معلمان بازنشسته نگران پاداش پایان خدمتشان نباشند
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته توضیح داد.
لاریجانی در پاسخ به نماینده قزوین: معلمان بازنشسته نگران پاداش پایان خدمتشان نباشندبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در نشست علنی نوبت بعد از ظهر امروز (یكشنبه 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذكر داوود محمدی، نماینده مردم قزوین، آبیك و البرز درباره پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش، گفت: امروز در برخی اظهارات عنوان شد كه ردیف اعتباری پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش حذف شده است كه اینطور نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معلمان عزیز باید مطلع باشند كه پیش از این دولت در تبصره چهارم لایحه بودجه این ردیف اعتباری را پیش بینی كرده بود كه از اعتبارات صندوق توسعه ملی رقم آن برداشته شود؛ با توجه به اینكه صندوق برای اهداف دیگری ایجاد شده است و این تصمیم مخالف سیاستهای كلی نظام بود در تغییرات ایجاد شده در جداول لایحه بودجه این موضوع در ردیف 53-4046 دیده شد و رقم 3500 میلیارد تومان ردیف اعتباری برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش در نظر گرفته شد.
آقای لاریجانی افزود: لذا نگرانی نباید برای معلمان عزیز در این خصوص ایجاد شود چرا كه رقم پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش نیز در لایحه بودجه 97 اضافه شده است.
رقمی از بودجه در اختیار نمایندگان قرار نمیگیرد
نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی معتقد است 3000 میلیارد تومان اعتبار مجامع نمایندگان استانها صرف مسائل كلان و اولویتهای كشور شود.
علی ادیانی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یكشنبه، 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی در تذكر آیین نامه ای خود به استناد ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ماده 186، دولت مكلف است تا 15 آذر لایحه بودجه را تقدیم مجلس كند و در كنار آن دولت در ماده 121 برنامه ششم مكلف شده است تا گزارش سالیانه برنامه ششم را نیز همزمان با تقدیم لوایح به مجلس ارائه كند.
* روحانی گزارش سالیانه از عملكرد دولت در اجرای قانون برنامه ششم در سال نخست ارائه نكرد
نماینده مردم قائمشهر و سوادكوه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح كرد: روزی كه رئیس جمهور درباره لایحه بودجه 97 گزارش می داد دقت كردیم اما گزارش مكفی داده نشد و حتی گزارش مكتوب هم ندادند از این رو خواستاریم تا دستور دهید این گزارش برابر ماده 121 به مجلس ارائه شود.
وی در ادامه با استناد به ماده 148 آیین نامه داخلی مجلس ضمن تشكر از كمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 اظهار داشت: كمیسیون دو گزارش در اختیار ما قرار داد كه یكی جایگزین اولی بوده و به تاریخ 28 دی ماه است یعنی همان تاریخ مربوط به زمان ارائه گزارش اول ذكر شده كه خلاف آیین نامه بوده و باید طبق آیین نامه بعد از تغییرات نیز 10 روز به نمایندگان وقت داده شود تا پیشنهادهای خود را ارائه كنند چرا كه لایحه در جایگزین تغییراتی كرد.
* 10 روز فرصت به نمایندگان برای ارائه پیشنهادها بعد از تغییرات لایحه داده شود
ادیانی ادامه داد: همچنین تاریخ چاپ جداول و ردیف ها كه به تاریخ 6 بهمن است كه برای آن نیز باید 10 روز فرصت به نمایندگان داده می شد كه حق آنها بود تا بتوانند روی لایحه كار كنند چرا كه در این جداول اصلاحات بلاوجهی انجام شده است و مطالبی دارد كه باید بررسی شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه كرد: از سوی دیگر طبق قانون، اعضای كمیسیون تلفیق لایحه بودجه نباید اعتبارات و ردیف هایی برای حوزه انتخابیه خود بگنجانند كه رعایت این موضوع باید بررسی شود و مركز پژوهش ها باید علت این تغییر محسوس در جداول را گزارش دهد.
* 3000 میلیارد تومان اعتبار مجامع نمایندگان استان صرف اولویتهای كلان كشور شود
وی در ادامه با استناد به بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی كه مربوط به رعایت شأن و اقتدار مجلس است، عنوان كرد: در لایحه بودجه، 3000 میلیارد تومان در اختیار مجامع نمایندگان استان ها قرار داده اند كه اجرای این موضوع همان كاری را با این مجلس خواهد كرد كه ماده 180 با مجلس نهم كرد و اعتبارات تخصیص نیافت.
ادیانی همچنین تصریح كرد: مردم سوال خواهند كرد اعتباری كه در اختیار نمایندگان است چگونه اختصاص می یابد و مانند گوشت لخمی است كه هر تكه از آن برای استانی در نظر گرفته شده است و مشخص نیست صرف چه می شود، برای مثال از این میزان 8 میلیارد تومان برای مازندران گذاشته اند.
