اشكالاتی به عملكرد بودجه 96 وجود دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده ارومیه گفت: اشكالاتی به عملكرد بودجه 96 وجود دارد.

1396/11/03
|
14:52
|

قاضی پور با اشاره به اینكه بودجه شفاف، واقعی و مبتنی بر حقایق نیست اظهار داشت: از گزارش امروز شما نیز همین برداشت می‌شود و بهتر است از هزینه‌های جاری، مسافرت‌ها و مأموریت هایتان كم كنید و به كشاورزان و سایر بخش‌های اقتصادی پرداخت كنید.
رئیس مجلس در واكنش به این اخطار با وارد ندانستن آن گفت: این اخطار وارد نیست، اما به عملكرد بودجه 96 اشكالاتی وارد است و باید آن را در بررسی لایحه بودجه 97 مدنظر قرار دهید و اصلاح كنید.

جلالی: شفافیت حسابرسی و نظارت بیرونی پیش نیاز اصلی بررسی عملكرد بودجه
رئیس مركز پژوهش‌های مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارش عملكرد 8 ماهه بودجه سال 96 با اشاره به اینكه شفافیت حسابرسی و نظارت بیرونی دو پیش نیاز اصلی برای مواجهه با عملكرد بودجه است، گفت: علیرغم ورود به حسابرسی‌های مالی و تطابقی هنوز در حوزه حسابرسی اجتماعی گامی برنداشته‌ایم.
كاظم جلالی گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار كردند كه ارقام پیش‌بینی شده مناسب بوده است، اما طبق صحبت‌های رئیس دیوان محاسبات كل كشور هم اكنون 9 هزار میلیارد تومان در طرح تحول سلامت و 9 هزار میلیارد تومان در هدفمندی یارانه‌ها كسری داریم.

شفافیت حسابرسی و نظارت بیرونی پیش نیاز اصلی بررسی عملكرد بودجه
رئیس مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه برخی از اعداد و ارقام پیش‌بینی شده، آن طوری نیست كه مردم اثرات آن را در زندگی خود حس كنند، اظهار كرد: شفافیت حسابرسی و نظارت بیرونی دو پیش نیاز اصلی برای مواجهه با عملكرد بودجه است.
وی با اشاره به اینكه حسابرسی مالی و تناسب اعداد و ارقام بودجه دارای اهمیت زیادی است، افزود: برخی ضوابط نیز برای بودجه نوشته شده كه تشخیص اجرایی شدن یا نشدن آن در حوزه حسابرسی تطابق است و این امر نیز یكی از مولفه‌های مهم محسوب می‌شود.
جلالی با اشاره به حسابرسی عملكردی نیز ادامه داد: در این حسابرسی مشخص می‌شود آیا بودجه تصویب شده به هدف‌های در نظر گرفته شده دست یافته یا خیر.
رئیس مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال در كشور هندوستان در بخش كشاورزی، حسابرسی اجتماعی صورت می‌گیرد به عبارتی كشاورزان تأیید می‌كنند كه بودجه پیش‌بینی شده به اهداف مورد نظر رسیده یا خیر.

4 مولفه در گزارش عملكرد بودجه باید مد نظر قرار گیرد
وی با اشاره به اینكه 4 مولفه در گزارش عملكرد بودجه باید مد نظر قرار گیرد، ادامه داد: عملكرد بودجه در اقتصاد كلان مانند بررسی تورم، ضریب جینی، میزان كیفیت سیاست‌های اجرایی مانند تحقق مالیات‌ها، ارتباط بودجه با شاخص‌های پایداری و ریسك مالی و ارتباط بودجه اجرا شده با چشم‌انداز میان مدت یا همان برنامه 5 ساله از جمله مولفه‌های مهم در گزارش عملكرد بودجه محسوب می‌شود.

