارنظر‌هایی كه در این چند روز مطرح شده، پاسخ می‌دهیم ما وظیفه روشنگری داریم و باید حقیقت اتفاق را روشن كنیم برخی با انگیزه غیرروشنگرانه نظریاتی را مطرح می‌كنند كه این نوع از سلامت اطلاع‌رسانی درست نیست.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با بیان اینكه این موضوع باید در ابعاد سیاسی فنی و امدادی عملیاتی تشریح شود، گفت: از همكاران خود در دولت خواستم سایتی درباره این حادثه باز كنند تا پاسخگوی سوالات باشم. گزارش جامعی از موضوع را منتشر خواهم كرد. سبقه اینگونه گزارشات را داشته‌ام در این ماجرای جانسوز هم یك گزارش تفصیلی در رابطه همه ابعاد ان منتشر خواهم كرد.

نماینده رئیس جمهور در بررسی سانحه نفتكش سانچی خاطرنشان كرد: درخواست كمك رسمی از همان ابتدای حادثه ارسال شد. و همان زمان اقدامات دیگری نظیر تشكیل جلسات متعدد با نمایندگان وزارت خارجه، راه و شركت ملی نفتكش و جلسه هیئت دولت، اعزام كارشناس و امدادگر به چین و تشكیل ستاد در شانگهای از دیگر اقدامات ما در آن مقطع بود.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تاكید كرد: روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور جلسه‌ای تشكیل داد. برای اینكه یك نفر تمام وقت پای كار باشد من تعیین شدم و مدام با آقای ظریف در ارتباط بودم. وی قرار بود برای پیگیری برجام به چین برود، اما وزیر خارجه چین آماده نبود و در نهایت تلفنی صحبت كردند و معاون نخست وزیر چین مسئولیت هماهنگی كار‌ها را پذیرفت.

وی با بیان اینكه در همین رابطه سفرای چین، ژاپن و كره جنوبی خواسته شدند، گفت: كمیته‌ای به شانگ‌های فرستاده شد. گروهی به چین و ژاپن فرستاده شد تا اگر باد كشتی را آنجا برد ما آنجا مستقر باشیم. ژاپنی‌ها هم در این رابطه اعلام آمادگی كردند.

ربیعی تاكید كرد: بخاطر اینكه معطل نشویم، پروتكل را اجرا نكردیم و بدون تشریفات سیاسی عازم چین شدیم و تقریبا تا روز برگشت با فرماندهان چینی در اتاق عملیات جلسه داشتیم. كار ما در واقع تقریبا پس از اطلاع از حادثه و در ایران آغاز شد و وزیر خارجه شخصا این مساله را دنبال كرد. كشتیرانی و وزارت راه هم در بالاترین سطح پیگیر بودند.
مسائل مطرح شده مبنی بر حمله موشكی آمریكا به نفت‌كش سانچی دروغ واضح است

ربیعی تاكید كرد: داستان‌سرایی‌های ژول‌ورنی صورت می‌گیرد كه نشان می‌دهد مطرح‌كنندگان آن‌ها نه آگاهی از دریا و نه اطلاعی از روابط بین الملل دارند. مسائل مطرح شده مبنی بر حمله موشكی آمریكا به نفت‌كش سانچی دروغ واضح است.

شایعات مطرح شده در باره نفتكش ایرانی داستانسرایی است

وزیرتعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: مسائلی كه در فضای مجازی مطرح می‌شود، كه این محموله برای كره شمالی بوده، رادار كشتی خاموش بوده و موشك آمریكایی آن را مورد اصابت قرار داده یك داستانسرایی ژول ورنی است.
نمی‌توان یك نفت كش را با موشك مورد اصابت قرار داد و هیچ راداری در دنیا آن موشك را ردیابی نكند

ربیعی در مورد بررسی سانحه نفتكش سانچی با بیان اینكه مطرح كنندگان این مسایل نه از دریانوردی آگاهی دارند و نه از روابط بین الملل افزود: مگر می‌توان یك نفت كش را با موشك مورد اصابت قرار داد و هیچ راداری در دنیا آن موشك را ردیابی نكند؟ مگر می‌شود كشتی به مقصد كره جنوبی نباشد و كره ای‌ها اعلام كنند محموله این نفتكش برای ماست؟ و آیا اساساً محل برخورد موشك و دماغه یك كشتی یكسان است؟

ربیعی با نشان دادن بارنامه نفتكش سانچی به خبرنگاران گفت: این بارنامه‌ای است كه دولت كره جنوبی آن را تایید كرده و در روابط بین الملل اصلا چنین چیزی شدنی نیست و اگر كسی كمترین آگاهی از مسائل سیاسی و روابط بین الملل داشته باشد بر این شایعات خط بطلان می‌كشد.

