مدیرعامل راه آهن: امسال 1300 كیلومتر ریل گذاری شده است كه در عمر 90 ساله این صنعت نوعی ركورد است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما ؛ سعید محمدزاده در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: حدود 800 كیلومتر از این میزان مربوط به ریل گذاری در محورهای خوزستان ،لرستان، مناطق راه آهن جنوب زاگرس، استان تهران، بافق تا اصفهان ، خراسان ، ملایر به كرمانشاه ، قزوین -رشت و مراغه به ارومیه بوده و 500 كیلومتر نیز شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تحویل داده است.
وی افزود: در این طرح چند صد كیلومتر از فرسوده ترین خطوط راه آهن كشور بازسازی شد و ریل هایی با عمر بیش از 60 سال جای خود را به ریل های نو داد.
مدیرعامل راه آهن وجود 30 تونل با قوس و شیب و شعاع 360 درجه را از پیچدگی های این طرح برشمرد و اظهار داشت: در مسیر جنوب تنها یك بلاك باقی مانده كه بدلیل آغاز سفرهای نوروزی كار تكمیل آن را به سال 97 موكول كردیم.
وی با اشاره به رشد جابجایی بار در خطوط راه اهن نیز گفت: در سال 92 سی و دو میلیون تن بار جابجا شده اما این میزان در سال 96 در آستانه 47 میلیون تن قرار دارد كه بدلیل كاهش سهم از تعرفه بار روی ریل است یعنی با كاهش درآمد راه آهن جذابیت جابجایی ریلی را افزایش دادیم.
سعید محمد زاده از اختصاص 750 میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم به حوزه مسافری راه آهن از سوی دولت خبر داد و افزود: یارانه دولت به ازای هر مسافر 64 تومان می شود و در حالیكه هزینه های راه آهن كه 80 درصد ان مربوط به هزینه نیروی انسانی است سالانه 19 و نیم درصد افزایش داشته اما درآمد راه آهن در سال 92 تا 96 ثابت بود.
وی ادامه داد: ایستگاه های راه آهن باید در نقش مولد اقتصادی ظاهر و موجب رونق اقتصادی در منطقه مجاور شود كه برای این كار برای ایستگاه های تهران و مشهد از مشاورین بین المللی بكار گیری كرده ایم تا با انتقال دانش فنی به مشاوران داخلی در 30 ایستگاه دیگر كشور نیز این هدف را محقق كنیم.
مدیرعامل راه آهن از قراردادی مشترك با كره جنوبی برای تحویل 450 ریل باس خبر داد و اظهار داشت: پیش بینی می كنیم در كمتر از 4 سال با این توسعه ناوگان و توسعه زیر ساخت كه هم اكنون فراهم شده 7 میلیون سفر حومه ای تهران را به 50 میلیون سفر افزایش دهیم.
وی از ساخت و تحویل 800 واگن باری در امسال از سوی تولیدكنندگان داخلی خبر داد و تصریح كرد: كشور نیاز به 28 هزار واگن باری است كه برای تامین آن قراردادی 3 میلیارد دلاری با روسیه منعقد كردیم تا طرف خارجی منابع لازم برای تولید مشترك را تامین كند و راه آهن نیز آن را ضمانت كرده است.
سعید محمدزاده با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و قانون ششم توسعه از هدف گذاری برای اتصال ریل به مراكز تجاری صنعتی و بنادر با تكمیل كریدور ترانزیتی شمال - جنوب خبر داد و تاكید كرد: در سال 97 بنا داریم حدود 200 كیلومتر خطوط ارتباطی بین شبكه ریلی و مراكز بار ایجاد و با تصال 20 مركز می توانیم 20 میلیون تن بار را به ظرفیت باری كشور اضافه كنیم.
وی افزود: امسال كلنگ راه آهن مشاركتی كرمان- سیرجان بطول 200 كیلومتر با سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان به زمین خورد و در آینده نزدیك شلمچه به بندر امام نیز با همین شكل مشاركتی اجرا خواهد شد.
وی از افزایش ظرفیت مسافرگیری در برخی خطوط با تراك بندی خبر داد و گفت: بیش از 400 كیلومتر خط تراك بندی شد كه محور بافق - بندرعباس یكی از نمونه های آن است.
سعید محمدزاده به نوسازی ایستگاه های تهران و مشهد و تجهیز علائم در برخی خطوط برای سفرهای نوروز اشاره كرد و افزود: در حالیكه امسال 320 واگن بدلیل فرسودگی از رده خارج شده اما صندلی ایجاد شده برای نوروز 97 نسبت به امسال 16 درصد رشد دارد كه این رشد با افزایش راندمان میسر شده است.
مدیرعامل راه آهن از طرح یك بلیت یك سفر خبر داد و گفت: بنا داریم سكوهای راه آهن را به ایستگاه های متروی تهران وصل كنیم كه نمونه آن در میدان راه آهن با اتصال سكوها به خط 3 مترو در حال انجام است تا مسافران راه آهن براحتی به مترو برسند.
وی با اشاره به برنامه 48 ماهه برای برقی شدن قطار تهران -مشهد خاطر نشان كرد: با عملیاتی شدن این طرح با سرعتی تا 200 كیلومتر بیش از 20 میلیون مسافر جابجا خواهند شد.