در حوزه حسابرسی اجتماعی هنوز گامی برنداشته‌ایم
جلالی با اشاره به اینكه مجلس تلاش زیادی در حسابرسی مالی انجام داده و دیوان محاسبات كشور نیز در بحث حسابرسی تطابق وارد شده است، گفت: در حوزه حسابرسی اجتماعی هنوز گامی برنداشته‌ایم؛ آنچه مهم است اینكه پول دریافت شده برای مالیات و ... به چه اهدافی رسیده و چه باری را از دوش مردم برداشته است.
رئیس مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه طراحی گزارش‌های عملكردی بودجه ضروری است لذا كمیسیون‌های تخصصی مجلس باید به كمك مركز پژوهش‌ها تك تك وزارتخانه‌ها را بررسی كنند تا مشخص شود عملكردشان در زندگی مردم به چه میزان تأثیر گذاشته است، اظهار كرد: به عنوان مثال افغانستان از سال 1389 بودجه كشورش را به طور دقیق بررسی كرده و اخیراً 6 وزیر را به همین خاطر استیضاح كرده است كه این موضوع بیانگر حساسیت كشور‌ها نسبت به بودجه و عملكرد دولت‌ها در این راستا است.
وی افزود: در سال 96 در ازای منابع در اختیار دولت همانند سال‌های قبل میلیون‌ها نفر از خدمات مختلف بهره‌مند، امنیت مرز‌ها برقرار شده و تسهیلات عمومی مانند آب، برق، گاز و ... ارائه شده است البته در مورد كیفیت و كمیت مباحث ارائه شده نكات قابل مطرحی وجود دارد.
رئیس مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: باید مشخص شود به ازای بودجه اختصاص یافته به آموزش و پرورش یا وزارت بهداشت و درمان كمیت و كیفیت خدمات ارائه شده چه میزان با استاندارد‌ها و نیاز‌های مردم تطابق داشته است.
جلالی تصریح كرد: پرسشی كه مطرح می‌شود و بسیار مهم است این است كه بین مصوبات مجلس شورای اسلامی و عملكرد بودجه چقدر فاصله است و در این راستا شما ملاحظه كنید كه در سال 96، دولت لایحه داده و منابع و مصارف عمومی 320 هزار میلیارد تومان پیشنهاد كرده است و ما در مجلس چكار كردیم؟ دوستان توجه داشته باشند برای بودجه نویسی سال 97 ما در بودجه 8 درصد این رقم را افزایش دادیم، بدین معنا كه این رقم به 347 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: عملكرد 9 ماهه نشان می‌دهد كه 196 هزار میلیارد تومان تحقق شده است، و پیش بینی می‌شود تا آخر سال نزدیك به 300 هزار میلیارد تومان محقق شود، بنابراین در این راستا چه اتفاقی می‌افتد؟ ما كه خوشمان می‌آید برای شهرهایمان بودجه عمرانی عددی را بنویسند و بعد نمی‌توانیم به این عدد برسیم، می‌دانید چه اتفاقی می‌افتد؟ كل مدیریت بودجه را در اختیار دولت می‌گذاریم و ما باید از خودمان بپرسیم، تا كنون 29 هزار میلیارد تومان تاكنون در حوزه عمرانی محقق شده است و در این راستا آقای نوبخت گفت كه 37 هزار میلیارد تومان درصدد تحقق است.
رئیس مركز پژوهش‌های مجلس با بیان اینكه چرا ما اعداد را در مجلس غیرواقعی بنویسیم كه فردا خودمان دنبال آن برویم و سپس قانون اجرا نشود تصریح كرد: ما چند تراز داریم؛ نخست تراز عملیاتی است كه مابه التفاوت درآمد‌های غیرنفتی و عمدتاً مالیاتی از هزینه‌های جاری كشور است و تراز تملك دارایی سرمایه‌ای داریم كه مابه التفاوت حاصل از فروش نفت و اعتباراتی است كه صرف طرح‌های عمرانی می‌شود و تراز تملك دارایی‌های مالی كه ما به التفاوت منابع حاصل انواع استقراض و بازپرداخت استقراض در آن انجام می‌شود.
وی ادامه داد: دقت كنید كه تراز عملیاتی طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی در قانون 96 حدود 80 هزار میلیارد تومان است، بدین معنی كه هزینه‌های جاری كشور حدود 80 هزار میلیارد تومان بیش از درآمد‌های غیرنفتی است و در این راستا پیش بینی می‌شود این كسری در عمل در حدود همین 80 هزار میلیارد تومان باقی بماند و در بحث تملك دارایی‌های سرمایه‌ای 119 هزار میلیارد تومان درآمد كسب كرده است و از محل آن 71 هزار میلیارد تومان صرف طرح‌های عمرانی می‌شود. در عمل در 9 ماهه اول حدود 64 هزار میلیارد تومان از این درآمد‌ها یعنی حدود 54 درصد محقق شده است.

