دستور رئیس جمهور؛ خروج از انحصار پیام رسان خارجی

دبیر شورای عالی و رئیس مركز ملی فضای مجازی: رئیس‌جمهور صبح امروز دستور داد كشور و ملت از انحصار پیام رسان خارجی خارج شود.

1397/01/15
|
09:42
|


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ دبیر شورای عالی و رئیس مركز ملی فضای مجازی در مصاحبه زنده با شبكه خبر گفت: رئیس‌جمهور صبح امروز دستور داد كشور و ملت از انحصار پیام رسان خارجی خارج شود.


مصوبات خوبی در شورای عالی فضای مجازی داشتیم
رئیس مركز ملی فضای مجازی گفت:مصوبات خوبی در شورای عالی فضای مجازی داشتیم كه از مهمترین آن‌ها شبكه ملی اطلاعات كشور بود.
ابوالحسن فیروز آبادی در گفتگوی زنده با شبكه خبر درباره جایگاه شورای عالی فضای مجازی افزود: شورای عالی فضای مجازی با تدبیر مقام معظم رهبری تاسیس شد و جایگاهی قانونی برای سیاستگذاری، هماهنگی و هدایت فضای مجازی كشور است.
وی گفت: در این رابطه مركز ملی فضای مجازی وابسته به شورای عالی فضای مجازی وجود دارد كه این كار را ساماندهی می‌كند.
فیروزآبادی اضافه كرد: این شورا در دوره‌ای كه فعالیت داشته اقدامات بسیار خوبی انجام داده است هر چند كه تعداد جلسات آن به دلیل معضلاتی كه اعضای این شورا دارند كم بوده، اما در این شورا روسای سه قوه و حدود 6 وزیر حضور دارند و نمایندگان مجلس نیز عضو هستند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت:مصوبات خوبی در این شورا داشتیم كه از مهمترین آن‌ها شبكه ملی اطلاعات كشور بود و همچنین تبیین الزامات آن كه در سال‌های گذشته به تصویب رسید.
وی ادامه داد: بحث ساماندهی پیام رسان‌های بومی از دیگر مصوبات این شورا بود.
فیروزآبادی گفت: فضای مجازی كشور بسیار فضای پویایی است بخصوص كه در 6 تا 7 سال اخیر یعنی در دولت یازدهم و دوازدهم ما شاهد توسعه فضای مجازی و توسعه شبكه‌های ارتباطی و اطلاعاتی كشور هستیم كه در واقع فضای مجازی روی زیرساخت شبكه‌های ارتباطی و اطلاعاتی كشور شكل می‌گیرد.
وی اضافه كرد: ترافیك بین المللی ما چیزی حدود 110 یا 114 گیگابیت در ثانیه بود كه اكنون به هزار و دویست گیگابیت رسیده است كه رشد ده برابری در كشور داشتیم.
فیروزآبادی افزود: كاربران پهن باند در منازل و مكان‌های ثابت و در واقع مشتركان ثابت پهن باند ما در فضای مجازی در دولت یازدهم و دوازدهم به بیش از 8/5 تا 9 میلیون مشترك رسیده است.

هرگونه تصمیم گیری درباره فضای مجازی و پیام رسان‌های موجود بر عهده شورای عالی فضای مجازی است

