نمایندگان خانه ملت، كار بررسی لایحه بودجه سال آینده كل كشور را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نمایندگان مردم از امروز در دو نوبت كاری چكش كاری های لازم را بر مهمترین سند مالی دخل و خرج یك ساله كشور انجام می دهند.
لایحه پیشنهادی یكهزار و 194 هزار میلیارد تومانی بودجه 97 كل كشور ، نوزدهم آذر از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد. لایحه ای كه دولت معتقد است عملكردی و توجه خاصی به ایجاد اشتغال شده است .
پس از آنكه گزارش كمیسیون تلفیق بودجه به صحن علنی مجلس ارائه شد، كلیات آن با ارائه دیدگاه های نمایندگان موافق و مخالف، نماینده دولت و رئیس كمیسیون تلفیق به بحث و بررسی و در نهایت به رأی گذاشته خواهد شد.
موافقان كلیات بودجه 97/ محمدی: لایحه بودجه بر مبنای عملكرد تنظیم شده است/ توجه به حل مشكل كمبود آب شرب و كشاورزی در لایحه
رئیس كمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با تأكید بر وجود انضباط مالی در تنظیم لایحه بودجه سال 97 كل كشور گفت: یكی از نكات برجسته لایحه، توسعه حمل و نقل عمومی با تكیه بر حمل و نقل ریلی است.
داوود محمدی در نشست علنی امروز (یكشنبه، 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی كلیات بودجه سال 97 در موافقت با آن افزود: نكات برجستهای در این لایحه مورد توجه قرار گرفته كه بخشی از آنها مربوط به اصلاحات ساختاری بودجه است.
نماینده مردم قزوین، آبیك و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: لایحه بودجه سال 97 بر مبنای عملكرد تنظیم شده این در حالی است كه در سالهای گذشته درصدی از بودجه به استانها تعلق میگرفت بدون آنكه قیمت تمام شده خدمات مشخص شود اما این تغییر در لایحه سال 97 سبب انضباط مالی، كاهش هزینهها و افزایش ضریب بهره وری میشود.
وی تأكید كرد: تحقیقاً یكی از مطالبات امروز جامعه اشتغال و افزایش آن است، به طور حتم بیشترین حجم از مراجعات مردم به دفاتر نمایندگان مربوط به بیكاری و اشتغالزایی است. جوانان به حداقلها نیز راضی هستند و ضرورت داشت دولت و مجلس به این موضوع در لایحه بودجه توجه كنند بنابراین در تبصرههای 14 دولت به این مهم نگاه معطوف داشته است.
* حل بخش وسیعی از مشكلات مربوط به پروژههای نیمه تمام در لایحه بودجه
محمدی با اشاره به اینكه یكی از نكات برجسته لایحه بودجه توجه به اشتغال در مناطق روستایی است، گفت: خوشبختانه در این لایحه پروژههای نیمه تمام عمرانی نیز تعیین تكلیف شده، از سالهای گذشته تاكنون 65 هزار پروژه نیمه تمام در كشور به وجود آمده است كه با همت دولت و مجلس تنها بخشی از این پروژهها به اتمام رسید بنابراین باید با به كارگیری بخش عمومی و خصوصی، به تقویت و تعیین تكلیف پروژههای نیمه تمام اقدام كرد كه دولت به این مهم نیز توجه اساسی در لایحه بودجه داشته است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینكه لایحه بودجه بر اساس اولویتهای برنامه ششم به ویژه در حوزه آبرسانی تنظیم شده است، افزود: امروزه مشكل كمبود آب شرب و كشاورزی مشكل برخی از استانهای كشور است و به طوری كه در 100 روستای استان قزوین با تانكر آبرسانی میشود اما خوشبختانه دولت به حل مشكلات آب و آبرسانی نیز در لایحه بودجه توجه كرده است.
* اولویت دولت توجه به ریزگردها و ساماندهی پسماندها
وی با اشاره به اینكه توجه به محیط زیست، مقابله با ریزگردها و ساماندهی پسماندها امروزه از مشكلات جدی كشور است، تصریح كرد: علاوه بر ریزگردها در حال حاضر بیابانزایی نیز یكی از مشكلات استان قزوین است و به طور حتم مخاطرات آن استانهای تهران و شهر كرج را نیز تهدید میكند اما خوشبختانه این موضوع نیز به طور ویژه در لایحه بودجه مطرح شده است.
محمدی با تأكید بر اینكه ساماندهی حمل و نقل عمومی با تكیه بر توسعه حمل و نقل ریلی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: این مهم نیز كه یكی از سیاستهای كلی نظام و برنامه ششم توسعه است نیز در لایحه بودجه مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است.
* توجه ویژه دولت به حل مشكلات بافت فرسوده در لایحه بودجه 97
نماینده مردم قزوین، آبیك و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه ایران در كانون حوادث مترقبه قرار داشته و در آماج زلزله و سیل است، افزود: بیتوجهی به بافت فرسوده در طی سالهای گذشته سبب افزایش خسارتها پس از وقوع بحران در استانهای كشور شده است اما دولت با جدیت حل مشكل بافتهای فرسوده را در لایحه مورد توجه قرار داده است ضمن اینكه تقویت بنیه دفاعی كشور نیز به دلیل اهمیت موضوع مورد توجه است.
رئیس كمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینكه توجه به گردشگری برای اشتغال ارزان نیز در لایحه بودجه مطرح شده است، تصریح كرد: ایران جزو 10 كشور برتر به لحاظ گردشگری است اما به دلیل بیتوجهیها در این حوزه در جذب گردشگر جزو 80 كشور اول دنیا نیز محسوب نمیشود. خوشبختانه دولت به این موضوع و توجه به قشرهای نیازمند و كم درآمد جامعه به ویژه افراد تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی نیز به طور گسترده در لایحه بودجه توجه داشته است.