فقط 10 درصد از فروش كالا‌های سرمایه‌ای به سرمایه گذاری وارد می‌شود
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینكه از آنجا كه مصارف ما به تفكیك منابع تقسیم بندی نشده نمی‌توان دقیقا گفت كه منابع حاصل از نفت به چه میزانی در طرح‌های عمرانی هزینه می‌شود، اذعان داشت:، اما این را می‌توانیم بگوییم كه براساس گزارش عملكرد بودجه، میزان اعتبارات عمرانی اعلام شد حدود 29 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است. در حدود 23 هزار میلیارد تومان این رقم از طریق اوراق تامین شده است. ما می‌توانیم اینگونه برداشت و استنباط كنیم كه فقط 6 هزار میلیارد تومان آن یعنی حدود 10 درصد از درآمد‌های نفتی صرف سرمایه گذاری عمرانی شده است، این دردناك است. یعنی ما كالا‌های سرمایه‌ای مانند نفت را می‌فروشیم، ولی فقط 10 درصد آن در بحث سرمایه گذاری وارد می‌شود و بقیه در هزینه‌های جاری می‌رود.
جلالی درخصوص هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: در 9 ماهه اول 11 هزار و 700 میلیارد تومان از ناحیه اصلاح قیمت‌ها دراختیار سازمان هدفمندی قرار گرفته است و 12 هزار و 500 میلیارد تومان از سایر منابع تامین شده است، كه این خود یك بار اضافی برای كشور است.
مطهری: فلسفه برگزاری این جلسه كسب راهنمایی در بودجه سال 97 است
علی مطهری در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی كه ریاست بخشی از آن را برعهده داشت، طی سخنانی درخصوص جمع بندی جلسه امروز گفت: فلسفه این جلسه راهنمایی ما برای بودجه 1397 بود.
نایب رئیس مجلس افزود: جمع بندی جلسه امروز بر این بود كه مواردی را كه بنده و آقای لاریجانی تهیه كرده ایم در لایحه بودجه سال 97 رعایت شود.
مطهری ادامه داد: اولین نكته رعایت چارچوب قانون برنامه ششم در مورد سقف اوراق مالی است كه در این خصوص هر چه برای سال 97 كمتر استفاده شود، بهتر خواهد بود.
وی گفت: نكته دوم توجه جدی تر به بهره وری است تا موجب افزایش درآمد دولت شود.
نایب رئیس دوم مجلس ادامه داد: نكته سوم در نظر گرفتن منابع روشن برای یارانه است البته به گونه ای كه بخش های سلامت، تولید و حمل و نقل آسیب نبیند.
وی افزود: نكته چهارم اینكه فروش شركت های زیرمجموعه بانك ها باید مطابق با قانون انجام شود كه گویا در سال گذشته این موارد اصلاح نشده است و باید وزارت اقتصاد را مكلف كرد كه در سال 97 این موضوع را محقق كند.
مطهری گفت: نكته پنجم این است كه مشكل اشتغال با سرمایه گذاری در تولید و صادرات حل می شود كه در این زمینه مشكل اصلی نرخ سود بانك هاست زیرا آنها را نمی توان اجبار كرد كه سود خود را پایین بیاورند اما راه حل این است كه باید یارانه ای برای تولید و صادرات در نظر گرفته شود و مابه التفاوت نرخ سود را به بانك بدهیم.
وی ادامه داد: نكته ششم در نظر گرفتن بودجه روشن برای طرح تحول سلامت و نكته هفتم نیز این است كه قانون برنامه می گوید باید در پایان سال دوم برنامه، سهم دولت به میزان 5 درصد كاهش یافته باشد، این موضوع باید در بودجه 97 نیز روشن باشد.
مطهری افزود: نكته هشتم این است كه بودجه لازم برای سازمان مدیریت بحران نیز در نظر گرفته شود و همچنین نهمین نكته این است كه دولت با توجه به اینكه چالش ها و ابرچالش ها را مشخص كرده است باید مشخص كند كه در سال آینده كدام یك اولویت بیشتری دارد و باید سریع تر آنها را حل كند.
وی گفت: همه می دانیم مشكلاتی وجود دارد اما مهم تشخیص و حل بموقع این اولویت هاست، اولویت هایی مانند صندوق بازنشستگی و آلودگی هوا.
مطهری افزود: دهمین نكته توجه به فرهنگ است و اینكه مجلس به دلیل مشكلات اقتصادی نباید از فرهنگ غافل شود زیرا انقلاب ما نیز فرهنگی است و باید به این بخش توجهی ویژه شود.

پورابراهیمی: تشریح زیر و بم وضعیت اتكای بودجه به انتشار ابزارهای مالی
رییس كمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اقدامی كه اخیرا دولت در بحث واگذاری سود سهام عدالت انجام داد ،منجر به تعیین عدد بسیار ناچیزی برای سود سهام عدالت شده است.
محمدرضا پورابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز در جریان گزارش كمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه بودجه 97 و با اشاره به وضعیت اتكای بودجه به انتشار ابزارهای مالی گفت: یكی از چالش‌های اخیر كه در كشور مطرح است موضوع اصلی و اساسی مرتبط با اتكای بودجه عمومی كشور به میزان استقراضی است كه متأسفانه طی سال‌های اخیر باب شده است در صورتی كه می‌دانیم هرگونه انتشار اوراق بهادار یا ابزار مالی در ساختار بودجه یك استقراض كاملاً مشهود و مشخص در اقتصاد كشور است.
نماینده مردم كرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: نگرانی‌هایی را كه ما در قانون بودجه داشتیم در بند "ل" تبصره 5 قانون بودجه سال گذشته آوردیم كه هم سقف را تعیین كردیم و برای عدم افزایش مجاز انتشار ابزارهای مالی همچنین هیأتی را كه بتواند در این راستا نظارت كند محقق كردیم.
وی ادامه داد: آقای لاریجانی در گزارش دولت وضعیت سال 96 مطرح شده است و فقط سرفصل اوراق مالی را از عددی كه 34 هزار و 500 مصوب ما در مجلس بوده است كه تا كنون عملكرد 10 ماهه آن 29.6 هزار میلیارد تومان محسوب می‌شود و میزان پیشنهادی دولت برای برآورد دو ماهه پایان سال حدود 9.9 درصد است كه مجموع آن بر اساس گزارش دولت 39 هزار و 500 میلیارد تومان می‌شود كه این عدد از 34 هزار و 500میلیارد تومان، 5 هزار میلیارد تومان اضافه است.
پورابراهیمی گفت: ما مجموع كل انتشار را در بودجه 96 حداكثر 34 هزار و 500 میلیارد تومان در بودجه دیده‌ایم و 5 هزار میلیارد تومان در پیشنهاد خود دولت با توجه به اینكه كماكان ما اعتبار دیدیم با همین روندی كه جلو می‌رویم در ماه‌های پایانی این عدد به مراتب بالاتر از این شود.
وی با اشاره به ادامه این مسیر افزود: زمانی می‌گفتیم اتكای بودجه عمومی به نفت؛ الان باید بگوییم اتكای بودجه عمومی به ابزارهای مالی و استقراض یعنی رویكردی كه متأسفانه اگر در مسیر هدایت و حمایت نشود در بودجه سال 97 ما حتماً نیازمند این هستیم كه موضوع بند (ل) تبصره (5) را تكرار كنیم. البته شما هیأت را آورده‌اید اما سقف مجاز فراموش شده است و اگر ما در سال 97 سقف مجاز را برای انتشار ابزارهای مالی مد نظر قرار ندهیم قابل كنترل و نظارت مجلس نخواهد بود.
نماینده مردم كرمان افزود: در تلفیق بودجه متأسفانه این نكته دیده نشده است كه ان‌شاء الله در صحن علنی مجلس باید این موضوع لحاظ شود و نكته بعدی كه بنده می‌خواهم مطرح كنم این است كه پیش‌بینی‌های دولت در زمینه مالیات‌هاست اگرچه آقای عادل آذر گزارشات خوبی را از دیوان محاسبات مطرح كرد و ناظر بر این بود كه ما فرآیند در نظام جامع و مالیاتی و صندوق مكانیزه فروش را عملیاتی نكردیم .
وی اضافه كرد: میزان وصول مالیات‌های سال 96 ما از ارزش افزوده از مالیات‌های عملكردمان پیشی گرفته است و از ابتدا هم هدف‌گذاری بر این بود كه ما بتوانیم به تدریج این میزان كاهش مالیات را در عملكرد داشته باشیم و لذا ان‌شاء الله برنامه ریزی كنیم كه عملكرد را در سال آینده كاهش بدهیم و هدف‌گذاری حمایت از تولید و افزایش مالیات بر مصرف كه همان مالیات ارزش افزوده است در دستور كار است.

