رئیس اتاق بازرگانی: مسیر حمایت از تولید ملی باید با ایجاد جذابیت مصرف كالای ایران مورد بازنگری جدی قرار گیرد.
غلامحسین شافعی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما؛ مسیر حمایت از تولید ملی باید با هدف جذابیت مصرف كالای ایران و رقابت پذیركردن تولیدات در عرصه بازار جهانی مورد بازنگری جدی قرار گیرد رویكردی كه نیازمند یك تفاهم ملی میان مصرف كننده، تولید كننده و برنامه ریزان است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ایجاد جذابیت برای مصرف كننده، بهبود خدمات پس از فروش و نوسازی صنایع راهكار عملی در حمایت از كالای ایرانی است.
وی ارتقای كیفیت، رقابت پذیركردن كالاها و كاهش قیمت تمام شده محصولات را سه رویكرد اصلی واحدهای تولیدی برای جذاب شدن مصرف كالای ایرانی دانست و تاكید كرد: بنگاههای اقتصادی باید به فن اوری روز دنیا تجهیز شوند و در این مسیر باید خلق ثروت از فعالیتهای دلالی و واسطه گری به سوی تولید هدایت شود.
رونق صادرات صنعتی در سایه ارتقای فناوری سكوی پرتاب كالای ایرانی به جایگاه واقعی خود در بازار داخلی و بین المللی است.
شافعی تاكید كرد: رونق صادرات صنعتی در سایه ارتقای فناوری سكوی پرتاب كالای ایرانی به جایگاه واقعی خود در بازار داخلی و بین المللی است و در این راستا باید از ظرفیتها و مزیتهای تولیدی در بخشهای صنعتی، كشاورزی و خدماتی بهره گرفت.
وی افزود: امروز بیش از 90 درصد زعفران جهان در ایران تولید میشود، منابع معدنی كشور مزیت بسیار خوبی برای تولید و صاردات مواد معدنی فراوری شده پیش روی تولید ایران قرار داده است كه در صورت رفع موانع پیش روی صادرات از جمله كاهش قمیت كالای صادراتی و افزایش سرعت بازار رسانی میتواند به رونق تولید در كشور منتهی شود.
راه كارهای پلیسی اعمال شده برای مقابله با ورد قاچاق تاكنون توفیق چندانی نداشته است این درحالی است كه تنها راه مبارزه عملی با قاچاق كالا افزایش ریسك قاچاق و غیر اقتصادی كردن قاچاق است.
رئیس اتاق ایران با اشاره به اصلاح سیاستهای وارداتی در خدمت تولید افزود: برای تسریع در روند نوسازی صنایع و تجهیز به فناوری روز ورود ماشین الات و مواد اولیه مورد نیاز تولید باید با اعمال تعرفههای ترجیحی حمایت شود و در مقابل با اعمال تعرفههای سنگین از ورد كالاهای مشابه خارجی جلوگیری شود.
وی افزود: راه كارهای پلیسی اعمال شده برای مقابله با ورد قاچاق تاكنون توفیق چندانی نداشته است این درحالی است كه تنها راه مبارزه عملی با قاچاق كالا افزایش ریسك قاچاق و غیر اقتصادی كردن قاچاق است.
شافعی افزود: ایجاد فضای مساعد كسب و كار است، اصلاح قوانین در جهت ایجاد جذابیتهای لازم برای سرمایه گذاری و پیش بینی پذیر كردن فضای اقتصادی برای سرمایه گذاران باید در دستور كار برنامه ریزان باشد.