موافقان كلیات بودجه 97/ فلاحت پیشه:كمیسیون تلفیق با هرگونه گرانی در سال آینده مخالفت كرد/ 2000 میلیارد تومان اعتبار برای كمك به افزایش حقوق بازنشستگان
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:كمیسیون تلفیق با هر گونه گرانی در سال آینده مخالفت كرد چراكه در زمان ركود اقتصادی نمی توان گرانی به جامعه تحمیل كرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، حشمتالله فلاحتپیشه در نشست علنی امروز (یكشنبه، 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی در موافقت با كلیات لایحه بودجه سال 97 گفت: موافقت بنده با كلیات لایحه است یعنی شخص بنده حتی چند مورد پیشنهاد حذف در لایحه بودجه را دارم اما باید توجه داشت اگر كلیات لایحه بودجه رأی نیاورد این لایحه به كمیسیون تلفیق بازگردانده می شود.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعتقاد دارم بحث ها در كمیسیون تلفیق بودجه در خصوص لایحه به كفایت رسیده و گزارشی كه تهیه شده گزارش نهایی محسوب می شود بنابراین نقدهایی كه به لایحه وارد است می توان در زمان بررسی لایحه در صحن علنی لحاظ كرد.
* كمیسیون تلفیق با گرانی در سال آینده مخالفت كرد
فلاحت پیشه افزود: كاری كه در كمیسیون تلفیق صورت گرفت براین اساس بود كه با هرگونه گرانی در آینده مخالفت شود چراكه در زمان ركود اقتصادی نمی توان گرانی به جامعه تحمیل كرد و این استدلال در كمیسیون تلفیق بالای 75 درصد رأی داشت كه می توان به مخالفت با افزایش 50 درصدی نرخ حامل های انرژی اشاره كرد.
وی ادامه داد: با اینكه منابع درآمدی دولت كاهش می یابد ولی تصمیم گرفته شد گرانی به جامعه تحمیل نشود بنابراین نباید در فضای ركود مالیات را افزایش داد.
فلاحت پیشه گفت: لایحه دولت در كمیسیون تلفیق بودجه اصلاح شد، دولت در ذیل یكی از تبصره های لایحه بودجه اجازه خواسته بود كه زمانی كه قیمت نفت ماهیانه افزایش پیدا می كند، افزایش درآمد برداشت كند و آن را هزینه كند، بنابراین قسمت مذكور از لایحه حذف شد.
* مجلس به دولت اجازه هزینه مابه التفاوت فروش ارز حاصل از فروش نفت خام را نداد
وی ادامه داد: حتی به دولت اجازه داده نشد كه 10 هزار میلیارد تومان تحت عنوان مابه التفاوت فروش ارز حاصل از فروش نفت خام را در اختیار بگیرد و مجلس در راستای وظیفه نظارتی خود اقداماتی انجام داد كه البته نیازمند متمم است.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در صندوق توسعه ملی دولت اجازه برداشت 5 میلیارد و 800 میلیون دلار خواسته بود كه مشكلات خودمان نیز محسوب می شود كه بخشی از آن مربوط به فعالیت های عمرانی، اضطراری و جاری بود كه در كمیسیون تلفیق با برداشت از صندوق برای هزینه های جاری مخالفت شد چرا كه اذن مقام معظم رهبری را می خواست و در نهایت با جدولی موافقت شد كه 4 میلیارد دلار آن مورد موافقت قرار گرفت.
فلاحت پیشه ادامه داد: با توجه به اینكه دولت با محدودیت منابع رو به روست دولت نیاز دارد از صندوق توسعه ملی برداشت كند هرچند مخالف برنامه ششم توسعه است، برای طرح های آبیاری تحت فشار، آبرسانی روستایی، تقویت بنیه دفاعی هزینه شود كه 65 درصد منابع مذكور، صرف تقویت بنیه دفاعی می شود.
وی افزود: براساس قوانین برنامه و سیاست های كلی و براساس نوع تهدیدات موظف هستیم كه بودجه را در اختیار بخش دفاعی كشور قرار دهیم، برای مقابله با ریزگردها و كمك به زلزله زدگان كه مقام معظم رهبری و رؤسای سه قوه نیز از مناطق زلزله زده بازدیدی داشتند منابعی در حدود 100 میلیون دلار اختصاص داده شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: حذف جدول 17 و حذف عناوین متفرق شده یا پنهان شده آن در بودجه یكی از كارهای دیگری بود كه صورت گرفت، برخی اشخاص حقیقی و حقوقی كمك هایی را دریافت می كردند كه در این خصوص اعتراضات به حقی در جامعه وجود داشت و كمیسیون تلفیق تا آنجا كه توانست حذف های لازم را انجام داد و برای بقیه موارد دوستان می توانند پیشنهاد حذف مطرح كنند.
* گزارش هرگونه كمك به اشخاص حقیقی و حقوقی باید به مجلس ارائه شود
وی گفت: گزارش هرگونه كمك به اشخاص حقیقی و حقوقی باید به مجلس ارائه شود و نظارت دیوان محاسبات نیز باید انجام شود كه در بند الحاقی تبصره 12 نظارت دیوان محاسبات بر اعتبارات پرداخت شده، نهادهای عمومی غیردولتی لحاظ شده است.
فلاحت پیشه ادامه داد: برای اولین بار معافیت مالیاتی به نحوی تعیین شد كه اشخاصی كه حقوق ماهیانه كمتر از 2 میلیون و 300 هزار تومان است از پرداخت معاف شوند كه كار اساسی بود.
* 2000 میلیارد تومان اعتبار برای كمك به افزایش حقوق بازنشستگان
وی افزود: 2000 میلیارد تومان اعتبار نیز برای كمك به افزایش حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد یعنی دو برابر آن چیزی كه دولت در نظر گرفته بود همچنین اجازه سپرده گذاری با سود اخذ شد البته اجازه ندارند كه از سود سپرده ها كار عملیاتی صورت بگیرد.
فلاحت پیشه در خصوص یارانه ها گفت: مقابله با فقر مطلق، دیدن سهم سلامت و ارائه یارانه به نیازمندان از دیگر مواردی بود كه مورد توجه قرار گرفت البته پیشنهادهای زیادی در خصوص یارانه ها مطرح شد كه برای مثال یك پیشنهاد در این خصوص بود كه یارانه هیچ شخصی حذف نشود كه البته این برخلاف عدالت است.
وی افزود: به دولت این اجازه داده شد به افراد نیازمند یارانه پرداخت كند اما دولت می تواند یارانه ثروتمندان را حدف كند، در موضوع اوراق و اسناد باید توجه داشت با كمبود منابع رو به رو هستیم و طرح های مختلفی در حوزه عمرانی تعریف شده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: باید برای انتشار اوراق، سقف گذاشته شود اما باید معذورات دولت نیز لحاظ شود.