شاهد شكل گیری استارتاپ‌ها و شركت‌های نوپا هستیم
رئیس مركز ملی فضای مجازی گفت : ما در كشور شاهد شكل گیری استارتاپ ها و شركت های نوپا هستیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، ابوالحسن فیروز آبادی در گفتگوی زنده با شبكه خبر افزود : ما در ابتدای سال 92 تقریبا فاقد شبكه تلفن همراه با قابلیت پهن باند بودیم كه از آن به عنوان تلفن همراه نسل سه و چهار تعبیر می شود.
وی گفت : اكنون پوشش بسیار خوبی داریم كه بیش از 80 درصد تحت پوشش تلفن های موبایل نسل سه و چهار قرار گرفته كه از این نظر در كشور تحول عظیمی ایجاد شده است .
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: همچنین در حوزه اقتصادی شاهد این هستیم كه در كشور كسب و كارهای زیادی در فضای مجازی شكل گرفته اند كه بسیاری از آنها در نوع خود در منطقه قطعا بی نظیر هستند و در دنیا جزء شركت های شاخص كسب و كارهای این حوزه اند .
فیروزآبادی گفت : ما شركت هایی داریم كه در منطقه مشابه آن را نداریم و در حقیقت مشابه شركت های آمازون آمریكایی و یا شبیه شركت علی بابای چین عمل می كنند .
وی افزود : ما در كشور اپ استوری داریم كه هیچكدام از كشورهای منطقه ما ​مشابه آن را ندارند و در حقیقت در همین اپ استور در سال 96 چیزی حدود سه هزار شغل ایجاد شده است .
رئیس مركز ملی فضای مجازی گفت : همین طور در اكثر استانهای كشور بحث حمل و نقل دیجیتالی را داریم كه اكنون اسنپ و تپسی شركت هایی هستند كه در این حوزه موفق عمل كرده اند و دهها مورد كسب و كار اقتصادی دیجیتالی در كشور شكل گرفته است .
وی افزود : ما در كشور شاهد شكل گیری استارتاپ ها و شركت های نوپا هستیم و شركت های نوپای ما در حال تبدیل شدن به تك شاخ هستند كه تعداد این شركت ها در كشور كم است و باید بیشتر شود .
رییس مركز ملی فضای مجازی گفت: توسعه اقتصاد دیجیتالی مهمترین برنامه شورای عالی فضای مجازی در سال 97 است كه قرار است امسال اجرایی شود.
فیروزآبادی اضافه كرد : در جلسه هیات دولت موضوع توسعه اقتصاد دیجیتالی بررسی و مقرر شد سند اجرای اقتصاد دیجیتال به زودی تصویب شود تا برنامه وزارتخانه ها در این حوزه روشن شود و امیدواریم این فضا را بخوبی هدایت كنیم.
وی افزود: ما در این فضا مشكلاتی داریم، شاید یكی از بزرگترین مشكلات این باشد كه در حوزه توسعه اقتصاد دیجیتالی در دنیا بخش خصوصی وارد عمل می شود و مداخله دولت ها معمولا بیشتر حمایت برای بسترسازی و سرعت بخشی به توسعه اقتصاد دیجیتال است و متاسفانه ما در كشورمان در این حوزه شاهد كم كاری هستیم.
فیروزآبادی تاكید كرد: ما در حوزه مقررات و قانون گذاری اقدامات خوبی انجام داده ایم و سازمان تنظیم و مقررات در كشور تاسیس شده و به موجب آن نظام ارتباطی كشور به بخش های خصوصی واگذار شده كه اپراتورهای متعدد موبایل ، ثابت وكابلی هم به تبع آن در كشور شكل گرفته است اما در خصوص كسب و كارها ، حمایت از حریم خصوصی در كسب و كارهای دیجیتال و اهمیت داده كه سرمایه فضای مجازی محسوب می شود هنوز مقرراتی وضع نكرده ایم.
وی ادامه داد: در كشور آمریكا كه نگاه لیبرالیستی دارد نزدیك به 150 قانون و مقررات درباره فضای مجازی تصویب شده و این در حالی است كه كشور ما در این حوزه متكی به قانون تجارت الكترونیك مصوب سال 82 است و نكته مهم اینكه از سال 82 تا امروز تحولات عظیمی در حوزه اقتصاد دیجیتال ایجاد شده است.
فیروزآبادی درباره برنامه شورای عالی فضای مجازی در سال 97 هم گفت: بیشترین تمركز را بر ساماندهی فضای مجازی معطوف كرده ایم و براساس سند شبكه ملی اطلاعات، مقرر شده مدیریت ،امنیت و اقتصاد فضای مجازی باید ملی شود.
وی افزود: اتفاقی كه در سال های گذشته افتاده این است كه در كنار اقتصادهای ملی ، اقتصاد دیگری به عنوان اقتصاد عظیم یا غول پیكر هم در حال شكل گیری است كه جهانی و مداخله گرانه است و سعی دارد به لحاظ منافع ملی كشورها به سایر كشورها ورود كند كه براین اساس شركت های غول آمریكایی همچون گوگل ، یاهو ، فیسبوك و مشابه این شركت ها در جهان شكل گرفته است كه البته این شركت ها ابتدا جنبه اطلاع رسانی داشتند و به تدریج به سكوهای اقتصادی تبدیل شدند تا اقتصاد سایر كشورها را به تملك خود دربیاورند.
فیروزآبادی تصریح كرد: در حال حاضر دو تحول اقتصادی تكنولوژیك هم در جهان در حال شكل گیری است یكی زنجیره بلوكی و دیگری اینترنت اشیاء كه این دو تكنولوژی متكی بر فناوری هوش مصنوعی است و براساس این فناوری همه شئونات و زندگی اجتماعی انسان ها در شبكه های اجتماعی قرار می گیرد.
وی گفت: باتوجه به اینكه شبكه های اجتماعی پیش از این انسان ها را به هم مرتبط می كردند قرار است با این تكنولوژی های جدید، اشیای خانه مثل یخچال ، گاز ، پرده ها و حتی موبایل هم به یكدیگر مرتبط شوند كه براساس این تكنولوژی جدید، پول جدیدی هم به عنوان بیت كوئین در دنیا در حال شكل گیری است كه كالا، خدمات و پول مجازی در اقتصاد به چرخش در می آید.