نایب رئیس كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینكه باید شأن مجلس حفظ شود، خاطرنشان كرد: لازم است تصمیم دیگری برای 3000 میلیارد تومان گرفته شود برای مثال اولویت های كلان كشور همچون احداث خط آهن یا مسأله آب با این پول حل شود تا نمایندگان بعدها برای استفاده آن در مظان اتهام قرار نگیرند.
لاریجانی: رقمی از بودجه در اختیار نمایندگان قرار نمیگیرد/ صرفا امكان توصیه به دولت وجود دارد
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذكرهای این نماینده تأكید كرد: 3000 میلیارد تومان یاد شده در اختیار نمایندگان قرار نخواهد گرفت و در دست دولت است و نمایندگان صرفا می توانند برای پروژه های مناطق خود در آن سقف، از آن محل توصیه كنند لذا رقمی در اختیار نماینده قرار نمی گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسأله ای كه گفته شد این مبلغ برای چند كار كلان در كشور اختصاص یابد می توانید رایزنی كنید و با نمایندگان هنگام بررسی جزئیات لایحه بودجه پیشنهاد دهید كه شاید حل چند كار مهم در كشور بهتر از حل مسائل ریز در حوزه انتخابیه ها باشد.
وی در ادامه با بیان اینكه جایگزین یك لایحه به دلیل برخی تغییرات مختصر در اختیار نمایندگان قرار گرفت، یادآور شد: از آنجا كه تأمین برخی منابع از صندوق توسعه ملی زمان بر شد، ناچار به چاپ جایگزین شدیم لذا نمایندگان می توانند باز هم پیشنهادهای جدید خود را ارائه كنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان كرد: به اداره قوانین گفته ایم برای تأخیر در ارائه ردیف ها و جداول، فرصتی به نمایندگان بدهند تا بتوانند پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه كنند.
لاریجانی در پاسخ به اخطار كواكبیان: شأن سیاست های كلی قانون اساسی مربوط به رهبری است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شأن سیاست های كلی طبق قانون اساسی مربوط به رهبری، پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام است و همچنین در این راستا ایشان سیاستها را ابلاغ كردند.
مصطفی كواكبیان در نشست علنی بعدازظهر امروز( یكشنبه 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی در تذكر شفاهی خود، گفت: آقای رئیس من اصل 110 قانون اساسی و ماده 148 آیین نامه را در راستای یك اخطار مطرح می كنم اما قبل از مطرح كردن این اخطار، تذكری دارم به استاندار و شهردار تهران برای غافلگیری در زمینه بارش برف و سرما به ویژه در كوچههای فرعی زیرا برق بسیاری مناطق در این حوزه انتخابیه قطع شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح كرد: من كاری به مشكلات بودجه و به شركتهای دولتی كه نظارت نمی شوند و اوارق مشاركت ممكن است كه حاصل نشود و جداول، ردیفها و اعضای هیأت علمی كه افزایش صفر درصدی ندارند، ندارم و نمی خواهم در مورد این مسائل صحبت كنم بلكه یك سوال اساسی از حضرت عالی دارم.
وی ادامه داد: به عنوان رئیس مجلس از شما درباره بند (و) تبصره 4 بودجه سوال دارم و این در حالی است كه بنده در این خصوص نیز به شما قبلا تذكر دادم و رئیس جمهور زمان تقدیم لایحه فرمودند كه این بودجه شفاف و عملكردی است.
كواكبیان افزود : بنده عرض می كنم ما 32 درصد درآمد های نفت را به صندوق توسعه ملی می بریم و سپس می آییم، می گوییم به اذن مقام معظم رهبری قصد داریم برداشت بكنیم بنابراین چه دلیلی دارد اگر واقعا باید به اذن مقام معظم رهبری حاصل شود ایشان با تشخیصی كه دارند، به طور حتم ضرورت ها را بهتر از ما تشخیص می دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ما نمی دانیم چرا برای واكسن سینه پهلو و صداوسیما مبالغی را در نظر می گیرند اما برای دیپلماسی و بازنشستگان كشوری و لشكری این مبالغ را اختصاص نمی دهیم بنابراین اگر قرار است از صندوق برداشته شود، ربطی به بودجه ندارد.
آقای لار یجانی در پاسخ به اخطار كوابیان، گفت: همانطور كه خودتان استدلال كردید، شأن سیاست های كلی طبق قانون اساسی مربوط به رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام است و همچنین در این راستا ایشان سیاست ها را ابلاغ كردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: درباره صندوق ایشان گفتند 30 درصد باید از منابع نفت و گاز به صندوق برود و این صندوق نیز موضوع عجیب و غریبی نیست و پشتوانه ای است برای تولید كشور كه اشتغال ایجاد می كند و تا بخش خصوصی از این منابع استفاده نكند و فربه نشود، اشتغال ایجاد نمی شود بنابراین، این فكر اساسا درست است.