فلاحت پیشه یادآور شد: این اجازه داده شد از 3000 میلیارد تومانی كه در اختیار مجلس است تمام نمایندگان مجلس براساس سرانه جمعیتی هر منطقه برای طرح های ملی دخالت در نوع هزینه داشته باشند كه كار اساسی بود كه صورت گرفت. بنابراین خواهش می كنم كه به كلیات لایحه رأی مثبت بدهید هرچند در بحث یارانه ها، بحث هایی مطرح است كه درآمد دولت دو برابر شده است كه باید در ضمن بررسی در صحن علنی مجلس این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.
مخالفان كلیات بودجه 97/ میرزایی: بودجه ریزی بر اساس عدالت اجتماعی صورت نگرفته است
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی بی توجهی به عدالت اجتماعی را از مهم ترین اشكالات وارد به نحوه بودجه ریزی دانست.
جلال میرزایی ضمن تشكر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور و كمیسیون تلفیق گفت: بودجه كل كشور به عنوان مهم ترین سند مالی دولت دارای كاركرد اساسی است و آن هم به عنوان برنامه یك ساله باید در راستای مدیریت مطلوب جهت گیری اقتصادی و مشكلات اقتصادی باشد. بدیهی است كه برای رسیدن به اهداف به تخصیص كارآمد و اثربخش در بخش منابع و اعتبارات نیازمندیم. در این مورد با برخی واقعیات مواجه هستیم، اعم از محدود بودن منابع درآمدی و از سوی دیگر وجود معضلات و بحران های جدی كشور، این دو در كنار هم قرار بگیرد ما را به این نتیجه می رساند كه در گام اول نیاز به انضباط مالی داریم.
* بودجه97 صرفه جویی را رعایت نكرده است/ تشریح راهكارهای كشورهای آسیای جنوب شرقی در رفع مشكلات اقتصادی
وی با اشاره به تجربه كشورهایی همچون اسپانیا، تركیه و یونان و برخی كشورهای آسیای جنوب شرقی كه در جهت رفع مشكلات اقتصادی خود در سال های اخیر موفق عمل كرده اند، یادآور شد: این كشورها برای تحقق این مهم دو اقدام اساسی را در موازات هم انجام دادند، از جمله صرفه جویی در هزینه ها و افزایش درآمدهایی كه تنها روی كاغذ كارآیی نداشته و نحوه و مكانیسم آن نامشخص باشد و در عمل نیز نتایج مثبتی به همراه داشته است و متاسفانه رویكردی كه مبتنی بر صرفه جویی در هزینه ها و افزایش درآمدها باشد نه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور و نه در كمیسیون تلفیق دیده نشده و مد نظر گرفته نشده است.
* اولویت ها در بودجه 97 رعایت نشده است
وی افزود: مسأله بعدی كه در بررسی بودجه مغفول مانده مسئله اولویت بندی بوده است و این در حالی است كه در برخی حوزه ها با مشكلات جدی مواجهیم، و امیدوارم بارش كنونی ما را از مسائل اساسی غافل نكند كما اینكه به بحران كم آبی توجه نكنیم. مراكز مطالعات داخلی و علمی و مشاهدات همه نشان می دهد كشور با خشكسالی مواجه است و در زمینه آب با بحران جدی مواجهیم و مراكز مهم بین المللی نیز بر این مهم صحه گذاشتند و این در حالی است كه به رغم اذعان همگان و تذكرات بسیاری كه در جلسات مختلف مجلس در این مورد داده ایم، اما در بودجه جهت گیری خاصی نسبت به تخصیص اعتبارات برای رفع این معضل صورت نگرفته است.
میرزایی تاكید كرد: بی توجهی به بحران خشكسالی در حالی صورت گرفته كه برای سازمان هایی بودجه تعیین شده كه كارآیی و خروجی آنها مشخص نیست. همچنین در كمیسیون تلفیق درمورد برقراری عدالت اجتماعی به گونه ای عمل شده است كه اقدامات دولت گذشته را یادآور می شود، كما اینكه در زمینه افزایش حقوق و مزایا به اسم عدالت به گونه ای برنامه ریزی شده كه نارضایی در جامعه و در بین قشرهای تاثیرگذار جامعه از جمله اعضای هیات علمی دانشگاه ها و قضات را به همراه داشته است.
وی اظهار كرد: ای كاش در این باره دست دولت همچون كشورهای اسكاندیناوی باز بود كه به رفاه اجتماعی توجه ویژه ای دارند، كما اینكه برای جوانان بیكار مستمری در نظر می گیرند، ای كاش ما نیز با صرفه جویی در هزینه های غیرضروری منبع مالی مناسبی برای افرادی كه دارای این مشكل هستند، ایجاد می كردیم.
* درآمدها، بودجه ریزی عملیاتی، اشتغال و تولید و صادرات در بودجه 97
میرزایی در مورد بودجه در 4 موضوع درآمدها، بودجه ریزی عملیاتی، اشتغال و تولید و صادرات افزود: متاسفانه در بودجه برای این موارد به طور جدی برنامه ریزی نشده و این در حالی است كه كشوری همچون تركیه در حمایت از صنعت مرغداری مابه التفاوتی را ایجاد كرده و توانسته بازارهای قطر و روسیه را بگیرد و این در حالی است كه ما برنامه جدی برای حمایت از تولیدكنندگان داخلی نداریم یا در مورد تولید نیز سیاست مشخصی نداریم و بیشتر از مصرف كنندگان حمایت می كنیم و با اینكه شدت آن كاهش یافته اما تداوم سیر آن همچنان مشهود است.
وی در بیان انتظاراتی كه در زمینه بودجه ریزی داشته است، تصریح كرد: با توجه به هدفی كه دولت اعلام كرده بود كه بودجه ریزی به صورت عملیاتی پیگیری كرده بود، اما با مشاهده ردیف ها خلاف این مهم را نشان می دهد. فرض بر این بوده كه در بودجه عملیاتی وظایف و تكالیف دستگاه های اجرایی كشور به صورت دقیق مشخص شده باشد، به گونه ای كه تداخل وظایف و همپوشانی وجود نداشته باشد كه مبنای عمل قرار نگرفته و این در حالی است كه از نظر مردم بودجه عملیاتی باید خروجی مشخصی داشته باشد.