ربیعی با بیان اینكه همكاران من، از نزدیك كشتی فله بر چینی را كه با نفت كش سانچی تصادف كرده، بازدید كرده اند وحتی درخواست مصاحبه با خدمه آن كشتی داده شده است گفت: موضوع تصادف را پیگیری می‌كنیم، اما یكی از دلایل احتمالی برخورد، شلوغی این آبراه بین المللی است و همین چندوقت پیش نیز یك ناو آمریكایی با یك محموله پتروشیمی در همین منطقه تصادف كرد كه در آن سانحه نیز چندین نفر از خدمه كشتی نیز جان خود را از دست دادند.
خاموش بودن موقعیت یاب ماهواره‌ای نفت كش سانچی فقط یك گمانه زنی است و هیچ سندی در این خصوص ارایه نشده است

در ادامه راستاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: این مطلب كه در فضای مجازی منتشر شده یا موقعیت یاب ماهواره‌ای نفتكش سانچی خاموش بوده فقط یك گمانه زنی است و هیچ سندی در این خصوص ارایه نشده است.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در خصوص اینكه چرا رادار‌های چینی این كشتی را ردیابی نكرده اند هم گفت: بدلیل زیاد بودن فاصله نفتكش با اولین بندر ایستگاه‌های ساحلی قادر به ردیابی این نفتكش نبودند.

راستاد با بیان اینكه جی پی اس و یا همان موقعیت یاب ماهواره‌ای یك سیستم متداول و روتین است و حتی قایق‌های موتوری هم از آن استفاده می‌كنند، گفت: امكان ندارد نفتكشی با عظمت سانچی و یا كشتی چینی از این سیستم استفاده نكرده باشند.

راستاد با بیان اینكه بطور قطع هردو كشتی از جی پی اس استفاده می‌كرده اند گفت: قطعا اطلاعات این مسئله در جعبه سیاه این كشتی موجود است و ان شاء الله بزودی استخراج و به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی با رد این شایعه كه كشتی ایرانی برای فرار از ردیابی شدن جی پی اس خود را خاموش كرده، گفت: كشتی‌ها مجهز به سیستمی به نام آی‌ ای اس یا سیستم شناسایی خودكار هستند، كه وقتی روشن باشند یك سری داده‌ها را به ایستگاه‌های ساحلی ارسال می‌كنند و ایستگاه‌های ساحلی می‌توانند اطلاعاتی همچون مبداء، مقصد، نوع محموله، میزان بار و مالكیت كشتی و ... را شناسایی كنند.
نفت كش سانچی در زمان سانحه حدود 320 كیلومتر از اولین ایستگاه ساحلی فاصله داشته و در این شرایط سیستم شناسایی خودكار عمل نمی‌كند

راستاد در پاسخ به این موضوع كه چرا ایستگاه‌های ساحلی نفت كش سانچی را شناسایی نكرده اند؟ گفت: بُرد سیستم شناسایی خودكار، چون بر روی وی اچ اس قرار دارد كم است و حدود 50 كیلومتر بیشتر نیست، این درحالیست كه نفتكش سانچی در زمان سانحه 158 مایل دریایی یعنی حدود 320 كیلومتر از اولین ایستگاه ساحلی فاصله داشته و در این شرایط سیستم شناسایی خودكار عمل نمی‌كند.

راستاد ابراز امیدواری كرد: با استخراج اطلاعات جعبه سیاه نفتكش سانچی به همه این سوالات پاسخ داده شود.

قصور چینی ها را در نجات سرنشینان سانجی مشاهده نكردیم
رئیس كمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتكش سانچی گفت: از همان ابتدای سانحه سانچی از شركت سلویج كه از شركت های بین المللی امدادرسانی است خرید خدمت كردیم و حتی دو روز بعد هم كارشناسان هلندی با قراردادی كه منعقد كردیم آمدند و شروع به كار كردند.

علی ربیعی در پاسخ به این پرسش كه سركنسول ایران در شانگهای روز اول حادثه در ارتباط تلویزیونی با شبكه خبر اعلام كرده كه محیط زیست برای چینی ها مهمتر از جان خدمه سانچی است با این وجود چرا به چینی ها اعتماد كردید و از دیگر كشورها كمك نخواستید؟ افزود: از روز اول از ژاپن، كره جنوبی، سنگاپور و سازمان های بین المللی دریانوردی درخواست كمك كردیم از آنجا كه سانحه در آبهای چین اتفاق افتاد لذا دولت چین باید به عنوان مسئول اصلی كه مسئولیت بین المللی دارد به موضوع می پرداخت.

وی با بیان اینكه درمورد صحبت های دیگران اظهار نظری ندارم اضافه كرد: درروزهایی كه آنجا بودیم به طور طبیعی مباحثی صورت می گرفت و دلمان می خواست با سرعت و شدت بیشتری كار دنبال شود مباحثی از جمله اینكه جان آدم ها برای چینی ها كمتر از محیط زیست اهمیت دارد مطرح می شد اما از مقامات رسمی چین چیزی در این باره نشنیدم ضمن اینكه با پیگیری های كه انجام دادیم شواهدی اصلی كه جان آدم ها برای چینی ها مهم نباشد مشاهده نكردیم.