اگر قرار شد تمهیداتی درباره پیام رسان تلگرام اتخاذ شود سعی خواهیم كرد كمترین ضرر را فعالان حاضر در این شبكه متحمل شوند




تلگرام در حال تبدیل به شركت‌های هرمی مجازی است
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: بسیاری از شهروندان ما به خاطر شركت‌های هرمی متضرر شدند و متأسفانه تلگرام در كشور در حال تبدیل به شركت‌های هرمی مجازی است.
ابوالحسن فیروزآبادی افزود: شركت‌های هرمی كه در كشور فعالیت می‌كردند فقط چند هزار نفر عضو داشتند و این اعضا بسیار متضرر شدند، اما تلگرام میلیون‌ها عضو دارد و اگر هشدار لازم را به مردم ندهیم یا با مدیران تلگرام به توافق نرسیم ممكن است عده زیادی متضرر شوند.
وی ادامه داد: اگر اجازه دهیم تلگرام به این نحو وارد اقتصاد كشور شود و پول‌های این چنینی را به كشور وارد یا خارج كند بعد از مدتی كه عمر این فناوری‌ها به پایان می‌رسد ممكن است افراد زیادی متضرر شوند، چون با آمدن فناوری‌های مدرن تر، فناوری‌های قدیمی و پول آن‌ها بی ارزش می‌شود.
فیروزآبادی گفت: با حركت كردن به سمت پیام رسان بومی كه سكوی اقتصادی و چند منظوره است و باید در داخل كشور حمایت شود می‌توانیم جلوی این ضرر‌ها را بگیریم.
وی افزود: فضای مجازی به اعتقاد برخی مفسران، فضای افقی است یعنی همه چیزش مردم هستند و مردم این فضا را شكل می‌دهند و مردم بنا به درك خود از این فضای اجتماعی استفاده می‌كنند و اگر آن‌ها بخواهند مصرف كننده باشند به كارگران آن فضا تبدیل می‌شوند و نوعی برده داری مدرن شكل می‌گیرد.
فیروزآبادی گفت:​ طبق آماری كه در اختیار داریم تلگرام هیچ استانداردی را رعایت نكرده و از سهامداران ایرانی خواسته نشده كه در این پروژه شركت كنند با توجه به اینكه كشور ما در انحصار تلگرام است رئیس جمهور صبح امروز خواسته كه ما از انحصار پیام رسان‌های خارجی خارج شویم البته ایشان اسم تلگرام را نگفتند، ولی تاكید كردند كه از انحصار پیام رسان‌های خارجی خارج شویم.
وی با اشاره به اینكه پیام رسان‌های دیگر قرار نیست سكوی اقتصادی باشند گفت: هر چیزی در كشور ما می‌خواهد وارد شود حتماً از گمرك وارد می‌شود و قوانین و نظارت‌هایی وجود دارد كه به بازار ما لطمه وارد نشود بنابراین طبیعی است كه ما در مقابل هر پیام رسان كه بخواهد كار اقتصادی كند و پول وارد كشور و یا از كشور خارج كند ورود پیدا كنیم.