پیش‌بینی افزایش میزان درآمدهای مالیاتی سال 97 با اجرای طرح نظام جامع مالیاتی
وی ادامه داد: خوشبختانه لایحه‌ صندوق مكانیزه فروش هم اكنون در صحن علنی است و ظرف هفته‌های آینده پس از بودجه به دستور كار می آید و مالیات بر ارزش افزوده حداكثر تا یك ماه دیگر در كمیسیون تمام می‌شود و ما ان‌شاء الله ابتدای سال 97 هر دو موضوع را با همتی كه همكارانمان در صحن خواهند داشت نهایی خواهیم كرد و پیش‌بینی ما افزایش میزان درآمدهای مالیاتی سال 97 با اجرای طرح نظام جامع مالیاتی و همچنین موضوعاتی كه در این بخش است خواهد بود .
پورابراهیمی افزود: اقداماتی كه در حوزه منابع كشور انجام می دهیم شاید ارتباط مشخصی به بودجه نداشته باشد اما یك تصمیم راهبردی است. ما در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بارها پیگیر آزادسازی سهام عدالت بودیم كه هم بتواند بخشی از آن منابعی را كه دولت واگذار می كند در بودجه عمومی كشور بیاورد و هم بتواند مالكیت سهام عدالت را به مردم منتقل كند و متأسفانه اقدامی كه اخیرا دولت انجام داد در بحث واگذاری سود سهام عدالت كه عدد بسیار ناچیز و بین 3 تا 5 هزار تومان است .
وی افزود : دولت پیشنهاد داده است در قالب پرداخت نقدی سود سهام عدالت كه مجموع این منابع را اگر ما محاسبه كنیم بین 3هزار و 600 تا 4 هزار میلیارد تومان منابع كشور را مانند موضوع هدفمندی خرد می‌كنیم.
نماینده كرمان با اشاره به نگارش نامه‌ای به اتفاق تاجگردون به رئیس جمهور اظهار داشت: امروز در شرایطی كه منابع كشور با سخت‌ترین شرایط به دست می‌آید 4 هزار میلیارد تومان منابع را خرد كردن یعنی از بین بردن منابع ملی و این به صلاح كشور نیست و ای كاش دولت این تصمیم را اتخاذ نمی‌كرد.

رئیس كمیسیون عمران: ضرورت ساخت 600 هزار واحد مسكن در هر سال
رئیس كمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینكه سالانه باید 600 هزار واحد مسكن در كشور تولید شود، گفت: در صورت ارائه نشدن راهكار در این حوزه با افزایش قیمت مسكن مواجه خواهیم شد.
محمدرضا رضایی در نشست علنی امروز در جریان ارائه گزارش كمیسیون عمران مجلس درخصوص اجرای قانون بودجه 96 گفت: اعتبارات مربوط به وزارت راه و شهرسازی 8 هزار و 826 میلیارد تومان بوده كه طی 8 ماه فقط 2 هزار و 400 میلیارد تومان تخصیص یافته كه رقمی بالغ بر 25 درصد اعتبارات پیش بینی شده است.
رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: 3 هزار و 650 میلیارد تومان در آذرماه سال جاری از طریق خزانه به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شد كه درصد اعتبارات تخصیص یافته به وزارتخانه مذكور به 74 درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به اینكه 70 درصد اعتبارات عمرانی كشور در قالب اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشاركت و... است، افزود: پرداخت حقوق كارگران و پیمانكاران از طریق اسناد خزانه مشكل زا است؛ اسناد خزانه اسلامی باید با قیمت كمتری در بازار به نقدینگی تبدیل شود و این موضوع قدرت مانور پیمانكاران را كم می كند.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش های حوزه عمرانی تصریح كرد: راه های روستایی یكی از چالش ها و البته مطالبات مردمی است كه اعتبارات مربوط به این حوزه به صورت جزئی تخصیص می یابد كه آن هم از طریق اسناد خزانه است و مشكل به وجود می آورد.
وی با اشاره به اینكه طبق قانون قرار شد 2هزار و 400 میلیون تومان از فروش گازوئیل و... به شبكه ریلی و حوزه راه ها تخصیص یابد، گفت: این رقم متاسفانه هنوز به وزارت راه و شهرسازی اعتباری تخصیص نیافته است.
رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: نگاه دولت در حوزه مسكن به صورت مقاوم سازی است كه این موضوع با تولید مسكن فرق دارد؛ سالانه باید 600 هزار واحد مسكن در كشور تولید شود، لذا در صورت عدم ارائه راهكار در این حوزه با افزایش قیمت مسكن مواجه خواهیم شد.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: 990 میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی از صندوق توسعه ملی در بودجه سال 96 پیش بینی شده بود كه از این رقم كم شده است و باید برای جبران آن اقدامی صورت بگیرد؛ در این بین 75 درصد قیر رایگان به پروژه های عمرانی صورت گرفته است كه این امر نیز باید تكمیل شود.