میرزایی در انتقاد به تخصیص بودجه به برخی دستگاه ها بیشتر از نیازی كه داشتند، یادآور شد: برای وزارت ارشاد، برای هر نوع فعالیتی بودجه در نظر گرفته شده است. برای شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، جهاد دانشگاهی، برای هر فعالیتی 120 میلیارد بودجه تعیین شده كه به نوعی تداخل و موازی كاری با توجه به كمبود منابع مالی محسوب می شود. برای شورای نظارت بر صداوسیما 6 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و این در حالی است كه این شورا با 6 نفر عضو تنها یك جلسه در طول ماه برگزار می كند. همچنین برای بنیاد سعدی كه عملكرد آن در كنار فعالیت سایر دانشگاه های كشور كه در جهت سعدی شناسی فعالیت داشته و پایان نامه های دانشجویان را در این مورد بررسی می كند، از كارآیی لازم برخوردار نیست، 12 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده است، همچنین در مورد مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 7 میلیارد و 900 میلیون تومان بودجه تخصیص یافته كه خروجی مشخصی ندارد و این در حالی است كه برای راه آهن ایران تنها 8 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.
میرزایی ادامه داد: درخصوص نهاد ریاست جمهوری برای كمك به اشخاص حقیقی و حقوقی 70 میلیارد تومان یا در وزارت كشور برای پرداخت خسارت ویژه به اشخاص حقیقی 16 میلیارد تومان كه در كل ابهاماتی را ایجاد می كند. در بخش اعتبار غیرمتمركز برای كمك به اشخاص غیرحقوقی برای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت پیشنهاد داده مبلغ 28 میلیارد تومان تخصیص داده شود و این در حالی است كه كمیسیون تلفیق این رقم را به 128 میلیارد تومان افزایش داده است.
وی افزود: موضوع دیگر در باره اشتغال است كه مبلغی كه برای آن در نظر گرفته شده هدفمند نیست و به نوعی با این اقدام سیاست های بنگاه های زودبازده را تكرار می كنیم. ایجاد اشتغال و فرصت های شغلی در در بخش خدمات و صنعت كشور نیاز به اصلاح دارد.
مخالفان كلیات لایحه بودجه/ فرهنگی: متورم شدن بودجه حجم دولت را افزایش می دهد/ سوق دادن اوراق به سمت بودجه جاری پدیدهای جدید است
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: گسترش استفاده از اوراق مشاركت و سوق دادن آن به بودجه جاری یك پدیده جدید است، در گذشته اوراق در پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گرفت كه بعد از بهره برداری پروژه بدهی خود را تسویه می كرد.
محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز (یكشنبه 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با كلیات لایحه بودجه سال 97 كل كشور اظهار داشت: علت مخالفت من با كلیات لایحه بودجه با دو ملاحظه اصلی به تبصره 3 اصل 186 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اشاره دارد كه با رد كلیات ایجاد بحران نمی شود و آن را به كمیسیون تلفیق برمی گرداند و احتیاجی به برگشت لایحه به دولت وجود ندارد.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر همكاران رد گزارش را صلاح ندانسته، در پیشنهادهای خود ایرادات موجود در كلیات لایحه بودجه را برطرف كنند، انتظار همگان از لوایح بودجه، ایجاد تحولات مثبت در كشور است، در برخی كشورها مجالس آنها به جهت اهمیت لایحه بودجه تنها به بررسی آن می پردازد، مناسب است به اولویت های پیش بینی شده در قانون برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای شود و آنها به خوبی در لایحه بودجه انعكاس پیدا كنند.
* افزایش بودجه دولت را متورم تر می كند
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: یكی از این بی توجهی ها به كاهش حجم دولت در لایحه بودجه است، نه تنها دولت كاهش حجم ندارد، بلكه با افزایش بودجه متورم تر نیز شده است، كمیسیون تلفیق نیز این بزرگ شدن دولت را به رسمیت شناخته است.
* اعتبار بیمه محصولات كشاورزی 350 میلیارد تومان كاهش پیدا كرده است
وی تصریح كرد: مورد دیگر غفلت در بخش كشاورزی است كه كاهش 50 درصدی اعتبارات آب در سازه و شبكه، كاهش 50 درصدی بخش كشاورزی و كاهش 30 درصدی بیمه محصولات كشاورزی از جمله مصادیق قابل اشاره است. بیمه محصولات كشاورزی از 1350 میلیارد تومان به 1000 میلیارد تومان كاهش یافته است، در حالی كه 400 میلیارد به كشاورزان بدهكار است.
* سوق دادن اوراق به سمت بودجه جاری پدیدهای جدید است
وی گفت: گسترش استفاده از اوراق مشاركت و سوق دادن آن به بودجه جاری یك پدیده جدید است، در گذشته اوراق در پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گرفت كه بعد از بهره برداری پروژه بدهی خود را تسویه می كرد، اما در سه سال گذشته شاهدیم كه اوراق به بودجه جاری اختصاص می یابد.
فرهنگی بیان كرد: در بودجه نویسی توجه داشته باشیم كه قانون اساسی قید سالانه را مطرح كرده است، در بودجه 97 حدود 32 هزار میلیارد تومان از بدهی سال های قبل به جهت اوراق در نظر گرفته شده و در جریان رسیدگی تلفیق نه تنها این میزان كاهش نیافته بلكه افزایش نیز داشته است و 57 هزار میلیارد تومان علاوه بر 32 هزار میلیارد تومان اضافه شد كه بخش قابل توجهی از آن در بخش جاری استفاده می شود.
* انتقاد از وضع آموزش و پرورش در بودجه 97
این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: بی توجهی به آموزش و پرورش در لایحه دولت به حدی است كه وضع گذشته نیز حفظ نشده است، در بخش یارانه ها نیز تغییرات به جهتی نبوده كه افكار عمومی را نگران می كرد، ارقامی كه اضافه شده در جداول اعمال نشده است، یعنی 14.5 درصد وزارت نفت باید در افزایش ها منعكس می شد. آنچه اهمیت دارد عدم رفع نگرانی افرادی است كه زندگی خود را بر این اساس تامین می كنند.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: مشكلات صندوق ها از جمله تامین اجتماعی و بی توجهی به ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه نیز مورد انتقاد ماست، بخشی از واگذاری ها باید در جهت رفع مشكلات آنها اختصاص پیدا می كرد كه یك نمونه آن كارخانه ای مهم در تبریز است كه انتظار داشتیم آن را در قالب تأدیه بدهی های دولت به تامین اجتماعی واگذار كنند.
