ارتقای نقش رادیو و توجه به ذائقه مخاطبان

معاون صدای رسانه ملی ارتقای نقش رادیو و توجه به ذائقه مخاطبان را از مهمترین اهداف این رسانه در سال جدید دانست.

1397/01/27
|
11:15
|

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، حمید شاه آبادی در جلسه برنامه‌ریزی محتوایی شبكه‌های رادیو، ویژه بزرگداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی ایران، توجه ویژه به شعار سال (حمایت از كالای ایرانی) و معرفی برنامه‌های شاخص شبكه‌های رادیویی را مهم‌ترین محور‌های برنامه‌سازی رادیو در سال 97 دانست.

معاون صدا در ابتدای این مراسم كه با حضور مدیران شبكه‌ها و مدیران گروه‌های برنامه ساز و مدیران ستادی معاونت صدا برگزار شد، با خداقوت به همكاران رادیو برای اهتمام ویژه در سال گذشته و ایام نوروز و همچنین تبریك اعیاد پیش رو گفت: سال 96 سالی پربار و پرتلاش برای همكاران رادیو بود كه زحمات زیادی را متحمل شدند و گام‌های ارزشمند و جدی در راستای جذب رضایت مخاطبان رادیو برداشتند.

شاه آبادی با اشاره به اینكه همكاران رادیو، نوروز 97 را با انرژی مضاعف آغاز كردند، افزود: حضور 7 برنامه رادیویی در جشنواره نوروزی امسال شروع خوبی بود تا ان شاءالله با ادامه این روند، سنگ بنایی برای ارتباط نزدیكتر با مخاطب داشته باشیم و ضمن استفاده از تمام ظرفیت ها، در راستای تعامل بیشتر با مخاطبان رادیو بكوشیم.

در ادامه این نشست معاون صدا در تشریح نقش و كاركرد رسانه رادیو گفت: در دنیای رسانه‌ای امروز كه شاهد رقابت رسانه‌های گوناگون با یكدیگر هستیم، باید از توجه به اقتضای رسانه‌ای و سرعت عمل به عنوان عواملی كه می‌تواند در ارتقای نقش رسانه رادیو مؤثر باشد، نام ببریم.

وی افزود: در رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی هرچه به حوزه صف نزدیكتر می‌شویم، دسترسی به آنتن بیشتر می‌شود و این امر توجه ویژه گروه‌های برنامه ساز به آنتن را كه سبب همراهی، همفكری و كاركرد بهتر رسانه در مقابل مخاطبان می‌شود رقم خواهد زد.

شاه آبادی چابك بودن و سرعت عمل بالا در رادیو را لازمه رقابت این رسانه با رسانه‌های جدید در دنیای پرتحول رسانه‌ای كنونی دانست و گفت: نوآوری و خلاقیت، دقت و صحت در انتقال پیام به شنونده، برخورد عادلانه با تحولات روز، توجه به مؤلفه‌های گوناگون از مواردی است كه می‌تواند سبب تأثیرپذیری مخاطبان از رادیو باشد.

معاون صدا در بخشی دیگر از سخنان خود توجه و نگاه مخاطبان به رسانه رادیو را لازمه بهتر دیده شدن و بهتر شنیده شدن این رسانه دانست و افزود: توجه به ذائقه مخاطبان، استفاده از ظرفیت رسانه‌ای رادیو در محیط خارج از فضای برنامه سازی، حفظ وزانت و جایگاه رادیو سبب می‌شود تا با رفع شدن دغدغه‌های این رسانه، زمینه برای اقبال بیشتر مخاطبان نیز فراهم شده و رادیو پرفروغ‌تر و تأثیرگذارتر از پیش به مسیر خود ادامه دهد؛ این امر یعنی استفاده از مزیت‌های رقابتی رسانه رادیو كه در مقایسه با دیگر رسانه‌ها سبب موفقیت آن می‌شود.