اكبریان: نبود اعتبار برای تأمین خوراك پتروشیمی باعث تعطیلی صنایع پتروشیمی شده است
رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت افزایش ظرفیت استفاده از پتروشیمی طبق قانون برنامه ششم گفت: برای بهره برداری بیشتر از صنایع پتروشیمی ریالی بودجه تخصیص داده نشده است.
عزیز اكبریان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش كمیسیون صنایع و معادن در خصوص اجرای قانون بودجه 96 افزود: درآمد یك كشور صنعتی در دنیا 15 درصد مالیات از صنایع است اما در ایران این میزان به 64.5 درصد می‌رسد.
نماینده مردم كرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینكه بر اساس قانون هدفمندی، درآمد از حوزه صنعت باید 14 هزار میلیارد تومان از 48 هزار میلیارد تومان باشد، تصریح كرد: در جداول این میزان هزار میلیارد تومان باید باشد كه 21 میلیارد و 850 میلیون تومان تعیین شده است.
وی در ادامه با اشاره به وضع سازمان زمین‌شناسی اظهار داشت: این سازمان مسئولیت نقشه‌برداری را برعهده دارد و 5 میلیارد تومان بودجه به آن تخصیص داده شده بود كه صرفاً 20 درصد آن تحقق یافته است و آنها ناگزیر از محل اجاره بالگردهای خود تأمین درآمد می‌كنند.
اكبریان در ادامه با اشاره به اهمیت شناسایی معادن برای آینده كشور، گفت: بودجه این حوزه 926 میلیارد تومان تعیین شده بود كه می بایست 100 درصد پرداخت می‌شد اما تنها 626 میلیارد تومان معادل 45 درصد آن پرداخت شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با اشاره به 961 شهرك صنعتی در كشور اضافه كرد: بودجه شهرك‌ها از 138 میلیارد تومان به 98 میلیارد تومان كاهش یافته كه 60 میلیارد تومان آن نیز اوراق خزانه است و بودجه تملك دارایی‌ آنها هم صفر شده است.
وی در ادامه با اشاره به وضع وزارت ارتباطات در حوزه زیرساخت ارتباطی، هوافضا، ماهواره و دولت الكترونیك اظهار داشت: 5100 میلیارد تومان بودجه برای آنها اختصاص داده شده بود كه 1100 میلیارد تومان آن پرداخت شده و برای شبكه ملی اطلاعات نیز تنها 17 درصد بودجه تخصیص یافته است.
اكبریان ادامه داد: 2 درصد بودجه تعیین شده برای توسعه مخابرات روستاها تخصیص یافت و بودجه صنایع دفاع نیز تنها 62 درصد پرداخت شده است.
رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به صنایع پتروشیمی خاطرنشان كرد: در قانون برنامه آمده است كه ظرفیت استفاده از این حوزه باید دو برابر اضافه شود، اما ریالی بودجه به آن تخصیص داده نشده، همچنین خوراك پتروشیمی تأمین نمی‌شود كه باعث تعطیلی كارخانه‌ها شده است.

مطهری در پاسخ به تذكر مصری: وزیر كشور باید پاسخگو باشد
نماینده مردم كرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با تذكری درباره وضع مردم زلزله زده كرمانشاه گفت: از مردم و مسئولان عزیز برای كمك رسانی در امر زلزله تشكر می كنیم اما خدمت به زلزله زدگان با تبعیض، در حال تلخ شدن است.
عبدالرضا مصری ادامه داد: حدود 2 ماه است كه 30 تا 40 درصد مردم زیر چادر هستند. در حالی كه ما در قانون تصویب كردیم دولت موظف است یكصد هزار كانكس بسازد.
وی با بیان اینكه درحال حاضر در این مناطق تبعیض وجود دارد گفت: به برخی ازجمله مستأجران كانكس نمی دهند، چادرها پاره شده است و پریشب 35 چادر را باد برد.
مصری ادامه داد: چرا برای ساخت كانكس به مردم سختی می دهیم؟ آیا شما می توانید یك هفته وسط بلوار در چادر زندگی كنید؟ خواهش می كنیم به خاطر خدا هم كه شده به این مردم كانكس بدهید.
وی افزود: همانگونه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند كرمانشاه سینه ستبر ایران اسلامی است، این مردم 8 سال مرزداری كردند، نباید بگذاریم به آنها سخت بگذرد.
در ادامه مطهری نایب رئیس دوم مجلس كه ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به این تذكر گفت: آقای مصری نكته مهمی را درباره مسأله تأمین كانكس مناطق زلزله زده مطرح كردند.
وی افزود: اینجا وزیر كشور به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران هم باید پاسخگو باشد و هم سریع تر اقدام كند.
مطهری خطاب به معاونت پارلمانی وزارت كشور گفت: آقای سامانی هم اینجا حضور دارند و باید به این مسأله توجه كنند زیرا برخی از مردم كانكس ندارند و حتی برخی دیگر با مشكل چادر رو به رو هستند.
وی گفت: آقای وزیر یا به این موضوع توجه كنند یا گزارشی به مجلس ارائه كنند.