وی گفت: هر چند كمیسیون و دولت 1000 میلیارد به منابع صندوق های بازنشستگی اختصاص داده اند، اما به نظر می رسد برای اجرای ماده 30 قانون برنامه كه به متناسب سازی حكم كرده، كفاف نمی دهد و در قالب پیشنهادها به آن توجه شود. مشكلاتی نیز در نظام پرداخت ها وجود دارد كه برطرف نشده است.
* به عمران كشور در لایحه بودجه97 توجهی نشده است
فرهنگی ادامه داد: به عمران كشور نیز در لایحه بودجه توجهی نشده است، اشكالی نیز در تخصیص ها وجود دارد كه درخواست می كنم در رسیدگی به آنها توجه داشته باشند، تخصیص ها باید به صورت متناسب پرداخت شود.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان كرد: امیدواریم توجه به این نكات اثر مثبتی به اصلاح بودجه و گزارش كمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 داشته باشد.
موافقان كلیات بودجه 97/ كاظمی باباحیدری: حذف اضافه استفاده ماهیانه دولت از مازاد منابع نفتی موجب شفافیت و انضباط مالی میشود
عضو كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: كمیسیون تلفیق با حذف اضافه استفاده ماهیانه از مازاد منابع نفتی ازجانب دولت كار بسیار خوبی را انجام داد كه این امر در جهت انضباط مالی بوده است.
علی كاظمی باباحیدری در نشست علنی امروز (یكشنبه، 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی كلیات بودجه سال 97 در موافقت با آن ضمن تشكر از ارائه بموقع لایحه بودجه سال 97 ازجانب دولت به مجلس شورای اسلامی افزود: خواست همه كارشناسان و نمایندگان بودجهریزی عملیاتی بود كه امیدواریم در سالهای آینده نیز بر مبنای عملكرد لایحه بودجه تنظیم شود.
* حذف اضافه استفاده ماهیانه دولت از مازاد منابع نفتی موجب شفافیت و انضباط مالی میشود
عضو كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه شفافیت و انضباط مالی از جمله دغدغههای همیشگی نمایندگان و صاحبنظران بوده است، بیان كرد: كمیسیون تلفیق با حذف اضافه استفاده ماهیانه از مازاد منابع نفتی ازجانب دولت كار بسیار خوبی را انجام داد كه این امر در جهت انضباط مالی بوده است.
وی افزود: اصلاح 1000 میلیارد ریال مابهالتفاوت فروش ارز حاصل از فروش نفت خام و میعانات در جهت شفافیت و انضباط مالی بوده است.
نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تبصره 10 نیز بعضی از ردیفها حذف شده یا زیرمجموعه نهادهای اجرایی قرار گرفته است تا آنها برای هزینه بودجه پاسخگو باشند كه این امر موجب شفافیت و انضباط مالی میشود.
كاظمی باباحیدری با بیان اینكه در لایحه بودجه سال 97 بافت فرسوده مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله و سیل شرایط مردمی كه در این مكانها زندگی میكنند بسیار نگرانكننده است كه توجه دولت به این امر موجب خرسندی است.
عضو كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به توجه دولت به موضوع اشتغال در لایحه بودجه اظهار داشت: اگر چرخ تولید مسكن به حركت درآید بخشهای مختلفی از اشتغال و تولید نیز رونق مییابد زیرا با تولید مسكن، كارخانههایی مانند سیمان و میلگرد به حركت درمیآیند و موجب اشتغالزایی میشود.
* مسأله محیط زیست یكی از اولویتهای لایحه بودجه سال 97 است
وی با اشاره به اینكه محیط زیست یكی از اولویتهای لایحه بودجه سال 97 است، تصریح كرد: مسأله محیط زیست چالشی جهانی و منطقهای است و دولت به خوبی مسأله پسماند را مورد توجه قرار داده زیرا در استانهای زیادی این موضوع مسئلهساز شده است و حل مشكلات پسماند میتواند وضع اشتغال و محیط زیست را بهبود بخشد.
نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه به لایحه بودجه به حمل و نقل عمومی و ارزیابی مثبت از این موضوع گفت: امیدواریم استان چهارمحال و بختیاری نیز از جاده ریلی بهرهمند شود و در سراسر كشور نیز شاهد ایجاد جادههای ریلی باشیم.
كاظمی باباحیدری با اشاره به موضوع ریزگردها و توجه دولت در لایحه به این موضوع ادامه داد: استان قهرمان خوزستان باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ریزگردها آسیبهای بسیاری به این استان وارد كرده است.
عضو كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه اشتغال فراگیر عشایر و روستایی در لایحه بودجه دیده شده است تا دغدغه خانوادهها برطرف شود، گفت:60 درصد ارباب رجوعان نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشكل بیكاری دارند و برای حل این مشكل خواست ما توجه به صادرات است كه در لایحه به آن نگاه مثبتی وجود دارد.
وی افزود: آبیاری تحت فشار، تبدیل نوع كشت و آبرسانی به روستاها از جمله موضوعات مهمی است كه مورد توجه لایحه بودجه قرار گرفته است.
نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه دولت به بنیه دفاعی و بنیه اقتصادی در لایحه بودجه گفت: این دو موضوع، دو بال مهم برای كشور هستند كه امیدواریم زمینه توسعه فراهم شود.
* ابراز امیدواری برای رفع نواقص طرح تحول سلامت در بودجه سال 97
كاظمی باباحیدری با بیان اینكه زنان سرپرست خانوار در لایحه بودجه مورد توجه قرار گرفته است، متذكر شد: در زمینه بهداشت و سلامت نیز كارهای خوبی انجام شده است و امیدواریم با رفع نواقص طرح تحول سلامت این طرح به خوبی اجرا شود و در موضوع بهداشت و پیشگیری نیز توجه لازم مشاهده شود.
عضو كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه چالش اصلی كشور بحرانهای آبی است كه مورد توجه دولت نیز قرار گرفته است، گفت: امیدوارم با رأی خوبی كلیات بودجه تصویب شود و جزئیات را در صحن چكشكاری كنیم.
پایان بررسی لایحه بودجه در كمیسیون تلفیق
پس از آنكه نمایندگان در مدت ده روزه تعین شده ، پیشنهادهای خود را به كمیسیون های تخصصی ارائه كردند ، با تشكیل كمیسیون تلفیق بودجه كه متشكل از تمام اعضای كمیسیون برنامه و بودجه و سه نفر از هر یك از كمیسیون های تخصصی است ، لایحه بودجه، در حدود 40 جلسه كاری طی سه هفته و با حضور برخی از مقامات دستگاههای اجرایی كشور به بحث و بررسی گذاشته شد و در نهایت به تصویب اعضای این كمیسیون رسید .