تلگرام هیج جا ثبت نشده و فقط در ایران پیام رسان غالب است


مرجع تصمیم‌گیری در بحث تلگرام شورای عالی فضای مجازی است
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: مرجع تصمیم‌گیری در بخش پیام رسان‌ها و تلگرام، شورای عالی فضای مجازی است كه رییس این شورا، رییس جمهور هستند.
سید ابوالحسن فیروزآبادی افزود: مواردی نیز بنابه تدبیر مقام معظم رهبری، اجرایی می‌شودكه كلیه سیاست گذاری‌ها و مدیریت‌ها در فضای مجازی به عهده این شوراست، به‌ویژه مواردی كه جنبه ملی دارند؛ مانند پیام رسان‌ها كه شورای عالی فضای مجازی، تصمیم می‌گیرد كه چگونه باید عمل شود.
وی گفت: بسیاری افراد و مؤسسات موضع‌گیری‌هایی را اعلام می‌كنند كه طبق اساسنامه این شورا، از وظایف دبیر شورای عالی فضای مجازی است كه این‌گونه اخبار را اعلام كند، زیرا اعلام موضع‌گیری‌های شخصی، فضای جامعه را مغشوش می‌كند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: اخیرا راجع به پیام رسان‌ها، نظراتی در جامعه منعكس شد؛ اشخاص، اجازه دهند كه روال كارشناسی در این زمینه انجام شود و در نهایت این، شورای عالی فضای مجازی است كه باید اعلام نظر كند.

تلگرام میلیون ها نفر را بیكار می كند و یك راهزن است

كسب و كار مردم در فضای مجازی در اولویت است
فیروزآبادی گفت: هر تصمیم گیری در خصوص پیام رسان ها به ویژه شبكه تلگرام به صورت كارشناسی خواهد بود و كسب و كار مردم در این موضوع در اولویت است.
وی افزود: در شبكه تلگرام، فعالیت‌های اقتصادی وكسب وكارهایی در داخل كشور شكل گرفته است؛ ایجاد اشتغال در اولویت دولت است و خوشبختانه در كشور در بخش تلگرام، اقتصاد بزرگی شكل نگرفته است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: كسانی هستند كه از این فضا به عنوان ابزار مكمل اقتصادی استفاده می كنند و تعدادشان زیاد نیست.
وی گفت: به هرصورت؛ ما دقت خواهیم كرد كه اگر قرار باشد در خصوص تلگرام تصمیمی گرفته شود، كمترین ضرر و زیان، وارد شود.
فیروزآبادی ادامه داد: به‌هرحال، در طول این سال ها مسائلی در زمینه اخلاقیات­ و فرهنگ و غیره،­ به‌وجودآمد كه هزینه های آن را جمهوری اسلامی پرداخت كرد.
وی افزود: البته مسئولان شبكه تلگرام، هیچ‌گاه حاضر نشدند در كشور، نمایندگی ایجاد كنند­ وحتی حاضر به همكاری با بخش خصوصی نشدند و در اصل یك نوع دشمنی با بخش خصوصی دارند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: مسئولان شبكه تلگرام، ­­می‌توانستند بسیاری از مسائل اقتصادی و كسب و كار را با هماهنگی بخش خصوصی، پیش‌ببرند اما ترجیح دادند در بیرون مرز باشند.
وی گفت: تلگرام، هشت هدف را دنبال می‌كند كه به‌دست‌گرفتن كل تبلیغات هدف‌داركشور، از جمله اهداف آن است كه
در این خصوص، برآورد آن‌ها كسب شش تا هفت هزار میلیارد تومان، درآمد در این بخش ­است.
فیروزآبادی در پایان خاطرنشان كرد: تلگرام به عنوان بحث اصلی، مورد توجه شورای عالی فضای مجازی است و هر لحظه آن را رصد می‌كنیم كه چه اقداماتی باید انجام دهیم و به‌هرحال، اقدامات مختلفی را می توانیم در این زمینه انجام دهیم.

دسترسی سریع