چنارانی در تذكری شفاهی: تكلیف مدیران دوتابعیتی مشخص شود
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای رئیس جمهور چرا تكلیف مدیران دوتابعیتی عالی رتبه دستگاه های قضایی و امنیتی را مشخص نمی كنید؟
هاجر چنارانی در تذكری شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: پرونده مدیران دوتابعیتی عالی رتبه دستگاه های قضایی و امنیتی باید هر چه سریع تر رسیدگی شود .
وی ادامه داد: ما خواهان استعفای هر چه سریع تر این مدیران هستیم و مجلس نیز باید خلأهای قانونی مربوط به این بخش را هر چه سریع تر بررسی كند.

رئیس كمیسیون ویژه تولید ملی:تحقق 25 درصد از واگذاری‌ های مربوط به اصل 44
رئیس كمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های كلی اصل 44 قانون اساسی گفت: واگذاری‌های مربوط به اصل 44 كه طبق پیش‌بینی‌ها یك هزار و 100 میلیارد تومان بود در 8 ماهه نخست امسال 25 درصد تحقق یافته است.
حمیدرضا فولادگر در نشست علنی امروز با ارائه گزارش كمیسیون ویژه تولید ملی در خصوص اجرای قانون بودجه 96 گفت: ردیف مربوط به فروش اموال مازاد دولت كه غیر از مسیر اصل 44 محقق می‌شد تاكنون عملكردی نداشته است.
نماینده مردم اصفهان تصریح كرد: بدهی‌های دولتی مربوط به سازمان‌های توسعه‌ای 160میلیارد تومان عملكرد داشته كه نسبت به پیش‌بینی 350 میلیارد تومانی 40 درصد پیشرفت داشته است.
وی افزود: واگذاری اموال مربوط به وزارت ارتباطات و كار در خصوص پست بانك، عملكردی نداشته است.
این نماینده افزود: واگذاری‌های مربوط به اصل 44 كه طبق پیش‌بینی‌ها یك هزار و 100 میلیارد تومان بود در 8 ماهه نخست 25 درصد تحقق یافته است.
رئیس كمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های كلی اصل 44 قانون اساسی تصریح كرد: بدهی‌های دولت به بخش خصوصی از محل تهاتر آمار عملكردی نداشته است كه بتوان بیان كرد.
فولادگر در خصوص یارانه‌های تولید از محل تبصره 4 نیز گفت: طبق قانون 30 درصد از محل منابع هدفمندی باید به تولید اختصاص می‌یافت اما هیچ پرداختی صورت نگرفته است كه این نگرانی در بودجه 97 نیز وجود دارد.
نماینده مردم اصفهان خاطر نشان كرد: دولت 27 هزار میلیارد تومان مربوط به سهام عدالت را قطعی كرده لذا مجلس باید در قانون برای مابقی ارقام این حوزه پیش‌بینی لازم را انجام دهد.

نقوی حسینی: نظامیان نباید دغدغه معیشتی داشته باشند/ تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز به سایت دارد
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه بودجه دفاعی یكی از پنج ستون بودجه‌های كلان هر كشوری است، گفت: لازم است بودجه دفاعی متناسب با تهدیدات علیه كشور در نظر گرفته شود.
سیدحسین نقوی حسینی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص لایحه بودجه 97 افزود: كمیسیون چیزی جز تقویت بنیه دفاعی نخواسته و سازمان بودجه باید در این خصوص به تكالیف خود عمل كند.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینكه طبق برنامه ششم توسعه باید 5 درصد اعتبارات عمومی به حوزه دفاعی اختصاص یابد كه تكلیف قانونی دولت است، اظهار داشت: پیشنهادهای كمیسیون در قالب این موضوع در بودجه97 ارائه شد اما در لایحه یك و نیم درصد از اعتبارات عمومی برای آن در نظر گرفته شده است كه كمیسیون تلفیق نیز آن را به صندوق توسعه ملی متصل كرد كه كار را سخت می‌كند.
وی در ادامه با اشاره به وضع حقوق و مزایای كاركنان لشكری كشور گفت: نظامیان مأموریت‌های سخت در مرزها یا سایر نقاط دارند و كار مشكل است و هیچ نیروی لشكری نباید دغدغه معیشتی داشته باشد ضمن اینكه طبق قانون باید 10 درصد بیش از كاركنان دولت در بودجه برای آنها اعتبار اختصاص داده شود.
نقوی حسینی در ادامه با بیان اینكه در دنیا متناسب با تهدید برای هر كشوری بودجه دفاعی در نظر گرفته می‌شود، عنوان كرد: بودجه دفاعی یكی از پنج ستون بودجه‌های كلان هر كشور است كه باید در حوزه سخت‌افزار و نرم افزار دیده شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه تقویت بنیه دیپلماسی را نیز مهم دانست و افزود: وزارت خارجه و مأموران خارج از كشور باید از نظر مالی تأمین باشند و عمران سفارتخانه‌ها نیاز به پشتیبانی مالی دارد.
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به حوزه هسته‌ای خاطرنشان كرد: تكلیف قانونی برای مراكز هسته‌ای جهت تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تعیین شده است كه این تولید نیاز به سایت دارد و سایت نیاز به اعتبار دارد كه باید در بودجه در نظر گرفته شود.