در بررسی اجمالی بند های این لایحه كه برای مردم دربرگیری دارد می توان به افزایش حقوق گروههای مختلف حقوق بگیر اشاره كرد .
آنچه كه با هماهنگی دولت و كمیسیون تلفیق در این باره صورت گرفت، دولت موظف شد در سال آینده حقوق و مزایای مستمر گروه های حقوق بگیر را به گونه ای افزایش دهد كه متوسط رشد و مزایای مستمر كاركنانی كه در سال جاری كمتر از 5 میلیون تومان است، بصورت پلكانی نزولی، از 5 تا 20 درصد باشد. در این حال كاركنانی كه بیش از 5 میلیون تومان حقوق دریافت كنند ، حقوق آنان افزایش نخواهد یافت .
متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز از دیگر بندهای لایحه بودحه پیشنهادی دولت و نیز مصوبه كمیسیون تلفیق مجلس بود .
دولت پیشنهاد یكهزار میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان داده بود كه كمیسیون تلفیق، آن را به دو هزار میلیارد تومان افزایش داد .همچنین 350 میلیارد تومان نیز برای بازنشستگان آموزش و پرورش در نظر گرفت .
و اما تكلیف قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل برای سال آینده ؛ .
دولت در لایحه پیشنهادی خود ، در خواست درآمد 17400 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی برای ایجاد اشتغال كرده بود. كمیسیون تلفیق با افزایش حامل های انرژی مخالفت كرد و مقرر شد دولت 13 هزار میلیارد تومان از سایر محل ها ، برای اشتغال در سال آینده كسب درآمد كند .
بدین ترتیب آنچه در مصوبه كمیسیون تلفیق آمده است ، در سال آینده قیمت حامل های انرژی از قبیل بنزین و گازئیل افزایش نمی یابد البته این موضوع باید به تصویب نهایی مجلس برسد .
و اما در مورد هدفمندی یارانه ها ،دولت پیشنهاد كسب درآمد 37 هزار میلیارد تومانی داشت كه مورد موافقت كمیسیون تلفیق قرار گرفت .
در این حال دولت همانند سالهای گذشته مكلف به حذف یارانه دهك های بالا و پر درآمدهاست .
افزایش وام ازدواج به 15 میلیون تومان برای هریك از زوجین ، تخصیص پنج هزار میلیارد تومان برای پرداخت سود تسهیلات تا سقف 100 میلیون تومان با محوریت تولید و كشاورزی ،ثابت ماندن انواع تعرفه ها از جمله تعرفه های پزشكی ، ثابت ماندن قیمت آب ، برق و گاز ، در نظر گرفتن قیمت ارز به مبلغ 3500 تومان و قیمت هر بشكه نفت خام 55 دلار از دیگر محور های لایحه دولت و نیز مصوبات كمیسیون تلفیق برای سال آینده بود .
همچنین مقر شد 50 هزار واحد مسكن مهر در اختیار مددجویان كمیته امداد امام خمینی (ره ) و سازمان بهزیستی قرار گیرد .
در موضوع مالیات ها نیز ، نرخ مالیات ها در سال 97 افزایش نخواهد یافت و پایه های مالیاتی جدید، شناسایی و ایجاد می شود .
همچنین به منظور تشویق تولیدكنندگان و تسویه مطالبات بانك ها و موسسات مالی و اعتباری ، چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را از تاریخ سررسید تا پایان شهریور 97 تسویه كنند، بانك ها و موسسات مالی مكلفند اصل و سود خود را طبق قرارداد اولیه و بدو احتساب جریمه دریافت و تسویه نمایند .
در آخرین تصمیمات كمیسیون تلفیق همچنین مقرر شد از محل منابع صندوق توسعه ملی ، 150 میلیون دلار برای مقابه با ریزگردها ، 100 میلیون دلار برای بازسازی مناطق سیل و زلزله زده ، 100 میلیون دلار برای خرید واكسن و دارو ، 350 میلیون دلار برای تسهیلات استان سیتان و بلوجستان ،200 میلیون دلار برای آبرسانی روستا ها ، 250 میلیون دلار آبرسانی تحت فشار و 200 میلیون دلار برای آبخیزداری در سال 97 تخصیص یابد.
نحوه رسیدگی به بودجه سالانه كل كشور در صحن علنی مجلس
لایحه بودجه سال 97 به عنوان مهمترین سند مالی دخل و خرج دولت پس از بررسی در كمیسیون تلفیق مجلس برای بررسی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه شد.
پس از آنكه گزارش كمیسیون تلفیق بودجه به صحن علنی مجلس ارائه شد ابتدا كلیات آن با ارائه دیدگاه های نمایندگان موافق و مخالف، نماینده دولت و رئیس كمیسیون تلفیق به بحث و بررسی و در نهایت به رأی گذاشته خواهد شد.
بر اساس ماده 186 آئین نامه داخلی مجلس، در جلسه علنی، پس از رسیدگی به كلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی می شود و سپس سقف آن به تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره ها و ردیفها رسیدگی می شود.
همچنین در جلسه علنی، تنها پیشنهادهای نمایندگان و كمیسیونها كه در زمان مقرر دریافت شده و به چاپ رسیده است مشروط به مغایرت نبودن با قانون برنامه، قابل طرح است. پیشنهادهایی كه منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهادهایی كه مازاد بر سرجمع نباشد زمانی قابل طرح است كه ردیف مشخص جایگزین را معین كند. تشخیص موارد مذكور با رئیس جلسه خواهد بود.
در صورت تصویب نشدن كلیات لایحه بودجه، فقط برای یك بار موضوع به كمیسیون تلفیق ارجاع میشود تا حداكثر ظرف 72 ساعت گزارش اصلاحی خود را به مجلس ارائه كند.
همچنین در ماده 187 آئین نامه داخلی مجلس تصریح شده است كه جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید پیوسته در ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمی، حداقل روزی 4 ساعت منعقد شود و تا موقعی كه شور و مذاكره پایان نیافته و رأی مجلس أخذ نشده است از دستور خارج نمی شود و هیچ لایحه یا طرح دیگری نمی تواند مطرح باشد مگر لایحه یك یا چند دوازدهم بودجه در صورت ضرورت .