وی ادامه داد: منتها دولت در این تبصره، یك جدولی را نوشته اند كه از صندوق دریافت كنند و برای بودجه عمرانی، جاری و هم مواردی كه برخی را شما برشمردید بنابراین دولت باید سیاست كلی را تغییر می داد و این شأن دولت نبود كه سیاست كلی را تغییر بدهد و اگر شما اینجا اخطار می دادید، بنده می پذیرفتم و باید این موضوع را حذف می كردیم زیرا خلاف سیاست های كلی بود.
آقای لاریجانی افزود: لاجرم می بایست مقام معظم رهبری برای سیاست های كلی امسال تبصره ای تعیین می كردند و مواردی را در این زمینه تا ایشان تایید كردند و مواردی را نیز قبول نكردند و گفتند این جزو مواردی است كه الزامی ندارد و باید سیاست كلی در سر جای خودش باشد و مواردی كه اضطراری است، من فقط برای سال 97 موارد مختصر را می پذیرم بنابراین سیاست های كلی را نیز با خود ایشان تغییر دادند.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: كاملا این موضوع مطابق با قانون اساسی انجام شده و این كمكی بوده است كه باید خود ایشان سیاست را تغییر می دادند و ما نمی توانستیم تغییر دهیم و دست ما بسته بود و الان دست ما باز شد و برای مواردی كه ضرورت دارد و اگر نخواهیم از این استفاده كنیم، جایی ندارد كه دولت استفاده كند بنابراین، این موضوع مشكل قانون اساسی ندارد و شما مخالف هستید بحث دیگری است می توانید در زمان بموقع در این زمینه صحبت كنید.
محجوب در تذكر شفاهی: مجلس نباید شرایطی برای فضاسازی غیرعادی در مورد گزارش دیوان محاسبات ایجاد كند
عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از فضاسازی برخی در مورد نحوه ارائه گزارش دیوان محاسبات به مجلس و بیان اعتراض دولتمردان از طریق رسانه ملی انتقاد كرد.
علیرضا محجوب در نشست علنی بعدازظهر امروز( یكشنبه 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی در تذكر شفاهی خود با استناد به مواد 52 تا 55 آیین نامه داخلی خطاب به رئیس مجلس گفت: در آنچه تاكنون در این جلسه بدان اشاره شد جای اصول مختلف قانون اساسی خالی است و ما شاهد نادیده گرفتن بعضی از اصول هستیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه دیوان محاسبات در مورد ارائه گزارش از روند بودجهنویسی اقدام در خور تحسینی انجام داده است، ادامه داد: اگر مسئولان دولتی در این مورد معترض بودهاند و اعتراض خود را نیز از طریق رسانه ملی اعلام كردهاند باید بدانند كه این یك گزارش مرسوم حسابرسی است، ضمن اینكه این اشكال زمانی جای بررسی داشت كه آنها در مجلس حضور می یافتند و بحث میكردند.
محجوب تصریح كرد: هماكنون شاهد روندی هستیم كه در طی آن دولت ادعا میكند كه بودجه را عملیاتی مینویسد در حالی كه متن بودجه بیانگر متضرر شدن تعدادی از سازمانها از جمله سازمان تامین اجتماعی است.
وی با استناد به ماده 24 آیین نامه داخلی خطاب به رئیس مجلس اظهار كرد: انتظار میرود در جلسهای كه مخصوص بررسی بودجه است، فضاسازی غیرعادی در مورد گزارش دیوان محاسبات صورت نگیرد.
محجوب یادآور شد: ما باید مرتب هم به دولت و هم به مجلس تذكر دهیم قرار نیست در سال 96 گزارش تفریغ بخوانیم بعد در سال 95 در مورد آن بحث كنیم بنابراین اگر فردی حرفی می زند باید شما موضع روشن بگیرید.
لاریجانی در پاسخ به تذكر آییننامهای محجوب: دیوان محاسبات قانونی عمل كرده است
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذكر این نماینده گفت: در این مورد مطلب روشن است و دیوان محاسبات مطابق با آیین نامه موظف است كه متن بودجه را در مجلس ارائه كند بعد متن برای بررسی به كمیسیون ها برود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دیوان محاسبات اقدام قانونی انجام داده و مسئول این كار نیز هست و اینكه دولت انتظار دارد با آنها مشورت شود بحث ثانوی است.
وی تاكید كرد: دیوان محاسبات حسابها را بررسی می كند بنابراین یك مرجع قانونی برای رسیدگی است و گزارش آن هم مطابق آیین نامه ارائه شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما آیین نامه را كه در سال 91 تغییر دادیم گفتیم دیوان محاسبات باید در این مورد به مجلس گزارش بدهد، بعد متن به كمیسیون ها ارجاع داده شود، بنابراین بر اساس آنچه انجام شده است شبهه ای وجود ندارد و این حق دیوان محاسبات است.