رئیس انجمن صنفی واردكنندگان خودرو: ورود خودروهای غیرامریكایی ساخت امریكا فقط كام دولت امریكا را شیرین می كند .
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، میثم رضایی گفت: نخستین تحریم امریكا علیه جمهوری اسلامی ایران پس از واقعه گروگان گیری دیپلمات های امریكایی در تهران و سال 1979 انجام شد و به دنبال آن ابتدا 12 میلیارد دلار از دارایی های دولت ایران مصادره شد و همچنین امریكایی ها قانونی وضع كردند تا به جز مواردی مانند هدایای كوچك، مواد غذایی، بعضی فرش ها و ... از ورود محصولات تولیدی ایرانی به امریكا خودداری شود.
رئیس انجمن صنفی واردكنندگان خودرو، با بیان اینكه پس از آزادسازی گروگان ها در ایران، این مصادره پایان نیافت و دارایی هایمان تا به امروز ضبط است، اظهار داشت: در جریان هشت سال دفاع مقدس نیز شاهد اعمال تحریم فروش اسلحه به ایران بودیم و امریكایی ها در سال 1987 و به دنبال اتهام "حمایت از تروریسم"، تحریم كامل تری علیه ایران وضع كردند!
رضایی كه درباره ورود یا ممنوعیت واردات خودروهای غیر امریكایی ساخت امریكا سخن می گفت با تاكید بر اینكه شمارش و بیان تحریم های خصمانه و بی شماری كه علیه ایران با رهبری امریكا اعمال شده است از حوصله ما و همه مردم عزیز كشور خارج است، متذكر شد: همین بس كه رئیس جمهوری امریكا همزمان با 13 آبان امسال با بیان اینكه روابط با ایران هنوز به حالت عادی بازنگشته است، وضعیت اضطراری 22 ساله در قبال ایران را برای یكسال دیگر تمدید كرد!
رشد GDP امریكا با ورود خودروهای غیر امریكایی ساخت امریكا
وی در ادامه با بیان اینكه فارغ از برخی اظهارات هیجانی چند روز اخیر درباره واردات خودروهای غیرامریكایی كه در امریكا تولید می شود ، گفت : از لحاظ مفاهیم اقتصادی ، خودروهای برند تویوتا، هوندا یا بنز و ... كه در امریكا تولید می شود در محاسبات GDP یا تولید ناخالص داخلی امریكا محاسبه می شود.
رضایی گفت : چنانچه به عنوان مثال یك شركت امریكایی در ایران یا مالزی خودرو تولید كند، میزان ارزش افزوده حاصل از تولید این خودرو به حساب GDP ایران یا مالزی منظور می شود و این تولید فقط جزء GNP یا تولید ناخالص ملی امریكا محسوب می شود!
رییس انجمن صنفی واردكنندگان خودرو ادامه داد: به این ترتیب چنانچه می خواهیم باخرید این دسته از خودروها، تولید ناخالص داخلی آمریكا را منتفع نكنیم، باید مانع ورود خودروهای غیرآمریكایی ساخت امریكا شویم و با همین استدلال هم می توان چشم بر روی واردات خودروهای امریكایی تولید شده در دیگر كشورها(موضوع شورولت های كره ای) بست.
وی گریزی به موضوع فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس زد و افزود: مردم ما باید امكان استفاده از بهترین كالاهای جهان به خصوص محصولاتی كه مشابه تولید داخلی را ندارند، داشته باشند همان طور كه می دانید امریكایی ها در این سال ها همواره از فروش هواپیما به ایران امتناع ورزیده اند بطوریكه در دور جدید فروش بوئینگ و ایرباس نیز شاهد سنگ اندازی های گوناگون در این مسیر هستیم.
رضایی ادامه داد: در شرایطی كه ورود هواپیماهای بوئینگ و ایرباس همچنان در گیر و دار اما و اگرهاست ، می بینیم كه سال هاست خودروهای غیر امریكایی ساخت امریكا بدون هیچ مشكلی وارد كشور می شده است و چنانچه تذكر رهبر معظم انقلاب در سال جاری نبود، امروز خودروهای امریكایی هم در خیابان های كشور تاخت و تاز می كرد! بهتر نیست از خودمان بپرسیم دلیل اجازه دولت امریكا به ورود خودروهای ساخت این كشور به ایران چیست حال می خواهد با برند امریكایی باشد یا غیر امریكایی؟!
رئیس انجمن صنفی واردكنندگان خودرو اضافه كرد: بررسی تولید خودروهای با برند غیرامریكایی تنها در 5 ایالت امریكا نشان می دهد كه این خودروسازان اروپایی و آسیایی برای 420 هزار و 738 امریكایی اشتغال ایجاد كرده اند.
وی افزود: ایالت های آلاباما، جورجیا، ایندیانا، می سی سی پی و تنسی از فعالیت خطوط تولید خودروسازان غیر امریكایی سالانه افزون بر 47.7 میلیارد دلار درآمدزایی برای كشور امریكا به دنبال داشته اند!
فقط مردم از آشفته بازار موضوع خودروهای امریكایی متضرر می شوند
رضایی در پایان پیشنهاد داد با توجه به اینكه موضوع واردات خودروهای غیر امریكایی ساخت امریكا، اولین و آخرین محل مناقشه بین برخی مسئولان دولتی، مجلس و بخش خصوصی نیست ، گفت : بهتر است به جای این حجم اظهار نظرهای متفاوت، یك تیم كارشناسی متشكل از بخش صنعت و اقتصاد كشور به همراه دولت و مجلس تشكیل و تصمیم نهایی در این خصوص گرفته و اعلام شود ، این آشفته بازار ثمره ای جز سردرگمی مردم و سلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی نخواهد داشت.