تبصره- اگر مطالب فوری و فوتی اعم از طرحها و لوایح دو فوریتی و غیره پیش آید كه به تشخیص مجلس تأخیر آن موجب زیان جبران ناپذیری باشد، در این صورت برای طرح و تصویب آن زمان مشخصی معین می شود.
تغییرات در لایحه بودجه با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی
سخنگوی كمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1397 كل كشور در مجلس شورای اسلامی روند بررسی لایحه بودجه 97 و تغییرات اعمال شده بر پیشنهادات دولت در كمیسیون تلفیق را تشریح كرد.
علی اصغر یوسف نژاد در نشست علنی امروز (یكشنبه، 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی كلیات لایحه بودجه سال 97 گزارشی از مصوبات كمیسیون تلفیق بودجه مجلس ارائه كرد و گفت: پس از آنكه لایحه بودجه ازجانب دولت به هیأت رئیسه تقدیم و در صحن علنی و كمیسیونهای تخصصی بررسی شد، كمیسیون تلفیق بودجه در 32 جلسه و در كارگروههای مختلف از جمله اشتغال، هدفمندی، ایثارگران و تأمین اجتماعی لایحه را بررسی كرد.
سخنگوی كمیسیون تلفیق بودجه سال 97 ادامه داد: جلسات متعددی بین اعضای كمیسیون و كارگروهها برگزار شد و نظرهای دولت گرفته شد تا با این تركیب كمیسیون تلفیق مصوبات خود را به صحن علنی ارائه كند.
وی با بیان اینكه جلسات مختلفی حتی با حضور رئیس جمهور برگزار شد، بیان داشت: با این جلسات به دنبال آن بودیم تا دولت و مجلس بهترین نتیجه را برای بودجه سال آینده در نظر بگیرند و با حذف یا تغییر كه با مجلس است، لایحهای قابل دفاع ارائه شود.
*موافقت یا مخالفت با پیشنهادهای دولت در لایحه بودجه مزیتی برای مجلس ندارد
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینكه موافقت یا مخالفت با پیشنهادهای دولت در لایحه بودجه مزیتی برای مجلس ندارد، ادامه داد: در بسیاری موارد تبصرههای دولت را بدون تغییر تصویب كردیم اما در برخی تبصرهها با نظر كارشناسی مسائل را تغییر دادیم تا در جامعه موثرتر باشد.
* نظرهایی كه به لایحه پیشنهادی دولت اضافه شد با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی بود
یوسفنژاد تأكید كرد: نظرهایی كه به لایحه پیشنهادی دولت اضافه شد با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی بود هر چند قبول داریم شرایط اجتماعی شاخص مناسبی برای برنامهریزی اقتصادی نیست اما در شرایط كنونی كشور لازم بود به این شاخص توجه شود.
عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور در مجلس با بیان اینكه لایحه بودجه شفاف، منضبط و بر اساس عدالت است، توضیح داد: در این لایحه به صورت واضح و روشن تغییراتی داشتیم كه به سود و منفعت جامعه خواهد بود. انضباط در واقع یعنی توجه به قوانین بالادستی، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون برنامه ششم توسعه است.
وی ادامه داد: در واقع بودجه باید برشی از سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون توسعه برنامه باشد، همچنین در لایحه توجهی به عملكرد گذشته قوانین بودجه كشور داشتیم كه این روند سرمایه فكری كمیسیون تلفیق برای انضباط در گزارش بودجه بود.
* تقویت جنبه های نظارتی بودجه 97 در كمیسیون تلفیق
یوسفنژاد با اشاره به تبصره 12 لایحه بودجه سال 97 اظهار داشت: تلاش كردیم كه موارد مذكور در تبصره 12 با شرایط جامعه تطبیق داشته باشد از سوی دیگر تلاش شد تا جنبههای نظارتی در لایحه مذكور تقویت شود به نحوی كه دیوان محاسبات بر اعتبارات پرداخت شده به نهادهای عمومی و غیردولتی نظارت كامل خواهد داشت و همچنین گزارش كمكهای دستگاهها به اشخاص و افراد نیز باید ارائه شود.
این نماینده مجلس گفت: در تبصره 12 منع هرگونه تسهیلات درآمدهای اختصاصی نیز در نظر گرفته شد كه به دلیل جنبه نظارتی چنین تغییری اعمال شد.
* ممنوعیت دریافت سود از سپردهها نیز جنبه نظارتی دارد
سخنگوی كمیسیون تلفیق بودجه سال 97 با بیان اینكه ممنوعیت دریافت سود از سپردهها نیز جنبه نظارتی دارد، اظهار داشت: عدم افزایش قیمت حاملهای انرژی كه برای دولت سخت بود، به دلیل مسائل اجتماعی از لایحه بودجه حذف شد، اما جایگزینی برای آن در نظر گرفته شد تا دولت بتواند در امر اشتغالزایی فعالیت كند.
* اشتغالزایی در بودجه97 / از اختصاص 60 هزار میلیارد تومان در ردیف خاص تا تقویت میزان رصد و نظارت
وی توضیح داد: بر این اساس 60 هزار میلیارد تومان برای اشتغال در لایحه بودجه در نظر گرفته شد و جای خوشحالی است كه بگویم اشتغالزایی در ردیفهای خاص دیده شد تا میزان رصد و نظارت آن افزایش پیدا كند.
* افزایش شفافیت بودجه در لایحه 97/ وضوح در بودجه و قابل رصد بودن دستگاه های اجرایی
یوسف نژاد ادامه داد: شفافیت بودجه نسبت به ادوار مختلف مناسب تر بود و در خیلی از تبصره ها از نظر درآمدی افزایشی نداشتیم بلكه در تبصره ها برخی از احكام بود اما عدد آن در جداول نیامده بود، بنابراین همان عدد 1194 در لایحه تغییر كرد و تبدیل به عدد دیگری شد كه اعلام خواهیم كرد.
وی افزود: وضوح در بودجه و قابل رصد بودن دستگاه های اجرایی از نظر عملكردی حركتی مثبت و موثر بود كه در بودجه دیده شده، عدم تمركز در بودجه و توجه به استان ها و دادن اختیارات به آنها نسبت به گذشته 10 درصد بیشتر شده كه این جهت گیری مثبتی است.