وی همچنین دستیابی به تمدن نوین اسلامی را كه بستر تحقق آن ترویج سبك زندگی ایرانی، اسلامی است برای جذب مخاطبان بیشتر ضروری دانست و گفت: این ابزار می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف رادیو كه همانا جذب مخاطبان بیشتر و افزایش رضایتمندی آن هاست، یاری كند.

معاون صدا توجه ویژه رادیو به قشر فرهیخته و نخبگان كشور را ضروری دانست و افزود: رادیو باید تلاش كند تا با نگاه كاركردگرایانه، مشوقانه و امیدواركننده، سبب جذب این گروه از مخاطبان شود و با حفظ جایگاه نخبگان در این رسانه، رضایت خاطر آنان را جلب كند، همچنین گرم بودن رسانه رادیو، در دسترس بودن، رعایت عدالت و بی‌طرفی، توجه به حوزه طنز، موسیقی و سرگرمی برای اغنای بیشتر مخاطبان، پیگیری مطالبات مردم، توجه به حوزه دین، آداب شرعی و اعتقادات سبب جلب اعتماد مخاطبان این رسانه می‌شود.

شاه آبادی خیرخواهی و استفاده از قوه عاقله نیروی انسانی در شبكه‌ها را از ویژگی‌های دیگر رسانه رادیو دانست و گفت: بازآفرینی، حفظ و ارتقای كاركرد نیروی انسانی متخصص، ارتقای سطح كارشناسان رادیو، بهره گیری از نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید، سرعت واكنش در مقابل مسائل مختلف و به روز بودن، حمایت از كسانی كه تولید كننده دستگاه رادیو هستند، بازنگری و هم آوایی برنامه‌ها به تفكیك مأموریت هر شبكه از دیگر مواردی است كه می‌تواند در ارتقای رسانه رادیو نقش داشته باشد.

وی در تشریح وضع موسیقایی رادیو افزود: استفاده از موسیقی مناسب و فاخر یكی از مهم‌ترین عواملی است كه می‌تواند اثرگذاری و نفوذ رادیو را در میان مخاطبان بالا ببرد.

معاون صدا ارتقای سطح نویسندگی برنامه‌های رادیو را نیز لازم و ضروری دانست و گفت: گرچه در حوزه نویسندگی برنامه‌های رادیو شاهد تلاش و موفقیت چشمگیر همكاران خود هستیم، اما این بخش با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد كه باید با جدیت و اهتمام ویژه در این زمینه شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.

شاه آبادی با اشاره به آغاز چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی ایران افزود: یكی از مهم‌ترین محور‌های برنامه سازی رادیو در سال 97 این رویداد بزرگ و فرخنده است؛ بنابراین باید تلاش كنیم تا این مفهوم در لایه دوم اثر بنشیند، استفاده از قالب‌های كوتاه و جذاب برنامه سازی متناسب با سلیقه مخاطب، تحلیل، تبیین و توصیف دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مقایسه و تحلیل آن با بسیاری از مسائل و شاخص‌های پیشرفت جهانی، بررسی نرخ رشد علمی كشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استفاده از ظرفیت مناسبت‌های سال با حفظ ویژگی صادق بودن رسانه می‌تواند در این زمینه حائز اهمیت باشد.

وی توجه ویژه به شعار سال در برنامه‌های رادیویی را كه به فرمایش مقام معظم رهبری (حمایت از كالای ایرانی) نام نهاده شده است، یكی دیگر از مهم‌ترین اهداف رسانه رادیو در سال 97 بیان و گفت: باید از ظرفیت و فرصت شعار سال برای احیای نقش رسانه رادیو استفاده كنیم.

معاون صدا با اشاره به اینكه به طور كلی در یك رسانه فرآیند سه گانه دانش، نگرش و رفتار فردی و جمعی نقش و وزن یك رسانه را مشخص می‌كند، افزود: اگر بتوانیم در سال 97 بالاتر از مرحله دانش و نگرش، در راستای تغییر ادبیات رفتاری مخاطبان گام برداریم، كار مضاعف انجام داده ایم.

در پایان این نشست معاون صدا از اهتمام و كوشش تمام مدیران و برنامه سازان رادیو قدردانی كرد.

دسترسی سریع