همچنین محمود فرازنده مدیركل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه دراین نشست گفت: ساعت های اول حادثه ساعت هیجان انگیز و احساسی بود و برخی ها می گفتند چرا ساعت 8 شب كه اتفاق افتاد عملیات امداد و نجات شروع نشد یا اینكه می گفتند سركنسول ایران موضوعاتی این گونه بیان كرده كه ما چنین بیانیه از سركنسول ندیدیم.

وی افزود: اینكه چرا فردا امداد رسانی آغاز شد باید گفت: محل سانحه از ساحل شانگهای بیش از 300 كیلومتر فاصله داشت و سرعت كشتی های امدادرسان هم حداكثر 15 گره دریایی است كه از زمان شروع عملیات 10 تا 15 ساعت طول می كشد تا كشتی ها امدادرسان به محل حادثه برسند.
اینكه گفته شده به علت بحث های زیست محیطی و لكه های نفتی، كمك رسانی چینی ها انجام نشد اصلا صحت ندارد

فرازنده گفت: اینكه گفته شده به علت بحث های زیست محیطی و لكه های نفتی، كمك رسانی چینی ها انجام نشد اصلا صحت ندارد و این بحث هایی كه تحث تاثیر جو روانی در مقطع خاص زمانی عنوان شد مورد تایید ما نیست.

وی افزود: با درخواست كمك ما و فاصله زمانی كم، كشتی آتشخوار ژاپنی در محل حضور یافت ضمن اینكه كشتی های آب پاش و فوم كره جنوبی هم در محل حضور یافتند اما ظرفیت انفجار به مراتب بالاتر از آن چیزی بود كه انتظار می رفت ضمن اینكه لكه نفتی نیز 12 تا 15 مایل اطراف سانچی را دربر گرفته بود حتی نظر كارشناسان بر این بود كه امكان ادامه حیات سرنشینان كشتی در آن مقطع وجود نداشته است.

حادثه سانچی در 60 سال اخیر بی سابقه است
رئیس كمیته ویژه بررسی حادثه كشتی سانچی گفت: حادثه برای این نفت كش در تاریخ 60 ساله دریانوردی جهان بی سابقه بوده است و ما تلاش داریم این حادثه را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

ربیعی در تشریح اقدامات صورت گرفته، در چارچوب امداد رسانی به خدمه نفتكش سانچی افزود: حادثه در ساعت 15:30 به وقت تهران به وقوع پیوست و ما ساعت 19 از این حادثه مطلع شدیم و در همان ساعت هیئتی را به سفارت چین ارسال كردیم و هما ن روز ستادی در شركت ملی نفتكش ساعت 19:30 تشكیل شد و از كشورهای همجوار محل وقوع حادثه و سازمان های جهانی درخواست كمك شد.

ربیعی تصریح كرد: روز یكشنبه با حضور نماینده های وزارت خانه راه ، نفت و امور خارجه كمیته ویژه تشكیل شد و تقریبا در روز یكشنبه در جلسه هیئت دولت موضوع با حضور وزرای ذیربط مورد بررسی قرار گرفت .

رییس كمیته ویژه حادثه سانچی گفت: روز دوشنبه این كمیته ویژه تشكیل شد و حادثه از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفت و البته كارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی و شركت ملی نفتكش همان روز یكشنبه به چین اعزام شدند و در ستاد فرماندهی بحران تشكیل شده در منطقه ، در بندر شانگهای، حضور یافتند .

ربیعی افزود: رییس جمهور روز سه شنبه جلسه ویژه تشكیل داد كه علاوه بر پیگیری بیشتر حادثه ، شرایط برای حركت مستمر در جهت سازماندهی همه اقدامات انجام شود و در همین چارچوب روز چهارشنبه من به عنوان نماینده ویژه و رییس ستاد پیگیری تعیین شدم.

وزیر كار ادامه داد: قرار بود آقای ظریف برای بررسی مسئله برجام به چین سفر كند، اما به دلیل آماده نبودن وزیر امور خارجه چین این سفر انجام نشد، قرار بود در این سفر آقای ظریف مسئله سانچی را از نزدیك پیگیری كند، در همین زمان ما سفرای چین و ژاپن را خواستیم تا موضوع كمك رسانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، البته دو گروه كارشناس به چین و ژاپن نیز اعزام شدند.

ربیعی همچنین افزود: با ادامه آتش سوزی در سانچی برای پیگیری بهتر و مستمر، كمیته ویژه با حضور نماینده ویژه رییس جمهور در چین تشكیل شد و من با حضور در چین بدون در نظر گرفتن پروتكل های متداول بصورت مستقیم پیگیری های لازم را انجام دادم.

رییس كمیته ویژه بررسی حادثه كشتی سانچی با ابراز تسلیت به مردم ایران ، خانواده جانباختگان و خانواده بزرگ دریانوردی تاكید كرد: این فاجعه ابعاد مختلفی دارد كه بُعد انسانی آن به دلیل غربت و ناگهانی بودن فاجعه و شكل شهادت این افراد بر فاجعه آمیز بودن آن افزوده است.

دسترسی سریع