مطهری در پاسخ به تذكر سلیمی: فرصت ارائه پیشنهادها درخصوص ردیف ها و جداول بودجه 97 تمدید شده است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذكر یكی از نمایندگان گفت: از آنجا كه ردیف ها و جداول دیرتر چاپ شده اند، فرصت برای ارائه پیشنهادها تمدید شده است.
علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (سه شنبه 3 بهمن) مجلس شورای اسلامی در تذكر شفاهی گفت: در خبرهای غیررسمی داشته ایم كه اداره كل آموزش و پرورش همدان بازدید دانش آموزان از گلزار شهدا و دیدار با جانبازان را ممنوع كرده، نگرانی ما از این است كه این موضوع اجرای خاموش سند 2030 باشد.
نماینده مردم محلات در مجلس بیان كرد: اتفاقاتی كه در جشنواره تئاتر و موسیقی فجر رخ داده است، چگونه توجیه می شود؟ قطعاً وزیر فرهنگ نیز از این مسأله راضی نیست. نمی توان هر بذله خوانی را به عنوان موسیقی فجر پذیرفت.
وی افزود: پیشنهادهای ردیف ها و جداول به دست نمایندگان نرسیده است؛ چگونه می توان پیشنهادهای خود را مطرح كرد؟
سلیمی با بیان اینكه در نفت تحویلی به پالایشگاه ها پولی رد و بدل نمی شود، ادامه داد: شركت ملی پخش، نفت را به پالایشگاه ها تحویل می دهد و بعد بنزین و گازوئیل تحویلی را به جایگاه ها می دهد كه این روال خلاف قانون اساسی است، زیرا 2 میلیون بشكه در بودجه نمی آید.
عضو كمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه سوال ما این است كه ما به التفاوت 63 هزار میلیاردی از محل هدفمندی یارانه ها به كجا می رود؟
وی گفت: درخصوص مابه التفاوت قیمت دلار نیز هنوز گزارشی به مجلس ارائه نشده است و من از طریق دیوان محاسبات متوجه شدم كه 5700 میلیارد تومان ما به التفاوت بوده كه به حساب های متفرقه واریز شده است.
علی مطهری نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذكر این نماینده گفت: از آنجا كه ردیف ها و جداول دیرتر چاپ شده اند، فرصت برای ارائه پیشنهادها تمدید شده است.

كواكبیان : تخلفات مسئولان در زمان تصدی رسیدگی شود/ مطهری: امكان رسیدگی به تخلفات مسئولان دولت‌های قبل نیز وجود دارد
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به تخلفات مسئولان در زمان مقتضی شد كه نایب رئیس مجلس پاسخ داد: به تخلفات دولت هایی كه كار آنها تمام می شود نیز می توان رسیدگی كرد.
مصطفی كواكبیان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 بهمن) مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل 55 قانون اساسی و بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس گفت: حدود 3 ساعت و نیم است كه از ساعت 8 مشغول شنیدن گزارش های بودجه هستیم و همه تعریف می كنند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از خودمان سوال كنیم چرا كه مردم از ما می پرسند آنقدر مملكت گل و بلبل است لذا یك جای كار گزارش ایراد دارد و از قبل باید به روسای كمیسیون ها گفته شود تا برای ارائه گزارش آمادگی داشته باشند و فی البداهه گزارش ندهند.
وی افزود: باید توجه كرد اگر قرار است گزارش ها را بشنویم باید ببینیم، یك مركز می گوید رشد بدون نفت 4 درصد است و یك مركز دیگر می گوید 6 درصد است لذا این تناقض میان دستگاه های مختلف سر یك مسأله بسیار مهم كه با رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در كشور ارتباط دارد، جای تعجب دارد.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان كرد: دیوان محاسبات زیر نظر مجلس فعالیت می كند لذا از رئیس دیوان پرسیدم تفریغ بودجه با تخلف برخی دستگاه های اجرایی صورت گرفته است كه ایشان گفت برای تخلفات كیفرخواست می گیریم لذا نباید به گونه ای شود كه مانند دولت احمدی نژاد بعد از اتمام دولت متوجه تخلفات شویم و تخلفات دستگاه ها و وزارتخانه ها باید در زمان مقتضی بررسی شود.

مطهری: تخلفات مسئولان دولت های قبل نیز قابل پیگیری است
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذكر و اخطار گفت: اكثر گزارش های كمیسیون ها دقیق بود و همراه با ارائه آمار و ارقام بود و فی البداهه كسی صحبت نكرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس همچنین افزود: درباره تخلفاتی كه دیوان محاسبات درباره مقامات كشور اعلام می كند، نقصی در آیین نامه دیوان بود كه می گفت صرفا تخلفات آن دسته از مسئولانی كه در حال حاضر در كار هستند باید رسیدگی و در صحن اعلام شود اما شامل حال كسانی كه در دولت های قبل بوده اند نمی شد كه این نقص برطرف شد و شامل تمام كسانی كه در گذشته نیز مسئولیت داشتند می شود و قابل پیگیری است.

