دبیر انجمن خودرو سازان كشور: 13 استاندارد بیشتر از اروپا داریم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما احمد نعمت بخش در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبكه دوم سیما افزود: منظور آقای یكه زارع مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو از بیان اینكه كمپانی بنز و بی ام و نمی توانند استانداردهای ما را پاس كنند در مورد خودروهای دیزلی بوده است.
13استاندارد از دیماه 97 در ایران اجباری می شود
وی ادامه داد: حدود 13 استاندارد از تاریخ 1/ 10/ 97 در ایران اجباری می شود و بدلیل اینكه در اروپا نیست پس خودروهای ما از استانداردهای بیشتری برخوردار خواهند بود و اگر این استانداردها در ایران اجرائی شود خودروهایی از قبیل .سراتو .ساندرو. ال 90 . پراید. پژو و سمند( چیزی حدود 900 خودرو ) از رده خارج خواهند شد.
پیمان پیرایش مدیركل نظارت براجرای استاندارد صنایع فلزی گفت: استاندارهایی كه برای سال آینده اجباری خواهد بود از سال 93 مورد بررسی قرار گرفته و زمانبندی مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: نباید برای هر مشكلی نسخه بپیچیم و زمان اجرا كنار بكشیم .
نعمت بخش در مقابل گفت: خودروسازان شركتهای بنز و رنو برای ما نامه نوشته اند كه 13 مورد از استانداردهای قید شده در لیست استانداردهای جهانی لازم و اجباری نیست. پس چرا ما باید آنها را رعایت كنیم.
زاوه كارشناس صنعت خودرو در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اهمیت بالای سلامت و جان مردم بحث محیط زیست و مقابله با آلودگی هوا و امنیت سرنشینان خودرو افزود: در لیست استانداردهای اجباری به مواردی اشاره شده كه اصلاً زیرساختش وجود ندارد مثل وجود گزینه شناسایی خطوط خیابان ؛ وقتی ما خط كشی منظمی در خیابانها نداریم چطور می توانیم در خودرو های مان گزینه شناسایی خطوط را اجباری بدانیم .
در اروپا هم اجرای استانداردها نیازمند زمان است
پیرایش در استودیو گفتگوی ویژه خبری گفت: در اروپا هم اجرای استانداردها نیازمند زمان است .
نعمت بخش به دفاع از كمپانی سایپا گفت: خودروهای خانواده پراید همه استانداردهای آلایندگی هوا را پاس می كند و به آن ایرادی وارد نیست .
چرا مردم ایران باید با سرانه درآمد سالانه كمتر از اروپایی ها از خودروهای پیشرفته بهره مند شوند؟
وی ادامه داد: چرا مردم ایران باید با سرانه درآمد سالانه كمتر از اروپایی ها از خودروهای پیشرفته بهره مند شوند، هنوز در ایران زیرساخت بسیاری از استانداردها وجود ندارد و پس اجرای اجباری برخی استانداردها هم ضرورتی ندارد.
مدیركل نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان استانداردگفت: این سازمان بر اجرای استانداردهای خودرویی تا تاریخ اول دی 97 مصمم است و كوتاه نمی آید.
از سال 82 سازمان استاندارد، استانداردهای خودرویی را بدون هیچ زیرساختی اجرا كرده است
پیمان پیرایش افزود: از سال 82 سازمان استاندارد، استانداردهای خودرویی را در حالی كه هیچ زیرساختی نداشتیم به اجرا گذاشت و هم اكنون در 70 درصد استانداردهای خودرو خودكفا هستیم.
وی ادامه داد: با وجود پیشرفت هایی كه در استاندارد خودرو داشته ایم باید گفت تست آزمون جاده ای پس از 15 سال همچنان به نتیجه نرسیده است.
دبیر انجمن خودروسازان هم در این برنامه گفت: تصمیمی كه سازمان استاندارد برای استاندارد خودروها گرفته است به معنای آن است كه یك میلیون خودرو دیگر در كشور تولید نشود.
احمد نعمت بخش افزود: در حالی كه درآمد سرانه ایرانیان سالانه پنج تا شش هزار دلار و در اروپا بیش از 45 هزار دلار است چرا باید استانداردهای خودرویی ما از آنان بالاتر باشد.
در تمام دنیا استانداردهای جدید را برای خودروهای موجود در نظر نمی گیرند
وی گفت: در تمام دنیا استانداردهای جدید را برای خودروهای موجود در نظر نمی گیرند و این استانداردها برای خودروهای جدید در نظر گرفته می شود در حالی كه در كشور ما اینگونه نیست.
نعمت بخش افزود: در دو سال گذشته شورای رقابت تنها پنج درصد افزایش قیمت برای خودروها در نظر گرفت در حالی كه در همین مدت قیمت مس 88 درصد، فولاد 66 درصد، سرب 46 درصد و پلاستیك 30 درصد افزایش یافت.
با وجود استانداردهای یورو(4) برای خودروهای دیزلی، سوخت مناسب آن وجود ندارد
دبیر انجمن خودروسازان گفت: در حالیكه برای خودروی دیزلی استاندارد یورو(4) تكلیف شده است سوخت مناسب آن وجود ندارد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: قطعه سازان آمادگی ساخت قطعات مناسب با استانداردهای جدید را دارند اما هر كدام از این استانداردها را كه بخواهیم برای هر كدام از خودروها پیاده كنیم به طور متوسط هشت میلیون تومان افزایش قیمت خواهیم داشت.
با اجرایی شدن استانداردهای جدید خودرو از اول دی 97، تولید خودرو كاهش پیدا می كند
مازیار بیگلو افزود: اگر استانداردهای جدید خودرو از اول دی 97 اجرایی شود شاهد كاهش تولید خودرو خواهیم بود و 700 هزار فرصت شغلی در صنعت قطعه سازی خودرو از بین خواهد رفت.
وی گفت: برای كنار گذاشتن پراید و 405 باید ابتدا به فكر جایگزین آن باشیم.