* ردیف های متفرقه بودجه در لایحه 97
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس دهم، با بیان اینكه در لایحه بودجه ردیف های متفرقه بسیار زیاد بود، گفت: 230 ردیف متفرقه داشتیم كه 200 ردیف آن حذف شده و در حال حاضر به حدود 130 رسیده است، البته این تعداد زیاد است اما نسبت به سال های گذشته جهش قابل توجهی داشتیم.
سخنگوی كمیسیون تلفیق بودجه 97 با بیان اینكه كمك ها در بودجه برای دستگاه های مختلف مدیریت، هدفمند و قابل نظارت شده است، افزود: با كمك كردن به دستگاه های نیازمند مخالف نیستیم اما باید این كمك ها هدفمند شود و قابل رصد و پیگیری باشد.
* ظرفیت های اجتماعی، بخش های غیردولتی، افراد و اشخاص در بودجه 97
یوسف نژاد با تاكید بر اینكه در بودجه 97 به ظرفیت های اجتماعی، بخش های غیردولتی، افراد و اشخاص توجه شده است، تصریح كرد: در بودجه مشاركت و همكاری مردمی و مسئولیت پذیری در بخش غیردولتی كه جزو سیاست های كلی ابلاغی مقام معظم رهبری بوده در تبصره های 18 و 19 به وضوح در مورد آن بحث شده است.
وی ادامه داد: در تبصره 19 به یكی از كارهای مهم و اساسی مجلس پرداخته ایم؛ بیش از 70 هزار پروژه نیمه كاره داریم كه حدود 65 هزار پروژه مربوط به استان ها و 5000 مربوط به پروژه های ملی است و اگر بخواهیم نیاز این پروژه ها را بررسی كنیم به تامین بیش از 500 هزار میلیارد تومان برای اتمام آنها نیاز داریم و سیاستی كه با همكاری دولت و مجلس به آنها رسیدگی شود، بیش از 14 هزارپروژه را با مشاركت عمومی و خصوصی غیردولتی و اهرمی كردن كمك های دولتی و بودجه سعی كردیم در بودجه سال 97 لحاظ كنیم و از ردیف تصمیم گیری و نظارت خارج كنیم.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس دهم، یادآور شد: دولت قرار بود 17 هزار و 400 میلیارد تومان از درآمدهای حامل های انرژی به اضافه 15 هزار میلیارد تومانی كه از صندوق و دو، سه هزار میلیارد تومان از مسیرهای دیگر در حدود 60 هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات و بحث اشتغال و تولید داشته باشد كه در تلفیق سعی كردیم مبلغی نزدیك به آن را لحاظ كنیم.
* با افزایش قیمت حامل های انرژی مخالفت كردیم، زیرا به نفع جامعه نبود
سخنگوی كمیسیون تلفیق بودجه 97 افزود: با افزایش قیمت حامل های انرژی مخالفت كردیم، زیرا به نفع جامعه نبود و كشش آن را نداشت البته از محل های دیگر جبران كردیم كه مبلغ حدود 60 هزار میلیارد برای بحث اشتغال و تولید مد نظر قرار گیرد.
* واگذاری 50 هزار مسكن مهر فاقد متقاضی با همكاری امداد به مددجویان بر اساس مصوبه كمیسیون تلفیق
یوسف نژاد با بیان اینكه بر اساس مصوبه كمیسیون تلفیق 50 هزار مسكن مهر فاقد متقاضی با همكاری امداد به مددجویان واگذار می شود، تصریح كرد: در این باره با همكاری دولت و كمیته امداد در مورد این موضوع تصمیم گیری كردیم.
وی ادامه داد: در حقوق، تبصره و ارقام كمترین ارقام را داشتیم و اگر حذف شده یا تغییر كرده است استدلال بودجه ای، اجتماعی، منطقی و اقتصادی هم داشتیم كه البته در خیلی از موارد با همكاری دولت تصمیم گیری شده است.
* جهت گیری كمیسیون تلفیق در بودجه به نفع و مصلحت مردم بوده است
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس دهم، با بیان اینكه جهت گیری كمیسیون تلفیق در بودجه به نفع و مصلحت مردم بوده است، تصریح كرد: شرایط اجتماعی جامعه را ما در نظر گرفتیم.
سخنگوی كمیسیون تلفیق بودجه 97 افزود: بدهی هایی كه بخش غیردولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی به دولت داشتند و همچنین بدهی آنها به بانك ها سعی كردیم در حد 100 هزار میلیارد تومان را با تعامل بتوانیم به عنوان سرفصل به عنوان بدهی دولت نزد بانك مركزی لحاظ كنیم، البته ممكن است بدهی های دولت را در حدی مشخص تر و شفاف تر افزایش دهد اما بین بدهكار و طلبكار از دولت و بانك قفل ها را باز كرده و از نظر روانی توانسته است فضایی را به وجود آورد كه بتوان آنها را در شرایط اقتصادی فعلی فعالیت كرد.
یوسف نژاد یادآور شد: بودجه بر مبنای عملكرد را در تبصره 20 برای نظارتی و منطقی كردن تخصیص ها آورده ایم هر چند دولت از سال 81 می توانست این كار را انجام دهد.
* تشریح نرخ ارز و قیمت نفت در بودجه 97
سخنگوی كمیسیون تلفیق بودجه 97 با بیان اینكه در بودجه 97 فروش نفت را 55 دلار، نرخ ارز را 3500 و سهم صندوق را 32 درصد و سهم شركت نفت 14 و نیم درصد و سهم دولت را 53 و نیم درصد پیش بینی كردیم، تصریح كرد: سعی كردیم با توجه به شاخص های قانون برنامه توسعه نرخ تورم را حدود 10 درصد، نرخ بیكاری 11 درصد، رشد تولید ناخالص داخلی حدود 6 درصد و درآمدهای مالیاتی 128، درآمدهای نفتی 101 هزار میلیارد تومان را لحاظ كنیم البته به بحث واگذاری ها هم توجه شده است.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس دهم، افزود: پیش بینی ها نتیجه تعاملات كمیسیون تلفیق با دولت است و قطعی و لازم الاجرا نیست؛ به طور قطع نمایندگان نظرهای خود را بیان خواهند كرد و ما نیز از مصوبات دفاع خواهیم كرد؛ انتظار داریم مجلس به مصلحت مردم و منافع مردم گام بردارد و نتیجه همفكری نمایندگان رونق و توسعه كشور باشد.