حاجی دلیگانی: وزارت خارجه اجازه تعیین پیش شرط برای سفر ماكرون به ایران ندهد/ مطهری: جمهوری اسلامی هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی تأكید كرد كه مقامات كشورهای دیگر نباید در امور داخلی و منطقه ای كشورمان دخالت و درباره مسائل موشكی اظهار نظر كنند.
حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 بهمن) مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل 52 قانون اساسی گفت: در این اصل آمده گرفتن پول از مردم در قانون بودجه به صورت سالیانه است.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: قبوض گاز مردم بندی به نام آبونمان داشت كه عددی را از مردم دریافت می كردند كه دیوان عدالت آن را لغو كرد و در حال حاضر مجدد عنوان آبونمان را تغییر دادند و خدمات مستمر را قرار داده اند و مبالغی را از مردم خلاف قانون دریافت می كنند.
وی افزود: باید اعلام شود كه به صورت غیرقانونی پولی از مردم دریافت نشود.
حاجی دلیگانی در اخطار دیگری با استناد به اصل 152 قانون اساسی بیان داشت: وزیر خارجه فرانسه هنوز باور نكرده دوران استعمار پیر تمام شده و نامه ای به كشور ما نوشته و پیش شرط هایی برای سفر رئیس جمهور این كشور به ایران قرار داده است، در حالی كه مسائل منطقه ای و موشكی ما ارتباطی به فرانسه ندارد و وزارت خارجه نباید اجازه دهد وزیری در كشور دیگری در امور داخلی كشور ما دخالت كند.

مطهری: جمهوری اسلامی هیچ پیش شرطی برای سفر یك مقام خارجی به كشور را نمی پذیرد
علی مطهری نایب رئیس مجلس در پاسخ به اخطار اول حاجی دلیگانی گفت: كمیسیون بودجه باید این موضوع را پیگیری كند كه آیا از عنوان جدیدی به جای آبونمان در قبوض گاز استفاده شده است یا خیر.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان كرد: شاید فرانسه پیش شرط هایی بگذارد اما دولت جمهوری اسلامی هیچ پیش شرطی را برای سفر یك مقام خارجی قبول نمی كند كه این مسأله روشن است و وزارت خارجه نیز مطلبی را كه از قول وزیر خارجه فرانسه درباره مذاكره درخصوص مسائل موشكی طرح شده بود تكذیب كرد.

تذكر پورابراهیمی به وزیر تعاون درباره مطالبات كارگران شركت‌های زغال‌سنگ
رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تذكری شفاهی در صحن علنی مجلس گفت: چندین ماه است كه پرداخت های مربوط به كارگران پرتلاش مظلوم شركت های زغال سنگ با مشكل رو به رو شده است.
محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 3 بهمن) در تذكر شفاهی، افزود: تذكر اول بنده به وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در خصوص وضع پرداخت های مربوط به مطالبات شركت های زغال سنگی است كه این شركت‌های ویژه زیرمجموعه وزارت رفاه هستند و در این راستا مطالبه دارند.
نماینده مردم كرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: آقای وزیر، چندین ماه است كه پرداخت های مربوط به كارگران پرتلاش مظلوم شركت های زغال سنگ به ویژه شركت زغال سنگ كرمان با مشكل رو به رو شده است و متاسفانه پرداخت ها به دلایل مختلف توسط شركت خریدار كه ذوب آهن اصفهان است انجام نمی شود و مقرر بود كه شما این موضوعات را پیگیری كنید، زیرا شركت ذوب آهن و زغال سنگ متعلق به شماست و از همین رو این مجموعه بنگاه های اقتصادی از غرب تا شرق مربوط به وزارت دفاع شده است.
نماینده مردم كرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه كارگران مظلوم در اعماق زمین در سخت ترین شرایط زندگی می كنند تصریح كرد: شركت زغال سنگ نیز اعلام می كند كه مطالبه دارد و از همین رو پیمانكاران بخش خصوصی و كارگرانی كه مستقیما با شركت زغال سنگ كار می كنند با مشكل رو به رو هستند.

وضع نامشخص پرداخت های ماه های پایانی سال برای بازنشستگان فولاد
وی ادامه داد: تذكری بعدی نیز در باره وضع نامشخص پرداخت های ماه های پایانی سال برای بازنشستگان فولاد در سرتاسر كشور است كه حدود 85 تا 90 هزار نفر هستند كه سال هایی از عمر خودشان را با این شرایط سخت گذرانده اند، بنابراین از وزیر تعاون به عنوان متولی این بخش درخواست دارم برنامه ای مناسب در این حوزه تدارك ببنید.
رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: تذكر بعدی بنده خطاب به آقای رئیس جمهور است؛ آقای رییس جمهور، دیروز با آقای سیف و همكارنشان در كمیسیون اقتصادی جلسه داشتیم و از همین رو امروز مردم در حوزه مسائل مرتبط با موسسات غیرمجاز اذعان دارند و به دفاتر نمایندگان مراجعه می كنند و پیام می فرستند كه آن چیزی كه بانك مركزی می گوید تطابق ندارد زیرا دوستان بانك مركزی می گویند ما رفته ایم و 98 درصد را تعیین تكلیف كرده ایم بنابراین، این شرایط را به صلاح كشور نمی دانیم؛ بنابراین از رئیس بانك مركزی درخواست داریم، سامانه ای را تعریف كنند تا هر كسی را كه در كشور اعتراض دارد اطلاعاتش وارد سامانه شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز مجلس پس از ارائه گزارش نوبخت درباره عملكرد بودجه 96 با استناد به اصول 52 و 53 قانون اساسی افزود: بودجه دولت مطابق با واقعیت و شفاف نیست.
وی اظهار داشت: بودجه جاری دولت كه تورمی است، بودجه عمرانی نیز اوراقی است و با این كار نظام اقتصادی و بانكی بهم خورده است.

دسترسی سریع